(2004/C 320/07)(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2004 r.)
RADA UNII EUROPEJSKIEJ,
uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2,
uwzględniając zalecenie Komisji,
po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,
WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:
Dnia 5 lipca 2004 r. Rada przeanalizowała program konwergencji Malty obejmujący lata 2004-2007. Program ten jest tylko częściowo zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "Kodeksu Postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, dane dotyczące PKB i jego komponentów jeszcze nie w pełni odpowiadają normom ESA95. To utrudnia porównywalność poszczególnych części programu.
Strategia budżetowa będąca podstawą programu zmierza do obniżenia deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) do poziomu niższego niż 3 % PKB już do roku 2006 r. z następującymi celami pośrednimi: 5,2 % PKB w 2004 r., 3,7 % PKB w 2005 r. i 2,3 % PKB w 2006 r. Na koniec okresu objętego programem poziom ten ma wynosić 1,4 %. Program przewiduje znaczną poprawę salda pierwotnego, które ma przejść od deficytu wynoszącego 1,4 % PKB w 2004 r. do nadwyżki w wysokości 2,2 % w 2007 r. Jednocześnie program przewiduje odwrócenie tendencji wzrostowej stosunku długu do PKB w 2005 r.; wskaźnik ten ma osiągnąć 70,4 % na koniec okresu objętego programem.
Strategia budżetowa jest poparta pakietem środków zmierzających do kontroli i racjonalizacji wydatków, a po stronie dochodów do przeciwdziałania unikaniu płacenia podatków. Skutki stosowania środków niezbędnych do osiągnięcia tych celów nie są w pełni określone ilościowo w programie. Po stronie wydatków, wydatki bieżące mają zostać obniżone o trzy punkty procentowe PKB poprzez ograniczenie wzrostu płac w sektorze publicznym, restrukturyzację w przedsiębiorstwach sektora publicznego i stopniowe wygaszanie subwencji dla przemysłu stoczniowego. Oczekiwany jest także spadek nakładów kapitałowych o ponad 2,4 punktów procentowych PKB w okresie objętym programem, w miarę jak dobiegają końca będące obecnie w toku projekty jednorazowe. Jednakże inwestycje publiczne w dalszym ciągu będą stanowić ponad 4 % PKB.
Na podstawie aktualnie dostępnych informacji, scenariusz makroekonomiczny stanowiący podstawę programu wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu, ale jest do pewnego stopnia obciążony niepewnością z powodu możliwego przeszacowania nominalnego PKB według ESA95 i narażenia gospodarki Malty na wstrząsy zewnętrzne.
Chociaż program przewiduje zmniejszenie deficytu w 2006 r. poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 %, a następnie dalszy jego spadek, cele te mogą być niezgodne z bliską równowagi pozycją w okresie objętym programem.
Ścieżka konsolidacji przewiduje radykalne zmniejszenie deficytu, co wydaje się osiągalne biorąc pod uwagę margines swobody stworzony dzięki zakończeniu niektórych projektów inwestycyjnych. Niemniej jednak, wejście na ścieżkę konsolidacji wymaga głębokiego zaangażowania ze strony władz Malty. Ponadto, niedawna zmiana wielkości wzrostu realnego PKB za rok 2003 może pociągać za sobą pewne ryzyko ujemne.
Dlatego stanowisko budżetowe wyrażone w programie może nie wystarczyć do obniżenia deficytu do poziomu poniżej progu 3 % PKB do 2006 r. Ponadto ewolucja wskaźnika zadłużenia prawdopodobnie będzie mniej korzystna niż prognozowana z uwagi na to ryzyko.
Biorąc pod uwagę długoterminową stabilność, Malta staje w obliczu poważnego ryzyka, jakim jest brak równowagi budżetowej w związku z pokrywaniem prognozowanych kosztów starzenia się społeczeństwa. Zapewnienie odpowiedniej nadwyżki pierwotnej w średnim terminie oraz wdrażanie kolejnych środków hamujących wzrost wydatków związanych z wiekiem, zwłaszcza na opiekę zdrowotną, ma podstawowe znaczenie dla stabilności finansów publicznych.
Dnia 5 lipca 2004 r. Rada na podstawie zaleceń Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu na Malcie i, zgodnie z art. 105 ust. 7, wystosowała dla niej zalecenia w sprawie jego skorygowania, zawierające rady w zakresie prowadzonej polityki.
Najważniejsze prognozy programu konwergencji Malty
|
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Realny wzrost PKB (%) |
- 1,7 |
1,1 |
1,7 |
2,1 |
2,1 |
Wzrost zatrudnienia (%) |
- 0,8 |
0,8 |
0,7 |
0,7 |
0,7 |
Inflacja RPI (%) |
1,3 |
3,4 |
2,1 |
2,1 |
2,1 |
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) |
- 9,7 |
- 5,2 |
- 3,7 |
- 2,3 |
- 1,4 |
Zadłużenie publiczne brutto (% PKB) |
72,0 |
72,1 |
72,4 |
70,5 |
70,4 |
______
(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście można znaleźć na stronie internetowej:
http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm