(2020/C 294/02)(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2020 r.)
Pismem z dnia 23 czerwca 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po streszczeniu, Komisja powiadomiła Czechy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission,
Directorate-General for Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks + 32 22961242
E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Czech. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
PROCEDURA
W dniu 18 stycznia 2018 r. władze czeskie zgłosiły wstępnie zamiar przyznania Poczcie Czeskiej rekompensaty z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych w latach 2018-2022.
W dniach 8 i 22 listopada 2019 r. Zásilkovna i odpowiednio Mediaservis, dwóch operatorów pocztowych działających na czeskim rynku pocztowym, złożyły skargę dotyczącą pomocy państwa, w której twierdzą, że rekompensata z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej stanowi niezgodną ze wspólnym rynkiem pomoc państwa.
W dniu 28 stycznia 2020 r. rekompensata z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej została notyfikowana.
OPIS ŚRODKA POMOCY
Środek ten dotyczy rekompensaty w wysokości 7,5 mld CZK (277,6 mln EUR), która ma zostać przyznana Poczcie Czeskiej w latach 2018-2022 ze względu na wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej. Poczta Czeska została założona w 1993 r. przez Ministerstwo Gospodarki Czech i jest w całości własnością państwa czeskiego. W 2018 r. Poczta Czeska zatrudniała 28 994 pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy i obsługiwała 3 210 urzędów pocztowych w Czechach. Miała ona obrót w wysokości 19,1 mld CZK (707,0 mln EUR) oraz ujemny dochód netto w wysokości 212 mln CZK (7,8 mln EUR).
Jako operator świadczący usługę powszechną Poczta Czeska jest zobowiązana do zapewnienia dostępności wszystkich powszechnych usług pocztowych, w tym np. doręczania listów o masie do 2 kg i paczek o masie do 10 kg po przystępnych cenach na całym terytorium Czech oraz co najmniej raz na każdy dzień roboczy.
Poza usługami pocztowymi Poczta Czeska świadczy również szereg innych usług komercyjnych, takich jak usługi bankowe, usługi w zakresie obsługi gotówki oraz usługi związane z wypłatą emerytur.
OCENA ŚRODKA POMOCY
Władze czeskie uważają, że środek stanowi pomoc w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE i jest zgodny z art. 106 ust. 2 TFUE, ponieważ spełnia wszystkie wymogi określone w zasadach ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.
Komisja ma wątpliwości, czy wszystkie wymogi w zakresie zgodności określone w zasadach ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym zostały spełnione.
Komisja ma wątpliwości, czy: