(2005/C 15/01)
(Dz.U.UE C z dnia 20 stycznia 2005 r.)
LISTA SKRÓTÓW
CBC współpraca transgraniczna (ang. Cross Border Co-operation)
CSF ramy wsparcia wspólnotowego (Community Support Framework)
EFOGR Europejski Fundusz Orientacji i Gwarancji Rolnej
EDIS Rozszerzony Zdecentralizowany System Wdrażania (ang. Extended Decentralised Implementation System)
EFRR Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
ESC spójność gospodarcza i społeczna
EFS Europejski Fundusz Społeczny
ISPA Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej
NPR Narodowy Plan Rozwoju
PHARE główny instrument przedakcesyjny
WNPR Wstępny Narodowy Plan Rozwoju
PPF wsparcie dla przygotowania projektów (ang. Project Preparation Facility)
Sapard Przedakcesyjny instrument wsparcia na rzecz rozwoju rolnictwa i obszarów wiejskich
SPD Jednolity Dokument Programowy
SPP Specjalny Program Przygotowawczy
STRESZCZENIE
Ogólne podejście polegające na wykorzystaniu Phare w celu przygotowania krajów kandydujących do zarządzania funduszami strukturalnymi
Procedury Phare
Środki przeznaczone na programy i realizacja programów przygotowujących do zarządzania funduszami strukturalnymi
Skutki projektów rozwoju instytucjonalnego dla przygotowania krajów kandydujących do zarządzania funduszami strukturalnymi
Wniosek ogólny
Zalecenia
WSTĘP
Pomoc w ramach Phare, mająca na celu przygotowanie krajów kandydujących do zarządzania funduszami strukturalnymi
a) "przygotowanie do wdrożenia funduszy strukturalnych w krajach kandydujących przez stworzenie niezbędnych struktur administracyjnych i budżetowych"; oraz
b) "umożliwienie tym krajom skorzystania z pierwszej generacji zintegrowanych programów rozwoju regionalnego typu (fundusz strukturalny) Celu 1, przyczyniających się do ich spójności gospodarczej i społecznej.".
a) stopniowe wzmocnienie podejść i procedur funduszy strukturalnych w zakresie wsparcia z Phare ESC;
b) przesunięcie krajowych programów Phare w stronę programowania wieloletniego na podstawie zróżnicowanej dla całego wsparcia, w tym rozwoju instytucjonalnego;
c) większa decentralizacja służąca zapoznaniu krajów kandydujących z zasadami wspólnej odpowiedzialności, które leżą u podstaw wdrażania funduszy strukturalnych;
d) wzmocnienie pomocy, wraz z wysiłkami podejmowanymi przez kraje kandydujące, dla jednostek wdrażających (tzn. instytucji zarządzających w rozumieniu art. 34 rozporządzenia w sprawie funduszy strukturalnych) zaakceptowanych przez kraj kandydujący oraz Komisję w pełnej zgodności z rozporządzeniem finansowym.
Celem było zaangażowanie około 35 % krajowych programów narodowych we wsparcie inwestycyjne dla ESC.
Kontrola Trybunału
a) zbadał zakres, w jakim ogólne podejście stosowane przez Komisję zapewniło skuteczną podstawę do przygotowania krajów kandydujących do zarządzania funduszami strukturalnymi (patrz: pkt 15-28);
b) zbadał, w jakim zakresie Phare zapewnił odpowiednie przygotowanie do struktur i procedur funduszy strukturalnych (patrz: pkt 29-36);
c) zbadał, czy finansowanie Phare zostało przyznane zgodnie z założeniami i w jakim zakresie było sprawnie wykorzystywane (patrz: pkt 37-55);
d) zbadał skuteczność projektów rozwoju instytucjonalnego w realizowaniu ich celu, którym było przygotowania krajów beneficjentów do zarządzania funduszami strukturalnymi (patrz: pkt 56-62).
