united kingdom
ukraine

Uwagi XLVII COSAC - Kopenhaga, dnia 22-24 kwietnia 2012 r.

UWAGI XLVII COSAC

Kopenhaga, dnia 22-24 kwietnia 2012 r.

(2012/C 182/03)

(Dz.U.UE C z dnia 22 czerwca 2012 r.)

1.
Ożywienie jednolitego rynku
1.1.
COSAC przyznaje, że przez ostatnie 20 lat jednolity rynek był główną siłą napędową integracji europejskiej, ułatwiającą swobodny przepływ towarów, osób, usług i kapitału oraz stymulującą wzrost gospodarczy i zatrudnienie zarówno w Europie, jak i w innych częściach świata.
1.2.
Jednolity rynek, wraz z polityką spójności społecznej i demokratycznym uczestnictwem obywateli, jest istotnym elementem zwalczania skutków obecnego kryzysu finansowego i gospodarczego w ramach strategii "Europa 2020". Dlatego też COSAC z zadowoleniem odnotowuje przyjęty przez Komisję Europejską Akt o jednolitym rynku, który ma ożywić jednolity rynek i odegrać kluczową rolę w zapewnianiu wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Europie.
1.3.
COSAC zwraca uwagę, że względy polityczne leżące u podstaw inicjatyw w tej dziedzinie mogą wywoływać zasadnicze dyskusje w parlamentach narodowych i w Parlamencie Europejskim.
1.4.
COSAC uważa, że 12 priorytetowych działań ujętych w Akcie o jednolitym rynku będzie mieć zasadnicze znaczenie dla wspierania wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Europie.
1.5.
COSAC wzywa zatem Radę i Parlament Europejski, by możliwie jak najszybciej doprowadziły do pomyślnej realizacji owych 12 kluczowych działań priorytetowych ujętych w Akcie o jednolitym rynku, bez uszczerbku dla zasady pomocniczości, z myślą o nadaniu gospodarce europejskiej nowego tempa i dynamiki.
1.6.
COSAC zwraca przy tym uwagę, że jednolity rynek w dalszym ciągu ma niewykorzystany potencjał i dlatego z zadowoleniem przyjmuje plan Komisji polegający na dalszym pogłębianiu jednolitego rynku poprzez ocenę postępów osiągniętych za pomocą Aktu o jednolitym rynku przed końcem 2012 r. w celu przygotowania kompleksowego pakietu nowych propozycji dotyczących działań priorytetowych.
1.7.
COSAC apeluje do parlamentów narodowych i Parlamentu Europejskiego o rozważenie, w jaki sposób można zwiększyć zaufanie obywateli i możliwości konsumentów na jednolitym rynku, a także ich świadomość możliwości oferowanych im przez ten rynek.
1.8.
COSAC podkreśla znaczenie społecznego wymiaru jednolitego rynku oraz ogólny cel, którym jest zbudowanie silnego jednolitego rynku, zrównoważonego pod względem społecznym, gospodarczym i ochrony środowiska.
2.
Jednolity rynek usług
2.1.
COSAC podkreśla, że dobrze funkcjonujący jednolity rynek usług jest niezbędnym warunkiem zapewnienia wzrostu gospodarczego i zatrudnienia w Europie. COSAC wzywa zatem wszystkie państwa członkowskie UE, aby zapewniły całkowite wdrożenie dyrektywy usługowej.
2.2.
Ponadto COSAC z zadowoleniem przyjmuje propozycję Komisji, dotyczącą objęcia usług udoskonalonym europejskim systemem normalizacji, dzięki czemu procedury normalizacyjne będą skuteczniejsze, sprawniejsze i terminowe oraz będą zapewniały włączenie społeczne.
2.3.
COSAC czeka na przedstawienie przez Komisję sprawozdania w sprawie dyrektywy usługowej na szczycie Rady Europejskiej w czerwcu.
3.
Zrównoważony rozwój i zielona gospodarka
3.1.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje cel UE, którym jest wspieranie przejścia na zasobooszczędną i zieloną gospodarkę w Europie. COSAC popiera tworzenie zrównoważonego jednolitego rynku poprzez rozwój sprzyjającej włączeniu społecznemu, niskoemisyjnej, zielonej gospodarki opartej na wiedzy.
