Finansowanie lub dofinansowanie przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 listopada 2018 r.
w sprawie finansowania lub dofinansowania przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej

Na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (Dz. U. poz. 538) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
kryteria, warunki i tryb finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej, zwanych dalej "wsparciem", przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, zwany dalej "Instytutem";
2)
istotne elementy umowy o wsparcie, zwanej dalej "umową".
§  2. 
1. 
Wsparcia udziela się na podstawie następujących kryteriów:
1)
znaczenie przedsięwzięcia dla realizacji celu i zadań Instytutu, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, zwanej dalej "ustawą", w obszarze bezpieczeństwa, polityki, spraw społecznych, gospodarki, nauki i oświaty, kultury i sportu;
2)
zasięg i skala oddziaływania przedsięwzięcia;
3)
ocena możliwości realizacji przedsięwzięcia przez podmiot ubiegający się o udzielenie wsparcia oraz zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu przedsięwzięcia;
4)
udział środków własnych podmiotu ubiegającego się o udzielenie wsparcia w budżecie przedsięwzięcia;
5)
udział w przedsięwzięciu podmiotów zagranicznych;
6)
spodziewany efekt naukowy, społeczny lub ekonomiczny przedsięwzięcia;
7)
dotychczasowe osiągnięcia podmiotu ubiegającego się o udzielenie wsparcia w działalności stanowiącej przedmiot przedsięwzięcia.
2. 
Dyrektor Instytutu udziela wsparcia podmiotowi, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy:
1)
na jego wniosek lub
2)
w drodze otwartego konkursu, lub
3)
w drodze naboru wniosków w trybie ciągłym.
§  3. 
1. 
W ogłoszeniu o otwartym konkursie wskazuje się w szczególności:
1)
rodzaje przedsięwzięć;
2)
miejsce i sposób składania wniosków;
3)
termin składania wniosków;
4)
terminy i warunki realizacji przedsięwzięcia;
5)
tryb i kryteria stosowane przy wyborze wniosków;
6)
sposób zapoznania się z regulaminem otwartego konkursu, jeżeli został określony.
2. 
Termin składania wniosków nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia otwartego konkursu.
3. 
W ogłoszeniu o naborze wniosków w trybie ciągłym wskazuje się w szczególności:
1)
rodzaje przedsięwzięć;
2)
miejsce i sposób składania wniosków;
3)
termin naboru wniosków oraz warunki zakończenia naboru wniosków o udzielenie wsparcia przedsięwzięć;
4)
terminy i warunki realizacji przedsięwzięcia;
5)
sposób zapoznania się z regulaminem naboru wniosków w trybie ciągłym, jeżeli został określony.
4. 
Ogłoszenie o otwartym konkursie lub o naborze wniosków w trybie ciągłym zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Instytutu. Ogłoszenie może być także zamieszczone, w zależności od rodzaju przedsięwzięć, w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub lokalnym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub Węgier.
§  4. 
1. 
Wniosek zawiera w szczególności:
1)
imię (imiona) i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy oraz adres zamieszkania albo adres siedziby;
2)
adres korespondencyjny;
3)
wskazanie statusu prawnego wnioskodawcy;
4)
opis planowanego przedsięwzięcia;
5)
określenie wysokości i formy wnioskowanego wsparcia;
6)
budżet przedsięwzięcia, ze wskazaniem źródeł finansowania, w tym wysokości i źródeł własnego wkładu finansowego oraz pochodzącego ze środków publicznych;
7)
wskazanie osoby odpowiedzialnej za sporządzenie i złożenie wniosku, jeżeli wnioskodawcą nie jest osoba fizyczna;
8)
numer rachunku bankowego wnioskodawcy.
2. 
Do wniosku dołącza się:
1)
harmonogram realizacji przedsięwzięcia;
2)
uzasadnienie przedsięwzięcia, zgodnie z kryteriami, o których mowa w § 2 ust. 1;
3)
kopie umów, na podstawie których nastąpi finansowanie przedsięwzięcia przez podmioty inne niż Instytut, jeżeli jest ono przewidywane;
4)
dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy;
5)
oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia z udzielenia wsparcia z powodu okoliczności, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy;
6)
inne dokumenty istotne dla oceny przedsięwzięcia.
3. 
Rozpatrzeniu podlegają wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne.
4. 
W przypadku złożenia niekompletnego wniosku wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych, w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisma wzywającego do usunięcia braków, z pouczeniem, że ich nieusunięcie będzie skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
5. 
W przypadku nieusunięcia braków formalnych wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 4, lub złożenia wniosku po terminie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, Dyrektor Instytutu pozostawia wniosek bez rozpoznania, o czym powiadamia wnioskodawcę.
6. 
Dyrektor Instytutu, komisja konkursowa, komisja ekspertów lub doraźna komisja ekspertów oceniająca wniosek mogą zwracać się do wnioskodawców o udzielenie wyjaśnień i informacji dotyczących danych zawartych we wniosku.
7. 
Dyrektor Instytutu może wezwać wnioskodawcę do przedłożenia dokumentów potwierdzających okoliczności podane we wniosku.
8. 
Nieudzielenie wyjaśnień i informacji lub nieprzedłożenie żądanych dokumentów przez wnioskodawcę bierze się pod uwagę przy ocenie spełnienia przez wnioskodawcę warunków udzielenia wsparcia.
§  5. 
W przypadku otwartego konkursu o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia rozstrzyga Dyrektor Instytutu po zapoznaniu się z oceną tego wniosku dokonaną przez komisję konkursową.
§  6. 
1. 
Dyrektor Instytutu powołuje dla każdego otwartego konkursu komisję konkursową składającą się z co najmniej trzech ekspertów.
2. 
Komisja konkursowa, w drodze uchwały, dokonuje oceny wniosku na podstawie kryteriów określonych w § 2 ust. 1 i przygotowuje, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia upływu terminu składania wniosków, propozycję w zakresie udzielenia wsparcia i jego wysokości albo odmowy udzielenia wsparcia.
3. 
Posiedzenia komisji konkursowej odbywają się w obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego komisji konkursowej.
4. 
Uchwały komisji konkursowej są podejmowane w drodze uzgodnienia i wymagają uzasadnienia.
5. 
W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt uchwały może być, z inicjatywy przewodniczącego komisji konkursowej, poddany głosowaniu. Uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji konkursowej.
6. 
Członek komisji konkursowej, który nie zgadza się z podjętą uchwałą, może zgłosić do protokołu umotywowane zdanie odrębne.
7. 
Uchwałę komisji konkursowej podpisuje przewodniczący komisji konkursowej i przedkłada ją niezwłocznie Dyrektorowi Instytutu.
8. 
W przypadku gdy jest to uzasadnione ilością złożonych wniosków, ilością członków komisji konkursowej i koniecznością zapewnienia sprawności przebiegu konkursu, Dyrektor Instytutu może zarządzić ocenę wniosków przez zespoły komisji konkursowej składające się z co najmniej dwóch członków komisji konkursowej. Przepisy ust. 2-7 stosuje się odpowiednio, przy czym oceny zespołów komisji konkursowej stanowią załącznik do uchwały komisji konkursowej.
9. 
Otwarty konkurs może być unieważniony w każdym czasie, w szczególności jeżeli przemawia za tym interes publiczny lub wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie przedsięwzięć objętych wsparciem jest niewystarczająca.
10. 
Dyrektor Instytutu ogłasza rozstrzygnięcie konkursu w terminie określonym w ogłoszeniu o otwartym konkursie.
§  7. 
1. 
W przypadku naboru wniosków w trybie ciągłym o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia rozstrzyga Dyrektor Instytutu po zapoznaniu się z oceną wniosku dokonaną przez komisję ekspertów.
2. 
Komisja ekspertów, w drodze uchwały, dokonuje oceny wniosku o udzielenie wsparcia na podstawie kryteriów określonych w § 2 ust. 1 i przygotowuje, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku, propozycję w zakresie udzielenia wsparcia i jego wysokości albo odmowy udzielenia wsparcia.
3. 
Do uchwały komisji ekspertów stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 2-8.
4. 
Dyrektor Instytutu ogłasza informacje o przedsięwzięciach objętych wsparciem w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków w trybie ciągłym.
§  8. 
W przypadku wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1, o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia rozstrzyga Dyrektor Instytutu po zapoznaniu się z oceną wniosku o udzielenie wsparcia dokonaną przez ekspertów, w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania wniosku. W tym celu Dyrektor Instytutu może powołać doraźną komisję ekspertów, która przedstawia swoją ocenę w drodze uchwały wydanej w terminie 30 dni od dnia jej powołania. Przepisy § 6 ust. 2-8 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Dyrektor Instytutu powołuje ekspertów wyróżniających się wiedzą i doświadczeniem we współpracy polsko - węgierskiej. W przypadku gdy jest to uzasadnione rodzajem przedsięwzięć, którym ma być udzielone wsparcie, ekspertem może być osoba wyróżniająca się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie właściwej dla tego rodzaju przedsięwzięć.
2. 
Ekspertem może być osoba, która:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
ma pełną zdolność do czynności prawnych;
3)
nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne lub za umyślne przestępstwo skarbowe.
3. 
Do eksperta stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096) dotyczące przesłanek wyłączenia pracownika. Wyłączenia eksperta dokonuje Dyrektor Instytutu.
4. 
Ekspert, przed przystąpieniem do oceny wniosku, składa Dyrektorowi Instytutu oświadczenie, że nie zachodzi żadna z okoliczności powodujących wyłączenie go z udziału w ocenie wniosku oraz że nie zachodzą żadne okoliczności mogące budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności względem podmiotu ubiegającego się o wsparcie.
5. 
Ekspertom przysługuje wynagrodzenie na zasadach i w wysokości określonych w umowie zawartej z Dyrektorem Instytutu.
6. 
Ekspertom będącym jednocześnie pracownikami Instytutu nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wykonywania obowiązków eksperta.
7. 
Dyrektor Instytutu określa szczegółowe zasady pracy ekspertów w regulaminie pracy ekspertów.
§  10. 
Dyrektor Instytutu udziela wsparcia, biorąc pod uwagę posiadane środki oraz spodziewane przychody Instytutu w okresie realizacji przedsięwzięcia objętego wsparciem.
§  11. 
W przypadku odmowy udzielenia wsparcia na podstawie wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 2, Dyrektor Instytutu może, jeżeli zaistnieją nowe okoliczności istotne dla oceny wniosku o udzielenie wsparcia, ponownie rozstrzygnąć o udzieleniu lub odmowie udzielenia wsparcia, w tym skierować wniosek do ponownej oceny.
§  12. 
Dyrektor Instytutu zawiadamia wnioskodawcę o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia, w terminie 7 dni od dnia rozstrzygnięcia w sprawie.
§  13. 
Istotne elementy umowy obejmują:
1)
strony umowy;
2)
zakres planowanych prac i termin ich realizacji;
3)
wysokość udzielonego wsparcia oraz termin i sposób jego płatności;
4)
sposób monitorowania realizacji przedsięwzięcia objętego wsparciem oraz tryb kontroli wykonania umowy;
5)
termin i sposób rozliczenia udzielonego wsparcia;
6)
tryb, termin i wysokość zwrotu udzielonego wsparcia w przypadku jego wykorzystania w niepełnej wysokości bądź wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem;
7)
tryb, termin i wysokość zwrotu udzielonego wsparcia w przypadku niezrealizowania albo niewłaściwego zrealizowania przedsięwzięcia objętego wsparciem lub innych przypadków niewykonania albo niewłaściwego wykonania umowy.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.2168

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Finansowanie lub dofinansowanie przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej.
Data aktu: 14/11/2018
Data ogłoszenia: 20/11/2018
Data wejścia w życie: 21/11/2018