Tabela 1
Zobowiązania w ramach Specjalnego Programu Przygotowawczego oraz programu Spójności Gospodarczej i Społecznej (w mln euro)
Państwo | SPP 1998 | ESC 2000 | ESC 2001 | ESC 2002 | Razem |
Republika Czeska | 7,0 | 17,5 | 13,6 | 6,3 | 44,4 |
Estonia | 3,0 | 10,1 | 6,0 | 3,7 | 22,8 |
Łotwa | 3,0 | 10,5 | 9,0 | 4,5 | 27,0 |
Litwa | 3,0 | 14,0 | 15,6 | 1,6 | 34,2 |
Węgry | 7,0 | 27,0 | 31,0 | 41,5 | 106,5 |
Polska | 9,0 | 137,0 | 170,0 | 197,6 | 513,6 |
Słowenia | 3,0 | 5,0 | 3,0 | 5,8 | 16,8 |
Słowacja | 7,0 | 6,3 | 18,4 | 16,5 | 48,2 |
Bułgaria | 7,0 | 15,0 | 37,1 | 14,0 | 73,1 |
Rumunia | 7,0 | 88,0 | 109,0 | 106,6 | 310,6 |
Razem | 56,0 | 330,4 | 412,7 | 398,1 | 1.197,2 |
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy. |
OGÓLNE PODEJŚCIE POLEGAJĄCE NA WYKORZYSTANIU PHARE W CELU PRZYGOTOWANIA KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH DO ZARZĄDZANIA FUNDUSZAMI STRUKTURALNYMI
Wybór Phare utrudnił przygotowanie krajów kandydujących do EFRR i EFS
a) finansowanie projektów twinningowych, w ramach których eksperci w zakresie funduszy strukturalnych z administracji Państw Członkowskich pracują w odpowiednich ministerstwach krajów kandydujących. Finansowaniem była także objęta pomoc techniczna świadczona przez firmy doradcze, choć w mniejszym stopniu;
b) umożliwianie krajom kandydującym "nauki przez praktykę", dzięki zapoznawaniu ich z procedurami, jakie zgodnie z zamierzeniami Komisji powinny coraz bardziej przypominać procedury funduszy strukturalnych. Środki zostały skierowane na inwestycje, które testują i demonstrują instrumenty i struktury, które zostaną zastosowane po przystąpieniu do UE.
Przygotowanie programów ESC w ramach Phare różniło się od podejścia stosowanego do Celu 1 funduszy strukturalnych
a) w krajach składających się z więcej niż jednego regionu NUTS II fundusze strukturalne mają być wdrażane poprzez Wspólnotowe Ramy Wsparcia(20), obejmujące pewną liczbę programów sektorowych i regionalnych, przy czym te ostatnie są zarządzane przez władze regionalne; oraz
b) w krajach, których całe terytorium odpowiada jednemu regionowi NUTS II, fundusze strukturalne mają być wdrażane za pomocą Jednolitego Dokumentu Programowego (SPD) zarządzanego przez urzędy krajowe. Cztery z ośmiu przystępujących państw z Europy Środkowej i Wschodniej mieszczą się w tej kategorii (Estonia, Łotwa, Litwa i Słowenia).
Komisja wymagała, aby Łotwa w ramach programu ESC 2000 skoncentrowała środki na jednym lub dwóch regionach docelowych. Władze łotewskie zdecydowały się na skupienie ich na dwóch z pięciu łotewskich regionów na szczeblu powiatu: Latgale i Zemgale. Decyzja ta została podjęta pomimo słabych zdolności programowania i wdrażania w obydwu regionach. W 2001 roku Komisja, uznając te słabości i pamiętając o palącej potrzebie poprawienia zdolności administracji centralnej, przeszła na programy sektorowe zarządzane na szczeblu krajowym. |
Ograniczenia strategii polegającej na wykorzystaniu Phare w celu przygotowania do EFRR i EFS
PROCEDURY PHARE
Opóźnienia w tworzeniu Rozszerzonego Zdecentralizowanego Systemu Wdrażania
