Pomoc państwa - Słowacja - Pomoc państwa nr C 25/2005 (ex NN 21/2005) - Pomoc na rzecz Frucona Košice - Wezwanie zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE.

POMOC PAŃSTWA - SŁOWACJA

Pomoc państwa nr C 25/2005 (ex NN 21/2005) - Pomoc na rzecz Frucona Košice

Wezwanie zainteresowanych stron do przedstawienia uwag zgodnie z art. 88 ust. 2 Traktatu WE

(2005/C 233/11)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE C z dnia 22 września 2005 r.)

Pismem z dnia 5 lipca 2005 r., zamieszczonym w autentycznej wersji językowej na stronach następujących po niniejszym streszczeniu, Komisja powiadomiła Słowację o swojej decyzji o wszczęciu postępowania określonego w art. 88 ust. 2 Traktatu WE dotyczącej wyżej wspomnianego środka. Zainteresowane strony mogą zgłaszać uwagi na temat środka, względem którego Komisja wszczyna postępowanie, w ciągu jednego miesiąca od daty publikacji niniejszego streszczenia i następującego po nim pisma, kierując je na następujący adres lub numer faksu:

European Commission

Dyrekcja Generalna ds. Konkurencji

Directorate-General for Competition,

Kancelaria ds. pomocy państwa/State aid Greffe

SPA 3, 6/5

B-1049 Brussels/ Bruksela

Faks: (32-2) 296 12 42

Uwagi te zostaną przekazane Słowacji. Zainteresowane strony przedstawiające uwagi mogą wystąpić z odpowiednio umotywowanym pisemnym wnioskiem o objęcie ich tożsamości poufnością.

STRESZCZENIE

POSTĘPOWANIE

Pismem z dnia 15 października 2004 r. Komisja otrzymała skargę dotyczącą nielegalnej pomocy państwa na rzecz Frucona Košice, a.s., Słowacja. Pismem z dnia 4 stycznia 2005 r. zarejestrowanym w dniu 17 stycznia 2005 r., Słowacja zawiadomiła Komisję o możliwej bezprawnie przyznanej pomocy państwa i zwróciła się z wnioskiem o uznanie jej za pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji finansowej.

OPIS BENEFICJENTA I ŚRODKÓW POMOCY

Odbiorcą zakwestionowanego środka jest Frucona Košice, a.s., spółka działająca w sektorze produkcji napojów spirytusowych i wyprodukowanych na bazie spirytusu, napojów bezalkoholowych, konserw owocowych i warzywnych oraz octu. Przedsiębiorstwo mieści się w zakresie znaczeniowym definicji małego lub średniego przedsiębiorstwa.

Zakwestionowany środek stanowi zatwierdzone przez urząd skarbowy zmniejszenie zobowiązania podatkowego w drodze odpisu w ramach tak zwanego układu z wierzycielami, regulowanego przepisami ustawy 328/91 o upadłości i układzie z wierzycielami. Postępowanie to jest formą zbiorowego postępowania o ogłoszeniu niewypłacalności pod nadzorem sądowym. Składają się na nią układ między dłużnikiem a jego wierzycielami, w ramach którego roszczenia wierzycieli podlegają częściowemu zaspokojeniu przez dłużnika i wierzyciele dokonują odpisu pozostałej części wierzytelności.

W ramach powyższego postępowania wszczętego przez spółkę Frucona w marcu 2004 r., urząd skarbowy zgodził się na odpisanie 65 % jego wierzytelności. Całkowita kwota wierzytelności wynosi 640.793.831 SKK (około 16 mln EUR), a kwota odpisu zobowiązań podatkowych 416.515.990 SKK (około 10,4 mln EUR). Wierzyciele prywatni uczestniczący we wspomnianym postępowaniu układowym, zgodzili się na odpis ich wierzytelności na tych samych zasadach. Sąd nadzorujący potwierdził wyżej wymieniony układ decyzją z dnia 14 lipca 2004 r.

Powód twierdzi, że urząd skarbowy miał możliwość uzyskania zaspokojenia swych roszczeń w skali wyższej niż 35 %, którą to kwotę uzgodniono podczas postępowania układowego. Skarżący podkreśla w szczególności, że postępowanie egzekucyjne i postępowanie upadłościowe prowadziłyby do uzyskania lepszego rezultatu dla biura podatkowego. Zgodnie z powyższą argumentacją skarżący uzasadnia, że urząd skarbowy nie spełnił nie spełnia definicji wierzyciela prywatnego a zakwestionowany odpis stanowi nielegalną pomoc państwa, która ponadto jest niezgodna z Traktatem WE.

Słowacja nie kwestionuje faktu, że zakwestionowany środek stanowi pomoc państwa, zwraca się jednak z wnioskiem o uznanie go za pomoc na ratowanie przedsiębiorstwa znajdującego się w trudnej sytuacji finansowej.

OCENA

Pomoc państwa

Komisja stwierdza, że urząd skarbowy i wierzyciele prywatni przyjęli układ ze spółką Frucona na tych samych warunkach. Komisja zauważa jednak również, że urząd podatkowy dysponował innymi instrumentami prawnymi, za pomocą których mógł dochodzić swoich praw jako wierzyciel. A mianowicie urząd skarbowy mógł wszcząć postępowanie egzekucyjne lub postępowanie upadłościowe. W przypadku postępowania upadłościowego urząd skarbowy miałby pozycję odrębnego wierzyciela i jego wierzytelności zostałyby zabezpieczone. Dochody ze sprzedaży aktywów zabezpieczonych uzyskane w trakcie postępowania upadłościowego, zostałyby przeznaczone wyłącznie na zaspokojenie wierzytelności urzędu skarbowego. Jako odrębny wierzyciel głosujący w odrębnej grupie, urząd podatkowy miał możliwość wniesienia sprzeciwu wobec wniosku spółki Frucona w sprawie układu oraz wszczęcia postępowania egzekucyjnego lub postępowania upadłościowego.

Na podstawie informacji dostępnych na tym etapie, Komisja ma wątpliwości, czy urząd skarbowy działał jako wierzyciel prywatny. Dlatego też Komisja ma wątpliwości, czy zakwestionowany środek nie zakłóca konkurencji, zapewniając korzyści, których Frucona nie byłaby w stanie uzyskać na rynku prywatnym. Komisja wyraża wątpliwość, że zakwestionowany środek nie stanowi pomocy państwa.

Odstępstwo na mocy art. 87 ust. 2 i 3 Traktatu WE

Komisja przeanalizowała środek jako pomoc dla firmy znajdującej się w trudnej sytuacji, w świetle Wytycznych Wspólnoty z 1999 r. w sprawie pomocy państwa dla celów ratowania i restrukturyzacji firm znajdujących się w trudnej sytuacji (Dz.U. C 288 z 9.10.1999, str. 2). Komisja ma wątpliwości, czy zakwestionowany środek jest zgodny z zasadami pomocy na ratowanie zagrożonych przedsiębiorstw, skoro nie jest tymczasowym wsparciem, a bezzwrotna dotacją. Komisja wątpi ponadto, że zakwestionowany środek jest zgodny z zasadami pomocy na restrukturyzację. Komisja ma w szczególności wątpliwości co do faktu, czy przedstawiony przez Fruconę plan restrukturyzacyjny będzie w stanie przywrócić przedsiębiorstwu długoterminową rentowność oraz czy pomoc ograniczona jest do koniecznego minimum.

..................................................

Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

TEKST PISMA

grafika

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024