Przepisy ogólne
- które wraz z instalacjami, urządzeniami budowlanymi związanymi z tą budowlą, urządzeniami technicznymi oraz z innym wyposażeniem niezbędnym do spełniania przeznaczonej mu funkcji stanowią całość techniczno-użytkową, zwane dalej "budowlami morskimi".
Warunki techniczne projektowania budowli morskiej
Poziomy morza
Parametry kadłuba charakterystycznych jednostek pływających niezbędnych przy projektowaniu budowli morskiej
- z uwzględnieniem przepisów rozdziału 3.
Głębokości akwenów przy budowli morskiej oraz sumaryczny zapas głębokości wody pod stępką kadłuba jednostki pływającej
Ht = Tc + Rt
gdzie:
Tc - oznacza największe dopuszczalne zanurzenie kadłuba równomiernie całkowicie załadowanej jednostki pływającej w konstrukcyjnym stanie pływania - do poziomu letniej linii ładunkowej znaku wolnej burty;
Rt - oznacza sumaryczny zapas głębokości wody pod stępką kadłuba statku charakterystycznego, umożliwiający, w miejscu usytuowania danej budowli morskiej, pływalność tego statku w najniekorzystniejszych warunkach hydrologicznych.
Rtmin ≥ η × Tc
gdzie:
Tc – oznacza największe dopuszczalne zanurzenie kadłuba równomiernie całkowicie załadowanej jednostki pływającej w konstrukcyjnym stanie pływania - do poziomu letniej linii ładunkowej znaku wolnej burty,
η – oznacza współczynnik bezwymiarowy, zależny od rodzaju akwenu lub toru wodnego, określony w tabeli nr 1. Tabela nr 1
| Lp. | Rodzaj akwenu lub toru wodnego | η |
| 1 | Akweny portowe osłonięte od falowania | 0,05 |
| 2 | Wewnętrzne tory wodne, obrotnice statków, baseny i kanały portowe, na których jednostki pływające korzystają z holowników | 0,05 |
| 3 | Zewnętrzne tory podejściowe z morza do portów i przystani morskich | 0,10 |
| 4 | Otwarte akweny morskie | 0,15 |
R6 = 0,025 × Tc
gdzie:
Tc - oznacza największe dopuszczalne zanurzenie kadłuba równomiernie całkowicie załadowanej jednostki pływającej w konstrukcyjnym stanie pływania - do poziomu letniej linii ładunkowej znaku wolnej burty;
R7I = 0,0016 × Lc
gdzie:
Lc - oznacza całkowitą długość kadłuba od dziobu do rufy,
R7II = 0,008 × Bc
gdzie:
Bc - oznacza całkowitą szerokość kadłuba.
Do obliczeń głębokości wody przyjmuje się wartość rezerwy
R7, jako wartość większą z dwóch wartości, o których mowa w lit. a i b, lecz nie mniejszą niż R7 = 0,15 m;
Hp = Ht + tb
gdzie:
Ht - oznacza głębokość techniczną, tb - oznacza tolerancję bagrowniczą.
Hdop. = Ht + Rp
gdzie:
Ht - oznacza głębokość techniczną budowli morskiej,
Rp - oznacza rezerwę na dopuszczalne przegłębienie dna w rejonie, w którym dno nie jest trwale umocnione, w trakcie całego okresu użytkowania budowli morskiej.
Ht = Hdop. - tbzr
gdzie:
Hdop. - oznacza głębokość dopuszczalną,
tbzr - oznacza zmniejszoną lub zerową tolerancję bagrowniczą.
Ht = Hdop. - tb
gdzie:
Hdop. - oznacza głębokość dopuszczalną,
tb - oznacza pełną tolerancję bagrowniczą.
Badania podłoża gruntowego dla posadowienia budowli morskiej
Obliczenia statyczne budowli morskiej
Tabela nr 2
| Klasa chronionego obszaru | Współczynnik konsekwencji zniszczenia γn |
| I | 1,3 |
| II | 1,2 |
| III | 1,15 |
| IV | 1,1 |
gdzie poszczególne klasy oznaczają:
klasa I – zatopiony obszar o powierzchni ponad 300 km2 albo liczbę zaginionej ludności ponad 300 osób;
klasa II – zatopiony obszar o powierzchni ponad 150 km2 do 300 km2 albo liczbę zaginionej ludności od 81 do 300 osób;
klasa III - zatopiony obszar o powierzchni ponad 10 km2 do 150 km2 albo liczbę zaginionej ludności od 11 do 80 osób;
klasa IV - zatopiony obszar o powierzchni do 10 km2 albo liczbę zaginionej ludności do 10 osób.
