Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7278 - General Electric/ALSTOM (Thermal Power - Renewable Power & Grid business) - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.

Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7278 - General Electric/ALSTOM (Thermal Power - Renewable Power & Grid business)
Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo

(2017/C 139/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 maja 2017 r.)

Działanie

1.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja stanowi koncentrację w rozumieniu art. 3 ust. 1 lit. b) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Wymiar unijny

2.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja ma wymiar unijny zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw.

Rynki produktowe i geograficzne

3.
Komitet Doradczy zgadza się z definicją właściwych rynków produktowych i geograficznych przedstawioną przez Komisję w projekcie decyzji.
4.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że do celów oceny transakcji wysokowydajne turbiny gazowe dla częstotliwości sieci 50 Hz o mocy wyjściowej powyżej 90 MW, w tym (i) powiązane wstępne usługi serwisowe i (ii) zapewnianie systemu kontroli turbin gazowych, stanowią oddzielny właściwy rynek produktowy.
5.
W szczególności Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że kwestia tego, czy należy dokonać dalszej segmentacji rynku wysokowydajnych turbin gazowych dla częstotliwości sieci 50 Hz na podstawie różnych klas mocy wyjściowej (turbiny średniej, dużej i bardzo dużej mocy) i na podstawie różnych konfiguracji elektrowni (cykl kombinowany i cykl prosty), może pozostać otwarta.
6.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że istnieją następujące właściwe rynki produktowe:
6.1.
rynek serwisowania każdej ramy wysokowydajnych turbin gazowych stron o pewnym stopniu zużycia;
6.2.
rynek generatorów przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
6.3.
rynek serwisowania generatorów;
6.4.
rynek turbin parowych dużej mocy;
6.5.
rynek serwisowania turbin parowych;
6.6.
rynek generatorów pary z odzyskiem ciepła przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
6.7.
rynek systemów kontroli elektrowni i jednostek przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
6.8.
rynek przesyłania i dystrybucji produktów (tj. stałych układów kompensacji szeregowej i systemów zarządzania siecią).
7.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że do celów oceny transakcji kwestia tego, czy uznawany zakres geograficzny rynku wysokowydajnych turbin gazowych dla częstotliwości sieci 50 Hz (w tym powiązanych wstępnych usług serwisowych i zapewniania systemu kontroli turbin gazowych) i jego potencjalnych segmentów powinien być ogólnoświatowy (z wyjątkiem Chin i Iranu) czy obejmować tylko EOG, może pozostać otwarta.
8.
Komitet Doradczy zgadza się z wnioskami Komisji, że istnieją następujące właściwe rynki geograficzne:
8.1.
rynek generatorów sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz;
8.2.
ogólny rynek generatorów przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
8.3.
rynek turbin parowych sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz;
8.4.
ogólny rynek turbin parowych przeznaczonych do elektrowni cieplnych;
8.5.
rynek systemów kontroli elektrowni i jednostek;
8.6.
rynek generatorów pary z odzyskiem ciepła;
8.7.
rynek serwisowania wysokowydajnych turbin gazowych o pewnym stopniu zużycia;
8.8.
rynek serwisowania generatorów;
8.9.
rynek serwisowania turbin parowych;
8.10.
rynek produktów do przesyłania i dystrybucji.

Ocena konkurencji

9.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wysokowydajnych turbin gazowych dla częstotliwości sieci 50 Hz, a w szczególności w segmentach wysokowydajnych turbin gazowych dużej i bardzo dużej mocy dla częstotliwości sieci 50 Hz.
10.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku generatorów sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz.
11.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku turbin parowych dużej mocy sprzedawanych w pakiecie z wysokowydajnymi turbinami gazowymi dla częstotliwości sieci 50 Hz.
12.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja prowadzi do znaczącego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku serwisowania wysokowydajnych turbin gazowych 9FA produkowanych przez przedsiębiorstwo GE i w segmentach tego rynku (tj. trzech kluczowych usług i unowocześnień).
13.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że ostateczne zobowiązania zaproponowane przez stronę zgłaszającą w dniu 6 sierpnia 2015 r. w pełni odpowiadają na stwierdzone przez Komisję problemy w zakresie konkurencji.
14.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że z zastrzeżeniem całkowitego wypełnienia ostatecznych zobowiązań zaproponowanych przez stronę zgłaszającą w dniu 6 sierpnia 2015 r. transakcja prawdopodobnie nie doprowadzi do znacznego zakłócenia skutecznej konkurencji na rynku wewnętrznym lub na jego istotnej części.
15.
Komitet Doradczy zgadza się z oceną Komisji, że jest mało prawdopodobne, by zgłoszona transakcja spowodowała skutki horyzontalne prowadzące do istotnego ograniczenia skutecznej konkurencji na następujących rynkach, na które koncentracja wywiera wpływ, i na potencjalnych rynkach: (i) na rynkach innych części do elektrowni cieplnych (tj. generatorów, turbin parowych, generatorów pary z odzyskiem ciepła, systemów kontroli elektrowni i jednostek); (ii) na rynku serwisowania generatorów; (iii) na rynku serwisowania turbin parowych; (iv) na potencjalnych rynkach systemów zarządzania siecią, systemów zarządzania energią i systemów zarządzania dużymi sieciami; (v) na potencjalnych rynkach stałych układów kompensacji szeregowej.

Zgodność z rynkiem wewnętrznym

16.
Komitet Doradczy zgadza się z Komisją, że transakcja powinna zatem zostać uznana za zgodną z rynkiem wewnętrznym oraz funkcjonowaniem Porozumienia EOG zgodnie z art. 2 ust. 2 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw oraz art. 57 Porozumienia EOG.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2017.139.2

Rodzaj: Opinia
Tytuł: Opinia Komitetu Doradczego ds. Koncentracji wydana na jego posiedzeniu w dniu 31 sierpnia 2015 r. dotycząca projektu decyzji w sprawie M.7278 - General Electric/ALSTOM (Thermal Power - Renewable Power & Grid business) - Sprawozdawca: Zjednoczone Królestwo.
Data aktu: 04/05/2017
Data ogłoszenia: 04/05/2017