(2012/C 113/07)
(Dz.U.UE C z dnia 18 kwietnia 2012 r.)
KOMITET REGIONÓW | |
- Podkreśla, że władze lokalne i regionalne są na pierwszej linii walki z ubóstwem dzieci i ich wykorzystywaniem oraz zwraca uwagę na istotną odpowiedzialność władz lokalnych i regionalnych w pracy na rzecz zapobiegania marginalizacji i wykluczeniu społecznemu. Zgadza się, że ubóstwo dzieci jest wielowymiarowym zjawiskiem, które wymaga wielowymiarowych odpowiedzi. Jest zdania, że poprawa nawet ograniczonej liczby kluczowych kwestii, takich jak ustalenie minimalnego wynagrodzenia i norm jakości, może mieć fundamentalne znaczenie w walce z ubóstwem dzieci. | |
- Podkreśla znaczenie odpłatnej pracy; zauważa jednak, że samo zatrudnienie nie gwarantuje wyjścia z ubóstwa i że konieczne są dalsze działania w walce z ubóstwem pracujących. | |
- Podkreśla, że wszystkie państwa członkowskie powinny uznać, że ubóstwo dzieci i ich wykluczenie społeczne to najważniejsze przeszkody, jakie należy pokonać, by osiągnąć cele strategii "Europa 2020" w zakresie stopy zatrudnienia, inwestycji w badania, rozwój, energetykę i zrównoważony rozwój. | |
- Wyraża obawę, iż kryzys gospodarczy i finansowy oraz działania podejmowane w związku z nim przez niektóre państwa członkowskie prowadzą do wzrostu ubóstwa bezwzględnego, ubóstwa pracujących oraz bezrobocia wśród osób młodych. | |
Sprawozdawca | Doreen HUDDART (UK/ALDE), członkini Rady Miejskiej Newcastle |
KOMITET REGIONÓW
Ogólne uwagi wstępne
Polityka Unii Europejskiej
Odpowiednie środki
Dostęp do usług
Zaangażowanie dzieci i młodzieży
Zalecenia
(1)Can higher employment levels bring lower poverty in the EU? Regression based simulations of the "Europe 2020" target, Discussion Paper 6068, Institute for the Study of Labor (Bonn).
(2)Poverty in the United Kingdom, Peter Townsend, 1979.
(3) Wskaźnik rozwoju społecznego uwzględnia zarówno PKB na mieszkańca kraju lub regionu i oczekiwaną długość życia, jak i oczekiwaną długość kształcenia i średni okres nauki w szkole.
(4)How the economic and financial crisis is affecting children & young people in Europe, Eurochild, 2011.
(5) Zob. np. A Living Wage for Newcastle, http://www.newcastle.gov.uk/ newsstory/a-livingwage-newcastle.
(6)Poverty: the facts, 5th Edition, Flaherty, J., Veit-Wilson, J., i Dornan, P., Child Poverty Action Group, 2004.
(7)Estimating the cost of child poverty, Hirsch, D., Joseph Rowntree Foundation, 2008.
(8) Zob. np. Early Intervention: Smart Investment, Massive Savings, Cabinet Office (UK), 2011.
(9)How the economic and financial crisis is affecting children & young people in Europe, EUROCHILD, 2011.
(10)Child poverty - family poverty: Are they one and the same?, Eurochild Policy Position, 2011.
(11) Zob. np. The low-pay, no-pay cycle: understanding recurrent poverty, Shildrick T. et al., Joseph Rowntree Foundation, 2010.
(12) Zob. np. Child benefits in the European Union, J. Bradshaw, Poverty (139), CPAG, 2011.
(13)What do we mean by 'adequate' benefits?, J Veit-Wilson, rozdział 14 [w:] J Strelitz and R Lister [red.]; Why money matters. family income, poverty and children's lives, Save the Children, London, s. 125-132.
(14) Zob. np. Precarious work: risk, choice and poverty traps, R. MacDonald, [w:] Handbook of youth and young adulthood: new perspectives and agendas, A. Furlong, 2009.
(15)Understanding youth exclusion: critical moments, social networks and social capital, Shildrick, T.A. & MacDonald, R., Youth & Policy, 2008.
(16) Tamże.
(17) Zob. np. Health consequences of poverty for children, Spencer N., "End Child Poverty", 2008.
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
08.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
01.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2012.113.34 |
Rodzaj: | Opinia |
Tytuł: | Opinia "Ubóstwo dzieci". |
Data aktu: | 15/02/2012 |
Data ogłoszenia: | 18/04/2012 |