Ep,dst ≤ m × Ep,stb
gdzie:
Ep,dst - oznacza obliczeniową wartość efektu oddziaływania destabilizującego,
Ep,stb - oznacza obliczeniową wartość efektu oddziaływania stabilizującego,
m - oznacza współczynnik korekcyjny zależny od rodzaju sprawdzanego warunku stateczności, rodzaju konstrukcji i przyjętej metody obliczeń konstrukcji.
Usytuowanie budowli morskiej na lądzie i na morzu
Usytuowanie budowli morskiej
Tabela nr 3
| Lp. | Sposób obracania statków morskich | Budowa nowej obrotnicy statków | Przebudowa istniejącej obrotnicy statków |
| 1 | Obrót na szpringu umocowanym do pachoła cumowniczego na budowli morskiej | 1,5 × Lc | 1,3 × Lc |
| 2 | Obrót za pomocą holowników zbiornikowców, gazowców lub chemikaliowców | (2,0-2,5) × Lc | 2,0 × Lc |
| 3 | Obrót za pomocą holowników statków morskich innych niż zbiornikowce, gazowce lub chemikaliowce | 2,0 × Lc | 1,6 × Lc |
gdzie:
Lc - oznacza, wyrażoną w metrach, całkowitą długość kadłuba charakterystycznych statków morskich.
Wzajemne oddziaływanie budowli morskiej i środowiska
Dojścia i dojazdy do budowli morskiej oraz obszar związany z budowlą morską
Obciążenia budowli morskiej
Rodzaje obciążeń budowli morskiej
Sposób ustalania obciążeń budowli morskiej
Tabela nr 4
| Lp. | Charakter i przeznaczenie budowli morskiej (akwatorium) |
Okres powtarzalności sztormów Tp (lata) |
|
| 1 | Morskie tamy i obwałowania gęsto zamieszkanych obszarów depresyjnych | Tp = 1000 lat | |
| 2 |
1) 2) |
nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morzu terytorialnym (na akwenie i na wyspach); budowle morskie o charakterze monumentalnym | Tp = 200 lat |
| 3 |
1) 2) 3) 4) 5) 6) 7) |
morskie tamy i obwałowania niezamieszkanych obszarów depresyjnych i pseudodepresyjnych; zewnętrzne falochrony portów i przystani morskich; opaski brzegowe chroniące tereny wykorzystywane rolniczo; tunele podmorskie o kluczowym znaczeniu; nawodne i lądowe stałe znaki nawigacyjne (stawy) usytuowane na morskich wodach wewnętrznych (na akwenie i na wyspach); wewnętrzne falochrony portów i przystani morskich; nabrzeża, pirsy, mola i pomosty przystaniowe |
Tp = 100 lat |
| 4 |
1) 2) 3) |
samodzielne dalby oraz wysepki cumownicze, odbojowe i cumowniczo-odbojowe; tunele podmorskie i podwodne mniej uczęszczane; akwatoria i żeglugowe kanały morskie o maksymalnym czasie dostępności dla jednostek pływających |
Tp = 50 lat |
| 5 |
1) 2) |
akwatoria i żeglugowe kanały o ograniczonym czasie dostępności dla jednostek pływających; hydrotechniczne budowle stoczniowe | Tp = 25 lat |
| 6 |
1) 2) |
tymczasowe budowle morskie; zejścia na plażę |
Tp = 5 lat |
| 7 | Inne budowle morskie | według założeń wskazanych przez projektanta budowli morskiej | |
PL = 1 - exp (-L / Tp).
q = G / F
gdzie:
G - oznacza, wyrażany w kN, maksymalny ciężar pojazdu z ładunkiem,
F - oznacza, wyrażoną w m2, powierzchnię obrysu rzutu nadwozia pojazdu;
Cs = Q / Ls gdzie:
Q - oznacza, wyrażoną w kN, nośność urządzenia cumowniczego, ustaloną zgodnie z § 193 ust. 4 i 5, Ls - oznacza, wyrażoną w metrach, długość sekcji lub odcinka dylatacyjnego budowli morskiej.
