[Odesłanie prejudycjalne - Rolnictwo - Wspólna polityka rolna (WPR) - Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW) - Środki wsparcia na rzecz rozwoju obszarów wiejskich - Rozporządzenie (WE) nr 1974/2006 - Umowa dzierżawy - Umowa dzierżawy zawarta między organem gminy a beneficjentem pomocy - Zobowiązania na okres pięciu lat - Rozwiązanie umowy dzierżawy w następstwie nowelizacji legislacyjnej - Obowiązek zwrotu części lub całości otrzymanej pomocy - Brak możliwości dostosowania zobowiązań do nowej sytuacji gospodarstwa - Pojęcia "siły wyższej" i "nadzwyczajnych okoliczności" - Pojęcie "wywłaszczenia gospodarstwa rolnego"]Język postępowania: bułgarski
(C/2024/1662)
(Dz.U.UE C z dnia 4 marca 2024 r.)
Sąd odsyłający
Varhoven administrativen sad
Strony w postępowaniu głównym
Strona skarżąca: Askos Properties EOOD
Strona pozwana: Zamestnik izpalnitelen direktor na Darzhaven fond "Zemedelie"
Sentencja
1) Artykuł 47 ust. 1 rozporządzenia Komisji (WE) nr 1974/2006 z dnia 15 grudnia 2006 r. ustanawiającego szczegółowe zasady stosowania rozporządzenia Rady (WE) nr 1698/2005 w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), zmienionego rozporządzeniem Komisji (WE) nr 434/2007 z dnia 20 kwietnia 2007 r.,
należy interpretować w ten sposób, że:
rozwiązanie przez organ gminy umowy dzierżawy, której przedmiotem jest grunt rolny, zawartej na okres pięciu lat z beneficjentem pomocy rolnej, która została przyznana w ramach programów rozwoju obszarów wiejskich państwa członkowskiego, które były finansowane z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), w następstwie nowelizacji ustawodawstwa krajowego wprowadzającej nowe wymogi warunkujące utrzymanie w mocy takiej umowy, może stanowić:
- "siłę wyższą" lub "nadzwyczajną okoliczność" w rozumieniu art. 47 ust. 1, jeżeli rozwiązanie umowy stanowi zdarzenie spowodowane niezwykłymi i nieprzewidzianymi okolicznościami, niezależnymi od tego beneficjenta, który podjął wszelkie możliwe działania, aby - nie narażając się na nadmierne poświęcenie - dostosować rozpatrywaną umowę dzierżawy do wspomnianych nowych wymogów,
- "wywłaszczenie gospodarstwa" w rozumieniu wspomnianego art. 47 ust. 1 lit. c), jeżeli takie rozwiązanie umowy stanowi środek polegający na pozbawieniu własności, pozbawiający wspomnianego beneficjenta prawa korzystania z dzierżawionych gruntów rolnych i pobierania z nich pożytków.
2) Artykuł 45 ust. 4 rozporządzenia nr 1974/2006, zmienionego rozporządzeniem nr 434/2007,
należy interpretować w ten sposób, że:
nie znajduje on zastosowania w sytuacji, w której beneficjent pomocy rolnej nie jest w stanie nadal wywiązywać się z podjętych zobowiązań w wyniku rozwiązania przez organ gminy umowy dzierżawy, której przedmiotem jest grunt rolny, zawartej z tym beneficjentem na okres pięciu lat, które nastąpiło wskutek nowelizacji ustawodawstwa krajowego wprowadzającej nowe wymogi, zgodnie z którymi beneficjent ten jest zobowiązany do prowadzenia gospodarstwa hodowlanego i do zarejestrowania określonej liczby zwierząt hodowlanych we właściwym organie krajowym, a których przestrzeganie jest warunkiem utrzymania takiej umowy w mocy.