Legitymacje służbowe pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 9 kwietnia 2025 r.
w sprawie legitymacji służbowych pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego

Na podstawie art. 10a ust. 5 ustawy z dnia 21 lipca 2006 r. o nadzorze nad rynkiem finansowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 135 oraz z 2025 r. poz. 146) zarządza się, co następuje:
§  1.
 Rozporządzenie określa:
1)
wzór legitymacji służbowej pracownika Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, zwanego dalej "Urzędem";
2)
tryb wydawania, wymiany i zwrotu legitymacji służbowej pracownika Urzędu.
§  2.
 Wzór legitymacji służbowej pracownika Urzędu określa załącznik do rozporządzenia.
§  3.
1.
 Legitymacja służbowa jest wydawana z urzędu.
2.
 Odbiór legitymacji służbowej pracownik Urzędu potwierdza własnoręcznym podpisem.
§  4.
 Wymiany legitymacji służbowej dokonuje się z urzędu albo na wniosek pracownika Urzędu, po uprzednim zwróceniu przez niego posiadanej legitymacji służbowej.
§  5.
 Zwrotu legitymacji służbowej dokonuje:
1)
pracownik Urzędu osobiście albo
2)
członek rodziny albo bezpośredni przełożony pracownika Urzędu - w przypadku gdy nie jest możliwy zwrot legitymacji służbowej w trybie określonym w pkt 1.
§  6.
 Informacje o wydaniu, wymianie oraz zwrocie legitymacji służbowej są odnotowywane w ewidencji wydanych legitymacji służbowych prowadzonej przez Urząd.
§  7.
 Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2025 r.

ZAŁĄCZNIK

WZÓR

awers

grafika

rewers

grafika

OPIS LEGITYMACJI SŁUŻBOWEJ PRACOWNIKA URZĘDU KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO

Legitymacja ma formę karty identyfikacyjnej o wymiarach 85,60 × 53,98 mm (ID-1) wykonanej z poliwęglanu, spersonalizowanej metodą grawerowania laserowego.

1. Awers:

1) dwukolorowe tło giloszowe w technice druku irysowego;

2) mikrodruki wkomponowane w tło giloszowe;

3) napis RZECZPOSPOLITA POLSKA - nadrukowany farbą optycznie zmienną;

4) czarne napisy:

a) URZĄD KOMISJI NADZORU FINANSOWEGO,

b) Legitymacja służbowa nr,

c) Ważna do,

d) Imię,

e) Nazwisko,

f) Stanowisko służbowe;

5) tarcza herbowa z orłem według wzoru określonego w art. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1980 r. o godle, barwach i hymnie Rzeczypospolitej Polskiej oraz o pieczęciach państwowych (Dz. U. z 2025 r. poz. 299);

6) transparentny hologram;

7) napis: "UKNF" wkomponowany w tło giloszowe;

8) nadruki farbami aktywnymi w promieniowaniu ultrafioletowym;

9) grawerowane laserowo na etapie personalizacji blankietu:

a) wizerunek twarzy pracownika(* ),

b) dane wskazane w pkt 4 lit. b-f.

2. Rewers:

1) dwukolorowe tło giloszowe w technice druku irysowego;

2) mikrodruki wkomponowane w tło giloszowe;

3) napis: "UKNF" wkomponowany w tło giloszowe;

4) czarny napis:

"W przypadku znalezienia legitymacji

należy zwrócić ją niezwłocznie do

Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego

albo do najbliższej jednostki Policji.";

5) niepowtarzalny numer blankietu składający się z czterech cyfr;

6) nadruki farbami aktywnymi w promieniowaniu ultrafioletowym.

* ) Aktualny, zintegrowany z podłożem wizerunek twarzy pracownika powinien być sporządzony na podstawie fotografii o wymiarach 35 × 45 mm, wykonanej na jednolitym, jasnym tle, mającej dobrą ostrość, pokazującej wyraźnie oczy i twarz, przedstawiającej osobę od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby jej twarz zajmowała 70-80 % fotografii, i pokazującej osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2025.500

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Legitymacje służbowe pracowników Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego
Data aktu: 09/04/2025
Data ogłoszenia: 17/04/2025
Data wejścia w życie: 01/07/2025