Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KLIMATU I ŚRODOWISKA 1
z dnia 12 grudnia 2022 r.
zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania 2

Na podstawie art. 118 ust. 13 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2022 r. poz. 2556 i 2687) zarządza się, co następuje:
§  1. 
W rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 1 lipca 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania (Dz. U. poz. 1325) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku nr 1 do rozporządzenia:
a)
w ust. 3:
w pkt 11 we wprowadzeniu do wyliczenia skreśla się wyrazy ", w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym",
po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:

"11a) wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w zakresie:

a) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczonej zgodnie ze wzorem:

NHA,r = ∑ j [hd " ARHA,r,d],

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

NHA,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości,

HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,

x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,

nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LDWN,

ARHA,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:

- w przypadku dróg:

- w przypadku linii kolejowych:

- w przypadku lotnisk:

Wskaźnik ARHA,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- 75,0-79,9 dB,

- większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB),

b) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:

NHSD,x = Σj [nj * ARHSD,x,j],

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

NHSD,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,

HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,

x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LN,

nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LN,

ARHSD,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:

- w przypadku dróg:

- w przypadku linii kolejowych:

- w przypadku lotnisk:

Wskaźnik ARHSD,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

- 50,0-54,9 dB,

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- większe lub równe 75 dB (≥ 75 dB),

c) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego 3 obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:

NIHD,y = PAFIHD * Iy * P,

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

NIHD,y - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca na ocenianym obszarze y,

IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,

Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, na którym znajduje się obszar y,

P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu),

PAFIHD - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

pj - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu LDWN,

RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu LDWN.

RRj dla LDWN większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu LDWN, zgodnie ze wzorem:

z tym że dla LDWN nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.

Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- 75,0-79,9 dB,

- większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB);",

w pkt 14 w części wspólnej skreśla się wyrazy "w podziale na jednostki pomocnicze gminy w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, ",
b)
po ust. 3 dodaje się ust. 3a w brzmieniu:

"3a. Część opisowa jest przejrzysta, zrozumiała i przystępna. Zawiera podsumowanie z wyszczególnieniem najważniejszych zagadnień.",

c)
w ust. 8 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Jeżeli dla danego obszaru nie jest dostępny NMT1 lub NMT2, można wykorzystać NMT3.";

2)
w załączniku nr 2 do rozporządzenia:
a)
ust. 2 otrzymuje brzmienie:

"2. Na mapach sporządzanych dla głównych linii kolejowych ujmuje się dane dla odcinków głównych linii kolejowych położonych poza granicami miast o liczbie mieszkańców większej niż 100 tysięcy.",

b)
w ust. 4 po pkt 10 dodaje się pkt 10a w brzmieniu:

"10a) wskazania danych liczbowych dotyczących ludności narażonej na hałas, w zakresie:

a) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości obliczonej zgodnie ze wzorem:

NHA,x = Σj[nj * ARHA,x,j],

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

NHA,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznej uciążliwości,

HA - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznej uciążliwości,

x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LDWN,

nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LDWN,

ARHA,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznej uciążliwości pochodzącej od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem:

- w przypadku dróg:

- w przypadku linii kolejowych:

- w przypadku lotnisk:

Wskaźnik ARHA,x,j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LDWN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- 75,0-79,9 dB,

- większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB),

b) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:

NHSD,x = Σj [nj * ARHSD,x,j],

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

NHSD,x - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,

HSD - szkodliwy skutek hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu,

x - źródło hałasu (drogi, linie kolejowe lub lotniska),

j - przedziały wartości wskaźnika hałasu LN,

nj - liczbę osób narażonych na hałas z przedziału wartości j wskaźnika LN,

ARHSD,x,j - prawdopodobieństwo wystąpienia szkodliwego skutku hałasu w postaci znacznych zaburzeń snu pochodzącego od danego źródła hałasu wśród ludności narażonej na hałas w środowisku w danym przedziale wartości j, obliczone zgodnie ze wzorem: - w przypadku dróg:

- w przypadku linii kolejowych:

- w przypadku lotnisk:

Wskaźnik ARHSD, x, j oblicza się dla wartości środkowej wskaźnika hałasu LN w każdym z następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

- 50,0-54,9 dB,

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- większe lub równe 75 dB (≥ 75 dB),

c) szacunkowej liczby osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu w postaci choroby niedokrwiennej serca wskutek oddziaływania hałasu drogowego 4 obliczonej zgodnie ze wzorem, o ile dane są dostępne:

