Finansowanie lub dofinansowanie przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 14 listopada 2018 r.
w sprawie finansowania lub dofinansowania przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej

Na podstawie art. 30 ust. 6 ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka (Dz. U. poz. 538) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
kryteria, warunki i tryb finansowania lub dofinansowania przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej, zwanych dalej "wsparciem", przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, zwany dalej "Instytutem";
2)
istotne elementy umowy o wsparcie, zwanej dalej "umową".
§  2. 
1. 
Wsparcia udziela się na podstawie następujących kryteriów:
1)
znaczenie przedsięwzięcia dla realizacji celu i zadań Instytutu, o których mowa w art. 5 ustawy z dnia 8 lutego 2018 r. o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka, zwanej dalej "ustawą", w obszarze bezpieczeństwa, polityki, spraw społecznych, gospodarki, nauki i oświaty, kultury i sportu;
2)
zasięg i skala oddziaływania przedsięwzięcia;
3)
ocena możliwości realizacji przedsięwzięcia przez podmiot ubiegający się o udzielenie wsparcia oraz zasadność planowanych kosztów w stosunku do przedmiotu i zakresu przedsięwzięcia;
4)
udział środków własnych podmiotu ubiegającego się o udzielenie wsparcia w budżecie przedsięwzięcia;
5)
udział w przedsięwzięciu podmiotów zagranicznych;
6)
spodziewany efekt naukowy, społeczny lub ekonomiczny przedsięwzięcia;
7)
dotychczasowe osiągnięcia podmiotu ubiegającego się o udzielenie wsparcia w działalności stanowiącej przedmiot przedsięwzięcia.
2. 
Dyrektor Instytutu udziela wsparcia podmiotowi, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy:
1)
na jego wniosek lub
2)
w drodze otwartego konkursu, lub
3)
w drodze naboru wniosków w trybie ciągłym.
§  3. 
1. 
W ogłoszeniu o otwartym konkursie wskazuje się w szczególności:
1)
rodzaje przedsięwzięć;
2)
miejsce i sposób składania wniosków;
3)
termin składania wniosków;
4)
terminy i warunki realizacji przedsięwzięcia;
5)
tryb i kryteria stosowane przy wyborze wniosków;
6)
sposób zapoznania się z regulaminem otwartego konkursu, jeżeli został określony.
2. 
Termin składania wniosków nie może być krótszy niż 21 dni od dnia ogłoszenia otwartego konkursu.
3. 
W ogłoszeniu o naborze wniosków w trybie ciągłym wskazuje się w szczególności:
1)
rodzaje przedsięwzięć;
2)
miejsce i sposób składania wniosków;
3)
termin naboru wniosków oraz warunki zakończenia naboru wniosków o udzielenie wsparcia przedsięwzięć;
4)
terminy i warunki realizacji przedsięwzięcia;
5)
sposób zapoznania się z regulaminem naboru wniosków w trybie ciągłym, jeżeli został określony.
4. 
Ogłoszenie o otwartym konkursie lub o naborze wniosków w trybie ciągłym zamieszcza się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej Instytutu. Ogłoszenie może być także zamieszczone, w zależności od rodzaju przedsięwzięć, w dzienniku lub tygodniku o zasięgu ogólnokrajowym, regionalnym lub lokalnym na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej lub Węgier.
§  4. 
1. 
Wniosek zawiera w szczególności:
1)
imię (imiona) i nazwisko albo nazwę wnioskodawcy oraz adres zamieszkania albo adres siedziby;
2)
adres korespondencyjny;
3)
wskazanie statusu prawnego wnioskodawcy;
4)
opis planowanego przedsięwzięcia;
5)
określenie wysokości i formy wnioskowanego wsparcia;
6)
budżet przedsięwzięcia, ze wskazaniem źródeł finansowania, w tym wysokości i źródeł własnego wkładu finansowego oraz pochodzącego ze środków publicznych;
7)
wskazanie osoby odpowiedzialnej za sporządzenie i złożenie wniosku, jeżeli wnioskodawcą nie jest osoba fizyczna;
8)
numer rachunku bankowego wnioskodawcy.
2. 
Do wniosku dołącza się:
1)
harmonogram realizacji przedsięwzięcia;
2)
uzasadnienie przedsięwzięcia, zgodnie z kryteriami, o których mowa w § 2 ust. 1;
3)
kopie umów, na podstawie których nastąpi finansowanie przedsięwzięcia przez podmioty inne niż Instytut, jeżeli jest ono przewidywane;
4)
dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy;
5)
oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia z udzielenia wsparcia z powodu okoliczności, o których mowa w art. 29 ust. 2 ustawy;
6)
inne dokumenty istotne dla oceny przedsięwzięcia.
3. 
Rozpatrzeniu podlegają wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne.
4. 
W przypadku złożenia niekompletnego wniosku wzywa się wnioskodawcę do usunięcia braków formalnych, w terminie 7 dni od dnia otrzymania pisma wzywającego do usunięcia braków, z pouczeniem, że ich nieusunięcie będzie skutkować pozostawieniem wniosku bez rozpoznania.
5. 
W przypadku nieusunięcia braków formalnych wniosku w terminie, o którym mowa w ust. 4, lub złożenia wniosku po terminie, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 pkt 3, Dyrektor Instytutu pozostawia wniosek bez rozpoznania, o czym powiadamia wnioskodawcę.