3.2.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje plan działania Komisji na rzecz Europy efektywnie korzystającej z zasobów, który opiera się na wielu już istniejących instrumentach, takich jak przepisy dotyczące gospodarowania odpadami, zielone zamówienia publiczne, programy badawcze i ekoprojektowanie, oraz wzywa do podejmowania ciągłych działań na rzecz ambitnej i szeroko zakrojonej polityki energetycznej UE zmierzającej do zbudowania zintegrowanej infrastruktury energetycznej i jednolitego rynku energii, oraz uwzględniającej zasoby i sytuację gospodarczą każdego państwa członkowskiego.
4.
Jednolity rynek cyfrowy
4.1.
COSAC podkreśla potrzebę zakończenia do 2015 r. tworzenia prawdziwie jednolitego i bezpiecznego rynku cyfrowego, którego wartość Komisja szacuje na 110 mld EUR rocznie, aby ułatwić transgraniczne korzystanie z usług internetowych, zapewnić bezpieczeństwo płatności internetowych i wprowadzić skuteczny mechanizm rozstrzygania sporów.
4.2.
COSAC, z myślą o pełnym wykorzystaniu potencjału gospodarki cyfrowej, wzywa Komisję i państwa członkowskie do zapewnienia szybkiej realizacji planu działania Komisji w zakresie handlu elektronicznego w celu usunięcia przeszkód, które spowalniają rozwój gospodarki internetowej w Europie.
4.3.
COSAC oczekuje przedłożenia do czerwca 2012 r. nowego wniosku dotyczącego podpisu elektronicznego oraz porozumienia w sprawie przepisów regulujących kwestię internetowego rozstrzygania sporów i w sprawie roamingu.
5.
Transpozycja i stosowanie przepisów
5.1.
COSAC z zadowoleniem przyjmuje przeprowadzony przez Komisję w 2011 r. "bilans zarządzania", w którym po raz pierwszy został przedstawiony pełny przegląd różnych narzędzi wykorzystywanych w cyklu zarządzania jednolitym rynkiem, wśród nich tabela wyników rynku wewnętrznego, sprawozdanie roczne SOLVIT i portal "Twoja Europa". Jednakże COSAC zauważa, że istnieje potrzeba ściślejszej kontroli stosowania przepisów dotyczących jednolitego rynku. Dlatego też COSAC z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Komisji do dalszej poprawy aspektów zarządzania jednolitym rynkiem w celu zmniejszenia liczby postępowań w sprawie uchybienia zobowiązaniom państwa członkowskiego.
5.2.
COSAC wzywa państwa członkowskie do poprawy sytuacji w zakresie transpozycji i stosowania prawodawstwa UE w celu zapewnienia wszystkim równych warunków działania na jednolitym rynku. COSAC z przykrością stwierdza, że 16 państw członkowskich w 2011 r. nie osiągnęło ustanowionego przez Radę Europejską docelowego poziomu deficytu transpozycji wynoszącego 1 %. COSAC popiera w związku z tym starania Komisji, która próbuje nakłonić państwa członkowskie do obniżenia deficytu transpozycji poniżej progu 1 % i zmniejszenia zaległości w transpozycji.
5.3.
COSAC przyjmuje do wiadomości cele liczbowe ograniczające deficyt transpozycji i deficyt w dostosowywaniu prawa krajowego do 0,5 %, określone przez Komisję w komunikacie w sprawie Aktu o jednolitym rynku.
5.4.
COSAC wyraża zadowolenie, że Komisja w czerwcu przedstawi Radzie Europejskiej sprawozdanie na temat możliwych środków, które mogą przyczynić się do poprawy wdrażania i lepszego stosowania przepisów dotyczących jednolitego rynku.
5.5.
COSAC wzywa do intensyfikacji dialogu na temat poprawy wdrażania i egzekwowania przez państwa członkowskie przepisów dotyczących jednolitego rynku.
6.
Propozycja dotycząca wzmocnienia dialogu politycznego z Komisją Europejską
6.1.