NIHD,s = PAFIHD " Is " P,

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

NIHD,y - wskaźnik określający całkowitą liczbę osób dotkniętych szkodliwym skutkiem hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca na ocenianym obszarze y,

IHD - szkodliwy skutek hałasu drogowego w postaci choroby niedokrwiennej serca,

Iy - współczynnik zachorowalności na chorobę niedokrwienną serca na ocenianym obszarze y, który można uzyskać na podstawie danych statystycznych dotyczących zdrowia w danym regionie lub w kraju, na którym znajduje się obszar y,

P - całkowitą liczbę ludności ocenianego obszaru y (suma ludności dla różnych pasm hałasu),

PAFIHD - odsetek przypadków choroby niedokrwiennej serca spowodowanej hałasem drogowym wśród ludności narażonej na względne ryzyko choroby niedokrwiennej serca obliczony zgodnie ze wzorem:

gdzie poszczególne symbole oznaczają:

pj - odsetek całkowitej liczby ludności P na ocenianym obszarze, który jest narażony na przedział wartości j wskaźnika hałasu LDWN,

RRj - ryzyko względne choroby niedokrwiennej serca w danym przedziale wartości j wskaźnika hałasu LDWN.

RRj dla LDWN większego niż 53 dB oblicza się z zastosowaniem środkowej wartości każdego przedziału wartości j wskaźnika hałasu LDWN, zgodnie ze wzorem:

z tym że dla LDWN nieprzekraczającego 53 dB RR przyjmuje wartość 1.

Wskaźnik RRj oblicza się dla następujących przedziałów wartości j podanych w dB:

- 55,0-59,9 dB,

- 60,0-64,9 dB,

- 65,0-69,9 dB,

- 70,0-74,9 dB,

- 75,0-79,9 dB,

- większe lub równe 80 dB (≥ 80 dB);",

c)
po ust. 4 dodaje się ust. 4a w brzmieniu:

"4a. Część opisowa jest przejrzysta, zrozumiała i przystępna. Zawiera podsumowanie z wyszczególnieniem najważniejszych zagadnień.",

d)
w ust. 9 dodaje się zdanie drugie w brzmieniu:

"Jeżeli dla danego obszaru nie jest dostępny NMT1 lub NMT2, można wykorzystać NMT3.",

e)
ust. 11 otrzymuje brzmienie:

"11. Części graficzne map, o których mowa w ust. 5 pkt 1 i 2, są udostępniane zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.".

§  2. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
1 Minister Klimatu i Środowiska kieruje działem administracji rządowej - klimat, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 października 2021 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Klimatu i Środowiska (Dz. U. poz. 1949).
2 Niniejsze rozporządzenie w zakresie swojej regulacji wdraża dyrektywę 2002/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 czerwca 2002 r. odnoszącą się do oceny i zarządzania poziomem hałasu w środowisku (Dz. Urz. UE L 189 z 18.07.2002, str. 12 - Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 15, t. 7, str. 101, Dz. Urz. UE L 311 z 21.11.2008, str. 1, Dz. Urz. UE L 168 z 01.07.2015, str. 1, Dz. Urz. UE L 5 z 10.01.2018, str. 35, Dz. Urz. UE L 170 z 25.06.2019, str. 115, Dz. Urz. UE L 198 z 25.07.2019, str. 241, Dz. Urz. UE L 67 z 05.03.2020, str. 132 oraz Dz. Urz. UE L 269 z 28.07.2021, str. 65).
3 W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.
4 W przypadku hałasu kolejowego i lotniczego nie można obliczyć dokładnej liczby N przypadków IHD.

Zmiany w prawie

Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Na zwolnieniu w jednej pracy, w drugiej - w pełni sił i... płacy

Przebywanie na zwolnieniu lekarskim w jednej pracy nie wykluczy już możliwości wykonywania pracy i pobierania za nią wynagrodzenia w innej firmie czy firmach. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej przygotowało właśnie projekt ustawy, który ma wprowadzić też m.in. definicję pracy zarobkowej - nie będzie nią podpisanie w czasie choroby firmowych dokumentów i nie spowoduje to utraty świadczeń. Zwolnienie lekarskie będzie mogło przewidywać miejsce pobytu w innym państwie. To rewolucyjne zmiany. Zdaniem prawników, te propozycje mają sens, nawet jeśli znajdą się tacy, którzy będą chcieli nadużywać nowych przepisów.

Beata Dązbłaż 29.10.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2022.2795

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych ujętych na strategicznych mapach hałasu, sposobu ich prezentacji i formy ich przekazywania.
Data aktu: 12/12/2022
Data ogłoszenia: 28/12/2022
Data wejścia w życie: 29/12/2022