Tabela nr 5
| Lp. | Usytuowanie budowli morskiej | Rodzaj podejścia jednostki pływającej | Prędkość podchodzenia (Vp) w m/s | ||
| jednostek pływających o wyporności do 1500 ton |
jednostek pływających o wyporności w przedziale od ponad 1550 do 6500 ton |
jednostek pływających o wyporności ponad 6500 ton | |||
| 1 | Budowla morska i jednostka pływająca są narażone na silny wiatr i falowanie | ciężkie (trudne) | 0,75 | 0,55 | 0,40 |
| korzystne (łatwe) | 0,60 | 0,45 | 0,30 | ||
| 2 | Budowla morska i jednostka pływająca są narażone na umiarkowany wiatr i falowanie | ciężkie (trudne) | 0,50 | 0,40 | 0,25 |
| korzystne (łatwe) | 0,35 | 030 | 0,20 | ||
| 3 | Budowla morska i jednostka pływająca są chronione przed działaniem wiatru i falowania | ciężkie (trudne) | 0,25 | 0,20 | 0,15 |
| korzystne (łatwe) | 0,20 | 0,15 | 0,10 | ||
Tabela nr 6
| Lp. | Wyporność statku t | Prędkość podchodzenia (Vp) w m/s |
| 1 | do 2 000 | 0,30 |
| 2 | od 2 001 do 10 000 | 0,18 |
| 3 | od 10 001 do 125 000 | 0,16 |
| 4 | powyżej 125 000 | 0,14 |
qk = p × Vk2 / 2
gdzie:
p = 1,23 kg/m3 - oznacza gęstość powietrza,
Vk - oznacza, wyrażoną w m/s, charakterystyczną prędkość wiatru ustaloną jako średnia dziesięciominutowa prędkość wiatru na wysokości 10 m nad poziomem gruntu w terenie otwartym, która może być przekroczona średnio raz w przewidywanym okresie użytkowania budowli morskiej równym 50 lat, o prawdopodobieństwie wystąpienia p = 2 %, określoną na podstawie 50-letniego ciągu obserwacji rzeczywistych prędkości i kierunku wiatrów dla rejonu usytuowania danej budowli morskiej.
Kombinacja obciążeń budowli morskiej
gdzie:
γfi – oznacza współczynnik obciążenia (częściowy współczynnik bezpieczeństwa),
γn – oznacza współczynnik konsekwencji zniszczenia, przyjmowany zgodnie z aktualnym poziomem wiedzy i techniki, w szczególności na podstawie PN-EN 1990 Eurokod - Podstawy projektowania konstrukcji oraz § 38, § 39, § 231 ust. 3 i § 238 pkt 4,
Gki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia stałego,
Qki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia zmiennego,
Ψ0i – oznacza współczynnik jednoczesności obciążeń zmiennych, określany zgodnie z ust. 3 i 4.
Tabela nr 7
| Znaczenie obciążenia zmiennego w całości krótkotrwałego | Kolejność uszeregowania obciążenia (i) | Ψ0i |
| podstawowe | 1 | 1,0 |
| drugie | 2 | 0,9 |
| trzecie | 3 | 0,8 |
| wszystkie pozostałe | 4 | 0,7 |
Tabela nr 8
| Przykładowe kombinacje | Kolejność uszeregowania obciążenia (i) |
| 1) rodzaj obciążenia: | |
| a) oddziaływanie falowania | 1 |
| b) obciążenie wiatrem | 2 |
| c) oddziaływanie prądów morskich | 3 |
| d) obciążenia pozostałe | 4 |
| 2) rodzaj obciążenia: | |
| a) oddziaływanie lodu | 1 |
| b) oddziaływanie prądów morskich | 2 |
| c) obciążenie śniegiem | 3 |
| d) obciążenia pozostałe | 4 |
| 3) rodzaj obciążenia: | |
| a) oddziaływanie jednostek pływających dobijających oraz przycumowanych do konstrukcji | 1 |
| b) obciążenie wiatrem | 2 |
| c) oddziaływanie prądów morskich | 3 |
| d) obciążenia pozostałe | 4 |
| 4) rodzaj obciążenia: | |
| a) oddziaływanie jednostek pływających podczas ich budowy, wodowania i prób | 1 |
| b) obciążenie wiatrem | 2 |
| c) obciążenie śniegiem | 3 |
| d) obciążenia pozostałe | 4 |
gdzie:
Fa - oznacza obciążenie wyjątkowe.
gdzie:
Gki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia stałego,
Qki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia zmiennego.
gdzie:
Gki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia stałego,
Q'ki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia zmiennego w całości długotrwałego, Q"ki - oznacza wartość charakterystyczną obciążenia zmiennego w części długotrwałego,
ψdi - oznacza współczynnik kombinacji obciążeń długotrwałych, określony zgodnie z ust. 3.
- chyba że zgodnie z aktualnym poziomem wiedzy i techniki, w szczególności zgodnie z PN-EN 1990 Eurokod - Podstawy projektowania konstrukcji oraz PN-EN 1991 Eurokod 1 - Oddziaływania na konstrukcje (norma wieloczęściowa), dopuszcza się inne wartości współczynnika kombinacji obciążeń długotrwałych (ψdi).
Falochrony
Klasyfikacja falochronów
Szczególne wymagania w zakresie falochronów portowych
Budowle ochronne brzegów morskich
Klasyfikacja budowli ochronnych brzegów morskich
Szczególne wymagania w zakresie budowli ochronnej brzegów morskich
Nabrzeża, obrzeża i pomosty
Klasyfikacja nabrzeży, obrzeży i pomostów
Szczególne wymagania dotyczące nabrzeży, obrzeży i pomostów
Samodzielne urządzenia odbojowe i cumownicze
Szczególne wymagania dotyczące samodzielnych urządzeń odbojowych i cumowniczych
0,3 Lc ÷ 0,4 Lc gdzie:
Lc - oznacza, wyrażoną w metrach, długość całkowitą jednostki pływającej.
gdzie:
Ht - oznacza, wyrażoną w metrach, głębokość techniczną przy budowli morskiej.
gdzie:
D - oznacza, wyrażone w metrach, średnicę zewnętrzną lub wymiar boku przekroju pala, w poziomie spodu konstrukcji zwieńczającej pale.
Obciążenia i obliczenia statyczne
Wyposażenie budowli morskiej
Urządzenia wyjściowe
2h + b = 0,60 do 0,65 m gdzie:
h - oznacza, wyrażoną w metrach, wysokość stopnia,
b - oznacza, wyrażoną w metrach, głębokość stopnia.
Urządzenia cumownicze
- przy czym wartości pośrednie można interpolować z dokładnością do 50 kN, zaokrąglając w górę.
- przy czym wartości pośrednie można interpolować z dokładnością do 100 kN, zaokrąglając w górę.
Urządzenia odbojowe
0,15 × LM
gdzie:
LM - oznacza, wyrażoną w metrach, długość najmniejszej jednostki pływającej.
0,25 × LM
gdzie:
LM - oznacza, wyrażaną w metrach, długość najmniejszej jednostki pływającej.
gdzie:
R - oznacza, wyrażoną w kN, całkowitą siłę reakcji, przekazywaną przez jednostkę pływającą na odbojnicę,
p - oznacza, wyrażone w kN/m2, dopuszczalne jednostkowe parcie odbojnicy na poszycie kadłuba jednostki pływającej.
| Lp. | Typ jednostki pływającej |
Dopuszczalne jednostkowe parcie odbojnic p [kN/m2] |
| 1 | Drobnicowce o wyporności: | < 400 |
| 1) do 20 000 ton | ||
| 2) powyżej 20 000 ton | 400-700 | |
| 2 | Kontenerowce: | < 400 |
| 1) I i II generacji | ||
| 2) III, IV i wyższych generacji | < 250 | |
| 3 | Zbiornikowce o wyporności: | < 300 |
| 1) do 60 000 ton | ||
| 2) powyżej 60 000 ton | < 350 | |
| 4 | Masowce | < 200 |
| 5 | Gazowce | < 200 |
Kanały instalacyjne, instalacje i sieci
Odwodnienie nawierzchni i odprowadzenie wód
Krawędzie odwodne budowli morskiej
Oświetlenie
Oznakowanie barwne
Tory poddźwignicowe
Vu = Vj;
0,5 × Vj ≤ Vu ≤ Vj.
Q = P × β
gdzie:
P - oznacza, wyrażony w kN, nacisk pionowy określony zgodnie z § 234 pkt 1, β - oznacza bezwymiarowy współczynnik dynamiczny (β);
Budowle i urządzenia przystani promów morskich, przystani promów portowych oraz przystani statków typu ro-ro
Przepis końcowy
W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.
Grażyna J. Leśniak 23.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
Inga Stawicka 22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
Marek Rotkiewicz 19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
Grażyna J. Leśniak 18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
Krzysztof Koślicki 16.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.2025.483 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Warunki techniczne, jakim powinny odpowiadać morskie budowle hydrotechniczne i ich usytuowanie |
| Data aktu: | 04/03/2025 |
| Data ogłoszenia: | 15/04/2025 |
| Data wejścia w życie: | 30/04/2025 |








