Statut konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)

Statut konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)

(C/2023/1599)

(Dz.U.UE C z dnia 22 grudnia 2023 r.)

Spis treści

PREAMBUŁA

ROZDZIAŁ 1 - ZASADNICZE ELEMENTY

Artykuł 1 Forma prawna i nazwa

Artykuł 2 Siedziba statutowa

Artykuł 3 Zadania i działalność

Artykuł 4 Czas trwania i procedura likwidacji

Artykuł 5 Odpowiedzialność i ubezpieczenie

Artykuł 6 Polityka dostępu do usług LOFAR ERIC

Artykuł 7 Polityka w zakresie oceny naukowej

Artykuł 8 Polityka upowszechniania wyników badań

Artykuł 9 Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

Artykuł 10 Polityka zatrudnienia

Artykuł 11 Polityka zamówień publicznych

ROZDZIAŁ 2 - POSTANOWIENIA OGÓLNE

Artykuł 12 Definicje

Artykuł 13 Język roboczy

ROZDZIAŁ 3 - CZŁONKOSTWO I STATUS OBSERWATORA

Artykuł 14 Członkostwo, status obserwatora i podmiot reprezentujący

Artykuł 15 Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora

Artykuł 16 Rezygnacja członka lub obserwatora

ROZDZIAŁ 4 - PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW I OBSERWATORÓW

Artykuł 17 Prawa i obowiązki członków

Artykuł 18 Prawa i obowiązki obserwatorów

ROZDZIAŁ 5 - UDZIAŁ ORGANIZACJI WSPÓŁPRACUJĄCYCH

Artykuł 19 Udział organizacji współpracujących

ROZDZIAŁ 6 - MODEL FINANSOWANIA I WKŁADÓW

Artykuł 20 Zasoby finansowe

Artykuł 21 Wkłady

Artykuł 22 Plan finansowy

Artykuł 23 Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

Artykuł 24 Zwolnienia z podatku i akcyzy

Artykuł 25 Likwidacja sprzętu

ROZDZIAŁ 7 - ZARZĄDZANIE

Artykuł 26 Rada

Artykuł 27 Podejmowanie decyzji przez Radę

Artykuł 28 Dyrektor wykonawczy

Artykuł 29 Biuro Koordynacji i Wsparcia

Artykuł 30 Komitet Doradczy ds. Nauki

Artykuł 31 Komitet Finansowy

ROZDZIAŁ 8 - POSTANOWIENIA RÓŻNE

Artykuł 32 Polityka w zakresie danych

Artykuł 33 Polityka w zakresie skutków etycznych, prawnych i społecznych

Artykuł 34 Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

Artykuł 35 Prawo właściwe

Artykuł 36 Spory

Artykuł 37 Aktualizacje i dostępność statutu

Artykuł 38 Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

ZAŁĄCZNIK I: Wykaz członków i obserwatorów LOFAR ERIC oraz ich podmiotów reprezentujących

ZAŁĄCZNIK II: Plan finansowy LOFAR ERIC

PREAMBUŁA

LOFAR (Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości) jest światowej klasy rozproszoną infrastrukturą naukowobadawczą, której spójnie obsługiwane obiekty są rozmieszczone w szeregu państw, jak wyszczególniono w załączniku dotyczącym kwestii naukowych i technicznych.

W 2022 r. infrastruktura LOFAR jest w pełni operacyjna na potrzeby badań w dziedzinie radioastronomii prowadzonych przez międzynarodowe środowisko naukowe za pośrednictwem fundacji Stichting ILT (International LOFAR Telescope, dalej zwanej "ILT"), utworzonej na mocy prawa niderlandzkiego, w której reprezentowani są wszyscy partnerzy, z dziewięciu państw europejskich, którzy zawiadują lokalnie obiektami LOFAR. Długoterminowa strategia dotycząca ILT zakłada dalsze oferowanie najnowocześniejszej infrastruktury badawczej szerokiej społeczności naukowej; w 2022 r. ILT przygotowuje ambitną modernizację sprzętu komputerowego i oprogramowania (LOFAR2.0, opisana w załączniku dotyczącym kwestii naukowych i technicznych).

ILT wystąpiła o utworzenie LOFAR ERIC, biorąc pod uwagę stale rosnącą liczbę partnerów, wspólną długoterminową wizję dalszego rozwoju i spójnej obsługi infrastruktury oraz szerszą ewolucję europejskiej infrastruktury badawczej. W szczególności, aby zastąpić ILT przez LOFAR ERIC, uznaje się, co następuje:

- LOFAR ERIC definiuje i wdraża wspólną długoterminową strategię, wspólne pozyskiwanie środków finansowych oraz spójne ustalanie priorytetów w zakresie działań rozwojowych, a także optymalizację dostępności wspólnych obiektów będących własnością partnera lub LOFAR ERIC (w tym czujników, zasobów obliczeniowych i możliwości przechowywania danych), które tworzą infrastrukturę badawczą LOFAR.

- LOFAR ERIC jest odpowiednim narzędziem, aby przyciągać i łączyć partnerów o różnych poziomach zaangażowania oraz ustanawiać i utrzymywać jasne długoterminowe strategie polityczne oraz stabilność finansowania organizacji i jej infrastruktury jako całości.

- LOFAR ERIC, który istnieje w wymiarze (wielo)narodowym, zapewnia odpowiednią widoczność i uznanie na szczeblu krajowym i europejskim, ułatwiając dialog z decydentami w dziedzinie nauki i podmiotami finansującymi w całym obszarze działalności.

- Dzięki wyjątkowym i nowoczesnym obiektom LOFAR ERIC odgrywa stałą rolę w zapewnianiu i stymulowaniu aktywności europejskiej społeczności naukowej.

ROZDZIAŁ  1

Zasadnicze Elementy

Artykuł  1

Forma prawna i nazwa

Ustanawia się konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej. Konsorcjum to ma formę prawną konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC) przyjętą na podstawie przepisów rozporządzenia (WE) nr 723/2009 zmienionego rozporządzeniem (UE) nr 1261/2013 (dalej zwanego "rozporządzeniem ERIC") i nosi nazwę "LOFAR ERIC".

Artykuł  2

Siedziba statutowa

LOFAR ERIC ma swą siedzibę statutową w Dwingeloo, w Niderlandach, dalej zwanych "państwem przyjmującym".

