Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie(COM(2021) 118 final).

562. SESJA PLENARNA EUROPEJSKIEGO KOMITETU EKONOMICZNO-SPOŁECZNEGO - INTERACTIO, 7.7.2021-8.7.2021
Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego "Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów »Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie«"

(COM(2021) 118 final)

(2021/C 374/05)

(Dz.U.UE C z dnia 16 września 2021 r.)

Sprawozdawca: Gonçalo LOBO XAVIER

Wniosek o konsultację Komisja Europejska, 21.4.2021
Podstawa prawna Art. 304 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
Sekcja odpowiedzialna Sekcja Jednolitego Rynku, Produkcji i Konsumpcji
Data przyjęcia przez sekcję 15.6.2021
Data przyjęcia na sesji plenarnej 7.7.2021
Sesja plenarna nr 562
Wynik głosowania
(za/przeciw/wstrzymało się) 207/0/3

1. Wnioski i zalecenia

1.1. Plan Komisji Europejskiej dotyczący cyfrowego kompasu na 2030 r. pojawia się w przełomowym momencie dla Unii i dla całego świata. EKES wyraża uznanie dla tej inicjatywy i jej celu polegającego na wykorzystaniu technologii cyfrowych do poprawy życia obywateli, tworzenia większej liczby miejsc pracy, wspierania postępu i zwiększania konkurencyjności Europy. Pandemia uwypukliła znaczenie i możliwości rozwoju technologii cyfrowych, podkreśliła potrzebę wprowadzenia korekt i zmieniła sposób, w jaki prowadzimy życie towarzyskie i zawodowe. UE musi we właściwy sposób zająć się tymi wyzwaniami. Strategia, plan z konkretnymi celami i metoda pomiaru postępów są niezbędne, aby przekuć intencje w rezultaty.

1.2. EKES jest zdania, że innowacje cyfrowe muszą zawsze chronić prawa podstawowe, zapewniając wszystkim zdrowie, bezpieczeństwo i prywatność (ochronę danych osobowych). Istotne jest, aby obywatele postrzegali rozwój i wzrost jako czynniki wywierające pozytywny wpływ na jakość ich życia. Efekty nowych technologii, które wspierają codzienne życie, muszą być dobre i sprawiedliwie rozdzielone, aby rzeczywiście przynosiły korzyści społeczeństwu. Prawo do zdrowia musi zawsze mieć charakter nadrzędny i zostać uwzględnione na liście praw podstawowych obywatelstwa cyfrowego.

1.3. EKES wzywa do odbudowy zaufania publicznego oraz do poprawy cyberbezpieczeństwa i cyberodporności dzięki uwzględnianiu bezpieczeństwa na etapie projektowania w całym cyfrowym łańcuchu wartości, do zapewnienia obywatelom lepszego wyboru i kontroli nad ich danymi (etyka danych) oraz do ustanowienia odpowiedzialności pośredników za zwalczanie nielegalnych i szkodliwych treści.

1.4. Dostęp online do wszystkich kluczowych europejskich i krajowych usług publicznych jest uzasadnionym celem. EKES ostrzega jednak, że nikt nie powinien pozostać w tyle i że konieczne jest wspieranie tych, którzy nie mogą bezpośrednio skorzystać z procesu cyfryzacji. Nadal istnieje znaczna grupa obywateli, którym brakuje wiedzy i umiejętności, a nawet niezbędnego sprzętu i oprogramowania, aby korzystać z tych ułatwień. EKES wzywa Komisję do wspierania tych, którzy przechodzą proces transformacji.

1.5. EKES zwraca uwagę na ogromne ryzyko niekorzystnych skutków dla procesu uczenia się, które mogą wyniknąć z niezrównoważonych inwestycji. Należy pamiętać o skutkach ubóstwa cyfrowego dotykających wszystkich, od dzieci po osoby starsze, i dlatego priorytetem jest zwrócenie bacznej uwagi na rzeczywiste zagrożenia. Inwestycje w infrastrukturę muszą być dokonywane jednocześnie z inwestycjami w szkolenia, aby zmniejszyć istniejące niedobory.

