Centralna Ewidencja Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH I ADMINISTRACJI 1
z dnia 14 kwietnia 2025 r.
w sprawie Centralnej Ewidencji Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej

Na podstawie art. 32 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej (Dz. U. poz. 1907) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
sposób ewidencjonowania zasobów ochrony ludności, zwanych dalej "zasobami";
2)
sposób i tryb prowadzenia Centralnej Ewidencji Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej oraz Wojewódzkich Ewidencji Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej, zwanych dalej odpowiednio "Centralną Ewidencją Zasobów" i "Wojewódzkimi Ewidencjami Zasobów";
3)
minimalny zbiór funkcjonalności Centralnej Ewidencji Zasobów oraz Wojewódzkich Ewidencji Zasobów, w tym sposób funkcjonowania w sytuacjach awaryjnych i wymagania dotyczące interfejsów do komunikacji z ewidencją.
§  2.
1.
 Zasoby ewidencjonuje się przez:
1)
wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji Zasobów oraz Wojewódzkich Ewidencji Zasobów przez organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności, zgodnie z ich właściwością;
2)
bieżącą aktualizację stanu zasobów przez organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności po uzyskaniu informacji o zmianie stanu zasobów;
3)
monitorowanie stanu zasobów przez organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności.
2.
 Organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności wyznaczają osoby odpowiedzialne za ewidencjonowanie zasobów.
3.
 Organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności otrzymują zgodnie ze swoją właściwością dostęp do systemu teleinformatycznego obsługującego Centralną Ewidencję Zasobów lub systemu teleinformatycznego obsługującego Wojewódzką Ewidencję Zasobów w terminie 30 dni od dnia uzyskania odpowiednio statusu organu ochrony ludności albo podmiotu ochrony ludności.
§  3.
1.
 Zasoby ewidencjonuje się na podstawie katalogu zasobów zawartego w Centralnej Ewidencji Zasobów.
2.
 Podmioty ochrony ludności są obowiązane do aktualizowania stanu zasobów niezwłocznie po uzyskaniu informacji o zmianie stanu zasobów, zwłaszcza zmianie:
1)
stanu ilościowego zasobów;
2)
dostępności zasobów ze względu na stan techniczny.
3.
 Organy ochrony ludności są obowiązane do monitorowania stanu zasobów, w szczególności do monitorowania przekroczenia minimalnych stanów zasobów, o których mowa w art. 33 ust. 3 ustawy z dnia 5 grudnia 2024 r. o ochronie ludności i obronie cywilnej.
§  4.
1.
 Centralna Ewidencja Zasobów oraz Wojewódzkie Ewidencje Zasobów spełniają minimalne wymagania funkcjonalne:
1)
zapewniają możliwość prowadzenia ewidencji zasobów;
2)
umożliwiają generowanie analiz, raportów, zestawień i statystyk oraz wyciągów z ewidencji;
3)
funkcjonują w architekturze scentralizowanej z wykorzystaniem podstawowego i zapasowego ośrodka przetwarzania danych;
4)
zawierają mechanizmy zapewniające zachowanie ciągłości funkcjonowania;
5)
funkcjonują w architekturze wysokiej dostępności i są dostępne dla użytkowników wskazanych przez organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności;
6)
zapewniają wykonywanie kopii bezpieczeństwa przetwarzanych danych;
7)
posiadają mechanizmy umożliwiające identyfikację, uwierzytelnienie i autoryzację użytkowników;
8)
posiadają mechanizmy pozwalające przypisać określone działanie do osoby fizycznej lub procesu oraz umiejscowić je w czasie;
9)
zapewniają bezpieczeństwo przetwarzanych danych, w tym szyfrowanie danych przy ich przesyłaniu;
10)
posiadają środowisko szkoleniowe.
2.
 Centralna Ewidencja Zasobów współpracuje z innymi systemami teleinformatycznymi, za pomocą uzgodnionych protokołów komunikacyjnych, w szczególności z:
1)
rejestrem podmiotów wykonujących działalność leczniczą, o którym mowa w art. 100 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 450);
2)
Systemem Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia, o którym mowa w art. 24 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2025 r. poz. 302);
3)
Systemem Wspomagania Decyzji Państwowej Straży Pożarnej, o którym mowa w art. 14g ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (Dz. U. z 2025 r. poz. 188).
§  5.
1.
 W przypadku wystąpienia braku dostępu do ewidencji:
1)
ewidencjonowanie stanu ratowniczych zasobów odbywa się na stanowiskach kierowania Państwowej Straży Pożarnej;
2)
ewidencjonowanie pozostałych zasobów odbywa się w komórkach organizacyjnych właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego w urzędach wojewódzkich, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym (Dz. U. z 2023 r. poz. 122 oraz z 2024 r. poz. 834, 1222, 1473, 1572 i 1907), z wykorzystaniem połączeń telefonicznych lub urządzeń radiowych.
2.
 W przypadku braku możliwości wprowadzania danych do ewidencji:
1)
dane dotyczące stanu ratowniczych zasobów są przekazywane, z wykorzystaniem połączeń telefonicznych lub urządzeń radiowych na stanowiskach kierowania Państwowej Straży Pożarnej, celem ich niezwłocznego wprowadzenia do Centralnej Ewidencji Zasobów;
2)
dane dotyczące pozostałych zasobów są przekazywane, z wykorzystaniem połączeń telefonicznych lub urządzeń radiowych, do komórek organizacyjnych właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego w urzędach wojewódzkich, o których mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym, celem ich niezwłocznego wprowadzenia do Centralnej Ewidencji Zasobów.
§  6.
 Realizacja funkcjonalności Centralnej Ewidencji Zasobów i Wojewódzkich Ewidencji Zasobów odbywa się za pomocą interfejsu komunikacyjnego umożliwiającego w szczególności:
1)
prowadzenie ewidencji zasobów;
2)
monitorowanie i rejestrowanie stanu zasobów;
3)
aktualizowanie katalogu, o którym mowa w § 3 ust. 1;
4)
w odniesieniu do Centralnej Ewidencji Zasobów - pozyskiwanie informacji o zasobach i o ich aktualnym stanie z innych rejestrów, w szczególności określonych w § 4 ust. 2.
§  7.
 Dane dotyczące zasobów posiadanych przed dniem uruchomienia Centralnej Ewidencji Zasobów organy ochrony ludności i podmioty ochrony ludności wprowadzają do Centralnej Ewidencji Zasobów niezwłocznie, nie później niż w terminie 3 miesięcy od dnia otrzymania dostępu do tej ewidencji.
§  8.
 Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
1 Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji kieruje działem administracji rządowej - sprawy wewnętrzne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 maja 2024 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji (Dz. U. poz. 738).

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.493

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Centralna Ewidencja Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej
Data aktu: 14/04/2025
Data ogłoszenia: 16/04/2025
Data wejścia w życie: 01/05/2025