COSAC wzywa Komisję do dalszego rozwijania dialogu politycznego między parlamentami narodowymi a Komisją. W szczególności pożądane byłoby wzmocnienie dialogu politycznego w sprawie europejskiego semestru i na temat wdrażania i stosowania przepisów dotyczących jednolitego rynku.
6.2.
COSAC uważa, że międzyparlamentarna współpraca między parlamentami narodowymi a Parlamentem Europejskim jest jednym z podstawowych instrumentów w procesie wymiany najlepszych praktyk na szczeblu europejskim. Na przykład ostatnie spotkania w sprawie europejskiego semestru umożliwiły rozwój tej współpracy w UE w zakresie polityki budżetowej, gospodarczej i w dziedzinie zatrudnienia.
6.3.
W odniesieniu do europejskiego semestru można by ustalić, że członek Komisji lub wyznaczony w drodze porozumienia urzędnik wyższego szczebla wystąpi przed właściwą komisją w parlamentach narodowych i odpowie na pytania dotyczące rocznej analizy wzrostu gospodarczego czy zaleceń dla poszczególnych krajów, opracowanych przez Komisję na podstawie krajowych programów reform oraz programów stabilności i konwergencji przedstawionych przez państwa członkowskie.
6.4.
COSAC wzywa Komisję do stworzenia parlamentom narodowym możliwości kierowania do Komisji pisemnych zapytań dotyczących wniosków ustawodawczych i dokumentów konsultacyjnych (w tym europejskiego semestru) oraz wdrażania i stosowania przepisów dotyczących jednolitego rynku.
6.5.
COSAC uważa, że dla parlamentów narodowych szczególnie ważna jest możliwość przedstawiania (w ramach dialogu politycznego) opinii na przedlegislacyjnym etapie powstawania wniosków UE, dlatego też zachęca Komisję, aby zwracała uwagę parlamentów narodowych na wszystkie konsultacje społeczne w czasie, gdy są uruchamiane, i podawała do publicznej wiadomości opinie parlamentów narodowych na temat dokumentów konsultacyjnych. COSAC zwraca uwagę na ważną rolę parlamentów narodowych w kształtowaniu opinii państw członkowskich w sprawach UE.
6.6.
COSAC wzywa Komisję do zamieszczania wyników konsultacji społecznych otrzymanych od parlamentów narodowych we właściwej zakładce witryny internetowej Komisji, w której publikuje się podsumowania wyników konsultacji. COSAC zachęca również Komisję, aby w uzasadnieniu do przedstawianych przez siebie wniosków wyraźnie odnosiła się do wyników konsultacji społecznych przekazanych przez parlamenty narodowe. Podkreśliłoby to szczególną wartość uwag przekazywanych przez parlamenty narodowe w ramach dialogu politycznego.

Zmiany w prawie

Od 17 kwietnia fotografowanie obiektów obronnych i krytycznych tylko za zezwoleniem

Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.

Robert Horbaczewski 12.04.2025
Prezydent podpisał ustawę o rynku pracy i służbach zatrudnienia

Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Ustawa o powierzaniu pracy cudzoziemcom - podpisana

Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 11.04.2025
Jaka wysokość diety dla członków komisji wyborczych w wyborach prezydenta

500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia

Robert Horbaczewski 10.04.2025
Dlaczego ministerstwo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów?

Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2025
Przedsiębiorcy zapłacą niższą składkę zdrowotną – Sejm uchwalił ustawę

Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.

Grażyna J. Leśniak 04.04.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2012.182.4

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Uwagi XLVII COSAC - Kopenhaga, dnia 22-24 kwietnia 2012 r.
Data aktu: 22/06/2012
Data ogłoszenia: 22/06/2012