Pomoc państwa - Rumunia – Pomoc państwa SA.33623 (12/C) (ex 11/NN) – domniemane preferencyjne stawki za energię elektryczną dla ArcelorMittal Galați SA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

POMOC PAŃSTWA - RUMUNIA

Pomoc państwa SA.33623 (12/C) (ex 11/NN) - domniemane preferencyjne stawki za energię elektryczną dla ArcelorMittal Galaț i SA

Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(2012/C 189/04)

(Dz.U.UE C z dnia 29 czerwca 2012 r.)

Pismem z dnia 25 kwietnia 2012 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Rumunię o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej dotyczącego wyżej wspomnianego środka pomocy.

Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka pomocy, w odniesieniu do którego Komisja wszczyna postępowanie, w terminie jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma. Uwagi należy kierować do Kancelarii ds. Pomocy Państwa w Dyrekcji Generalnej ds. Konkurencji Komisji Europejskiej na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Directorate-General for Competition

Directorate E

State aid Registry

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIË

Faks +32 22961242

E-mail: stateaidgreffe@ec.europa.eu

Otrzymane uwagi zostaną przekazane władzom rumuńskim. Zainteresowane strony zgłaszające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio uzasadnionym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości klauzulą poufności.

TEKST STRESZCZENIA

PROCEDURY

W dniu 28 stycznia 2011 r. Komisja otrzymała skargę od Fondul Proprietatea, właściciela mniejszościowego rumuńskiego producenta energii wodnej Hidroelectrica SA, w której zarzuca się, że rumuński producent stali ArcelorMittal Galaț i SA otrzymał pomoc państwa w formie preferencyjnych (obniżonych) cen za dostawy energii elektrycznej przez Hidroelectrica SA w 2010 r. i 2011 r. na podstawie umów dwustronnych zawartych przez wymienione strony drogą aukcji na rumuńskim hurtowym rynku energii elektrycznej OPCOM.

W piśmie z dnia 4 marca 2011 r. skargę tę przekazano władzom rumuńskim celem ustosunkowania się. Władze rumuńskie odpowiedziały na skargę pismem z dnia 6 kwietnia 2011 r. Odpowiedź władz rumuńskich na skargę przekazano skarżącemu pismem z dnia 11 maja 2011 r. Pismem z dnia 24 maja 2011 r. skarżący zgłosił dodatkowe uwagi. Pismami z dnia 16 lutego 2011 r. i z dnia 14 kwietnia 2011 r. Komisja zwróciła się o dalsze wyjaśnienia. Władze rumuńskie udzieliły dodatkowych informacji pismami z dnia 24 marca 2011 r., z dnia 16 maja 2011 r. i z dnia 6 czerwca 2011 r. W dniu 2 grudnia 2011 r. w Brukseli odbyło się spotkanie z przedstawicielami władz rumuńskich i ArcelorMittal Galaț i SA.

OPIS ŚRODKA, W ODNIESIENIU DO KTÓREGO KOMISJA WSZCZYNA POSTĘPOWANIE

Hidroelectrica SA ("Hidroelectrica") to największy i drugi najtańszy producent energii elektrycznej w Rumunii. W chwili obecnej rumuński skarb państwa (za pośrednictwem Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Otoczenia Biznesu) jest właścicielem 80,06 % udziałów w tej firmie, a pozostałe 19,94 % posiada fundusz inwestycyjny Fondul Proprietatea (w którym rumuński skarb państwa utrzymuje udział kapitałowy w wysokości 38 %).

ArcelorMittal Galaț i SA ("ArcelorMittal Galaț i") to rumuński producent stali, w znaczeniu załącznika B do wielosektorowych zasad ramowych dotyczących pomocy regionalnej na rzecz dużych projektów inwestycyjnych. Przedsiębiorstwo to produkuje zwoje walcowane na gorąco i na zimno, zwoje ocynkowane, zwoje trawione i oliwione oraz blachy. Jest spółką zależną grupy ArcelorMittal z siedzibą w Luksemburgu, która posiada też w Rumunii cztery inne spółki zależne: dwóch producentów rur stalowych ArcelorMittal Tubular Products Iasi oraz ArcelorMittal Tubular Products Roman, ArcelorMittal Romportmet Galaț i - dostawcę portowych usług załadunkowo-rozładunkowych, oraz ArcelorMittal Admet - centrum usługowe.