1.6. EKES zwraca uwagę na potrzebę udzielania ludziom pomocy w zakresie podnoszenia i zmiany kwalifikacji. Należy tego dokonać, zapewniając równe szanse dzięki stymulowaniu partnerstw publiczno-prywatnych na rzecz podnoszenia i zmiany kwalifikacji (zarówno obecnej siły roboczej, jak i dorosłych słuchaczy) i promowaniu wśród wszystkich postawy uczenia się przez całe życie.

1.7. EKES dostrzega potrzebę unowocześnienia edukacji z myślą o społeczeństwie cyfrowym. Niezbędne jest wspieranie cyfryzacji systemów kształcenia poprzez dostosowanie treści edukacyjnych do ery cyfrowej oraz stworzenie publiczno-prywatnych ekosystemów w celu wdrożenia nowych, otwartych i dostępnych metod kształcenia, aby zapewnić wszystkim takie same możliwości.

1.8. Rozwój technologii cyfrowych wiąże się z takimi zagrożeniami jak oszustwa, naruszenie prywatności i brak przejrzystości, co może podważyć cele określone w dokumencie. EKES uważa, że należy stworzyć warunki do zapobiegania takim zagrożeniom i uregulować zakres odpowiedzialności na szczeblu UE.

1.9. EKES podkreśla potrzebę rozważenia strategii postępowania w przypadku utraty pracy wynikającej z przesunięć technologicznych. Jak stwierdzono w poprzednich opiniach, uznaje się, że sztuczna inteligencja i robotyka będą wypierać i przekształcać miejsca pracy, eliminować niektóre z nich i tworzyć inne. W każdym razie UE musi zapewnić, by wszyscy pracownicy, niezależnie od tego, czy są zatrudnieni, samozatrudnieni czy fikcyjnie samozatrudnieni, mieli dostęp do ochrony socjalnej zgodnej z europejskimi prawami socjalnymi. Należy wspierać dialog społeczny dotyczący tych kwestii na wszystkich szczeblach, a priorytetem musi być dostosowanie obowiązków i praw do obecnej gospodarki cyfrowej i gospodarki opartej na platformach.

1.10. EKES uważa, że aby zarządzanie transformacją cyfrową odbywało się w sposób sprzyjający włączeniu społecznemu i odpowiedzialny społecznie oraz aby poradzić sobie z utratą miejsc pracy, szczególnie w okresie po pandemii COVID-19, jednym z priorytetów powinien być fundusz europejski, finansowany głównie w drodze opodatkowania największych przedsiębiorstw technologicznych, mający na celu zapewnienie korzyści w postaci odpowiednich szkoleń oraz podnoszenia i zmiany kwalifikacji pracownikom, którzy tracą zatrudnienie i przedsiębiorstwa w związku z cyfryzacją gospodarki.

1.11. EKES wzywa również do opracowania skoordynowanej polityki, która skutecznie uwzględniałaby sytuację wyjściową w Europie i odpowiadała zarówno zmianom technologicznym, jak i społecznym, których świadkami byliśmy w ostatnich latach i które w związku z pandemią przyspieszyły: pierwszorzędne znaczenie ma strategia przemysłowa, w tym polityka konkurencji i przepisy sektorowe, szczególnie w zakresie bezpiecznej łączności.

2. Uwagi ogólne

2.1. EKES popiera plan Komisji Europejskiej "Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie", stanowiący element szerszego planu działania na rzecz odbudowy gospodarczej i społecznej w Europie.

2.2. Kryzys związany z COVID-19 pokazał wysoki stopień uzależnienia od zewnętrznych technologii i procesów przetwarzania danych, którym należy się skutecznie i szybko zająć. Należy lepiej wykorzystać atuty Europy w tych obszarach, a także w większym stopniu zaangażować obywateli europejskich.

