Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA) - Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego (Zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14) - COM/2021/20069.

Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA)
Ogłoszenie o naborze na stanowisko dyrektora wykonawczego
(Zatrudnienie na czas określony - grupa zaszeregowania AD 14

COM/2021/20069

(2021/C 418 A/01)

(Dz.U.UE C z dnia 15 października 2021 r.)

Kim jesteśmy?

Europejska Agencja Chemikaliów (ECHA), utworzona w dniu 1 czerwca 2007 r. na podstawie rozporządzenia REACH, z siedzibą w Helsinkach (Finlandia), odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu wysokiego poziomu ochrony zdrowia ludzkiego i środowiska, w tym promowaniu alternatywnych metod oceny zagrożeń stwarzanych przez substancje, a także swobodnego obrotu substancjami na rynku wewnętrznym, dbając jednocześnie o zwiększenie konkurencyjności i innowacyjności.

ECHA jest odpowiedzialna za wdrażanie następujących aktów prawnych:

REACH 1  - rozporządzenie w sprawie rejestracji, oceny, udzielania zezwoleń i ograniczeń stosowanych w zakresie chemikaliów, obowiązujące od 1 czerwca 2007 r. Usprawnia ono i udoskonala wcześniejsze ramy legislacyjne Unii Europejskiej dotyczące chemikaliów. Przepisy art. 75-111 rozporządzenia REACH regulują funkcjonowanie Agencji oraz określają wykonywane przez nią zadania.

CLP 2  - rozporządzenie w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania chemikaliów. Weszło ono w życie dnia 20 stycznia 2009 r. W art. 50 rozporządzenia określono zadania Agencji.

BPR 3  - rozporządzenie w sprawie produktów biobójczych, które weszło w życie w 2013 r. i odnosi się do wprowadzania do obrotu i stosowania produktów biobójczych, które są wykorzystywane do ochrony ludzi, zwierząt, materiałów lub wyrobów przed organizmami szkodliwymi, takimi jak szkodniki lub bakterie, dzięki działaniu substancji czynnej zawartej w produkcie biobójczym. W przepisach art. 74 BPR określono rolę Agencji.

PIC 4  - rozporządzenie dotyczące zgody po uprzednim poinformowaniu, które weszło w życie w 2014 r., i reguluje kwestie związane z wywozem i przywozem niektórych niebezpiecznych chemikaliów oraz nakłada obowiązki na przedsiębiorstwa, które chcą dokonywać wywozu tych chemikaliów do krajów spoza UE. Za jego pośrednictwem w Unii Europejskiej wdrażana jest konwencja rotterdamska w sprawie procedury zgody po uprzednim poinformowaniu w międzynarodowym handlu niektórymi niebezpiecznymi substancjami chemicznymi i pestycydami. W przepisach art. 6 PIC opisano zadania, jakie ma wykonywać Agencja.

udzielania zezwoleń i stosowanych ograniczeń w zakresie chemikaliów (REACH), utworzenia Europejskiej Agencji Chemikaliów, zmieniające dyrektywę 1999/45/WE oraz uchylające rozporządzenie Rady (EWG) nr 793/93 i rozporządzenie Komisji (WE) nr 1488/94, jak również dyrektywę Rady 76/769/EWG i dyrektywy Komisji 91/155/EWG, 93/67/EWG, 93/105/WE i 2000/21/WE (Dz.U. L 396 z 30.12.2006, s. 1).

oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).

i stosowania produktów biobójczych (Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1).

niebezpiecznych chemikaliów (Dz.U. L 201 z 27.7.2012, s. 60).

Agencji powierzono również konkretne zadania w ramach dyrektywy ramowej w sprawie odpadów 5 , rozporządzenia dotyczącego trwałych zanieczyszczeń organicznych 6  oraz dyrektywy w sprawie wody pitnej 7 .

W dniu 14 października 2020 r. Komisja Europejska opublikowała strategię w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności 8 . Jest to element dążenia UE do osiągnięcia zerowego poziomu emisji zanieczyszczeń, co jest kluczowym zobowiązaniem w ramach Europejskiego Zielonego Ładu. Oczekuje się, że wdrażanie strategii w zakresie chemikaliów na rzecz zrównoważoności wpłynie na rolę ECHA oraz na zakres realizowanych przez nią zadań.

Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej:

http://www.ECHA.europa.eu/

Co oferujemy?

Dyrektor wykonawczy jest prawnym przedstawicielem Agencji i reprezentuje ją w kontaktach zewnętrznych. Dyrektor odpowiada przed zarządem Agencji, powołanym na mocy art. 78 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006 ustanawiającego ECHA. Dyrektor kieruje Agencją i zarządza jej pracą oraz ponosi ogólną odpowiedzialność za prowadzone przez nią działania, zapewniając wykonanie wyznaczonych celów.

Dyrektor jest całkowicie niezależny w zakresie wykonywania swych obowiązków, bez uszczerbku dla odpowiednich kompetencji Komisji Europejskiej i zarządu.

Dyrektor będzie odpowiedzialny za wypełnianie swoich obowiązków określonych w art. 83 rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, a w szczególności za:

- bieżące administrowanie Agencją, której budżet na 2021 r. wynosi w przybliżeniu 113 mln EUR, a personel liczy 621 pracowników;

- zarządzanie ECHA zgodnie z przepisami ustanawiającymi zawartymi w rozporządzeniu REACH oraz stosownymi obowiązującymi aktami prawnymi oraz decyzjami zarządu;

- sprawowanie ogólnej odpowiedzialności za zarządzanie personelem Agencji w sposób spójny i skuteczny oraz tworzenie dobrej atmosfery w zespole i przyjaznego środowiska pracy;

- zarządzanie wszystkimi zasobami Agencji niezbędnymi do prowadzenia działalności przez jej jednostki, włącznie z udzielaniem właściwego wsparcia naukowego i technicznego;

- opracowywanie strategii i projektów programów pracy ECHA oraz informowanie zarządu o kierunku działań i procedurach kształtowania polityki;

- informowanie o stanie realizacji programów pracy i decyzji przyjętych przez zarząd;

- zapewnianie sekretariatu dla Zarządu;

- sprawowanie ogólnej odpowiedzialności za całościowe wykonanie zadań powierzonych ECHA, w tym nadzorowanie jakości stosowanych systemów kontroli wewnętrznej i zarządzania;

- przygotowywanie i wykonywanie budżetu EMA zgodnie z ramowym rozporządzeniem finansowym 9  dotyczącym agencji oraz zapewnianie wydajnego zarządzania nim, w zgodzie z zasadami należytego zarządzania finansami;

- sprawowanie ogólnej odpowiedzialności w kwestiach finansowych dotyczących ECHA, w tym m.in. odpowiedzialność za końcowe sprawozdania finansowe i decyzje w sprawie finansowania;

odpadów (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 109).

organicznych (Dz.U. L 169 z 25.6.2019, s. 45).

spożycia przez ludzi (Dz.U. L 435 z 23.12.2020, s. 1).

dotyczącego organów utworzonych na podstawie TFUE oraz Traktatu Euratom, o których mowa w art. 70 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 (Dz.U. L 122 z 10.5.2019, s. 1).

- reprezentowanie Agencji oraz nawiązywanie kontaktów z zainteresowanymi stronami i społeczeństwem w zakresie wszystkich tematów wchodzących w zakres kompetencji Agencji;

- zapewnianie współpracy Agencji z Komisją Europejską, Parlamentem Europejskim i państwami członkowskimi, a także właściwymi organami państw członkowskich i agencjami UE, które wykonują podobne zadania;

- zapewnianie przyjmowania przez agencję opinii w terminach wyznaczonych przez przepisy unijne;

- zapewnianie odpowiedniej koordynacji działań między komitetami Agencji.

Kogo poszukujemy? (kryteria naboru)

Idealny kandydat musi być wybitnym i dynamicznym specjalistą spełniającym następujące kryteria:

a) Umiejętności zarządzania:

- umiejętności kierowania bardzo dużą organizacją taką jak ECHA, zarówno na poziomie strategicznym, jak i zarządzania operacyjnego;

- doskonałe umiejętności w zakresie opracowywania i wprowadzania w życie strategicznej wizji, wyznaczania celów oraz motywowania i prowadzenia pracowników w wielokulturowym, wielojęzycznym i wielodyscyplinarnym środowisku;

