Program konwergencji Malty na lata 2004-2007.

OPINIA RADY
z dnia 5 lipca 2004 r.
w sprawie programu konwergencji Malty na lata 2004-2007

(2004/C 320/07)

(Dz.U.UE C z dnia 24 grudnia 2004 r.)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1466/97 z dnia 7 lipca 1997 r. w sprawie wzmocnienia nadzoru pozycji budżetowych oraz nadzoru i koordynacji polityk gospodarczych(1), w szczególności jego art. 9 ust. 2,

uwzględniając zalecenie Komisji,

po konsultacji z Komitetem Ekonomiczno-Finansowym,

WYDAJE NINIEJSZĄ OPINIĘ:

Dnia 5 lipca 2004 r. Rada przeanalizowała program konwergencji Malty obejmujący lata 2004-2007. Program ten jest tylko częściowo zgodny z odnoszącymi się do danych wymogami zmienionego "Kodeksu Postępowania dotyczącego treści i formy programów stabilności i konwergencji". W szczególności, dane dotyczące PKB i jego komponentów jeszcze nie w pełni odpowiadają normom ESA95. To utrudnia porównywalność poszczególnych części programu.

Strategia budżetowa będąca podstawą programu zmierza do obniżenia deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych (general government) do poziomu niższego niż 3 % PKB już do roku 2006 r. z następującymi celami pośrednimi: 5,2 % PKB w 2004 r., 3,7 % PKB w 2005 r. i 2,3 % PKB w 2006 r. Na koniec okresu objętego programem poziom ten ma wynosić 1,4 %. Program przewiduje znaczną poprawę salda pierwotnego, które ma przejść od deficytu wynoszącego 1,4 % PKB w 2004 r. do nadwyżki w wysokości 2,2 % w 2007 r. Jednocześnie program przewiduje odwrócenie tendencji wzrostowej stosunku długu do PKB w 2005 r.; wskaźnik ten ma osiągnąć 70,4 % na koniec okresu objętego programem.

Strategia budżetowa jest poparta pakietem środków zmierzających do kontroli i racjonalizacji wydatków, a po stronie dochodów do przeciwdziałania unikaniu płacenia podatków. Skutki stosowania środków niezbędnych do osiągnięcia tych celów nie są w pełni określone ilościowo w programie. Po stronie wydatków, wydatki bieżące mają zostać obniżone o trzy punkty procentowe PKB poprzez ograniczenie wzrostu płac w sektorze publicznym, restrukturyzację w przedsiębiorstwach sektora publicznego i stopniowe wygaszanie subwencji dla przemysłu stoczniowego. Oczekiwany jest także spadek nakładów kapitałowych o ponad 2,4 punktów procentowych PKB w okresie objętym programem, w miarę jak dobiegają końca będące obecnie w toku projekty jednorazowe. Jednakże inwestycje publiczne w dalszym ciągu będą stanowić ponad 4 % PKB.

Na podstawie aktualnie dostępnych informacji, scenariusz makroekonomiczny stanowiący podstawę programu wydaje się odzwierciedlać realistyczne założenia dotyczące wzrostu, ale jest do pewnego stopnia obciążony niepewnością z powodu możliwego przeszacowania nominalnego PKB według ESA95 i narażenia gospodarki Malty na wstrząsy zewnętrzne.

Chociaż program przewiduje zmniejszenie deficytu w 2006 r. poniżej wartości odniesienia wynoszącej 3 %, a następnie dalszy jego spadek, cele te mogą być niezgodne z bliską równowagi pozycją w okresie objętym programem.

Ścieżka konsolidacji przewiduje radykalne zmniejszenie deficytu, co wydaje się osiągalne biorąc pod uwagę margines swobody stworzony dzięki zakończeniu niektórych projektów inwestycyjnych. Niemniej jednak, wejście na ścieżkę konsolidacji wymaga głębokiego zaangażowania ze strony władz Malty. Ponadto, niedawna zmiana wielkości wzrostu realnego PKB za rok 2003 może pociągać za sobą pewne ryzyko ujemne.

Dlatego stanowisko budżetowe wyrażone w programie może nie wystarczyć do obniżenia deficytu do poziomu poniżej progu 3 % PKB do 2006 r. Ponadto ewolucja wskaźnika zadłużenia prawdopodobnie będzie mniej korzystna niż prognozowana z uwagi na to ryzyko.

Biorąc pod uwagę długoterminową stabilność, Malta staje w obliczu poważnego ryzyka, jakim jest brak równowagi budżetowej w związku z pokrywaniem prognozowanych kosztów starzenia się społeczeństwa. Zapewnienie odpowiedniej nadwyżki pierwotnej w średnim terminie oraz wdrażanie kolejnych środków hamujących wzrost wydatków związanych z wiekiem, zwłaszcza na opiekę zdrowotną, ma podstawowe znaczenie dla stabilności finansów publicznych.

Dnia 5 lipca 2004 r. Rada na podstawie zaleceń Komisji zgodnie z art. 104 ust. 6 Traktatu, stwierdziła istnienie nadmiernego deficytu na Malcie i, zgodnie z art. 105 ust. 7, wystosowała dla niej zalecenia w sprawie jego skorygowania, zawierające rady w zakresie prowadzonej polityki.

Najważniejsze prognozy programu konwergencji Malty

2003 2004 2005 2006 2007
Realny wzrost PKB (%) - 1,7 1,1 1,7 2,1 2,1
Wzrost zatrudnienia (%) - 0,8 0,8 0,7 0,7 0,7
Inflacja RPI (%) 1,3 3,4 2,1 2,1 2,1
Saldo sektora instytucji rządowych i samorządowych (% PKB) - 9,7 - 5,2 - 3,7 - 2,3 - 1,4
Zadłużenie publiczne brutto (% PKB) 72,0 72,1 72,4 70,5 70,4

______

(1) Dz.U. L 209 z 2.8.1997, str. 1. Dokumenty, o których mowa w niniejszym tekście można znaleźć na stronie internetowej:

http://europa.eu.int/comm/economy_finance/about/activities/sgp/main_en.htm

Zmiany w prawie

Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.C.2004.320.13

Rodzaj: Informacja
Tytuł: Program konwergencji Malty na lata 2004-2007.
Data aktu: 05/07/2004
Data ogłoszenia: 24/12/2004