2.3. EKES podkreśla, że żaden obywatel nie powinien pozostać w tyle. Analfabetyzm cyfrowy w Europie utrzymuje się na wysokim poziomie - według Komisji wynosi 35 % - i dlatego należy rozwiązać problem braku dostępu do zasobów cyfrowych. Jednakże w stosunkach gospodarczych i administracyjnych należy zagwarantować możliwość kontaktu z ludźmi. Należy również zapewnić, by nie tylko nieliczni czerpali korzyści z procesu cyfryzacji. Cyfrowa dekada musi przynieść wszystkim korzyści.

2.4. Przedsiębiorstwa europejskie, szczególnie MŚP, należy wspierać w ich działaniach na rzecz cyfryzacji i umożliwić im konkurowanie na skalę światową. Gdy UE posiada lub finansuje zasoby obliczeniowe, takie jak komputery wykorzystujące przyspieszenie kwantowe, dostęp do nich musi być sprawiedliwie rozdzielony z zastosowaniem obiektywnych kryteriów.

2.5. Niemniej jednak same ambicje i środki publiczne nie przyniosą oczekiwanych rezultatów. Potrzebujemy również skoordynowanej polityki, która skutecznie uwzględniałaby sytuację wyjściową w Europie i odpowiadała zarówno zmianom technologicznym, jak i społecznym, których świadkami byliśmy w ostatnich latach i które w związku z pandemią przyspieszyły: pierwszorzędne znaczenie ma strategia przemysłowa, w tym polityka konkurencji i przepisy sektorowe, szczególnie w zakresie bezpiecznej łączności.

2.6. EKES z zadowoleniem przyjmuje wizję rozwoju cyfrowego ekosystemu edukacji i innowacji oraz podkreśla potrzebę wykorzystania w tym celu najlepszych europejskich instytucji naukowych i akademickich.

2.7. Istnieje potrzeba wzmocnienia istniejącej współpracy między sektorem publicznym i prywatnym oraz wypracowania dalszych synergii w celu zapewnienia nowego ładu cyfrowego w oparciu o model zarządzania łączący aspekty społeczne, środowiskowe i gospodarcze, aby osiągnąć długoterminową zrównoważoną, sprawiedliwą i sprzyjającą włączeniu społecznemu transformację cyfrową.

2.8. EKES podkreśla potrzebę rozważenia strategii postępowania w przypadku utraty pracy wynikającej z przesunięć technologicznych. Jak stwierdzono w poprzednich opiniach 1 , uznaje się, że sztuczna inteligencja i robotyka będą wypierać i przekształcać miejsca pracy, eliminować niektóre z nich i tworzyć inne. W każdym razie UE musi zapewnić, by wszyscy pracownicy, niezależnie od tego, czy są zatrudnieni, samozatrudnieni czy fikcyjnie samozatrudnieni, mieli dostęp do ochrony socjalnej zgodnej z europejskimi prawami socjalnymi. Należy propagować dialog społeczny na temat tych kwestii na wszystkich szczeblach. Należy wprowadzić i koordynować środki wsparcia dla osób, które utraciły pracę, być może finansowane z unijnego podatku od przedsiębiorstw, które osiągają największe zyski w gospodarce cyfrowej.

2.9. Nie należy lekceważyć roli kapitału wysokiego ryzyka, rynków akcji i ogólnie inwestycji prywatnych. Siłą napędową rozwoju technologicznego w Europie będą przedsiębiorstwa prywatne, a UE będzie w stanie konkurować na skalę światową tylko wtedy, gdy pozostanie miejscem przyjaznym dla takich inwestycji. Wszystkie te działania muszą odbywać się z poszanowaniem standardów społecznych.

2.10. Ambitnym celom w zakresie łączności powinno towarzyszyć zobowiązanie do stworzenia korzystniejszych ram prawnych wspierających prywatne inwestycje w infrastrukturę sieciową. Kluczowe znaczenie będzie miało dostosowanie strategii przemysłowej UE i wizji wiodącej roli Europy w dziedzinie łączności cyfrowej do polityki konkurencji i praktyki regulacyjnej w sektorze telekomunikacji.

2.11. Mapa drogowa cyfrowej dekady określa plany rozwoju europejskiej własnej infrastruktury i możliwości w zakresie chmury, aby zapobiec przenoszeniu danych generowanych w Europie za granicę, dokąd obecnie trafia ponad 90 % europejskich danych. Europa nie może być naiwna i musi nadal walczyć o większą niezależność i o to, by dane jej obywateli, szczególnie dane wrażliwe, pozostawały w jej granicach. W związku z tym określony w planie "Cyfrowa dekada" cel polegający na stworzeniu 10 000 wysoce bezpiecznych, neutralnych dla klimatu węzłów przetwarzania brzegowego i w chmurze jest krokiem we właściwym kierunku. Należy przyspieszyć realizację projektu GAIA X i w krótkim czasie zapewnić jego operacyjność.

2.12. EKES popiera ideę wspierania europejskiego sektora technologicznego w celu zmniejszenia zależności od amerykańskich i chińskich gigantów technologicznych oraz nadrobienia zaległości w takich dziedzinach jak wdrażanie 5G, produkcja chipów i przetwarzanie danych, lecz przestrzega przed podejściem polegającym na protekcjonistycznej gospodarce opartej na danych w Europie. Należy promować partnerstwa międzynarodowe i współpracę międzynarodową.

2.13. Aby osiągnąć te cele, do 2030 r. w odpowiednich obszarach pracy trzeba będzie zatrudnić 20 mln ekspertów ds. technologii - obecnie liczba ta wynosi 7,8 mln. W 2019 r. kobiety stanowiły zaledwie 18 % spośród 7,8 mln pracowników sektora ICT. Różnorodność w sektorach cyfrowych jest niezbędna i pomoże w kształtowaniu wizji świata i jego wyzwań, a także w zmniejszeniu ryzyka uprzedzeń. Cel, którym jest osiągnięcie bardziej zrównoważonego udziału płci, musi być ściśle monitorowany i należy wspierać dostęp kobiet do nauk przyrodniczych, technologii, inżynierii i matematyki. Na wszystkich szczeblach (przedsiębiorstwa, przemysłu i szczeblu krajowym) trzeba propagować dialog społeczny, ponieważ może przyczynić się do osiągnięcia tego celu. W państwach członkowskich należy, począwszy od szkół podstawowych,

prowadzić intensywne kampanie zachęcające młodsze dziewczęta do wyboru dyscyplin naukowych i technologicznych. Poważnym wyzwaniem pozostaje przepaść cyfrowa. Na wielu obszarach wiejskich wciąż jeszcze nie zapewniono dostępu do sieci 3G. Europa i państwa członkowskie powinny stwarzać zachęty do inwestowania na obszarach wiejskich, aby dopilnować, że żaden obywatel nie pozostanie w tyle.

2.14. Inwestycje te mogłyby wspierać spójność terytorialną i rozwój regionalny, a także umożliwić ludziom bardziej satysfakcjonujące życie poza dużymi ośrodkami miejskimi ("inteligentne wsie", o których mowa w komunikacie), jeżeli tego pragną. Pracę zdalną należy kształtować poprzez dialog społeczny i negocjacje zbiorowe na wszystkich szczeblach, aby chronić zdrowie i dobrostan pracowników.

2.15. EKES zachęca Komisję Europejską do stworzenia zachęt dla ludności do przemieszczania się poza duże obszary miejskie, co sprzyjałoby rozwojowi gospodarczemu i społecznemu obszarów wiejskich. Będzie to możliwe tylko wtedy, gdy powstanie odpowiednia infrastruktura, szczególnie w zakresie telekomunikacji i transportu.

