(Pełny tekst tej opinii jest dostępny w wersji angielskiej, francuskiej i niemieckiej na stronie internetowej EIOD www.edps.europa.eu)(2020/C 392/03)
(Dz.U.UE C z dnia 17 listopada 2020 r.)
Streszczenie
W dniu 19 lutego 2020 r. Komisja Europejska opublikowała białą księgę w sprawie sztucznej inteligencji - Europejskie podejście do doskonałości i zaufania. Jest ona częścią obszerniejszego pakietu dokumentów strategicznych, obejmującego również komunikat pt. "Europejska strategia w zakresie danych".
Biała księga realizuje podwójny cel: określa warianty strategiczne, które promują stosowanie sztucznej inteligencji ("AI") oraz zajmuje się "zagrożeniami związanymi z niektórymi zastosowaniami tej nowej technologii". Z myślą o realizacji tych celów w białej księdze zaproponowano szereg działań, które sprzyjają rozwojowi i wdrażaniu sztucznej inteligencji, oraz nowe ramy regulacyjne uwzględniające specyficzne problemy dotyczące sztucznej inteligencji nieprzewidziane w obecnych ramach.
Niniejsza opinia przedstawia stanowisko EIOD w sprawie białej księgi jako całości, a także w sprawie pewnych szczególnych aspektów, takich jak proponowane podejście oparte na analizie ryzyka, egzekwowanie przepisów dotyczących sztucznej inteligencji lub określone wymogi dotyczące zdalnej identyfikacji biometrycznej (w tym rozpoznawania twarzy).
Europejski Inspektor Ochrony Danych dostrzega rosnące znaczenie i wpływ sztucznej inteligencji. Wiąże się ona jednak z określonymi zagrożeniami i nie jest złotym środkiem, który rozwiąże wszystkie problemy. Każdy, kto wprowadza taką technologię, a zwłaszcza organy administracji publicznej przetwarzające duże ilości danych osobowych, powinien zdawać sobie sprawę z korzyści, kosztów i zagrożeń.
Europejski Inspektor Ochrony Danych z dużym zadowoleniem przyjmuje zawarte w białej księdze liczne odniesienia do europejskiego podejścia do sztucznej inteligencji, opartego na wartościach i prawach podstawowych UE, a także fakt, że uwzględniono potrzebę zapewnienia zgodności z europejskimi przepisami dotyczącymi ochrony danych.
Celem zaleceń zawartych w niniejszej opinii jest zatem wyjaśnienie i - w razie konieczności - dalsze rozwijanie zabezpieczeń i mechanizmów kontrolnych w odniesieniu do ochrony danych osobowych, ze szczególnym uwzględnieniem kontekstu stosowania sztucznej inteligencji.
Z tego względu EIOD zaleca, w szczególności, aby wszelkie nowe ramy regulacyjne dotyczące sztucznej inteligencji:
1 COM(2020) 65 final.
2 COM(2020) 66 final.
4 W przypadku gdy przepisy rozporządzenia (UE) 2018/1725 opierają się na tych samych zasadach, co przepisy rozporządzenia (UE) 2016/679, zgodnie z orzecznictwem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej te dwa zbiory przepisów należy interpretować zgodnie z ich jednolitą wykładnią, przede wszystkim ze względu na to, że schemat rozporządzenia EDPR należy rozumieć jako równoznaczny ze schematem RODO; zob. motyw 5 EDPR, w odniesieniu do wyroku TSUE z dnia 9 marca 2010 r., Komisja Europejska/ Republika Federalna Niemiec, C-518/07, ECLI:EU:C:2010:125, pkt 28.