Artykuł  3

Zadania i działalność

1. 
Głównym zadaniem LOFAR ERIC jest zapewnienie skoordynowanego wykorzystania infrastruktury LOFAR, prowadzenie światowej klasy badań naukowych i dążenie do dalszego rozwoju w celu maksymalizacji wydajności i wpływu członków i międzynarodowej społeczności naukowej, co zapewni LOFAR ERIC pozycję wiodącej na świecie rozproszonej infrastruktury badawczej o długofalowej wizji, zlokalizowanej w krajach członkowskich LOFAR ERIC, a także w innych krajach, w których LOFAR ERIC postanowił zlokalizować część swoich obiektów.
2. 
W ramach realizacji swojego głównego zadania LOFAR ERIC prowadzi następujące działania:
a.
zapewnienie skoordynowanego funkcjonowania i wykorzystania do celów naukowych obiektów LOFAR jako spójnej infrastruktury, w ramach wspólnej długoterminowej strategii i wspólnej polityki, w celu maksymalizacji wyników naukowych oraz wpływu członków i społeczności międzynarodowej;
b.
zapewnianie społeczności użytkowników skutecznego dostępu do usług naukowych LOFAR ERIC, z uwzględnieniem zasad wzajemnej oceny i otwartej nauki;
c.
ogólne zarządzanie LOFAR ERIC, obejmujące aspekty prawne, administracyjne i finansowe;
d.
udział w projektach finansowanych przez UE, projektach (wielo)narodowych i innych projektach finansowanych przez strony trzecie, zgodnych z celami LOFAR ERIC.
3. 
LOFAR ERIC może również prowadzić następujące działania:
a.
dalszy rozwój infrastruktury LOFAR oraz powiązanych obiektów i zdolności naukowych;
b.
prowadzenie dialogu strategicznego w celu optymalizacji roli LOFAR ERIC w światowej społeczności naukowej;
c.
pozyskiwanie nowych członków i tworzenie nowych partnerstw zgodnie z art. 14 i 19;
d.
promowanie interesów LOFAR ERIC w odniesieniu do krajowych, europejskich i międzynarodowych zainteresowanych stron;
e.
poszukiwanie dalszych źródeł finansowania, w szczególności, ale nie wyłącznie, na modernizację i rozbudowę;
f.
wspieranie szkoleń, działań informacyjnych i współpracy międzynarodowej;
g.
wszelkie inne powiązane działania niezbędne do realizacji jego głównego zadania.
4. 
LOFAR ERIC realizuje swoje główne zadanie na zasadzie niedochodowej. Bez uszczerbku dla mających zastosowanie przepisów dotyczących pomocy państwa LOFAR ERIC może prowadzić działalność gospodarczą w ograniczonym zakresie, pod warunkiem że jest ona ściśle związana z jego głównym zadaniem i nie zagraża realizacji tego zadania.
5. 
LOFAR ERIC ewidencjonuje oddzielnie koszty i przychody ze swojej działalności gospodarczej i stosuje ceny rynkowe za świadczone usługi, a gdy ustalenie cen rynkowych jest niemożliwe - ceny pokrywające pełne koszty usługi powiększone o rozsądną marżę.
Artykuł  4

Czas trwania i procedura likwidacji

1. 
LOFAR ERIC ustanawia się na czas nieokreślony, ale może zostać zlikwidowane zgodnie z procedurą określoną w ust. 2-6.
2. 
Decyzję o likwidacji LOFAR ERIC podejmuje Rada zgodnie z art. 27 ust. 6 lit. d).
3. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu (10) dni od przyjęcia decyzji o likwidacji LOFAR ERIC, LOFAR ERIC zawiadamia Komisję Europejską o tej decyzji.
4. 
Aktywa pozostałe po spłacie zadłużenia LOFAR ERIC rozdziela się pomiędzy członków proporcjonalnie do ich rocznego wkładu wniesionego na rzecz LOFAR ERIC, jak określono w art. 21.
5. 
Bez zbędnej zwłoki, a w każdym razie w ciągu dziesięciu (10) dni od zakończenia procedury likwidacji, LOFAR ERIC powiadamia Komisję Europejską o tym fakcie.
6. 
LOFAR ERIC przestaje istnieć z dniem opublikowania przez Komisję Europejską stosownego zawiadomienia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Artykuł  5

Odpowiedzialność i ubezpieczenie

1. 
LOFAR ERIC odpowiada za swoje długi. LOFAR ERIC nie ponosi odpowiedzialności za zobowiązania wynikające z eksploatacji obiektów LOFAR stanowiących odrębną własność.
2. 
Członkowie nie ponoszą zbiorowo odpowiedzialności za długi LOFAR ERIC. Zobowiązania finansowe członków z tytułu długów LOFAR ERIC ograniczają się do wysokości odpowiedniej rocznej składki każdego z członków uzgodnionej w budżecie rocznym.
3. 
LOFAR ERIC zawiera odpowiednią umowę ubezpieczenia od ryzyka związanego z budową i eksploatacją LOFAR ERIC.
Artykuł  6

Polityka dostępu do usług LOFAR ERIC

1. 
LOFAR ERIC zapewnia i wspiera skuteczne możliwości dostępu użytkowników do usług LOFAR ERIC w celu prowadzenia badań naukowych. Usługi te obejmują między innymi: prowadzenie obserwacji, tworzenie produktów opartych na danych naukowych, prowadzenie publicznie dostępnego archiwum danych naukowych, wspieranie użytkowników i organizowanie szkoleń.
2. 
Usługi świadczone przez LOFAR ERIC są publicznie ogłaszane i dokumentowane, wraz z możliwościami dostępu, procedurami i kryteriami przydziału dotyczącymi poszczególnych usług.
3. 
Rada określa i utrzymuje politykę dostępu regulującą wszystkie usługi LOFAR ERIC na potrzeby badań naukowych, przy czym jej zasady są ustalane zgodnie z art. 27 ust. 6 lit. b), a decyzja o jej wdrożeniu jest podejmowana zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. e).
4. 
Celem polityki dostępu LOFAR ERIC jest zagwarantowanie, że z całkowitej kwoty budżetu operacyjnego przeznaczonej na świadczenie usług większość jest kierowana na wsparcie badań prowadzonych przez społeczność globalną. W przypadku gdy otwarty dostęp jest oferowany na zasadach konkurencyjnych, przyznaje się go w drodze niezależnej wzajemnej oceny naukowej.
5. 
Polityka dostępu LOFAR ERIC zapewnia również wszystkim członkom LOFAR ERIC możliwość korzystania z dostępu zastrzeżonego; ureguluje to kwestię uprawnienia do części dostępnych możliwości w odniesieniu do dostępu użytkowników do usług LOFAR ERIC.
Artykuł  7

Polityka w zakresie oceny naukowej

Działalność LOFAR ERIC będzie oceniana przez niezależny panel międzynarodowych ekspertów co najmniej raz na 5 lat. Rada ustala protokół oceny (w tym cele, zakres uprawnień, skład panelu i procedurę nominacji członków panelu) zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. j). Panel składa sprawozdania Radzie.