- bardzo dobre umiejętności decyzyjne, w tym zdolności do podejmowania decyzji w kwestiach złożonych oraz w nieprzewidzianych lub zmieniających się okolicznościach;

- udokumentowane doświadczenie w zarządzaniu zasobami budżetowymi, finansowymi i ludzkimi w bardzo dużej organizacji, w kontekście krajowym, europejskim lub międzynarodowym;

- jasna wizja promowania misji ECHA polegającej na uzyskiwaniu korzyści dla zdrowia ludzkiego i środowiska oraz innowacyjności i konkurencyjności oraz stosowania wiodących zasad Agencji w zakresie otwartości, przejrzystości, niezależności i doskonałości naukowej.

b) Specjalistyczne umiejętności i doświadczenie:

- dobra znajomość europejskiej legislacji w zakresie chemikaliów pod kątem aspektu ochrony zdrowia i środowiska, ochrony konsumenta, aspektu innowacji i rynku wewnętrznego;

- doświadczenie i praktyka w jednej lub kilku następujących dziedzinach: ochrona zdrowia ludzkiego lub środowiska, ocena ryzyka chemicznego. Najlepiej gdyby doświadczenie to zostało nabyte w organizacji krajowej, europejskiej lub międzynarodowej;

- bardzo dobra znajomość agencji i instytucji Unii Europejskiej, ich funkcjonowania oraz wzajemnych powiązań;

c) Cechy osobiste:

- zdolność skutecznej i płynnej komunikacji, prowadzonej w sposób przejrzysty i otwarty z zainteresowanymi podmiotami, obywatelami, organami administracji publicznej szczebla krajowego, europejskiego lub międzynarodowego, organizacjami międzynarodowymi, mediami itd.;

- solidne doświadczenie w zakresie prowadzenia negocjacji w środowisku międzynarodowym;

- doskonałe umiejętności interpersonalne oraz umiejętności utrzymania odpowiednich relacji z agencjami i instytucjami UE oraz właściwymi organami państw członkowskich.

Wymagania wobec kandydatów (kryteria kwalifikacyjne):

Kandydaci zostaną zakwalifikowani do etapu naboru wyłącznie pod warunkiem spełnienia następujących kryteriów formalnych, które musi nastąpić przed upływem terminu składania zgłoszeń:

- Obywatelstwo: kandydat musi posiadać obywatelstwo jednego z państw członkowskich Unii Europejskiej.

- Dyplom ukończenia studiów wyższych: kandydat musi posiadać:

- kandydat musi posiadać poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, trwającym normalnie cztery lata lub dłużej, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów;

- poziom wykształcenia odpowiadający ukończonym studiom wyższym, potwierdzony dyplomem ukończenia studiów, oraz przynajmniej roczne właściwe doświadczenie zawodowe, w przypadku gdy normalny okres trwania studiów wyższych wynosi przynajmniej trzy lata (to roczne doświadczenie nie może wchodzić w zakres doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych, o którym mowa poniżej).

- Doświadczenie zawodowe: kandydat musi posiadać przynajmniej 15-letnie doświadczenie zawodowe 10 , liczone od chwili ukończenia studiów wyższych, na poziomie, na którym wymagane są wyżej wymienione kwalifikacje; Co najmniej pięć lat tego doświadczenia zawodowego musi być zdobyte w dziedzinie związanej z działalnością Agencji.

- Doświadczenie w zarządzaniu: przynajmniej pięć lat doświadczenia zawodowego liczonego od chwili ukończenia studiów wyższych powinno być zdobyte na wyższym stanowisku kierowniczym 11  w dziedzinie związanej z ogłaszanym stanowiskiem.

- Znajomość języków: kandydat musi biegle władać jednym z języków urzędowych Unii Europejskiej 12  oraz znać na zadowalającym poziomie inny język urzędowy. Komisje selekcyjne będą sprawdzać podczas rozmowy kwalifikacyjnej, czy kandydaci spełniają wymóg zadowalającej znajomości innego języka urzędowego UE. Oznacza to, że część rozmowy może zostać przeprowadzona w tym języku.

- Limit wieku: kandydat musi być w stanie wypełnić (w terminie składania zgłoszeń) powierzoną funkcję przez całą pięcioletnią kadencję przed osiągnięciem wieku emerytalnego. Dla pracownika Unii Europejskiej zatrudnionego na czas określony wiek emerytalny rozpoczyna się wraz z końcem miesiąca, w którym pracownik ten osiąga wiek 66 lat (zob. art. 47 warunków zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej 13 ).