Programowanie wieloletnie nie zostało wprowadzone
FINANSOWANIE I WDRAŻANIE PROGRAMÓW PHARE, MAJĄCYCH NA CELU PRZYGOTOWANIE KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH DO ZARZĄDZANIA FUNDUSZAMI STRUKTURALNYMI
Kwota przyznanych środków w większości krajów była niższa niż zakładano
Tabela 2
Zobowiązania ESC jako procent krajowych programów Phare na lata 2000-2002
(w mln euro) | ||||||||
2000 | 2001 | 2002 | Razem (2000-2002) | |||||
Państwo | ESC Zobowiązania | ESC jako % programu krajowego | ESC Zobowiązania | ESC jako % programu krajowego | ESC Zobowiązania | ESC jako % programu krajowego | ESC Zobowiązania | ESC jako % programu krajowego |
Republika Czeska | 17,5 | 29,7 % | 13,6 | 20,8 % | 6,3 | 7,4 % | 37,4 | 17,9 % |
Estonia | 10,1 | 42,6 % | 6,0 | 22,8 % | 3,7 | 12,2 % | 19,8 | 24,6 % |
Łotwa | 10,5 | 42,4 % | 9,0 | 28,7 % | 4,5 | 14,0 % | 24,0 | 27,2 % |
Litwa | 14,0 | 36,6 % | 15,6 | 34,3 % | 1,6 | 2,6 % | 31,2 | 21,4 % |
Węgry | 27,0 | 41,5 % | 31,0 | 34,5 % | 41,5 | 37,2 % | 99,5 | 37,3 % |
Polska | 137,0 | 43,8 % | 170,0 | 41,4 % | 197,6 | 50,2 % | 504,6 | 45,1 % |
Słowenia | 5,0 | 31,8 % | 3,0 | 14,1 % | 5,8 | 18,5 % | 13,8 | 20,2 % |
Słowacja | 6,3 | 22,5 % | 18,4 | 42,3 % | 16,5 | 28,9 % | 41,2 | 32,0 % |
Bułgaria | 15,0 | 22,8 % | 37,1 | 44,8 % | 14,0 | 14,8 % | 66,1 | 27,2 % |
Rumunia | 88,0 | 40,9 % | 109,0 | 39,8 % | 106,6 | 40,2 % | 303,6 | 40,3 % |
Razem | 330,4 | 39,0 % | 412,7 | 37,8 % | 398,1 | 34,2 % | 1 141,2 | 36,8 % |
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy. |
Trudności napotkane podczas przygotowywania programów podobnych do programów Celu 1 funduszy strukturalnych
W ramach programu ESC 2000 w Polsce 12,7 % kwoty środków przewidziano na drogę dojazdową do lotniska w Katowicach o wartości 17,5 mln euro, choć wszystkie projekty w zakresie infrastruktury transportowej i środowiskowej powyżej 5 mln euro miały być finansowane z ISPA. Dodatkowo sfinansowano kolejnych dziesięć projektów drogowych w regionach beneficjentach na kwotę 28,4 mln euro, choć nie były zorientowane konkretnie na promocję przedsiębiorczości, lecz zazwyczaj tworzyły część szerszych projektów obwodnic miejskich. Podobna sytuacja miała miejsce w przypadku 13 projektów drogowych sfinansowanych w ramach ESC 2001 na całkowitą kwotę 59,3 mln euro (34,9 % budżetu). |
Opóźnienia we wdrażaniu programów
Tabela 3
Wdrożenie programów ESC w latach 2000-2002 (31.12.2003)
(w mln euro) | ||||||||
2000 | 2001 | 2002 | Razem (2000-2002) | |||||
Państwo | ESC Zobowiązania | ESC Płatności | ESC Zobowiązania | ESC Płatności | ESC Zobowiązania | ESC Płatności | ESC Zobowiązania | ESC Płatności |
Republika Czeska | 17,5 | 13,3 | 13,6 | 10,8 | 6,3 | 1,7 | 37,4 | 25,8 |
Estonia | 10,1 | 9,7 | 6,0 | 2,0 | 3,7 | 0,6 | 19,8 | 12,3 |
Łotwa | 10,5 | 8,8 | 9,0 | 0,6 | 4,5 | - | 24,0 | 9,4 |
Litwa | 14,0 | 13,0 | 15,6 | 4,4 | 1,6 | - | 31,2 | 17,4 |
Węgry | 27,0 | 18,5 | 31,0 | 7,5 | 41,5 | 0,4 | 99,5 | 26,4 |
Polska | 137,0 | 103,7 | 170,0 | 32,4 | 197,6 | - | 504,6 | 136,1 |
Słowenia | 5,0 | 4,5 | 3,0 | 0,6 | 5,8 | 1,0 | 13,8 | 6,1 |