Artykuł  8

Polityka upowszechniania wyników badań

1. 
Rolą LOFAR ERIC jest ułatwianie prowadzenia badań naukowych oraz ogólnie zachęcanie do stosowania zasad otwartej nauki w odniesieniu do danych naukowych.
2. 
LOFAR ERIC zachęca naukowców do publicznego udostępniania wyników ich badań i danych (otwarty dostęp) również za pośrednictwem LOFAR ERIC.
3. 
LOFAR ERIC wykorzystuje różne kanały, aby dotrzeć do odbiorców docelowych, w tym portal internetowy, warsztaty, obecność na konferencjach, artykuły i media informacyjne.
4. 
Dane naukowe wytworzone za pośrednictwem usług LOFAR ERIC będą, w zakresie dozwolonym przez prawo, dostępne i jawnie udostępniane wszystkim naukowcom, instytucjom naukowym i innym zainteresowanym stronom w ramach polityki Rady zgodnie z zasadami otwartej nauki i polityką dotyczącą danych określoną w art. 32.
Artykuł  9

Polityka w zakresie praw własności intelektualnej

1. 
Pojęcie "własności intelektualnej" rozumie się zgodnie z art. 2 Konwencji o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej, podpisanej w dniu 14 lipca 1967 r.
2. 
LOFAR ERIC przyjmuje własną politykę w zakresie praw własności intelektualnej (art. 27 ust. 5 lit. h)). LOFAR ERIC jest posiadaczem praw do własności intelektualnej powstałej w wyniku działalności prowadzonej na podstawie niniejszego statutu, w tym między innymi praw do własności intelektualnej wytworzonej przez pracowników zatrudnionych przez LOFAR ERIC na warunkach określonych w polityce LOFAR ERIC w zakresie praw własności intelektualnej, z wyjątkiem przypadków objętych odrębnymi umowami lub przypadków, w których obowiązujące przepisy prawa lub niniejszy statut stanowią inaczej.
3. 
Istniejąca własność intelektualna członków lub podmiotów ich reprezentujących pozostaje ich własnością. W razie potrzeby i na podstawie umów szczegółowych udziela się odpowiednich licencji LOFAR ERIC.
4. 
Członkowie, którzy wnoszą swój udział w koszty prac rozwojowych prowadzonych przez innych członków, mogą dowolnie wykorzystywać powstałą własność intelektualną wyłącznie do celów naukowych. Jeśli członek LOFAR ERIC chce wykorzystać jakąkolwiek własność intelektualną w celach komercyjnych, musi uzyskać zgodę członka będącego posiadaczem praw do tej własności intelektualnej.
Artykuł  10

Polityka zatrudnienia

1. 
LOFAR ERIC może zatrudniać pracowników. Politykę zatrudnienia LOFAR ERIC regulują przepisy państwa, w którym zatrudnia się pracowników.
2. 
Procedury wyboru kandydatów, rekrutacja i zatrudnianie pracowników na stanowiskach w LOFAR ERIC muszą być przejrzyste, niedyskryminacyjne i muszą przebiegać z poszanowaniem równości szans. Wszystkie oferty zatrudnienia w LOFAR ERIC podaje się do publicznej wiadomości.
Artykuł  11

Polityka zamówień publicznych

1. 
LOFAR ERIC zapewnia równe i niedyskryminacyjne traktowanie kandydatów i oferentów w postępowaniu o udzielenie zamówienia, bez względu na to, czy ich siedziba znajduje się w Unii Europejskiej czy poza nią. Polityka LOFAR ERIC w zakresie zamówień publicznych musi być zgodna z zasadami przejrzystości, niedyskryminacji i konkurencji. Szczegółowe przepisy dotyczące procedur i kryteriów udzielania zamówień określa Rada.
2. 
Zamówienia publiczne dokonywane przez członków i obserwatorów w odniesieniu do działalności LOFAR ERIC realizuje się w sposób należycie uwzględniający potrzeby LOFAR ERIC, wymogi techniczne i specyfikacje wydane przez właściwe organy.

ROZDZIAŁ  2

Postanowienia Ogólne

Artykuł  12

Definicje

Do celów niniejszego statutu stosuje się następujące definicje:

1)
"LOFAR": Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości jest światowej klasy rozproszoną infrastrukturą naukowobadawczą, w ramach której spójnie obsługiwane obiekty są rozmieszczone w szeregu państw, jak wyszczególniono w załączniku dotyczącym kwestii naukowych i technicznych;
2)
"obiekty LOFAR: elementy techniczne (w tym stacje antenowe, sieć, procesory, oprogramowanie i archiwum), wyszczególnione w załączniku dotyczącym kwestii naukowych i technicznych, wymagane do wykonywania jej zadań;
3)
"członek": podmiot wymieniony w art. 14 ust. 1.
4)
"podmiot reprezentujący": podmiot wyznaczony przez członka lub obserwatora zgodnie z art. 14 ust. 5 do reprezentowania tego członka lub obserwatora.
5)
"organizacja współpracująca": organizacja badawcza, o której mowa w art. 19;
6)
"program prac": pięcioletni plan przyjęty przez Radę LOFAR ERIC w celu realizacji celu i długoterminowej strategii LOFAR ERIC, w tym kwestii naukowych, technologicznych i administracyjnych. W jego ramach Rada określa roczne cele i działania;
7)
"model finansowy": polityka określająca zasady dotyczące wkładów finansowych członków i obserwatorów na rzecz LOFAR ERIC, w tym wkładów rzeczowych. Pierwotny model finansowy określono w załączniku II;
8)
"plan finansowy": pięcioletnie ramy wartości i harmonogramu zasobów finansowych niezbędnych do realizacji programu prac LOFAR ERIC. Plan finansowy na pierwsze pięć lat działalności LOFAR ERIC określono w załączniku II;
9)
"budżet roczny": przewidywane wydatki i dochody na realizację rocznych celów i działań LOFAR ERIC w ramach planu finansowego;
10)
"regulamin wewnętrzny": przepisy regulujące organizację i funkcjonowanie Rady LOFAR ERIC przyjęte zgodnie z art. 27 ust. 5 lit. c);
11)
"większość kwalifikowana" w odniesieniu do proponowanej decyzji podczas posiedzenia Rady, zgodnie z art. 27 ust. 5, zostaje uzyskana, gdy co najmniej 75 % reprezentowanych członków głosuje za jej przyjęciem;
12)
"jednomyślność" w odniesieniu do proponowanej decyzji podczas posiedzenia Rady, zgodnie z art. 27, zostaje osiągnięta, gdy przewodniczący ustalił, że wszyscy reprezentowani członkowie osiągnęli konsensus (jednomyślny konsensus), albo gdy żaden z reprezentowanych członków nie głosuje przeciw i nie więcej niż jeden członek wstrzymuje się od głosu.
Artykuł  13

Język roboczy

Językiem roboczym LOFAR ERIC jest język angielski.