W dniu 29 grudnia 2010 r. ArcelorMttal Galaț i podpisał umowę ("umowa z 2010 r.") z Hidroelectriką na dostawy 1,75 TWh energii elektrycznej w systemie ciągłym (tj. ciągła dostawa przez 24 godziny na dobę we wszystkie dni kalendarzowe) w okresie od dnia 7 stycznia 2011 r. do dnia 6 stycznia 2012 r. w cenie 130 RON/MWh (30,29 EUR/MWh). Umowę tę podpisano po aukcji publicznej, która odbyła się dnia 29 grudnia 2010 r. na rumuńskim rynku hurtowym OPCOM, na podstawie oferty kupna złożonej na OPCOM przez ArcelorMittal Galaț i w dniu 22 grudnia 2010 r.

W czasie, kiedy odbywała się aukcja wymienionej wyżej umowy, tj. w dniu 29 grudnia 2010 r., na OPCOM-ie dostępne były dwie inne porównywalne oferty kupna: jedna złożona przez SC ARELCO Distribuþie SRL po cenie 133 RON/MWh (30,99 EUR/MWh), a druga złożona przez SC Petprod SRL po cenie 159 RON/MWh (37,05 EUR/MWh). Wspomniane dwie oferty kupna złożono na OPCOM-ie w dniu 23 grudnia 2010 r., tj. 6 dni przed datą ustaloną w przypadku oferty kupna złożonej przez ArcelorMittal Galaț i na aukcji na OPCOM-ie. Aukcja tych dwóch ofert kupna była ustalona na dzień 4 stycznia 2011 r. Obie oferty wycofano po zawarciu umowy z 2010 r.

ArcelorMittal Galaț i podpisał też z Hidroelectriką podobną umowę w dniu 23 grudnia 2009 r. ("umowa z 2009 r."), na dostawy 1,74 TWh energii elektrycznej w systemie ciągłym w okresie od dnia 4 stycznia 2010 r. do dnia 31 grudnia 2010 r. po cenie 138 RON/MWh (32,82 EUR/MWh). Ofertę kupna dla tej umowy złożono na OPCOM-ie w dniu 14 grudnia 2009 r.

W tym czasie na OPCOM-ie złożono dwie inne porównywalne oferty kupna: jedną złożoną przez SC Energy Holding SRL po cenie 140 RON/MWh (33,30 EUR/MWh), a drugą złożoną przez SC Petprod SRL po cenie 140,35 RON/MWh (33,38 EUR/ MWh). Ofertę kupna SC Energy Holding SRL złożono na OPCOM-ie w dniu 16 grudnia 2009 r. i wycofano ją pismem z dnia 24 grudnia 2009 r. Złożoną na OPCOM-ie w dniu 16 grudnia 2009 r. przez SC Petprod SRL ofertę kupna anulowano w dniu 29 grudnia 2009 r. ponieważ kupujący nie wykupił gwarancji niezbędnej w przypadku umowy objętej aukcją.

Według informacji podanych przez władze Rumunii, w listopadzie 2009 r. ArcelorMttal Galaț i uzyskał zezwolenie na zakup energii elektrycznej nie tylko na własne potrzeby, ale też dla innych członków grupy ArcelorMittal w Rumunii. Wydaje się, że ArcelorMittal Galaț i podpisał obie umowy z Hidroelectriką, mając na uwadze nie tylko własne zużycie energii, ale też zaopatrywanie w nią innych członków grupy ArcelorMittal w Rumunii (tj. ArcelorMittal Tubular Products Iasi, ArcelorMittal Tubular Products Roman, ArcelorMittal Romportmet Galati i ArcelorMittal Admet).

OCENA ŚRODKÓW POMOCY

Na tym etapie Komisja uważa, że istnieją przesłanki aby uważać, że umowy z 2009 r. i 2010 r. zawarte na OPCOM-ie między Hidroelectriką i ArcelorMittal Galaț i mogą wiązać się z pomocą państwa w znaczeniu art. 107 ust. 1 TFUE.