Słowacja | 6,3 | 6,1 | 18,4 | 3,8 | 16,5 | 1,3 | 41,2 | 11,2 |
Bułgaria | 15,0 | 5,3 | 37,1 | 10,0 | 14,0 | - | 66,1 | 15,3 |
Rumunia | 88,0 | 53,9 | 109,0 | 26,2 | 106,6 | 0,6 | 303,6 | 80,7 |
Razem | 330,4 | 236,8 | 412,7 | 98,3 | 398,1 | 5,6 | 1 141,2 | 340,7 |
Źródło: Komisja Europejska. |
Tabela 4
Zobowiązania ESC na lata 2000-2002 w porównaniu ze środkami przyznanymi z funduszy strukturalnych w latach 2004-2006
(w mln euro) | |||
Państwo | ESC 2000-2002 | FS 2004-2006: Cel 1 | ESC jako % FS |
Republika Czeska | 37,4 | 1 286 | 2,9 % |
Estonia | 19,8 | 329 | 6,0 % |
Łotwa | 24,0 | 554 | 4,3 % |
Litwa | 31,2 | 792 | 3,9 % |
Węgry | 99,5 | 1 765 | 5,6 % |
Polska | 504,6 | 7 321 | 6,9 % |
Słowenia | 13,8 | 210 | 6,6 % |
Słowacja | 41,2 | 921 | 4,5 % |
Razem | 771,5 | 13 178 | 5,9 % |
Źródło: Europejski Trybunał Obrachunkowy. |
EFEKTY PROJEKTÓW ROZWOJU INSTYTUCJONALNEGO DLA PRZYGOTOWANIA KRAJÓW KANDYDUJĄCYCH DO ZARZĄDZANIA FUNDUSZAMI STRUKTURALNYMI
W Republice Czeskiej pomoc w zakresie twinningu dla regionów realizowana w ramach SPP była znacznie mniejsza niż przewidywano. Wynikało to częściowo z faktu, że nowe struktury regionalne ustanowiono w pierwszej połowie 2001 r. Na mocy porozumienia twinningowego sfinansowanego z programu ESC 2000 w latach 2001 i 2002 zamierzano nadrobić ograniczone nakłady na szczeblu regionalnym w czasie realizacji projektu z roku 1998. Jednak utrzymująca się niepewność, zwłaszcza w odniesieniu do roli regionalnych jednostek wykonawczych i sekretariatów regionalnych(32) we wdrażaniu funduszy strukturalnych, oznaczała, że również w tym przypadku partnerzy porozumień twinningowych zmniejszyli ilość czasu poświęcanego na pracę na szczeblu regionalnym. |
WNIOSKI
Trudności w ogólnym podejściu polegającym na wykorzystaniu Phare do przygotowania krajów kandydujących do zarządzania funduszami strukturalnymi
Ograniczony postęp w przybliżaniu Phare do funduszy strukturalnych
Zróżnicowane środki na realizację programów ESC oraz ich opóźniona realizacja
Jedynie częściowy sukces projektów w zakresie rozwoju instytucjonalnego, mających na celu przygotowanie krajów kandydujących do zarządzania funduszami strukturalnymi
Wniosek ogólny
ZALECENIA
– nadawanie przyszłym instytucjom zarządzającym statusu jednostek wdrażających program Phare,
– zapewnienie niezbędnego wsparcia dla jednostek wdrażających, aby umożliwić im wdrażanie Phare w ramach systemu kontroli ex post,
– wprowadzenie planowania wieloletniego opartego na Narodowych Planach Rozwoju.
Sprawozdanie zostało przyjęte przez Trybunał Obrachunkowy w Luksemburgu na posiedzeniu w dniach 7-8 lipca 2004 r.
W imieniu Trybunału Obrachunkowego | |
Juan Manuel FABRA VALLÉS | |
Prezes |
ODPOWIEDZI KOMISJI
STRESZCZENIE
______
(1) Republika Czeska, Estonia, Węgry, Litwa, Łotwa, Polska, Słowenia i Słowacja.
(2) Finansowanie Celu 1 jest przyznawane regionom UE zapóźnionym w rozwoju, z uwagi na to, że ich produkt krajowy brutto na mieszkańca wynosi poniżej 75 % średniej unijnej. Na ten cel przeznacza się w przybliżeniu dwie trzecie funduszy strukturalnych.