ROZDZIAŁ  3

Członkostwo i status Obserwatora

Artykuł  14

Członkostwo, status obserwatora i podmiot reprezentujący

1. 
Członkami LOFAR ERIC posiadającymi prawo głosu lub obserwatorami LOFAR ERIC bez prawa głosu mogą zostać następujące podmioty:
a)
państwa członkowskie Unii Europejskiej;
b)
państwa stowarzyszone;
c)
państwa trzecie inne niż państwa stowarzyszone;
d)
organizacje międzyrządowe.
2. 
Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora określono w art. 15.
3. 
Skład członkowski LOFAR ERIC musi obejmować co najmniej jedno państwo członkowskie i dwa inne państwa będące państwami członkowskimi albo państwami stowarzyszonymi.
4. 
Państwa członkowskie lub państwa stowarzyszone mają łącznie większość praw głosu w Radzie. Rada decyduje o wszelkich zmianach w prawach głosu, które to zmiany są konieczne do celów zapewnienia ciągłego spełniania tego wymogu przez LOFAR ERIC.
5. 
Każdy członek lub obserwator, o których mowa w ust. 1 lit. a)-c), może być reprezentowany przez co najmniej jeden podmiot publiczny lub podmiot prywatny świadczący usługi publiczne wybrany przez członka lub obserwatora i mianowany zgodnie z jego zasadami i procedurami. Każdy członek lub obserwator informuje Radę o wszelkich zmianach swojego podmiotu reprezentującego, szczegółowych praw i obowiązków, które mu przekazano, lub o wszelkich innych ewentualnych istotnych zmianach.
6. 
Członków i obserwatorów LOFAR ERIC oraz podmioty ich reprezentujące wymieniono w załączniku I. Za aktualizację załącznika I odpowiada dyrektor wykonawczy LOFAR ERIC.
Artykuł  15

Warunki uzyskania członkostwa lub statusu obserwatora

1. 
Podmioty, o których mowa w art. 14 ust. 1, pragnące zostać członkami LOFAR ERIC, przedkładają pisemny wniosek przewodniczącemu Rady. Wniosek ten musi zawierać informacje o tym, w jaki sposób dany podmiot przyczyni się do realizacji celów i działań LOFAR ERIC opisanych w programie prac oraz w jaki sposób będzie wypełniał obowiązki, o których mowa w art. 17 ust. 2. Przyjęcie podmiotów w poczet nowych członków wymaga zatwierdzenia przez Radę zgodnie z art. 26 ust. 9 lit. e) i art. 27 ust. 5 lit. f).
2. 
Podmioty, o których mowa w art. 14 ust. 1, które chcą wnieść wkład na rzecz LOFAR ERIC, ale nie mają jeszcze możliwości uzyskania członkostwa, mogą wnioskować o status obserwatora. Wnioskodawcy przedkładają pisemny wniosek Przewodniczącemu Rady. Wniosek ten musi zawierać informacje o tym, w jaki sposób dany podmiot przyczyni się do realizacji celów i działań LOFAR ERIC opisanych w programie prac oraz w jaki sposób będzie wypełniał obowiązki, o których mowa w art. 18 ust. 2. Przyjęcie obserwatorów wymaga zatwierdzenia przez Radę zgodnie z art. 26 ust. 9 lit. e) i art. 27 ust. 5 lit. f). Wnioskodawcy są przyjmowani jako obserwatorzy na początkowy okres trzech (3) lat.
3. 
Status obserwatora może zostać zmieniony na członkostwo w dowolnym momencie po zatwierdzeniu przez Radę. Status obserwatora wygasa po upływie początkowego okresu trzech (3) lat, chyba że wystąpiono z wnioskiem o przedłużenie, który zostaje zatwierdzony przez Radę, lub gdy obserwator staje się członkiem LOFAR ERIC.
Artykuł  16

Rezygnacja członka lub obserwatora

1. 
Członkostwo trwa co najmniej pięć (5) lat od momentu przystąpienia członka.
2. 
Niezależnie od minimalnego okresu członkostwa, o którym mowa w art. 16 ust. 1, członkowie i obserwatorzy mogą zrezygnować z członkostwa lub statusu obserwatora, przedkładając dyrektorowi wykonawczemu powiadomienie w ciągu trzech (3) miesięcy od przyjęcia przez Radę podwyższenia rocznego wkładu przekraczającego uzgodniony plan finansowy. Członek lub obserwator, który powiadomił o rezygnacji, nie będzie zobowiązany do wpłacenia kwoty stanowiącej podwyżkę wkładu.
3. 
Bez uszczerbku dla art. 16 ust. 1 i art. 16 ust. 2 członkowie i obserwatorzy będący państwami stowarzyszonymi, państwami trzecimi innymi niż państwa stowarzyszone lub organizacjami międzyrządowymi mogą zrezygnować z członkostwa lub ze statusu obserwatora w LOFAR ERIC po wprowadzeniu zmian w rozporządzeniu Rady (WE) nr 723/2009, które mogłyby wywrzeć istotny wpływ na ich prawa i obowiązki względem LOFAR ERIC. Zmiany takie uznaje się za istotne, jeżeli wiążą się ze zwiększeniem opłat (w tym wkładów rocznych lub kosztów likwidacji), zmianą praw głosu, nałożeniem wymogów sprzecznych z obowiązującymi przepisami zgodnie z art. 35 niniejszego statutu, odebraniem prawa do bycia reprezentowanym w Radzie lub innych komitetach lub zmianą przysługujących im praw związanych z reprezentacją lub korzystaniem z obiektu. Zobowiązania i skutki wynikające z rezygnacji z członkostwa lub statusu obserwatora LOFAR ERIC, w tym rezygnacji z udziału członka lub obserwatora w kosztach likwidacji LOFAR, są wstępnie ustalane zgodnie z art. 27 ust. 6 na podstawie wyników jednomyślnego głosowania Rady LOFAR ERIC. Jeżeli Rada nie jest w stanie jednomyślnie uzgodnić takich zobowiązań i skutków, zobowiązania te i wszelkie inne zobowiązania określa się zgodnie z art. 36. Niezależnie od art. 16 ust. 1 członek lub stały obserwator, którego to dotyczy, (w terminie sześciu miesięcy od odpowiedniej zmiany rozporządzenia ERIC) powiadamia Radę z co najmniej trzymiesięcznym wyprzedzeniem o swojej rezygnacji, która stanie się skuteczna w dowolnym momencie po wejściu w życie niniejszego statutu.
4. 
Rezygnacja członka następuje na koniec roku budżetowego. Członek jest zobowiązany do pisemnego powiadomienia dyrektora wykonawczego najpóźniej w roku budżetowym poprzedzającym rok budżetowy, w którym następuje rezygnacja.
5. 
Rezygnacja obserwatora następuje na koniec roku budżetowego. Obserwator jest zobowiązany do pisemnego powiadomienia dyrektora wykonawczego co najmniej sześć (6) miesięcy przed datą rezygnacji.
6. 
Członkowie i obserwatorzy muszą wywiązać się ze wszystkich zobowiązań, w tym finansowych, o których mowa w art. 17 ust. 2 lub art. 18 ust. 2, zanim ich rezygnacja stanie się skuteczna.
7. 
Rada może pozbawić członkostwa lub statusu obserwatora, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a.
członek lub obserwator dopuścił się poważnego naruszenia co najmniej jednego ze swoich obowiązków wynikających z niniejszego statutu;
b.
członek lub obserwator nie naprawił takiego naruszenia w ciągu sześciu miesięcy od otrzymania pisemnego zawiadomienia o naruszeniu.
8. 
Członek lub obserwator, o których mowa w ust. 7, ma prawo do wyjaśnienia Radzie swojego stanowiska, zanim podejmie ona jakąkolwiek decyzję w danej sprawie.

