Pomoc państwa - Czechy - Pomoc państwa SA.55208 (2020/C) (ex 2020/N) - Rekompensata dla Poczty Czeskiej z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - CZECHY
Pomoc państwa SA.55208 (2020/C) (ex 2020/N) - Rekompensata dla Poczty Czeskiej z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2020/C 294/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 września 2020 r.)

Pismem z dnia 23 czerwca 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po streszczeniu, Komisja powiadomiła Czechy o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:

European Commission,

Directorate-General for Competition

State Aid Greffe

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks + 32 22961242

E-mail: Stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom Czech. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

PROCEDURA

W dniu 18 stycznia 2018 r. władze czeskie zgłosiły wstępnie zamiar przyznania Poczcie Czeskiej rekompensaty z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia powszechnych usług pocztowych w latach 2018-2022.

W dniach 8 i 22 listopada 2019 r. Zásilkovna i odpowiednio Mediaservis, dwóch operatorów pocztowych działających na czeskim rynku pocztowym, złożyły skargę dotyczącą pomocy państwa, w której twierdzą, że rekompensata z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej stanowi niezgodną ze wspólnym rynkiem pomoc państwa.

W dniu 28 stycznia 2020 r. rekompensata z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej została notyfikowana.

OPIS ŚRODKA POMOCY

Środek ten dotyczy rekompensaty w wysokości 7,5 mld CZK (277,6 mln EUR), która ma zostać przyznana Poczcie Czeskiej w latach 2018-2022 ze względu na wykonywanie obowiązku świadczenia usługi powszechnej. Poczta Czeska została założona w 1993 r. przez Ministerstwo Gospodarki Czech i jest w całości własnością państwa czeskiego. W 2018 r. Poczta Czeska zatrudniała 28 994 pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy i obsługiwała 3 210 urzędów pocztowych w Czechach. Miała ona obrót w wysokości 19,1 mld CZK (707,0 mln EUR) oraz ujemny dochód netto w wysokości 212 mln CZK (7,8 mln EUR).

Jako operator świadczący usługę powszechną Poczta Czeska jest zobowiązana do zapewnienia dostępności wszystkich powszechnych usług pocztowych, w tym np. doręczania listów o masie do 2 kg i paczek o masie do 10 kg po przystępnych cenach na całym terytorium Czech oraz co najmniej raz na każdy dzień roboczy.

Poza usługami pocztowymi Poczta Czeska świadczy również szereg innych usług komercyjnych, takich jak usługi bankowe, usługi w zakresie obsługi gotówki oraz usługi związane z wypłatą emerytur.

OCENA ŚRODKA POMOCY

Władze czeskie uważają, że środek stanowi pomoc w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE i jest zgodny z art. 106 ust. 2 TFUE, ponieważ spełnia wszystkie wymogi określone w zasadach ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym.

Komisja ma wątpliwości, czy wszystkie wymogi w zakresie zgodności określone w zasadach ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym zostały spełnione.

Komisja ma wątpliwości, czy:

i.
uznanie przedmiotowej usługi powszechnej za rzeczywistą usługę świadczoną w ogólnym interesie gospodarczym zostało wykazane w sposób wystarczający, biorąc pod uwagę, że jej zakres jest szerszy niż zakres usług opisanych w art. 3 dyrektywy pocztowej oraz że nie przeprowadzono konsultacji publicznych. W związku z brakiem takich konsultacji publicznych, które stanowiłyby należyte określenie potrzeb w zakresie usług publicznych, Komisja ma wątpliwości, czy spełnione są wymogi określone w pkt 14 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym;
ii.
środek jest zgodny z pkt 19 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, określającym zasady odnoszące się do zamówień publicznych. Komisja uważa, że bezpośrednie przyznanie rekompensaty na podstawie art. 4 ust. 2 dyrektywy pocztowej jest możliwe tylko wtedy, gdy zakres obowiązku świadczenia usługi powszechnej jest zgodny z art. 3 dyrektywy pocztowej, podczas gdy w tym przypadku zakres wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej powierzony Poczcie Czeskiej może być szerszy;
iii.
wysokość nieponiesionych kosztów netto z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej została obliczona prawidłowo i zgodnie z wymogami pkt 21 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym kwota rekompensaty nie przekracza kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto wywiązywania się ze zobowiązań z tytułu świadczenia usługi powszechnej i wygenerowania rozsądnego zysku. Komisja ma wątpliwości zarówno co do koncepcji, jak i co do ilościowego obliczenia dotyczącego alternatywnego scenariusza dla Poczty Czeskiej. Jeżeli chodzi o samą koncepcję, Komisja ma wątpliwości np. co do prawdopodobieństwa zamknięcia przez Pocztę Czeską 2 155 z 3 210 urzędów pocztowych i przekształcenia kolejnych 462 urzędów w tak zwane "punkty pocztowe". Jeśli chodzi o obliczenie ilościowe, Komisja ma wątpliwości np. co do tego, czy wpływ proponowanych przez Pocztę Czeską zmian na infrastrukturę pocztową i częstotliwość doręczeń jest odpowiednio odzwierciedlony w szacowanych obniżkach zapotrzebowania na usługi komercyjne;
iv.
środek jest zgodny z pkt 39 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, odnoszącym się do bodźców motywujących w zakresie wydajności. Maksymalna kwota rekompensaty jest określona w ustawie o usługach pocztowych i obowiązuje przez dany okres powierzenia. W przypadku gdy koszt netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej przekracza ten próg, Poczta Czeska musi pokryć tę nadwyżkę z własnych środków. Takie podejście byłoby możliwe do zaakceptowania, aby zapewnić bodźce motywujące w zakresie wydajności, jednakże jedynie na tyle, na ile istnieje pewność, że koszt netto obowiązku świadczenia usługi powszechnej przekracza maksymalną kwotę rekompensaty;
v.
środek jest zgodny z pkt 60 zasad ramowych dotyczących usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym, odnoszącym się do przejrzystości. Komisja uważa, że władze czeskie mogły nie spełnić wymogu przeprowadzenia konsultacji publicznych w sprawie obowiązku świadczenia usługi powszechnej w okresie, którego dotyczy powiadomienie. Konsultacje te, gdyby były konieczne, powinny były zostać ogłoszone publicznie.

grafika

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2020.294.24

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Czechy - Pomoc państwa SA.55208 (2020/C) (ex 2020/N) - Rekompensata dla Poczty Czeskiej z tytułu wykonywania obowiązku świadczenia usługi powszechnej - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 04/09/2020
Data ogłoszenia: 04/09/2020