(3) Głównym celem EFRR jest promowanie spójności gospodarczej i społecznej w Unii Europejskiej poprzez zmniejszanie nierówności między regionami lub grupami społecznymi. EFS jest głównym instrumentem finansowym pozwalającym Unii na realizowanie celów strategicznych unijnej polityki zatrudnienia. EFOGR ma na celu wsparcie reformy strukturalnej sektora rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich. W okresie programowania funduszy strukturalnych od 1994 do 1999 roku 52 % środków wykorzystano poprzez EFRR, 30 % poprzez EFS i 16 % poprzez EFOGR. Pozostałe 2 % zostało wykorzystane przez czwarty fundusz strukturalny - Instrument Finansowy Orientacji Rybołówstwa (FIFG).
(4) Fundusz Spójności finansuje projekty dotyczące środowiska i transportu w krajach, których PNB na mieszkańca jest niższy niż 90 % średniej UE (aktualni odbiorcy to Grecja, Hiszpania, Irlandia i Portugalia).
(5) Nowa orientacja, jaką uzgodniono, została przedstawiona w adresowanym do Komisji Komunikacie Komisarza van den Broeka: Nowe orientacje dla programu Phare w kontekście pomocy przedakcesyjnej (COM(97) 112/8, Bruksela, 18 marca 1997 r.).
(6) Oprócz krajów wspomnianych w przypisie 1, które przystąpią do Unii Europejskiej w maju 2004 roku, program Phare świadczy również pomoc dla Bułgarii i Rumunii, które mają przystąpić do Unii Europejskiej w późniejszym terminie.
(7) COM(97) 112/8, Bruksela, dnia 18 marca 1997 r.
(8) Szczyt Rady Europejskiej w Helsinkach w grudniu 1999 roku otworzył możliwość przystąpienia dla kolejnych sześciu krajów (Bułgarii, Łotwy, Litwy, Malty, Rumunii i Słowacji). Następnie Rada Europejska w Nicei, w grudniu 2000 roku, ustaliła rok 2004 jako docelową datę rozszerzenia Unii. Rada Europejska w Laeken, w grudniu 2001 r., zadeklarowała, że rozszerzenie Unii stało się nieuniknione i że wybranych 10 krajów powinno być gotowych w 2004 roku.
(9) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1267/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. ustanawiające Instrument Przedakcesyjnej Polityki Strukturalnej (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 73).
(10) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1268/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie wspólnotowych środków pomocowych na rzecz działań przedakcesyjnych w dziedzinie rolnictwa oraz rozwoju obszarów wiejskich w państwach Europy Środkowej i Wschodniej ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w okresie przedakcesyjnym (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 87).
(11) Na podstawie pomocy z funduszy strukturalnych w latach 1994-1999: EFRR 75,0 mld euro; EFS 43,4 mld euro; EFOGR 23,5 mld euro.
(12) "Wytyczne dotyczące wdrażania programu Phare w krajach kandydujących w latach 2000-2006 w zastosowaniu art. 8 rozporządzenia (EWG) nr 3906/89". Decyzja Komisji: SEC(1999) 1596 wersja ostateczna, Bruksela, dnia 13 października 1999 r.
(13) Drugi obszar, jaki miał zostać sfinansowany w ramach inwestycji, to "Dostosowanie do norm i standardów UE", który zasadniczo obejmował zakup sprzętu dla głównych instytucji w celu monitorowania i wdrażania dorobku wspólnotowego.
(14) Patrz: rozdział 3 "Rozwój instytucjonalny" Wytycznych na lata 2000-2006.
(15) Dyrekcja Generalna ds. Rozszerzenia, C(2000) 3103/2, dnia 27 października 2000 r.
(16) Trybunał prowadzi odrębną kontrolę dotyczącą zarządzania instrumentem przedakcesyjnym Sapard, który jest powiązany z trzecim głównym funduszem strukturalnym - EFOGR. Dodatkowo Trybunał zbadał aspekty zarządzania ISPA w swoim sprawozdaniu specjalnym nr 5/2003 "Finansowanie projektów środowiskowych z Phare i ISPA w krajach kandydujących", Dz.U. C 167 z 17.7.2003.
(17) W latach 1998-2003 Komisja wydawała roczne "Raporty okresowe" dotyczące poziomu przygotowania krajów kandydujących. Pod koniec roku 2002, po zakończeniu negocjacji akcesyjnych z ośmioma z dziesięciu krajów kandydujących z Europy Środkowej i Wschodniej, Komisja opublikowała w listopadzie 2003 r. "Szczegółowy raport monitorujący" dotyczący zakresu, w jakim podjęte zostały dalsze kroki w zakresie przygotowania do członkostwa.
(18) Większość zobowiązań w zakresie ESC obejmowało komponent twinningowy. W ograniczonej liczbie przypadków podjęto odrębne zobowiązanie dotyczące projektu twinningowego w stosunku do ESC. Projekty te zostały również zbadane przez Trybunał i ujęte w tabeli 1.
(19) Nomenklatura Jednostek Terytorialnych do Celów Statystycznych (NUTS) dzieli kraje na poziomy NUTS I (krajowe), NUTS II (regionalne) oraz NUTS III (powiatowe). W większych krajach, posiadających więcej niż jeden region NUTS II, poziom NUTS II stanowi zazwyczaj szczebel, dla którego ustanawiane są regionalne programy operacyjne funduszy strukturalnych. Jednak w małych krajach całe terytorium może według tej klasyfikacji odpowiadać poziomowi NUTS II.
(20) Wspólnotowe Ramy Wsparcia to dokumenty strategiczne wymagane przez rozporządzenie w sprawie funduszy strukturalnych, których celem jest zapewnienie koordynacji całej wspólnotowej pomocy strukturalnej w danych regionach.
(21) Dokument podsumowujący zawierający wnioski z Seminarium Partnerów Porozumień Twinningowych "Przygotowanie do zarządzania funduszami strukturalnymi w krajach kandydujących", które odbyło się w dniach 15-16 marca 2001 r. w Brukseli.
(22) W Irlandii, w okresie programowania 1994-1999, 100 % środków zostało wykorzystanych poprzez programy sektorowe w zakresie przemysłu, infrastruktury gospodarczej, zasobów ludzkich, usług ochrony środowiska, turystyki, transportu, rolnictwa i rozwoju obszarów wiejskich, rozwoju lokalnego, rybołówstwa, a także pomocy technicznej. W Portugalii 78 %, a w Grecji 68 % funduszy zostało wdrożonych poprzez sektorowe programy operacyjne (źródło: Raport Komisji: 11. sprawozdanie roczne w sprawie funduszy strukturalnych (1999), tom II, załącznik 7, COM(2000) 698 wersja ostateczna, Bruksela, dnia 13 listopada 2000 r.).
(23) W czerwcu 2000 roku Dyrektor Generalny ds. Polityki Regionalnej napisał do Dyrektorów Generalnych ds. Rozszerzenia, Zatrudnienia, Rybołówstwa i Rolnictwa: "Dans la mesure ou ces pays sont potentiellement éligibles à l'objectif no. 1 des Fonds structurels, il me parait nécessaire de mettre l'accent sur la préparation a cette objectif, qui mobilisera des ressources financières importantes des leur adhésion et nécessitera des adaptations par rapport a l'approche actuelle de Phare" (pismo z dnia 6 czerwca 2000 r., ref. D (2000) JFD.A.1 001 01111).
(24) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1266/1999 z dnia 21 czerwca 1999 r. w sprawie koordynacji pomocy dla państw ubiegających się o członkostwo w Unii Europejskiej w ramach strategii przedakcesyjnej (Dz.U. L 161 z 26.6.1999, str. 68).
(25) Zgodnie z pismem okólnym wysłanym przez Dyrektorów Generalnych ds. Rozszerzenia i Polityki Regionalnej do Narodowych Koordynatorów Pomocy w grudniu 2000 roku "krajowe wysiłki przygotowawcze powinny rozpocząć się możliwie jak najszybciej, w krajach zainteresowanych przejściem na EDIS".
(26) Jedynym wyjątkiem były Węgry, gdzie EDIS został wprowadzony symbolicznie w dniu 30 kwietnia 2004 r.
(27) W zakresie dotyczącym współfinansowania, patrz również: ustalenia Trybunału zawarte w sprawozdaniu rocznym za rok 2002, punkty 8.10 i 8.11 (Dz.U. C 286 z 28.11.2003).