Rozdział  4

Prawa i Obowiązki Członków i Obserwatorów

Artykuł  17

Prawa i obowiązki członków

1. 
Członkowie mają następujące prawa:
a.
prawo do uczestnictwa w posiedzeniu Rady i do głosowania podczas niego;
b.
prawo do wyznaczenia podmiotu reprezentującego zgodnie z art. 14 ust. 5;
c.
prawo ich społeczności naukowej do uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez LOFAR ERIC, takich jak warsztaty, konferencje, szkolenia;
d.
prawo dostępu ich społeczności naukowej do wsparcia ze strony LOFAR ERIC przy opracowywaniu odpowiednich systemów, procesów i usług;
e.
kwalifikowalność do korzystania z dostępu zastrzeżonego w ramach polityki dostępu LOFAR ERIC, zgodnie z art. 6 ust. 5.
2. 
Każdy członek musi:
a.
wnieść część infrastruktury rozproszonej lub wnieść inny wkład, na który zgadza się Rada. Wkłady każdego członka określono w planie finansowym przedstawionym w załączniku II, obowiązującym przez pierwsze 5 lat działalności LOFAR ERIC;
b.
wnieść roczną kwotę na poczet ogólnych kosztów operacyjnych i rozwojowych LOFAR ERIC, odpowiadającą udziałowi członka w budżecie rocznym LOFAR ERIC zatwierdzonym przez Radę zgodnie z planem finansowym przedstawionym w załączniku II;
c.
uczestniczyć w podejmowaniu decyzji dotyczących polityki i długoterminowej strategii LOFAR ERIC zgodnie z art. 3 ust. 2.
Artykuł  18

Prawa i obowiązki obserwatorów

1. 
Obserwatorzy mają następujące prawa:
a.
prawo do uczestnictwa w posiedzeniach Rady i wyrażania opinii na temat porządku obrad Rady, ale bez prawa głosu;
b.
prawo do wyznaczenia podmiotu reprezentującego zgodnie z art. 14 ust. 5;
c.
prawo ich społeczności naukowej do uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez LOFAR ERIC, takich jak warsztaty, konferencje, szkolenia.
2. 
Każdy obserwator musi:
a.
wnieść roczną kwotę na poczet ogólnych kosztów operacyjnych i rozwojowych LOFAR ERIC, odpowiadającą udziałowi obserwatora w budżecie rocznym LOFAR ERIC zatwierdzonym przez Radę zgodnie z planem finansowym przedstawionym w załączniku II;
b.
uczestniczyć w dyskusjach dotyczących polityki i strategii długoterminowej.

Rozdział  5

Udział Organizacji Współpracujących

Artykuł  19

Udział organizacji współpracujących

1. 
LOFAR ERIC może zawierać porozumienia o współpracy z organizacjami współpracującymi w państwach niebędą- cych członkami ani obserwatorami LOFAR ERIC. Z każdym państwem można zawrzeć najwyżej jedno porozumienie o współpracy reprezentujące społeczność krajową.
2. 
Organizacje współpracujące muszą w sposób zadowalający Radę przyczyniać się do realizacji zadań i działań LOFAR ERIC oraz stanowić reprezentację społeczności krajowej zainteresowanej LOFAR ERIC.
3. 
Porozumienie o współpracy zawiera dyrektor wykonawczy LOFAR ERIC po zatwierdzeniu przez Radę. W porozumieniu o współpracy określa się warunki, na jakich organizacja współpracująca może współpracować z LOFAR ERIC i zobowiązać się do realizacji zadań i działań określonych w art. 3.
4. 
Okres obowiązywania tego porozumienia o współpracy jest zgodny z przepisami dotyczącymi okresu członkostwa określonymi w art. 16. W porozumieniu o współpracy przewiduje się rozwiązanie porozumienia, jeżeli państwo, w którym ma siedzibę organizacja współpracująca, staje się członkiem lub obserwatorem LOFAR ERIC.

ROZDZIAŁ  6

Model Finansowania i Wkładów

Artykuł  20

Zasoby finansowe

Na zasoby finansowe LOFAR ERIC składają się:

a.
wkłady finansowe członków i obserwatorów, w tym wszelkie wkłady rzeczowe, zgodnie z art. 21. Wkłady finansowe za pierwsze pięć (5) lat działalności LOFAR ERIC określono w planie finansowym przedstawionym w załączniku II;
b.
wkłady państwa przyjmującego;
c.
zasoby pochodzące od organizacji współpracujących
d.
inne zasoby w granicach i na warunkach zatwierdzonych przez Radę.
Artykuł  21

Wkłady

1. 
Członkowie wnoszą roczne wkłady do budżetu LOFAR ERIC zgodnie z planem finansowym, jak przewidziano w art. 22.
2. 
Rada może przyjmować wkłady rzeczowe od członków i obserwatorów zgodnie z modelem finansowym.
3. 
O wkładach organizacji współpracujących decyduje Rada indywidualnie dla każdego przypadku.
Artykuł  22

Plan finansowy

Co najmniej raz na pięć lat dyrektor wykonawczy LOFAR ERIC przedkłada Radzie projekt planu finansowego do rozpatrzenia i zatwierdzenia. W planie finansowym określa się podstawę wkładów każdego członka w tym pięcioletnim okresie oraz maksymalny uzgodniony budżet dla LOFAR ERIC na ten sam okres. Plan finansowy jest zgodny ze wskazanymi w modelu finansowym zasadami dotyczącymi wkładów członków i obserwatorów i jest ukierunkowany na realizację programu prac.

