(Odesłanie prejudycjalne - Współpraca sądowa w sprawach cywilnych - Dyrektywa (UE) 2019/1023 - Postępowania dotyczące restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów - Artykuł 20 - Dostęp do umorzenia długów - Artykuł 20 ust. 1 - Całkowite umorzenie długów - Artykuł 23 - Odstępstwa - Artykuł 23 ust. 4 - Wyłączenie szczególnych kategorii wierzytelności z umorzenia długów - Wyłączenie wierzytelności publicznoprawnych - Uzasadnienie na podstawie prawa krajowego - Skutki prawne dyrektyw - Obowiązek wykładni zgodnej)(C/2024/3281)
Język postępowania: hiszpański
(Dz.U.UE C z dnia 3 czerwca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Audiencia Provincial de Alicante
Strony w postępowaniu głównym
Wnoszący odwołanie: Julieta, Rogelio
Druga strona postępowania: Agencia Estatal de la Administración Tributaria
Sentencja
1) Zasada wykładni zgodnej nie ma zastosowania do sytuacji, w której okoliczności faktyczne miały miejsce po wejściu w życie dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, umorzenia długów i zakazów prowadzenia działalności oraz w sprawie środków zwiększających skuteczność postępowań dotyczących restrukturyzacji, niewypłacalności i umorzenia długów, a także zmieniającej dyrektywę (UE) 2017/1132 (dyrektywy o restrukturyzacji i upadłości), lecz przed upływem terminu na dokonanie transpozycji tej dyrektywy i datą jej transpozycji do prawa krajowego.
2) Artykuł 23 ust. 4 dyrektywy 2019/1023
należy interpretować w ten sposób, że:
zawarty w nim wykaz szczególnych kategorii wierzytelności nie ma charakteru wyczerpującego i że państwa członkowskie mogą wykluczyć szczególne kategorie wierzytelności, inne niż wymienione w tym przepisie, z umorzenia długów, pod warunkiem że takie wyłączenie jest należycie uzasadnione na podstawie prawa krajowego.
3) Dokonana przez sądy krajowe wykładnia przepisów krajowych mających zastosowanie do okoliczności faktycznych, które nastąpiły po wejściu w życie dyrektywy 2019/1023, lecz przed upływem terminu na jej transpozycję, zgodnie z którą wyłączenie wierzytelności publicznoprawnych z umorzenia długów nie jest należycie uzasadnione w tych przepisach, nie stwarza poważnego zagrożenia dla realizacji celu zamierzonego przez tę dyrektywę po upływie tego terminu.