Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przenośnych chorób zwierząt i uchylające niektóre akty w obszarze zdrowia zwierząt (prawo o zdrowiu zwierząt).

Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przenośnych chorób zwierząt i uchylające niektóre akty w obszarze zdrowia zwierząt (prawo o zdrowiu zwierząt)

(2016/C 086/02)

(Dz.U.UE C z dnia 4 marca 2016 r.)

I.

 WPROWADZENIE

1.
W dniu 6 maja 2013 r. Komisja przedłożyła wyżej wymieniony wniosek, którego podstawą są art. 43 ust. 2, art. 114 ust. 3 i art. 168 ust. 4 lit. b) TFUE.
2.
Parlament Europejski przyjął swoją opinię w pierwszym czytaniu w dniu 15 kwietnia 2014 r. Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny przyjął swoją opinię w dniu 10 grudnia 2013 r. Komitet Regionów postanowił nie wydawać opinii.
3.
Grupa Robocza Ekspertów Weterynaryjnych (zdrowie zwierząt), Grupa Robocza Głównych Lekarzy Weterynarii oraz Grupa Robocza Doradców/Attaché do Spraw Rolnych analizowała przedmiotowy wniosek na trzydziestu sześciu posiedzeniach podczas różnych prezydencji.
4.
W dniu 17 grudnia 2014 r., COREPER (część 1) osiągnął porozumienie co do początkowego mandatu negocjacyjnego, do którego następnie wprowadzono zmiany w dniu 24 kwietnia 2015 r. Podczas prezydencji łotewskiej przeprowadzono z Parlamentem Europejskim pięć tur rozmów trójstronnych. W dniu 1 czerwca 2015 r. podczas piątej rundy rozmów trójstronnych współprawodawcy osiągnęli wstępne porozumienie co do tekstu kompromisowego z myślą o osiągnięciu wczesnego porozumienia w drugim czytaniu. W dniu 17 czerwca 2015 r. Komisja Rolnictwa i Rozwoju Wsi Parlamentu Europejskiego potwierdziła porozumienie w sprawie tego kompromisowego tekstu, a jej przewodniczący przesłał pismo do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli, w którym stwierdził, że jeżeli Rada przyjmie swoje stanowisko w pierwszym czytaniu zgodne ze wspomnianym kompromisowym, zaleci on zgromadzeniu plenarnemu Parlamentu Europejskiego, aby przyjęło stanowisko Rady bez poprawek w drugim czytaniu 1 .
5.
W dniu 14 września 2015 r. Rada osiągnęła porozumienie polityczne w sprawie tekstu kompromisowego.

II.

 CEL

Ogólnym celem rozporządzenia jest zapewnienie wysokich standardów zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w Unii. Ma ono służyć realizacji zobowiązań i wizji określonych w komunikacie Komisji w sprawie strategii w zakresie zdrowia zwierząt 2 , w tym zasady "Jedno zdrowie", oraz uspójnić ramy prawne wspólnej polityki Unii w zakresie zdrowia zwierząt poprzez ustanowienie jednolitych, uproszczonych i elastycznych ram regulacyjnych w zakresie zdrowia zwierząt.

III.

 ANALIZA STANOWISKA RADY W PIERWSZYM CZYTANIU

1.

 Uwagi ogólne

Kompromisowy tekst, którego dotyczy porozumienie polityczne osiągnięte na forum Rady, w pełni odzwierciedla kompromis osiągnięty przez współprawodawców. Tekst utrzymuje cele zawarte we wniosku Komisji, a jednocześnie uwzględnia najważniejsze poprawki przyjęte przez Parlament Europejski w pierwszym czytaniu.

2.

 Główne kwestie

a)
Uprawnienia delegowane i uprawnienia wykonawcze

Proponowany akt to rozporządzenie ramowe, które nada Komisji uprawnienia do określania dużej liczby jego szczegółów w drodze aktów delegowanych lub aktów wykonawczych. Podczas analizy w Radzie proponowane uprawnienia Komisji były analizowane ze szczególną uwagą. Chociaż Rada nie kwestionowała zasady rozporządzenia ramowego ani nie próbowała jej zmienić, przeredagowała wiele artykułów, aby lepiej zdefiniować uprawnienia Komisji. W kilku przypadkach do aktu podstawowego wprowadzono elementy istotne.