2.16. W następnym dziesięcioleciu trzeba będzie stawić czoła poważnym wyzwaniom środowiskowym, a wszystkie działania podejmowane w tym kontekście powinny uwzględniać również aspekt środowiskowy. Ponadto należy wykorzystać cyfrowy kompas jako kolejne narzędzie pomagające w osiągnięciu celów Europejskiego Zielonego Ładu i ograniczeniu wpływu na środowisko.

2.17. Analogicznie, technologie cyfrowe muszą być przejrzyste, włączające, niedyskryminujące, sprawiedliwe i bezstronne. Jest to tym bardziej niezbędne, że usługi publiczne mają coraz bardziej cyfrowy charakter. Według Komisji 65 % obywateli europejskich posiada obecnie podstawowe umiejętności cyfrowe. Celem jest osiągnięcie do roku 2030 poziomu 80 %. Kwestia włączenia i wsparcia pozostałych 20 % ludzi (około 90 milionów obywateli UE) ma kluczowe znaczenie dla zmniejszenia ubóstwa i wykluczenia. Obywatele ci należą zazwyczaj do najuboższych i najstarszych i mieszkają zazwyczaj na obszarach wiejskich. Mogą zostać jeszcze bardziej zepchnięci na margines w kontaktach z usługami publicznymi i prywatnymi, które stają się coraz bardziej cyfrowe. EKES podkreśla, iż w stosunkach gospodarczych i administracyjnych należy zagwarantować możliwość kontaktu z ludźmi.

2.18. EKES w pełni popiera cel udostępnienia w internecie wszystkich kluczowych europejskich usług publicznych, a dokumentacja medyczna obywateli europejskich również będzie musiała być w pełni cyfrowa, ponieważ oczekuje się, że 80 % obywateli będzie posługiwać się tożsamością cyfrową. Będzie to jednak również wymagać skoordynowanych działań i woli politycznej ze strony wszystkich państw członkowskich. EKES wzywa do zaangażowania organizacji społeczeństwa obywatelskiego, aby osiągnąć ten cel. Podstawowe urządzenia cyfrowe na potrzeby usług publicznych powinny być z zasady bezpłatne. W każdym przypadku cyfryzacja usług publicznych nie może prowadzić do zwiększenia barier finansowych dla użytkowników.

3. Uwagi szczegółowe

3.1. Rosnąca cyfryzacja życia wymaga szczególnej troski o kwestie cyberbezpieczeństwa i podatności na oszustwa, dlatego niezbędne jest edukowanie obywateli w tym zakresie. Regulacje dotyczące technologii ubieralnej są niezwykle istotne i należy poświęcić im szczególną uwagę.

3.2. Europejskie przepisy dotyczące gospodarki cyfrowej ulegają szybkim zmianom. Obywatele i przedsiębiorstwa muszą być informowani o przysługujących im prawach i obowiązkach w sferze cyfrowej. Należy stale dążyć do wzmocnienia inicjatyw legislacyjnych i ułatwienia obywatelom i przedsiębiorstwom zrozumienia i stosowania prawa.

3.3. EKES z zadowoleniem przyjmuje regularne monitorowanie celów i system zarządzania przedstawiony w komunikacie, a projekty realizowane z udziałem wielu krajów mają zasadnicze znaczenie dla realizacji nakreślonej w nim wizji.

3.4. EKES proponuje, by opracować studia przypadków dla niektórych sektorów w państwach członkowskich i krajach trzecich w celu przyjęcia lub popularyzacji najlepszych praktyk na szczeblu europejskim. Należy promować piaskownice regulacyjne zapewniające bezpieczną przestrzeń do testowania nowych modeli i koncepcji biznesowych. Ambitna gospodarka cyfrowa musi tworzyć zwinne i elastyczne pola doświadczalne.

4. Wykwalifikowane cyfrowo społeczeństwo i wysoko wykwalifikowani profesjonaliści w dziedzinie cyfrowej

4.1. EKES popiera cel dotyczący zatrudnienia 20 mln specjalistów w dziedzinie ICT, przy zapewnieniu równowagi między kobietami a mężczyznami 2  (poziom bazowy z 2019 r.: 7,8 mln). Będzie to oczywiście wymagać inwestycji w odpowiednie systemy edukacyjne, które mogą wspierać ten cel.