Artykuł  23

Zasady budżetowe, sprawozdania finansowe i audyt

1. 
Rok budżetowy LOFAR ERIC rozpoczyna się 1 stycznia i kończy się 31 grudnia każdego roku. Budżet LOFAR ERIC ujmuje się w euro.
2. 
Dyrektor wykonawczy LOFAR ERIC przedstawia Radzie do zatwierdzenia budżet na następny rok nie później niż 1 października.
3. 
Do sprawozdania finansowego LOFAR ERIC dołącza się sprawozdanie dotyczące zarządzania budżetem i finansami w danym roku budżetowym.
4. 
LOFAR ERIC podlega wymogom prawa państwa, w którym mieści się jego siedziba statutowa, w odniesieniu do sporządzania, składania, badania i publikacji sprawozdań finansowych.
Artykuł  24

Zwolnienia z podatku i akcyzy

1. 
Zwolnienia z VAT na podstawie art. 143 ust. 1 lit. g) i art. 151 ust. 1 lit. b) dyrektywy Rady 2006/112/WE 1  oraz zgodnie z art. 50 i 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 2  ograniczone są do zakupów towarów i usług dokonywanych ze spełnieniem obu następujących warunków:
przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku LOFAR ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby niemającej charakteru gospodarczego działalności LOFAR ERIC zgodnej z przedmiotem jego działalności;
dokonywanych przez LOFAR ERIC i przez dowolnego członka LOFAR ERIC zgodnie z definicją w art. 9 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 723/2009 z dnia 25 czerwca 2009 r. w sprawie wspólnotowych ram prawnych konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej (ERIC).
2. 
Zwolnienia z VAT ograniczone są do zakupów o wartości przekraczającej 300 EUR.
3. 
Zwolnienia z akcyzy na podstawie art. 11 dyrektywy Rady (UE) 2020/262 3  ograniczają się do zakupów dokonywanych przez LOFAR ERIC przeznaczonych do oficjalnego i wyłącznego użytku LOFAR ERIC, pod warunkiem że takie zakupy dokonywane są wyłącznie na potrzeby niemającej charakteru gospodarczego działalności LOFAR ERIC zgodnej z przedmiotem jego działalności i że wartość zakupu przekracza kwotę 300 EUR.
4. 
Zwolnienia nie obejmują zakupów dokonywanych przez pracowników.
Artykuł  25

Likwidacja sprzętu

LOFAR ERIC odpowiada za likwidację sprzętu będącego jego własnością. Rada zapewnia, aby LOFAR ERIC posiadało odpowiedni plan likwidacji (art. 27 ust. 6 lit. e)). Likwidacja sprzętu stanowiącego (wniesiony przez lokalnych operatorów, krajowych właścicieli obiektów LOFAR) wkład w operacje centralne należy do obowiązków właściciela.

ROZDZIAŁ  7

Zarządzanie

Artykuł  26

Rada

1. 
Rada jest organem zarządzającym LOFAR ERIC i odpowiada za ogólne kierownictwo LOFAR ERIC i nadzór nad nim zgodnie z postanowieniami niniejszego statutu. W skład Rady wchodzą delegacje reprezentujące członków i obserwatorów LOFAR ERIC.
2. 
Każdy członek wyznacza delegację składającą się maksymalnie z dwóch delegatów. Każdy obserwator wyznacza jednego delegata.
3. 
Każdy członek zapewnia, aby wyznaczona przez niego delegacja:
a.
była upoważniona przez członka w pełnym zakresie do głosowania w jego imieniu w sprawie wszystkich kwestii omawianych podczas posiedzeń Rady;
b.
posiadała odpowiednią wiedzę naukową i zdolność do reprezentowania społeczności naukowców korzystających z obiektów LOFAR ERIC.
4. 
Delegacja każdego członka dysponuje jednym głosem niezależnie od liczby wchodzących w jej skład delegatów.
5. 
Wszystkich delegatów do Rady mianują poszczególni członkowie i obserwatorzy; nominacje przedstawia się na piśmie dyrektorowi wykonawczemu LOFAR ERIC. Członkowie i obserwatorzy zachowują prawo do odwołania nominacji któregokolwiek ze swoich delegatów w dowolnym momencie oraz do wyznaczenia na ich miejsce innego delegata.
6. 
W przypadku nieobecności na danym posiedzeniu wyznaczonego delegata członek lub obserwator może wyznaczyć zastępcę delegata. Nominację przedstawia się na piśmie dyrektorowi wykonawczemu LOFAR ERIC. Wyznaczony zastępca delegata będzie miał na odnośnym posiedzeniu wszystkie prawa delegata, którego zastępuje.
7. 
Dyrektor instytutu przyjmującego LOFAR ERIC otrzymuje stałe zaproszenie do udziału w posiedzeniach Rady i ma prawo do wyrażania swojej opinii na tych posiedzeniach, lecz nie wchodzi w skład delegacji państwa przyjmującego i nie jest uprawniony do głosowania.
8. 
Każda delegacja członka może wystąpić z wnioskiem o obecność jednego dodatkowego eksperta na konkretnym posiedzeniu Rady; ze stosownym wnioskiem należy wystąpić na piśmie do dyrektora wykonawczego LOFAR ERIC co najmniej dwa tygodnie przed odnośnym posiedzeniem. Eksperci będą mieli prawo do wyrażania opinii na posiedzeniu, ale nie mają prawa oddawania głosu w charakterze członka.
9. 
Rada jest upoważniona co najmniej do:
a.
podejmowania decyzji w sprawie długoterminowej strategii i polityki LOFAR ERIC;
b.
podejmowania - co najmniej raz na pięć lat - decyzji w sprawie programu prac i związanego z nim planu finansowego LOFAR ERIC, jak określono w art. 22, zgodnie z zasadami określonymi w modelu finansowym;
c.
przyjęcia budżetu rocznego LOFAR ERIC;
d.
przyjęcia sprawozdania rocznego LOFAR ERIC i zatwierdzenia zbadanego sprawozdania finansowego;
e.
podejmowania decyzji o przystąpieniu nowego członka lub obserwatora;
f.
podejmowania decyzji o pozbawieniu członkostwa lub statusu obserwatora;
g.
podejmowania decyzji w sprawie wniosków o zmiany statutu;
h.
mianowania, zawieszania, zwalniania dyrektora wykonawczego i nadzorowania jego pracy;
i.
określania zakresu praw i obowiązków oraz szczegółowych działań dyrektora wykonawczego;
j.
przedstawiania dyrektorowi wykonawczemu wytycznych w sprawie zawarcia porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 19;
k.
powoływania i odwoływania organów doradczych, jeżeli uzna to za konieczne;
l.
podejmowania decyzji o podjęciu wszelkich nowych rodzajów działalności zgodnie z art. 3 ust. 3 lit. g);
m.
podejmowania decyzji o sposobie działania w przypadku wystąpienia siły wyższej, biorąc pod uwagę wkłady, o których mowa w art. 21.
10. 
Rada wybiera spośród delegatów przewodniczącego i wiceprzewodniczącego większością głosów określoną w art. 27 ust. 5 lit. g). Przewodniczący i wiceprzewodniczący wybierani są na okres dwóch lat, z możliwością dwukrotnego przedłużenia. Wiceprzewodniczący zastępuje przewodniczącego w przypadku jego nieobecności lub w przypadku wystąpienia konfliktu interesów.
11. 
Posiedzenia Rady odbywają się przynajmniej raz w roku. Posiedzenia Rady zwołuje przewodniczący co najmniej cztery (4) tygodnie wcześniej. Posiedzenia Rady mogą odbywać się w dowolnej formie przewidzianej w regulaminie wewnętrznym.
12. 
O zwołanie posiedzenia Rady może wnioskować co najmniej czterech członków.
Artykuł  27