Ponadto Rada określiła szereg kluczowych aktów delegowanych i wykonawczych, bez których rozporządzenie nie mogłoby być prawidłowo stosowane. W celu umożliwienia państwom członkowskimi oraz podmiotom odpowiedniego dostosowania się do nowych przepisów, wymaga się, aby Komisja przyjęła akty te nie później niż 24 miesiące przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia.

b)
Choroby umieszczone w wykazie

We wniosku Komisji zakładano, że wykaz chorób, do których stosuje się określone w rozporządzeniu szczególne środki zapobiegania i kontroli ("choroby umieszczone w wykazie"), będzie przyjmowany w drodze aktu wykonawczego.

Po dogłębnej dyskusji i na zdecydowany wniosek Parlamentu Europejskiego, Rada zgodziła się, że wykaz ten powinien zostać przyjęty jako załącznik do rozporządzenia, z wyjątkiem pięciu chorób, które uznano za spełniające kryteria umieszczenia w wykazie w tak oczywisty sposób, że zostały już określone w stosownym artykule rozporządzenia.

Rada wzmocniła także zawarte w akcie podstawowym kryteria dokonywania przeglądu wykazu chorób zawartego w załączniku i uzgodniła, że Komisja powinna dokonać koniecznych zmian zgodnie z tymi kryteriami (w drodze aktów delegowanych) nie później niż 24 miesiące przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia.

Wstępny wykaz przedstawiony w załączniku obejmuje choroby, które na podstawie rozporządzenia (UE) nr 652/2014 kwalifikują się do unijnego współfinansowania w odniesieniu do dotyczących ich programów zwalczania, kontroli i nadzoru lub środków nadzwyczajnych, z wyjątkiem wspomnianych powyżej pięciu chorób określonych w stosownym artykule.

c)
Kryteria kategoryzacji chorób umieszczonych w wykazie

Rada zgodziła się z Komisją, że kategoryzacja chorób umieszczonych w wykazie, tzn. stosowanie przepisów w zakresie zapobiegania chorobom i ich kontroli do każdej z tych chorób, może być realizowana przez Komisję w drodze aktów wykonawczych. Aby uczynić proces kategoryzacji bardziej przewidywalnym i przejrzystym, Rada dodała więcej szczegółów do proponowanych kryteriów, wprowadziła nowe kryteria i uczyniła je wiążącymi. Ustaliła również, że kryteria kwalifikowania mogą zostać zmienione jedynie w drodze zwykłej procedury ustawodawczej.

d)
Przemieszczanie o charakterze niehandlowym zwierząt domowych

Rozporządzenie (UE) nr 576/2013 ustanawia uproszczoną procedurę dotyczącą przemieszczania zwierząt domowych, jeżeli zgodnie z tym rozporządzeniem uznaje się je za przemieszczanie o charakterze niehandlowym. We wniosku Komisji proponowano uchylenie tego rozporządzenia i włączenie jego przepisów do prawa o zdrowiu zwierząt w drodze aktów wykonawczych i delegowanych, mimo że rozporządzenie to zostało przyjęte całkiem niedawno. W celu zapewnienia stabilności przepisów rozporządzenia w sprawie niehandlowego przemieszczania zwierząt domowych Rada uzgodniła, że choć należy je uchylić na mocy przedmiotowego rozporządzenia, rozporządzenie to powinno obowiązywać jeszcze przez 10 lat. Rada dodała również większość elementów tego rozporządzenia do aktu podstawowego.

IV.

 PODSUMOWANIE

Stanowisko Rady w pierwszym czytaniu w pełni odzwierciedla porozumienie osiągnięte między dwoma współprawodawcami, jak zostało to potwierdzone wspomnianym wyżej pismem przewodniczącego parlamentarnej Komisji Rolnictwa i Rozwoju Wsi do przewodniczącego Komitetu Stałych Przedstawicieli (część 1) z dnia 17 czerwca 2015 r. Stanowisko to zostało następnie zatwierdzone przez Radę na posiedzeniu w dniu 14 września 2015 r. poprzez przyjęcie porozumienia politycznego.
1 Z zastrzeżeniem weryfikacji prawno-językowej.
2 Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów w sprawie nowej strategii Unii Europejskiej w zakresie zdrowia zwierząt (2007-2013) - "Lepiej zapobiegać niż leczyć" (dok. 13292/07 - COM(2007) 539 final).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2016.86.212

Rodzaj: Akt przygotowawczy
Tytuł: Uzasadnienie Rady: Stanowisko Rady (UE) nr 4/2016 w pierwszym czytaniu z myślą o przyjęciu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie przenośnych chorób zwierząt i uchylające niektóre akty w obszarze zdrowia zwierząt (prawo o zdrowiu zwierząt).
Data aktu: 04/03/2016
Data ogłoszenia: 04/03/2016