POMOC PAŃSTWA - RUMUNIAPomoc państwa SA.33623 (12/C) (ex 11/NN) - domniemane preferencyjne stawki za energię elektryczną dla ArcelorMittal Galaț i SA
Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(2012/C 189/04)
(Dz.U.UE C z dnia 29 czerwca 2012 r.)
Pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.
Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:
European Commission
Directorate-General for Competition
Directorate E
State aid Registry
1049 Bruxelles/Brussel
BELGIQUE/BELGIË
Faks +32 22961242
E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu
Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.
TEKST STRESZCZENIA
PROCEDURY
W dniu 28 stycznia 2011 r. Komisja otrzymała skargę od Fondul Proprietatea, właściciela mniejszościowego rumuńskiego producenta energii wodnej Hidroelectrica SA, w której zarzuca się, że rumuński producent stali ArcelorMittal Galaț i SA otrzymał pomoc państwa w formie preferencyjnych (obniżonych) cen za dostawy energii elektrycznej przez Hidroelectrica SA w 2010 r. i 2011 r. na podstawie umów dwustronnych zawartych przez wymienione strony drogą aukcji na rumuńskim hurtowym rynku energii elektrycznej OPCOM.
W piśmie z dnia 4 marca 2011 r. skargę tę przekazano władzom rumuńskim celem ustosunkowania się. Władze rumuńskie odpowiedziały na skargę pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. Odpowiedź władz rumuńskich na skargę przekazano skarżącemu pismem z dnia 11 maja 2011 r. Pismem z dnia 24 maja 2011 r. skarżący zgłosił dodatkowe uwagi. Pismami z dnia 16 lutego 2011 r. i z dnia 14 kwietnia 2011 r. Komisja zwróciła się o dalsze wyjaśnienia. Władze rumuńskie udzieliły dodatkowych informacji pismami z dnia 24 marca 2011 r., z dnia 16 maja 2011 r. i z dnia 6 czerwca 2011 r. W dniu 2 grudnia 2011 r. w Brukseli odbyło się spotkanie z przedstawicielami władz rumuńskich i ArcelorMittal Galaț i SA.
OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE
Hidroelectrica SA ("Hidroelectrica") to największy i drugi najtańszy producent energii elektrycznej w Rumunii. W chwili obecnej rumuński skarb państwa (za pośrednictwem Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Otoczenia Biznesu) jest właścicielem 80,06 % udziałów w tej firmie, a pozostałe 19,94 % posiada fundusz inwestycyjny Fondul Proprietatea (w którym rumuński skarb państwa utrzymuje udział kapitałowy w wysokości 38 %).
ArcelorMittal Galaț i SA ("ArcelorMittal Galaț i") to rumuński producent stali, w znaczeniu załącznika B do wielosektorowych zasad ramowych dotyczących pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych. Przedsiębiorstwo to produkuje zwoje walcowane na gorąco i na zimno, zwoje ocynkowane, zwoje trawione i oliwione oraz blachy. Jest spółką zależną grupy ArcelorMittal z siedzibą w Luksemburgu, która posiada też w Rumunii cztery inne spółki zależne: dwóch producentów rur stalowych ArcelorMittal Tubular Products Iasi oraz ArcelorMittal Tubular Products Roman, ArcelorMittal Romportmet Galaț i - dostawcę portowych usług załadunkowo-rozładunkowych, oraz ArcelorMittal Admet - centrum usługowe.
W dniu 29 grudnia 2010 r. ArcelorMttal Galaț i podpisał umowę ("umowa z 2010 r.") z Hidroelectriką na dostawy 1,75 TWh energii elektrycznej w systemie ciągłym (tj. ciągła dostawa przez 24 godziny na dobę we wszystkie dni kalendarzowe) w okresie od dnia 7 stycznia 2011 r. do dnia 6 stycznia 2012 r. w cenie 130 RON/MWh (30,29 EUR/MWh). Umowę tę podpisano po aukcji publicznej, która odbyła się dnia 29 grudnia 2010 r. na rumuńskim rynku hurtowym OPCOM, na podstawie oferty kupna złożonej na OPCOM przez ArcelorMittal Galaț i w dniu 22 grudnia 2010 r.
W czasie, kiedy odbywała się aukcja wymienionej wyżej umowy, tj. w dniu 29 grudnia 2010 r., na OPCOM-ie dostępne były dwie inne porównywalne oferty kupna: jedna złożona przez SC ARELCO Distribuþie SRL po cenie 133 RON/MWh (30,99 EUR/MWh), a druga złożona przez SC Petprod SRL po cenie 159 RON/MWh (37,05 EUR/MWh). Wspomniane dwie oferty kupna złożono na OPCOM-ie w dniu 23 grudnia 2010 r., tj. 6 dni przed datą ustaloną w przypadku oferty kupna złożonej przez ArcelorMittal Galaț i na aukcji na OPCOM-ie. Aukcja tych dwóch ofert kupna była ustalona na dzień 4 stycznia 2011 r. Obie oferty wycofano po zawarciu umowy z 2010 r.
ArcelorMittal Galaț i podpisał też z Hidroelectriką podobną umowę w dniu 23 grudnia 2009 r. ("umowa z 2009 r."), na dostawy 1,74 TWh energii elektrycznej w systemie ciągłym w okresie od dnia 4 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. po cenie 138 RON/MWh (32,82 EUR/MWh). Ofertę kupna dla tej umowy złożono na OPCOM-ie w dniu 14 grudnia 2009 r.