Podejmowanie decyzji przez Radę

1. 
Obrady i decyzje Rady są ważne tylko wtedy, gdy w posiedzeniu jest reprezentowane i uczestniczy kworum członków posiadających prawo głosu. Kworum wymaga obecności 75 % członków posiadających prawo głosu.
2. 
Jeżeli nie osiągnięto kworum, zwołuje się w ciągu czterech tygodni drugie posiedzenie, wystosowując nowe zaproszenie zawierające ten sam porządek obrad. Podczas drugiego posiedzenia uznaje się, że osiągnięto kworum, jeżeli uczestniczy w nim 50 % członków posiadających prawo głosu.
3. 
Rada dokłada wszelkich starań, aby co do wszystkich decyzji osiągnąć jednomyślny konsensus zgodnie z definicją w art. 12 ust. 12.
4. 
W przypadku braku jednomyślnego konsensusu zgodnie z art. 27 ust. 3 decyzje podejmowane są w drodze głosowania wszystkich uczestniczących członków posiadających prawo głosu.
5. 
Następujące decyzje są przyjmowane tylko wtedy, gdy są poparte większością kwalifikowaną określoną w art. 12 ust. 11:
a.
decyzje o zmianie długoterminowej strategii i polityki, programu prac LOFAR ERIC lub planu finansowego;
b.
decyzje o przyjęciu lub zmianie budżetu rocznego LOFAR ERIC;
c.
decyzje o przyjęciu lub zmianie regulaminu wewnętrznego;
d.
decyzje o powołaniu, zawieszeniu lub odwołaniu dyrektora wykonawczego (art. 28);
e.
decyzje o zmianie w zakresie wdrażania polityki dostępu (art. 6);
f.
decyzje o przyjęciu nowego członka lub obserwatora lub o zatwierdzeniu porozumienia o współpracy z organizacją współpracującą (art. 14 i 19);
g.
decyzje dotyczące mianowania przewodniczącego i wiceprzewodniczącego Rady (art. 26 ust. 10);
h.
decyzje dotyczące polityki w zakresie praw własności intelektualnej (art. 9);
i.
decyzje o przyjęciu lub zmianie polityki zatrudnienia (art. 10);
j.
decyzje o przyjęciu lub zmianie protokołu oceny (art. 7).
6. 
Następujące decyzje wymagają jednomyślności wszystkich członków LOFAR ERIC uczestniczących i posiadających prawo głosu, jak określono w art. 12 ust. 12:
a.
decyzje o zmianie modelu finansowego, w którym wskazuje się zasady wkładów finansowych członków i obserwatorów (art. 22);
b.
decyzje o przyjęciu lub zmianie zasad polityki dostępu (art. 6);
c.
decyzje o przedłożeniu Komisji wniosku o zmianę w statucie;
d.
decyzję o rozwiązaniu LOFAR ERIC;
e.
decyzje w sprawie likwidacji związane z zakończeniem działalności zgodnie z planem likwidacji, o którym mowa w art. 25.
7. 
Decyzje o pozbawieniu członkostwa lub statusu obserwatora wymagają jednomyślności - zgodnie z definicją w art. 12 ust. 12 - wszystkich członków uczestniczących i posiadających prawo głosu, z wyłączeniem członka, którego status jest przedmiotem decyzji.
8. 
Decyzje, o których mowa w art. 27 ust. 5, 6 i 7, mogą zostać podjęte wyłącznie w przypadku, gdy wszyscy członkowie zostaną poinformowani o wnioskowanych decyzjach co najmniej dwa tygodnie przed posiedzeniem.
9. 
Do przyjęcia wszelkich innych decyzji wystarcza zwykła większość oddanych głosów.
Artykuł  28

Dyrektor wykonawczy

1. 
Rada mianuje dyrektora wykonawczego LOFAR ERIC zgodnie z procedurą przyjętą przez Radę. Kadencja dyrektora wykonawczego wynosi pięć (5) lat, z możliwością przedłużenia na mocy decyzji Rady.
2. 
Dyrektor wykonawczy jest prawnym przedstawicielem LOFAR ERIC.
3. 
Dyrektor wykonawczy odpowiada za wykonanie decyzji Rady i bieżące zarządzanie wszystkimi działaniami operacyjnymi LOFAR ERIC. Dyrektor wykonawczy przygotowuje m.in. budżet roczny, plan finansowy i program prac. Dyrektora wykonawczego wspomaga Biuro Koordynacji i Wsparcia.
Artykuł  29

Biuro Koordynacji i Wsparcia

Biuro Koordynacji i Wsparcia LOFAR ERIC jest centralnym biurem zarządzającym codzienną działalnością LOFAR ERIC. Wspiera ono bieżące zarządzanie LOFAR ERIC, w tym w drodze udzielania wsparcia Radzie. Dyrektor wykonawczy organizuje Biuro i nim zarządza. Budżet na funkcjonowanie Biura Koordynacji i Wsparcia ujmuje się w planie finansowym przedstawionym w załączniku II.

Artykuł  30

Komitet Doradczy ds. Nauki

1. 
Rada ustanawia Komitet Doradczy ds. Nauki, aby zapewniał niezależne doradztwo oraz:
przekazywał dyrektorowi wykonawczemu i Radzie informację zwrotną na temat jakości naukowej działań LOFAR ERIC;
przedstawiał zalecenia dotyczące rozwoju naukowych i technologicznych funkcji i działań LOFAR ERIC.
2. 
Rada mianuje członków Komitetu Doradczego ds. Nauki, którzy są osobami z doświadczeniem w dziedzinach istotnych z punktu widzenia LOFAR. Rada określa liczbę członków Komitetu Doradczego ds. Nauki, zakres ich uprawnień oraz regulamin wewnętrzny.
Artykuł  31

Komitet Finansowy

1. 
Rada ustanawia Komitet Finansowy wspierający dyrektora wykonawczego przy opracowywaniu planu finansowego i budżetu rocznego w celu przeglądu i zatwierdzenia przez Radę. Komitet Finansowy może również wspierać dyrektora w przypadkach, gdy niezbędne jest inne strategiczne planowanie finansowe.
2. 
Kwestie związane z funkcjonowaniem Komitetu Finansowego są szczegółowo omówione w określonym przez Radę regulaminie wewnętrznym Komitetu Finansowego.

ROZDZIAŁ  8

Postanowienia różne

Artykuł  32

Polityka w zakresie danych

1. 
Zasadniczo preferuje się zasady otwartej nauki i otwartego dostępu, takie jak te proponowane w ramach unijnej polityki na rzecz otwartej nauki.
2. 
LOFAR ERIC dostarcza użytkownikom wytycznych (w tym za pośrednictwem strony internetowej), tak aby badania z wykorzystaniem materiałów udostępnionych za pośrednictwem LOFAR ERIC były prowadzone w ramach umożliwiających przestrzeganie praw właścicieli danych oraz prywatności osób.
3. 
LOFAR ERIC dopilnowuje, by użytkownicy wyrazili zgodę na warunki udzielania dostępu oraz by wdrożono stosowne rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa wewnętrznego przechowywania i przetwarzania danych.
4. 
LOFAR ERIC określa mechanizmy badania zarzutów naruszenia bezpieczeństwa i naruszenia poufności w odniesieniu do danych badawczych.
Artykuł  33

Polityka w zakresie skutków etycznych, prawnych i społecznych

Rada LOFAR ERIC przyjmuje politykę w zakresie skutków etycznych, prawnych i społecznych w odniesieniu do wszystkich kwestii istotnych dla działań LOFAR ERIC, w tym rzetelności badawczej i oceny naukowej, kwestii zatrudnienia, różnorodności i inkluzywności oraz zrównoważonego rozwoju. Wspomniana polityka ma zastosowanie do wszystkich działań LOFAR ERIC.

Artykuł  34

Składanie sprawozdań Komisji Europejskiej

1. 
LOFAR ERIC przedkłada roczne sprawozdanie z działalności zawierające w szczególności aspekty naukowe, operacyjne i finansowe jego działalności. Sprawozdanie to jest zatwierdzane przez Radę i przekazywane Komisji Europejskiej oraz odpowiednim organom publicznym w ciągu sześciu miesięcy od końca danego roku budżetowego. Sprawozdanie to podaje się do wiadomości publicznej.
2. 
LOFAR ERIC informuje Komisję Europejską o wszelkich okolicznościach, które mogą w poważnym stopniu utrudnić realizację zadań LOFAR ERIC lub przeszkodzić LOFAR ERIC w wypełnieniu wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 723/2009.
Artykuł  35

Prawo właściwe

Wewnętrzne funkcjonowanie LOFAR ERIC jest regulowane:

a.
przepisami prawa Unii Europejskiej, w szczególności rozporządzeniem (WE) nr 723/2009 i decyzjami, o których mowa w art. 6 ust. 1 lit. a) oraz art. 11 ust. 1 tego rozporządzenia;
b.
przepisami prawa państwa przyjmującego, w którym znajduje się siedziba statutowa LOFAR ERIC, w przypadku spraw nieuregulowanych lub tylko częściowo uregulowanych w aktach prawnych, o których mowa w lit. a);
c.
niniejszym statutem i jego przepisami wykonawczymi.
Artykuł  36

Spory

1. 
Sądem właściwym do rozstrzygania sporów pomiędzy członkami odnoszących się do LOFAR ERIC, sporów między członkami a LOFAR ERIC oraz wszelkich innych sporów, w których stroną jest Unia, jest Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.
2. 
W przypadku sporów między LOFAR ERIC a stronami trzecimi zastosowanie mają przepisy Unii Europejskiej dotyczące właściwości sądów. W sprawach nieobjętych przepisami Unii Europejskiej sąd właściwy do rozstrzygania sporów określa się zgodnie z prawem państwa, w którym mieści się siedziba statutowa LOFAR ERIC.
Artykuł  37

Aktualizacje i dostępność statutu

Niniejszy statut jest aktualizowany i dostępny publicznie na stronie internetowej LOFAR ERIC oraz w siedzibie statutowej.

Artykuł  38

Postanowienia dotyczące rozpoczęcia działalności

1. 
Pierwsze posiedzenie Rady zwołuje państwo przyjmujące, w którym LOFAR ERIC ma siedzibę statutową, w jak najkrótszym terminie po tym, gdy decyzja Komisji Europejskiej o utworzeniu LOFAR ERIC stanie się skuteczna.
2. 
Przed pierwszym posiedzeniem i nie później niż czterdzieści pięć (45) dni kalendarzowych po tym, jak decyzja Komisji o utworzeniu LOFAR ERIC stanie się skuteczna, państwo przyjmujące powiadamia członków założycieli i obserwatorów o wszelkich szczególnych pilnych czynnościach prawnych, które należy podjąć w imieniu LOFAR ERIC.Jeżeli żaden członek założyciel nie złoży sprzeciwu w ciągu pięciu (5) dni roboczych od powiadomienia, osoba właściwie umocowana przez państwo przyjmujące przeprowadza takie czynności prawne.
3. 
Rada ściśle współpracuje z ILT w celu zawarcia, a następnie umożliwienia wykonania umowy przejściowej między ILT a LOFAR ERIC, regulującej między innymi przenoszenie aktywów i zobowiązań.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Wykaz członków i obserwatorów LOFAR ERIC oraz ich podmiotów reprezentujących

Niniejszy załącznik zawiera wykaz członków i obserwatorów oraz ich podmiotów reprezentujących. Załącznik I jest regularnie aktualizowany przez dyrektora wykonawczego.

Członkowie

Państwo Podmiot reprezentujący
Republika Bułgarii Instytut Astronomii i Narodowe Obserwatorium Astronomiczne (IANAO) Bułgarskiej Akademii Nauk
Republika Federalna Niemiec Thüringer Landessternwarte (TLS)
Republika Irlandii Dublin Institute of Advanced Studies (DIAS)
Republika Włoska Istituto Nazionale di Astrofisica (INAF)
Niderlandy Stichting Nederlandse Wetenschappelijk Onderzoek Instituten (NWO-I)
Rzeczpospolita Polska Ministerstwo Edukacji i Nauki

W skład LOFAR ERIC będą wchodziły następujące organizacje współpracujące:

Francja: Centre National de Recherche Scientifique (CNRS)
Łotwa: Ventspils International Radio Astronomy Centre (VIRAC)
Szwecja: Obserwatorium astronomiczne w Onsala (OSO)
Zjednoczone Królestwo: Science and Technology Facilities Council - UK Research and Innovation (STFC-UKRI)

ZAŁĄCZNIK  II

Plan finansowy LOFAR ERIC

Zob. oddzielny dokument.
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.
2 Dz.U. L 77 z 23.3.2011, s. 1.
3 Dz.U. L 58 z 27.2.2020, s. 17.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2023.1599

Rodzaj: Statut
Tytuł: Statut konsorcjum na rzecz europejskiej infrastruktury badawczej Sieć Radiowa Niskiej Częstotliwości (LOFAR ERIC)
Data aktu: 22/12/2023
Data ogłoszenia: 22/12/2023