(Dz.U.UE C z dnia 17 lipca 2020 r.)
Pismem z dnia 17 lutego 2020 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Hiszpanię o swojej decyzji w sprawie rozszerzenia postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środków, w odniesieniu do których Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i towarzyszącego mu pisma na następujący adres lub numer faksu:
European Commission,
Directorate-General Competition
State Aid Greffe
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks + 32 22961242
Otrzymane uwagi zostaną przekazane Hiszpanii. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
Pocztą elektroniczną z dnia 18 listopada 2011 r. Komisja otrzymała skargę zarzucającą Hiszpanii przyznanie niezgodnej z prawem pomocy państwa na rzecz linii lotniczej Ryanair w porcie lotniczym Girona-Costa Brava (zwanym dalej "portem lotniczym Girona") oraz w porcie lotniczym Reus. Pismem z dnia 23 maja 2012 r. Komisja otrzymała drugą formalną skargę pochodzącą od linii lotniczej korzystającej z lotniska w Barcelonie. Skarga ta dotyczyła również domniemanej niezgodnej z prawem pomocy państwa udzielonej przez Hiszpanię na rzecz Ryanair w portach lotniczych Girona i Reus w formie umów promocyjnych i marketingowych.
W toku dochodzenia Komisja stwierdziła, że kilka lokalnych spółek specjalnego przeznaczenia (spółek finansowanych ze środków publicznych oraz spółek publicznych) nabyło usługi marketingowe od przedsiębiorstw lotniczych działających w portach lotniczych Girona i Reus (np. Ryanair, Jet2, Transavia, TUI i Wizzair). Wsparcie marketingowe obejmowało takie elementy, jak reklama na stronach internetowych linii lotniczych, reklama na korzystających z lokalnych lotnisk samolotach, a także wykorzystanie list mailingowych linii lotniczych. Ponadto umowy te były uzależnione od tego, czy linie lotnicze obsługują określoną liczbę lotów lub czy określona liczba statków powietrznych ma swoją bazę w porcie lotniczym Girona lub Reus, czy też przynajmniej od utrzymania pewnego poziomu ruchu lotniczego, co zapobiegało uruchomieniu klauzul dotyczących rozwiązania umowy. Komisja stwierdziła wstępnie, że zakup usług marketingowych stanowił niezgodną z prawem pomoc państwa na rzecz przedsiębiorstw lotniczych i portów lotniczych. Formalne postępowanie wyjaśniające wszczęto w dniu 16 października 2013 r.
Po wszczęciu postępowania Hiszpania potwierdziła istnienie dodatkowych, nieznanych dotychczas Komisji umów marketingowych. Umowy te dotyczyły portu lotniczego Girona (AMS/Ryanair, Jet2, TUI i Pobeda Airlines) oraz portu lotniczego Reus (AMS/Ryanair, Jet2 i TUI). W związku z tym, aby dokonać dokładnej analizy tej sprawy, konieczne jest rozszerzenie zakresu dochodzenia i uwzględnienie tych dodatkowych umów. Nie zmienia to jednak wstępnej oceny Komisji dotyczącej potencjalnego występowania niezgodnej z prawem pomocy państwa na rzecz przedsiębiorstw lotniczych.
OCENA ŚRODKA
Istnienie pomocy
Komisja stwierdza na obecnym etapie postępowania, że pomoc marketingowa wydaje się być finansowana ze środków państwowych i w związku z tym może być przypisana państwu hiszpańskiemu.
Władze hiszpańskie twierdzą, że umowy marketingowe zawarto na warunkach komercyjnych oraz że ani linie lotnicze korzystające z portów lotniczych Girona i Reus, ani same te porty lotnicze nie korzystały z pomocy państwa. Według władz hiszpańskich głównym celem przedmiotowych umów było zwiększenie gospodarczego i turystycznego rozwoju Katalonii poprzez świadczenie usług marketingowych. W związku z tym zdaniem władz hiszpańskich nie można wywnioskować, że cele lub skutki tych porozumień lub powiązane z nimi względy ekonomiczne są inne niż turystyczna promocja Katalonii.
W odniesieniu do oceny korzyści ekonomicznej dla przedsiębiorstw lotniczych Komisja przeprowadziła najpierw dwie alternatywne analizy wstępne. Po pierwszej analizie podmioty publiczne, które podpisały umowy, i podmiot zarządzający portem lotniczym zostały uznane za jeden podmiot, a po drugiej - za dwa niezależne podmioty. Na podstawie dotychczasowego dochodzenia Komisja przyjmuje wstępnie, że podmiotów publicznych i operatora portów lotniczych nie można uznać za jeden podmiot oraz że w związku z tym umowy marketingowe należy oceniać oddzielnie od umów o świadczenie usług portu lotniczego. Ze wstępnej oceny Komisji wynika, że wspomniane podmioty publiczne nabywały usługi marketingowe, aby dotować obecność przedsiębiorstw lotniczych w portach lotniczych Reus i Girona, i w związku z tym umowy te przyniosły liniom lotniczym nienależną korzyść. Na obecnym etapie Komisja uważa, że umowy marketingowe przyniosły korzyść ekonomiczną niektórym przedsiębiorstwom lotniczym, obniżając koszty, jakie normalnie musieliby ponieść, aby latać z i do Girony i Reus.