Wydaje się, że przez podpisanie z ArcelorMittal Galaț i umów w 2009 r. i 2010 r., Hidroelectrica sprzedawała temu klientowi przemysłowemu energię elektryczną po cenach, które wydają się niższe od tych, które mogły zostać osiągnięte po przyjęciu którejś z równoległych ofert kupna dostępnych w tym czasie na OPCOM-ie i oferujących wyższe ceny maksymalne, albo złożeniu na OPCOM-ie własnej oferty sprzedaży, w której cena minimalna byłaby prawdopodobnie wyższa od ceny przyjętej w umowach z ArcelorMittal Galaț i. Biorąc pod uwagę, że Hidroelectrica jest własnością państwa, Komisja uważa na tym etapie, że umowy z 2009 r. i 2010 r. wiążą się ze stratą dochodów państwa.

Komisja doszła do wstępnego wniosku, że domniemaną stratę dochodów poniesioną przez Hidroelectrikę można przypisać państwu w rozumieniu orzecznictwa Stardust Marine(1). Państwo rumuńskie nie tylko posiada większościowe udziały wynoszące 80,06 % w Hidroelectrice, wydaje się ponadto, że zarząd spółki (w którym udziałowcy mniejszościowi i większościowi są, jak się wydaje, reprezentowani proporcjonalnie) miał bezpośredni udział w przyjmowaniu umowy z 2010 r. Ponadto Komisja zauważa, że na mocy zarządzenia ministerialnego nr 445/2009 przedstawiciele Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Otoczenia Biznesu w zarządach kontrolowanych przez państwo rumuńskich spółek energetycznych mają obowiązek zapewnić, aby handel częścią energii elektrycznej przeznaczoną na rynek hurtowy odbywał się wyłącznie za pośrednictwem OPCOM-u. Wydaje się to wskazywać na fakt, że przedstawiciele państwa w zarządzie Hidroelectriki muszą mieć kontrolę nad podpisywaniem przez tę spółkę umów.

Wydaje się, że ArcelorMittal Galaț i, a być może też pozostali czterej członkowie grupy ArcelorMittal w Rumunii, odnieśli nienależną korzyść w postaci zaopatrywania w energię po cenach poniżej poziomu rynkowego na podstawie umów z 2009 r. i 2010 r. z Hidroelekctriką.

Na podstawie tak zwanego testu "podobnych warunków"(2) Komisja doszła do wstępnego wniosku, że Hidroelectrica mogła prawdopodobnie odnieść wyższe zyski, przyjmując którąś z równoległych ofert kupna dostępnych w tym czasie na OPCOM-ie albo składając własną ofertę sprzedaży z ceną minimalną zamiast podpisywać z ArcelorMittal Galaț i umowy z 2009 r. i 2010 r. Wydaje się prawdopodobne, że producent energii elektrycznej dążący jedynie do maksymalizacji zysków nie miałby powodów żeby nie wybrać porównywalnej oferty kupna za wyższą cenę lub nie próbować przynajmniej maksymalizować zysków z tej transakcji poprzez wystawienie na OPCOM-ie własnej oferty sprzedaży z ustaloną ceną minimalną. Państwo (za pośrednictwem Hidroelectriki) mogło udzielić ArcelorMittal Galaț i, a być może też innym członkom grupy ArcelorMittal w Rumunii, wybiórczej korzyści mogącej zakłócić konkurencję i wpłynąć na handel w obrębie UE.

Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 wszelka bezprawnie przyznana pomoc może podlegać odzyskaniu od beneficjenta.

TEKST PISMA

grafika

______

(1) Sprawa C-482/99 Francja przeciwko Komisji [2002] ECR I-4397.

(2) Zob. np. sprawa T-296/97 Alitalia - Linee aeree italiane SpA przeciwko Komisji [2000] ECR II-3871, ustęp 81.

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.189.3

Rodzaj: Ogłoszenie
Tytuł: Pomoc państwa - Rumunia – Pomoc państwa SA.33623 (12/C) (ex 11/NN) – domniemane preferencyjne stawki za energię elektryczną dla ArcelorMittal Galați SA - Zaproszenie do zgłaszania uwag zgodnie z art. 108 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
Data aktu: 29/06/2012
Data ogłoszenia: 29/06/2012