W tym czasie na OPCOM-ie złożono dwie inne porównywalne oferty kupna: jedną złożoną przez SC Energy Holding SRL po cenie 140 RON/MWh (33,30 EUR/MWh), a drugą złożoną przez SC Petprod SRL po cenie 140,35 RON/MWh (33,38 EUR/ MWh). Ofertę kupna SC Energy Holding SRL złożono na OPCOM-ie w dniu 16 grudnia 2009 r. i wycofano ją pismem z dnia 24 grudnia 2009 r. Złożoną na OPCOM-ie w dniu 16 grudnia 2009 r. przez SC Petprod SRL ofertę kupna anulowano w dniu 29 grudnia 2009 r. ponieważ kupujący nie wykupił gwarancji niezbędnej w przypadku umowy objętej aukcją.
Według informacji podanych przez władze Rumunii, w listopadzie 2009 r. ArcelorMttal Galaț i uzyskał zezwolenie na zakup energii elektrycznej nie tylko na własne potrzeby, ale też dla innych członków grupy ArcelorMittal w Rumunii. Wydaje się, że ArcelorMittal Galaț i podpisał obie umowy z Hidroelectriką, mając na uwadze nie tylko własne zużycie energii, ale też zaopatrywanie w nią innych członków grupy ArcelorMittal w Rumunii (tj. ArcelorMittal Tubular Products Iasi, ArcelorMittal Tubular Products Roman, ArcelorMittal Romportmet Galati i ArcelorMittal Admet).
OCENA ŚRODKÓW POMOCY
Na tym etapie Komisja uważa, że istnieją przesłanki aby uważać, że umowy z 2009 r. i 2010 r. zawarte na OPCOM-ie między Hidroelectriką i ArcelorMittal Galaț i mogą wiązać się z pomocą państwa w znaczeniu art. 107 ust. 1 TFUE.
Wydaje się, że przez podpisanie z ArcelorMittal Galaț i umów w 2009 r. i 2010 r., Hidroelectrica sprzedawała temu klientowi przemysłowemu energię elektryczną po cenach, które wydają się niższe od tych, które mogły zostać osiągnięte po przyjęciu którejś z równoległych ofert kupna dostępnych w tym czasie na OPCOM-ie i oferujących wyższe ceny maksymalne, albo złożeniu na OPCOM-ie własnej oferty sprzedaży, w której cena minimalna byłaby prawdopodobnie wyższa od ceny przyjętej w umowach z ArcelorMittal Galaț i. Biorąc pod uwagę, że Hidroelectrica jest własnością państwa, Komisja uważa na tym etapie, że umowy z 2009 r. i 2010 r. wiążą się ze stratą dochodów państwa.
Komisja doszła do wstępnego wniosku, że domniemaną stratę dochodów poniesioną przez Hidroelectrikę można przypisać państwu w rozumieniu orzecznictwa Stardust Marine(1). Państwo rumuńskie nie tylko posiada większościowe udziały wynoszące 80,06 % w Hidroelectrice, wydaje się ponadto, że zarząd spółki (w którym udziałowcy mniejszościowi i większościowi są, jak się wydaje, reprezentowani proporcjonalnie) miał bezpośredni udział w przyjmowaniu umowy z 2010 r. Ponadto Komisja zauważa, że na mocy zarządzenia ministerialnego nr 445/2009 przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Otoczenia Biznesu w zarządach kontrolowanych przez państwo rumuńskich spółek energetycznych mają obowiązek zapewnić, aby handel częścią energii elektrycznej przeznaczoną na rynek hurtowy odbywał się wyłącznie za pośrednictwem OPCOM-u. Wydaje się to wskazywać na fakt, że przedstawiciele państwa w zarządzie Hidroelectriki muszą mieć kontrolę nad podpisywaniem przez tę spółkę umów.
Wydaje się, że ArcelorMittal Galaț i, a być może też pozostali czterej członkowie grupy ArcelorMittal w Rumunii, odnieśli nienależną korzyść w postaci zaopatrywania w energię po cenach poniżej poziomu rynkowego na podstawie umów z 2009 r. i 2010 r. z Hidroelekctriką.
Na podstawie tak zwanego testu "podobnych warunków"(2) Komisja doszła do wstępnego wniosku, że Hidroelectrica mogła prawdopodobnie odnieść wyższe zyski, przyjmując którąś z równoległych ofert kupna dostępnych w tym czasie na OPCOM-ie albo składając własną ofertę sprzedaży z ceną minimalną zamiast podpisywać z ArcelorMittal Galaț i umowy z 2009 r. i 2010 r. Wydaje się prawdopodobne, że producent energii elektrycznej dążący jedynie do maksymalizacji zysków nie miałby powodów żeby nie wybrać porównywalnej oferty kupna za wyższą cenę lub nie próbować przynajmniej maksymalizować zysków z tej transakcji poprzez wystawienie na OPCOM-ie własnej oferty sprzedaży z ustaloną ceną minimalną. Państwo (za pośrednictwem Hidroelectriki) mogło udzielić ArcelorMittal Galaț i, a być może też innym członkom grupy ArcelorMittal w Rumunii, wybiórczej korzyści mogącej zakłócić konkurencję i wpłynąć na handel w obrębie UE.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.
TEKST PISMA
grafika
______(1) Sprawa C-482/99 Francja przeciwko Komisji [2002] ECR I-4397.
(2) Zob. np. sprawa T-296/97 Alitalia - Linee aeree italiane SpA przeciwko Komisji [2000] ECR II-3871, ustęp 81.