Procedura naboru i powołanie

Dyrektor zostanie wybrany przez zarząd ECHA z listy kandydatów przygotowanej przez Komisję Europejską.

W celu utworzenia takiej listy Komisja Europejska przeprowadza nabór zgodnie z obowiązującymi w niej procedurami naboru i rekrutacji (zob. Document on Senior Officials Policy, dokument w jęz. angielskim dotyczący polityki względem urzędników wyższego szczebla 14 ).

W ramach procedury naboru Komisja Europejska powołuje komisję preselekcyjną. Komisja ta analizuje wszystkie zgłoszenia, przeprowadza wstępną weryfikację kwalifikacji oraz wskazuje kandydatów o najlepszym profilu pod kątem wspomnianych wyżej kryteriów naboru, którzy mogą zostać zaproszeni na rozmowę z komisją preselekcyjną.

Po tych rozmowach komisja preselekcyjna wyciąga wnioski i proponuje listę kandydatów, którzy zostaną zaproszeni na dalsze rozmowy przeprowadzane przez działający w Komisji Europejskiej Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania. Uwzględniając wnioski komisji preselekcyjnej, Komitet ten zdecyduje, którzy kandydaci zostaną zaproszeni na rozmowę kwalifikacyjną.

Kandydaci zaproszeni na rozmowę z Komitetem Konsultacyjnym ds. Powoływania wezmą udział w całodziennych testach w zakresie zarządzania przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej przez zewnętrzne firmy rekrutacyjne. Biorąc pod uwagę wyniki rozmowy kwalifikacyjnej i testów przeprowadzanych metodą oceny zintegrowanej, Komitet Konsultacyjny ds. Powoływania sporządzi listę kandydatów, którzy jego zdaniem są odpowiedni do pełnienia funkcji dyrektora wykonawczego Europejskiej Agencji Chemikaliów.

Kandydaci, którzy znajdą się na tej liście, zostają zaproszeni na rozmowę z członkami Komisji odpowiedzialnymi za dyrekcję generalną, w której gestii leżą stosunki z tą Agencją 15 .

rzeczywista, prawdziwa praca za wynagrodzeniem i w charakterze pracownika (każdy rodzaj umowy) lub usługodawcy. Działalność zawodowa wykonywana w niepełnym wymiarze będzie uwzględniana proporcjonalnie do poświadczonej liczby godzin przepracowanych w pełnym wymiarze. Urlop macierzyński, rodzicielski lub adopcyjny jest uwzględniany, jeżeli został udzielony w ramach umowy o pracę. Studia doktoranckie, nawet bez wynagrodzenia, zalicza się do okresu doświadczenia zawodowego w maksymalnym wymiarze trzech lat, o ile zakończyły się uzyskaniem stopnia doktora. Dany okres może być policzony tylko raz.

w zakresie zarządzania:

1) nazwy zajmowanych stanowisk kierowniczych i pełnione funkcje;

2) liczbę pracowników nadzorowanych na tych stanowiskach;

3) wielkość budżetów, którymi zarządzał,

4) liczbę szczebli organizacyjnych w hierarchii powyżej i poniżej ich stanowiska oraz

5) liczbę osób na równorzędnych stanowiskach.

(2007) 1811) i z dnia 30 września 2020 r. (PV(2020) 2351).

Po tych rozmowach Komisja Europejska sporządzi listę kandydatów najlepiej spełniających określone wymagania, którą przekaże zarządowi Europejskiej Agencji Chemikaliów. Zarząd może zdecydować, że przeprowadzi rozmowy z kandydatami, zanim powoła dyrektora wykonawczego z listy kandydatów figurujących na liście Komisji. Umieszczenie kandydata na wspomnianej liście nie gwarantuje zatrudnienia.

Kandydaci mogą zostać zaproszeni na dodatkowe rozmowy lub testy poza wymienionymi powyżej. Będzie się od nich także wymagać złożenia oświadczenia przed odpowiednią komisją lub odpowiednimi komisjami Parlamentu Europejskiego.

Polityka równych szans

Komisja Europejska oraz Europejska Agencja Chemikaliów stosują politykę równych szans i niedyskryminacji zgodnie z art. 1d regulaminu pracowniczego 16 .

Warunki zatrudnienia

Wynagrodzenie i warunki zatrudnienia określono w warunkach zatrudnienia innych pracowników Unii Europejskiej.

Wybrany kandydat zostanie zatrudniony przez Europejską Agencję Chemikaliów jako członek personelu zatrudnionego na czas określony w grupie zaszeregowania AD 14. W zależności od posiadanego doświadczenia zawodowego wybrany kandydat zostanie zaklasyfikowany do stopnia 1 lub 2 w tej grupie.

Wybrany kandydat zostanie mianowany na początkowy okres pięciu lat, który może zostać przedłużony o nie więcej niż pięć lat, zgodnie z rozporządzeniem ustanawiającym Agencję mającym zastosowanie w momencie powołania.

Informujemy kandydatów, że warunki zatrudnienia innych pracowników nakładają na wszystkich nowych pracowników wymóg pomyślnego ukończenia dziewięciomiesięcznego okresu próbnego.

Miejscem zatrudnienia są Helsinki, Finlandia, gdzie mieści się siedziba Agencji.

Stanowisko jest dostępne od dnia 1 kwietnia 2022 r.

Niezależność i oświadczenie o ewentualnym konflikcie interesów

Przed objęciem funkcji dyrektor będzie musiał złożyć oświadczenie, w którym zobowiąże się do działania w sposób niezależny i zgodnie z interesem publicznym oraz o braku konfliktu interesów, który mógłby zaważyć na jego/jej niezależności.

Ze względu na szczególny charakter pełnionej funkcji kandydaci znajdujący się na liście, zaproszeni na rozmowy kwalifikacyjne będą musieli podpisać oświadczenie dotyczące konfliktu interesów, który mógłby zaważyć teraz lub w przyszłości na ich niezależności.

Zgodnie z art. 16 regulaminu pracowniczego, którego przepisy przez analogię mają zastosowanie do pracowników zatrudnionych na czas określony, po zakończeniu służby dyrektor zarządzający jest nadal zobowiązany do godziwego i rozważnego zachowania w odniesieniu do przyjmowania niektórych stanowisk lub pewnych korzyści.

Obejmuje to zobowiązanie do informowania odpowiednio wcześnie zarządu ECHA o zamiarze podjęcia działalności zawodowej, zarobkowej lub niezarobkowej przez okres dwóch lat po zakończeniu służby. Jeżeli taka działalność jest związana z pracą, którą dyrektor wykonywał w ciągu ostatnich trzech lat służby, i może prowadzić do konfliktu z uzasadnionymi interesami ECHA, zarząd ECHA, uwzględniając interes służby, może albo zabronić mu podjęcia tej działalności, albo wydać pozwolenie na warunkach, jakie uzna za odpowiednie.

Procedura zgłaszania kandydatur

Przed dokonaniem zgłoszenia kandydaci powinni dokładnie sprawdzić, czy spełniają wszystkie kryteria kwalifikacyjne (określone w części "Wymagania wobec kandydatów"), w szczególności kryteria dotyczące wymaganego rodzaju dyplomu i doświadczenia zawodowego oraz znajomości języków. Niespełnienie któregokolwiek z kryteriów kwalifikacyjnych oznacza automatycznie wykluczenie z procedury naboru. Kandydaci powinni również sprawdzić, czy spełniają wszystkie wymogi ogólnych kryteriów wykluczenia kandydatów do członkostwa w organach ECHA oraz kluczowych stanowisk w sekretariacie ECHA 17 .

Zgłoszenie kandydatury następuje przez rejestrację w internecie pod poniższym adresem oraz zastosowanie się do instrukcji dotyczących poszczególnych etapów procedury:

https://ec.europa.eu/dgs/human-resources/seniormanagementvacancies/

W celu dokonania zgłoszenia należy załadować życiorys w formacie PDF, najlepiej w formacie Europass CV 18 , oraz wypełnić list motywacyjny w trybie online (maks. 8 000 znaków). Życiorys i list motywacyjny można złożyć w dowolnym języku urzędowym Unii Europejskiej.

Po zakończeniu rejestracji kandydaci otrzymają wiadomość elektroniczną potwierdzającą, że ich zgłoszenie zostało zarejestrowane. Nieotrzymanie wiadomości potwierdzającej oznacza, że zgłoszenie nie zostało zarejestrowane!

Należy zwrócić uwagę, że nie ma możliwości śledzenia w internecie przebiegu procesu naboru. Informacje o wynikach procedury kandydaci otrzymają bezpośrednio od Komisji Europejskiej.

Prośby o dodatkowe informacje lub zgłoszenia ewentualnych problemów technicznych należy kierować na adres: HR-MANAGEMENT-ONLINE@ec.europa.eu.

Termin rejestracji kandydatów

Termin rejestracji kandydatów upływa w dniu 19 listopada 2021 r., o godz. 12.00 w południe czasu obowiązującego w Brukseli. Po tym terminie rejestracja nie będzie już możliwa.

Za dokonanie rejestracji w internecie we wskazanym terminie odpowiadają sami kandydaci. Zaleca się, by kandydaci nie zwlekali z dokonywaniem zgłoszeń do ostatnich dni, ponieważ duże obciążenie łączy internetowych lub błąd połączenia internetowego może doprowadzić do przerwania rejestracji w internecie przed jej zakończeniem, co może wiązać się z koniecznością powtórzenia całego procesu. Możliwość rejestracji zostanie zablokowana po upływie terminu zgłoszeń. Zgłoszenia nadsyłane po upływie terminu nie będą przyjmowane.

Ważne informacje dla kandydatów

Pragniemy przypomnieć, że prace poszczególnych komisji selekcyjnych są tajne. Kandydatom nie wolno nawiązywać bezpośredniego ani pośredniego kontaktu z poszczególnymi członkami komisji, ani też prosić o nawiązanie takiego kontaktu w ich imieniu. Wszystkie pytania należy kierować do sekretariatu odpowiedniej komisji.

Ochrona danych osobowych

Komisja zapewni przetwarzanie danych osobowych kandydatów zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 19 . Ma to w szczególności zastosowanie do poufności i bezpieczeństwa takich danych.

fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

1 Rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie rejestracji, oceny,
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji,
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 649/2012 z dnia 4 lipca 2012 r. dotyczące wywozu i przywozu
5 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/851 z dnia 30 maja 2018 r. zmieniająca dyrektywę 2008/98/WE w sprawie
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1021 z dnia 20 czerwca 2019 r. dotyczące trwałych zanieczyszczeń
7 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/2184 z dnia 16 grudnia 2020 r. w sprawie jakości wody przeznaczonej do
8 COM(2020) 667 final, dostępna pod adresem https://ec.europa.eu/environment/pdf/chemicals/2020/10/Strategy.pdf.
9 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/715 z dnia 18 grudnia 2018 r. w sprawie ramowego rozporządzenia finansowego
10 Doświadczenie zawodowe jest uwzględniane wyłącznie wtedy, gdy stanowi faktyczny stosunek pracy zdefiniowany jako
11 Kandydat powinien w swoim życiorysie wyszczególnić w odniesieniu do wszystkich lat, podczas których zdobył doświadczenie
12 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:01958R0001-20130701&qid=1408533709461&from=PL
13 http://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:01962R0031-20140701&from=PL
14 https://ec.europa.eu/info/sites/info/files/compilation-of-the-senior-official-policy-at-the-european-commission_en.pdf
15 chyba że dany członek Komisji delegował do tego zadania inną osobę, zgodnie z decyzjami Komisji z dnia 5 grudnia 2007 (PV
16 https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:01962R0031-20140701&from=PL
17 https://echa.europa.eu/documents/10162/13608/pro_0067_coi_management_en.pdf/c4082b12-5830-4647-abf7-47c4a0879c86 Kandydaci muszą posiadać ważny adres poczty elektronicznej. Służy on do potwierdzenia ich zgłoszenia oraz do kontaktowania się z kandydatami na poszczególnych etapach trwania procedury naboru. Prosimy w związku z tym informować Komisję Europejską o wszelkich zmianach adresu poczty elektronicznej.
18 Instrukcje tworzenia życiorysu w formacie Europass CV są dostępne pod adresem: https://europa.eu/europass/en/create-europass-cv.
19 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób

Zmiany w prawie

Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024