W odniesieniu do oceny korzyści gospodarczej dla operatora obu portów lotniczych Komisja wstępnie stwierdza, że umowy marketingowe podpisane z przedsiębiorstwami lotniczymi nie obejmują pomocy na rzecz operatora portu lotniczego. Mimo że operator portów lotniczych nie jest stroną umów marketingowych i nie otrzymał żadnego ze środków państwowych, które zostały przeniesione na mocy tych umów, nie wyklucza to jednak możliwości, że jest on pośrednim beneficjentem przedmiotowych umów marketingowych. Niemniej jednak uzyskane do tej pory dowody sugerują, że umowy marketingowe nie były zaprojektowane w taki sposób, aby specjalnie ukierunkować ich wtórne skutki na operatora portu lotniczego. Chociaż umowy marketingowe mogą w istocie zwiększyć obroty operatora, to samo dotyczy innych podmiotów gospodarczych, w szczególności w branży turystycznej.
Komisja zwraca się do Hiszpanii i zainteresowanych stron o przedstawienie dalszych informacji dotyczących: (i) powodów, dla których władze publiczne wybrały wyżej wymienione linie lotnicze do podpisania umów marketingowych, (ii) oceny wpływu tych umów na promocję turystyki, (iii) powodów, dla których umowy marketingowe zawierają zobowiązania do obsługi trasy do i z portów lotniczych oraz (iv) tego, czy władze publiczne przeprowadziły przy podpisywaniu umów marketingowych analizę kosztów.
Komisja stwierdza, że wsparcia marketingowego będącego przedmiotem oceny udzielono pod pewnymi dwustronnymi warunkami wyłącznie liniom lotniczym, które podpisały umowy marketingowe, a także że dotyczy ono konkretnych portów lotniczych. Środki te wydają się zatem selektywne w rozumieniu art. 107 ust. 1 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
Korzyści gospodarcze, jakie otrzymują przedsiębiorstwa lotnicze korzystające z portów lotniczych Girona i Reus, wzmacniają ich pozycję w stosunku do ich konkurentów na europejskim rynku usług wewnątrzunijnego pasażerskiego transportu lotniczego. W związku z tym publiczne środki finansowe, które stanowią przedmiot oceny, zakłócają konkurencję lub grożą jej zakłóceniem. Oprócz tego wpływają na wymianę handlową między państwami członkowskimi.
Zgodność pomocy z rynkiem wewnętrznym
W związku z tym umowy, które zostały wprowadzone w życie bez wcześniejszego powiadomienia Komisji, wydają się stanowić pomoc państwa niezgodną z prawem w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE. Hiszpania jak dotąd nie wskazała żadnych przepisów, na podstawie których środki te mogłyby zostać uznane za zgodne z rynkiem wewnętrznym w przypadku, gdyby stanowiły pomoc państwa. Na obecnym etapie Komisja uważa, że jedyną możliwą podstawą zgodności tych środków z rynkiem wewnętrznym byłby art. 107 ust. 3 lit. c) TFUE, interpretowany zgodnie z wytycznymi Komisji w sprawie pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i przedsiębiorstw lotniczych w przypadkach pomocy na rozpoczęcie działalności dla przedsiębiorstw lotniczych 1 . Na obecnym etapie wydaje się jednak, że przedmiotowe środki nie są w pełni zgodne z tymi przepisami. W związku z tym Komisja ma wątpliwości, czy mogą one zostać uznane za zgodne z rynkiem wewnętrznym.
Komisja zwraca się do władz hiszpańskich i do zainteresowanych stron o przedstawienie wszystkich niezbędnych informacji, które pozwolą jej ocenić, czy przedmiotowe środki można uznać za zgodne z TFUE. Komisja pragnie przypomnieć Hiszpanii, że art. 108 ust. 3 TFUE ma skutek zawieszający, a także pragnie zwrócić uwagę na art. 16 rozporządzenia Rady (UE) 2015/1589 2 , który stanowi, że wszelka pomoc niezgodna z prawem może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
Por la presente, la Comisión comunica a España que, tras haber examinado la información facilitada por sus autoridades en relación con las medidas arriba indicadas, ha tomado la decisión de ampliar el procedimiento de investigación formal
previsto en el artículo 108, apartado 2, del Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea («TFUE»).
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
12.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2020.236.13 |
Rodzaj: | Ogłoszenie |
Tytuł: | Pomoc państwa - Hiszpania - Pomoc państwa SA.33909 (2013/C, ex 2013/NN, ex 2011/CP) - Domniemana pomoc na rzecz Ryanair i innych linii lotniczych w portach lotniczych Girona i Reus - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. |
Data aktu: | 17/07/2020 |
Data ogłoszenia: | 17/07/2020 |