4.2. Cyfryzacja usług świadczonych przez przedstawicieli wolnych zawodów, które są ściśle związane z interesami publicznymi, takimi jak zdrowie, bezpieczeństwo, prawo i poziom życia, ma znaczny wpływ na społeczeństwo i wymaga przyjęcia nowego podejścia zawodowego i etycznego 3 . Sukces w tym względzie zależy zarówno od wysoko wykwalifikowanych specjalistów, jak i od umiejętności cyfrowych i zrozumienia użytkowników, pacjentów, klientów i konsumentów.

4.3. EKES podkreśla rosnącą potrzebę podnoszenia i zmiany kwalifikacji obywateli, przy czym należy propagować wśród wszystkich postawę uczenia się przez całe życie.

4.4. Pandemia przyczyniła się do rozwoju nauki na odległość. Jednocześnie stało się jasne, że pociąga ona za sobą wysokie ryzyko opóźnień w nauce dla dzieci z niższych klas społecznych. W realizacji planu działania na rzecz osiągnięcia cyfrowych celów na rok 2030 szczególną uwagę należy poświęcić ubóstwu cyfrowemu.

5. Światowa rola UE w dekadzie cyfrowej oraz równe szanse dla MŚP

5.1. Jeżeli chodzi o MŚP, niezbędne jest oczywiście wspieranie ich wysiłków w zakresie cyfryzacji w oparciu o różne podejścia, lecz równie istotne jest podkreślenie ich roli jako siły napędowej innowacji w zakresie technologii cyfrowych.

5.2. Rozwój oprogramowania stanowi szybko rozwijający się podsektor procesu cyfryzacji. Wsparcie dla innowacyjnych MŚP zasługuje na szczególną uwagę. EKES popiera mechanizmy finansowe, które mogą zapewnić odpowiednie wsparcie dla MŚP w celu zagwarantowania sprawnej transformacji. Jednocześnie należy zapewnić ciągłość, tzn. dostarczać aktualizacje do nowszych wersji, aby użytkownicy nie musieli stale inwestować w nowe programy.

5.3. Wszystkie przedsiębiorstwa, zarówno MŚP, jak i przedsiębiorstwa typu startup i scale-up, potrzebują kapitału. Cele określone w dokumencie podkreślają pilną potrzebę stworzenia unii rynków kapitałowych uwzględniającej rozwiązania rynkowe i zmniejszającej zależność od finansowania bankowego i wsparcia zaliczkowego, co sprzyja przenoszeniu oszczędności między różnymi państwami członkowskimi w celu osiągnięcia jak najwyższego zwrotu, a także potrzebę wyeliminowania sprzyjających zadłużeniu zasad systemu podatkowego. Innowacyjne przedsiębiorstwa potrzebują kapitału i systemu podatkowego, który nie będzie nadmiernie szkodzić przedsiębiorcom za sprawą krańcowych stawek podatkowych od zysków kapitałowych.

6. Zagrożenia i zabezpieczenia

6.1. Priorytetem w tym zakresie powinna być również potrzeba bezpieczeństwa, przewidywalności oraz zdrowia fizycznego i psychicznego. Ważne jest, aby podnosić świadomość ludzi w zakresie bezpieczeństwa oraz technologii jako sposobu poprawienia jakości życia i miejsc pracy. Dlatego EKES uważa, że Komisja Europejska powinna przy okazji przewidzianego co roku monitorowania badającego opinie obywatelek i obywateli przeanalizować również ich zapatrywania na temat poszanowania ich praw i wartości, aby zagwarantować odpowiednią ochronę prawa do zdrowia.

6.2. Jednocześnie EKES zaleca, by UE uzupełniła tę nową rewolucję przemysłową o specjalną strategię monitorowania ogólnego zanieczyszczenia elektromagnetycznego, którego źródłem są różne obecnie dostępne technologie. Umożliwiłoby to prześledzenie rozwoju zanieczyszczenia elektromagnetycznego w całej Europie, a następnie sporządzenie konkretnej literatury na ten temat, aby móc chronić stan zdrowia ludności, gdy wreszcie po ostatecznym wprowadzeniu europejskiej elektronicznej dokumentacji medycznej możliwe będzie wzajemne porównywanie danych. Każde państwo członkowskie powinno monitorować tę kwestię, a ustalenia powinny zostać ujęte w jednej europejskiej bazie danych. Należy opracować europejską politykę w tej dziedzinie, aby zwiększyć zaufanie obywateli.

6.3. Technologie cyfrowe powinny służyć obywatelom Europy, którzy nigdy nie powinni być traktowani jak przedmioty lub jedynie źródło danych. Należy uwzględnić istniejące wytyczne etyczne i techniczne, takie jak "Wytyczne w zakresie etyki dotyczące godnej zaufania sztucznej inteligencji" opracowane przez grupę ekspertów wysokiego szczebla ds. AI.

6.4. EKES zaleca, by ze względu na zagrożenia związane z przetwarzaniem danych zastosować środki gwarantujące, że ilość przechowywanych danych nie będzie większa niż ta, która jest rzeczywiście potrzebna przedsiębiorstwu, oraz że dane nie będą przechowywane przez okres dłuższy niż jest to konieczne. Jednocześnie innowacje oparte na danych są kluczowym czynnikiem konkurencyjności w środowisku cyfrowym, a władze powinny dążyć do stworzenia międzysektorowych ram prawnych dotyczących wymiany danych, aby umożliwić wymianę danych zorientowaną na użytkownika. Obowiązujące ramy muszą wspierać dostęp do danych i koncentrować się na interoperacyjności.

6.5. 20 % środków w ramach Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF) przeznaczono na cele

łączności cyfrowej, a 37 % na cele transformacji ekologicznej. Wymaga to ambitnej i spójnej wizji dla europejskiej branży telekomunikacyjnej oraz zobowiązania do stworzenia korzystniejszych ram regulacyjnych, które będą wspierać prywatne inwestycje w infrastrukturę sieciową, jak również rozwój niezależnych, zintegrowanych usług telekomunikacyjnych z wykorzystaniem technologii chmury, technologii brzegowych, danych i sztucznej inteligencji.

6.6. EKES jest zdania, że transformacja cyfrowa musi być powiązana z transformacją w kierunku bardziej ekologicznej gospodarki i uwzględniać wpływ na środowisko. Wykorzystanie zasobów (w tym ograniczonych zasobów) oraz zużycie przez nie energii musi być rozsądne. Należy wprowadzić wymóg przejrzystości w zakresie śladu węglowego usług w chmurze na poziomie europejskim, aby umożliwić każdej organizacji obliczenie jej cyfrowego śladu węglowego i opracowanie planów jego zmniejszenia.

6.7. EKES podkreśla konieczność nadążania za szybkim rozwojem technologii i modeli biznesowych, przy czym należy dołożyć starań, by wyeliminować wszelkie luki w przepisach, szczególnie te, które mogą szkodzić konsumentom i obywatelom znajdującym się w najtrudniejszej sytuacji.

Bruksela, dnia 7 lipca 2021 r.
Christa SCHWENG
Przewodnicząca
Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego
1 Dz.U. C 440 z 6.12.2018, s. 1.
2 Wskaźnik DESI "2b1". Obecnie udział kobiet wśród zatrudnionych specjalistów w dziedzinie ICT wynosi zaledwie 18 %.
3 Dz.U. C 286 z 16.7.2021, s. 8.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2021.374.22

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów Cyfrowy kompas na 2030 r.: europejska droga w cyfrowej dekadzie(COM(2021) 118 final).
Data aktu: 16/09/2021
Data ogłoszenia: 16/09/2021