(28) Średnia roczna kwota przyznana na program krajowy Phare w okresie 2000-2002 dla Polski wyniosła 373 mln euro, a w przypadku Rumunii - 251 mln euro. Dla ośmiu innych krajów średnie roczne kwoty przyznanych środków w tym samym okresie wyniosły 51 mln euro.
(29) Przewodnik Programowania Phare (Phare Programming Guide) 2001, punkt 5 e).
(30) Rozporządzenie (WE) w sprawie funduszy strukturalnych nr 1260/1999, art. 31 ust. 2 przewiduje, że "Komisja automatycznie anuluje każdą część zobowiązania, która nie została uregulowana w drodze wpłaty na rachunek lub dla której Komisja nie otrzymała wniosku o płatność (...) do końca drugiego roku po roku dokonania zobowiązania".
(31) Bez względu na zbliżający się termin przystąpienia do UE, "Szczegółowy raport monitorujący" Komisji z listopada 2003 r. wskazał utrzymujące się słabości w zakresie zdolności krajów kandydujących do zarządzania funduszami strukturalnymi. Kraje musiały podjąć, jak to ujęła Komisja, "zwiększone wysiłki" w zakresie przygotowania do przystąpienia do UE.
(32) Poziom NUTS II.
(33) Poziom NUTS III.
Notka Wydawnictwa Prawniczego "Lex"
Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.
..................................................
INTRODUCTION
Od 17 kwietnia policja, straż miejska, żandarmeria wojskowa otrzymają podstawą prawną do karania tych, którzy bez zezwolenia m.in. fotografują i filmują szczególnie ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa obiekty resortu obrony narodowej, obiekty infrastruktury krytycznej oraz ruchomości. Obiekty te zostaną specjalnie oznaczone.
Robert Horbaczewski 12.04.2025Kompleksową modernizację instytucji polskiego rynku pracy poprzez udoskonalenie funkcjonowania publicznych służb zatrudnienia oraz form aktywizacji zawodowej i podnoszenia umiejętności kadr gospodarki przewiduje podpisana w czwartek przez prezydenta Andrzeja Dudę ustawa z dnia 20 marca 2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Ustawa, co do zasady, wejdzie w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Jej celem jest ograniczenie występujących nadużyć, usprawnienie procedur dotyczących powierzania pracy cudzoziemcom, zmniejszenie zaległości załatwiania spraw przez urzędy oraz pełna elektronizacja postępowań. Nowe przepisy wejdą w życie pierwszego dnia miesiąca następującego po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Grażyna J. Leśniak 11.04.2025500 zł zarobi członek obwodowej komisji wyborczej w wyborach Prezydenta RP, 600 zł - zastępca przewodniczącego, a 700 zł przewodniczący komisji wyborczej – wynika z uchwały Państwowej Komisji Wyborczej. Jeżeli odbędzie się ponownie głosowanie, zryczałtowana dieta wyniesie 75 proc. wysokości diety w pierwszej turze. Termin zgłaszania kandydatów na członków obwodowych komisji wyborczych mija 18 kwietnia
Robert Horbaczewski 10.04.2025Kobiety i mężczyźni z innych roczników są w nieco innej sytuacji niż emerytki z rocznika 1953. Dowiedzieli się bowiem o zastosowaniu do nich art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej znacznie wcześniej, bo od 2 do ponad 6 lat przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego - przekonywał w Sejmie Sebastian Gajewski, wiceszef resortu pracy. Zdaniem prawników, ministerstwo celowo różnicuje sytuację wcześniejszych emerytów, by dla pozostałych roczników wprowadzić mniej korzystne rozwiązania niż dla rocznika 1953.
Grażyna J. Leśniak 08.04.2025Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Identyfikator: | Dz.U.UE.C.2005.15.1 |
Rodzaj: | Informacja |
Tytuł: | Sprawozdanie specjalne nr 5/2004 na temat pomocy w ramach Phare, mającej na celu przygotowanie krajów kandydujących do zarządzania funduszami strukturalnymi, wraz z odpowiedziami Komisji. |
Data aktu: | 08/07/2004 |
Data ogłoszenia: | 20/01/2005 |