6. 
Dyrektor Instytutu, komisja konkursowa, komisja ekspertów lub doraźna komisja ekspertów oceniająca wniosek mogą zwracać się do wnioskodawców o udzielenie wyjaśnień i informacji dotyczących danych zawartych we wniosku.
7. 
Dyrektor Instytutu może wezwać wnioskodawcę do przedłożenia dokumentów potwierdzających okoliczności podane we wniosku.
8. 
Nieudzielenie wyjaśnień i informacji lub nieprzedłożenie żądanych dokumentów przez wnioskodawcę bierze się pod uwagę przy ocenie spełnienia przez wnioskodawcę warunków udzielenia wsparcia.
§  5. 
W przypadku otwartego konkursu o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia rozstrzyga Dyrektor Instytutu po zapoznaniu się z oceną tego wniosku dokonaną przez komisję konkursową.
§  6. 
1. 
Dyrektor Instytutu powołuje dla każdego otwartego konkursu komisję konkursową składającą się z co najmniej trzech ekspertów.
2. 
Komisja konkursowa, w drodze uchwały, dokonuje oceny wniosku na podstawie kryteriów określonych w § 2 ust. 1 i przygotowuje, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia upływu terminu składania wniosków, propozycję w zakresie udzielenia wsparcia i jego wysokości albo odmowy udzielenia wsparcia.
3. 
Posiedzenia komisji konkursowej odbywają się w obecności co najmniej połowy jej członków, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego komisji konkursowej.
4. 
Uchwały komisji konkursowej są podejmowane w drodze uzgodnienia i wymagają uzasadnienia.
5. 
W przypadkach gdy osiągnięcie uzgodnienia nie jest możliwe, projekt uchwały może być, z inicjatywy przewodniczącego komisji konkursowej, poddany głosowaniu. Uchwały są podejmowane w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów; w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego komisji konkursowej.
6. 
Członek komisji konkursowej, który nie zgadza się z podjętą uchwałą, może zgłosić do protokołu umotywowane zdanie odrębne.
7. 
Uchwałę komisji konkursowej podpisuje przewodniczący komisji konkursowej i przedkłada ją niezwłocznie Dyrektorowi Instytutu.
8. 
W przypadku gdy jest to uzasadnione ilością złożonych wniosków, ilością członków komisji konkursowej i koniecznością zapewnienia sprawności przebiegu konkursu, Dyrektor Instytutu może zarządzić ocenę wniosków przez zespoły komisji konkursowej składające się z co najmniej dwóch członków komisji konkursowej. Przepisy ust. 2-7 stosuje się odpowiednio, przy czym oceny zespołów komisji konkursowej stanowią załącznik do uchwały komisji konkursowej.
9. 
Otwarty konkurs może być unieważniony w każdym czasie, w szczególności jeżeli przemawia za tym interes publiczny lub wysokość środków przeznaczonych na sfinansowanie przedsięwzięć objętych wsparciem jest niewystarczająca.
10. 
Dyrektor Instytutu ogłasza rozstrzygnięcie konkursu w terminie określonym w ogłoszeniu o otwartym konkursie.
§  7. 
1. 
W przypadku naboru wniosków w trybie ciągłym o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia rozstrzyga Dyrektor Instytutu po zapoznaniu się z oceną wniosku dokonaną przez komisję ekspertów.
2. 
Komisja ekspertów, w drodze uchwały, dokonuje oceny wniosku o udzielenie wsparcia na podstawie kryteriów określonych w § 2 ust. 1 i przygotowuje, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku, propozycję w zakresie udzielenia wsparcia i jego wysokości albo odmowy udzielenia wsparcia.
3. 
Do uchwały komisji ekspertów stosuje się odpowiednio przepisy § 6 ust. 2-8.
4. 
Dyrektor Instytutu ogłasza informacje o przedsięwzięciach objętych wsparciem w terminie określonym w ogłoszeniu o naborze wniosków w trybie ciągłym.
§  8. 
W przypadku wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 2 pkt 1, o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia rozstrzyga Dyrektor Instytutu po zapoznaniu się z oceną wniosku o udzielenie wsparcia dokonaną przez ekspertów, w terminie dwóch miesięcy od dnia otrzymania wniosku. W tym celu Dyrektor Instytutu może powołać doraźną komisję ekspertów, która przedstawia swoją ocenę w drodze uchwały wydanej w terminie 30 dni od dnia jej powołania. Przepisy § 6 ust. 2-8 stosuje się odpowiednio.
§  9. 
1. 
Dyrektor Instytutu powołuje ekspertów wyróżniających się wiedzą i doświadczeniem we współpracy polsko - węgierskiej. W przypadku gdy jest to uzasadnione rodzajem przedsięwzięć, którym ma być udzielone wsparcie, ekspertem może być osoba wyróżniająca się wiedzą i doświadczeniem w dziedzinie właściwej dla tego rodzaju przedsięwzięć.
2. 
Ekspertem może być osoba, która:
1)
korzysta z pełni praw publicznych;
2)
ma pełną zdolność do czynności prawnych;
3)
nie została skazana prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne lub za umyślne przestępstwo skarbowe.
3. 
Do eksperta stosuje się odpowiednio przepisy art. 24 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096) dotyczące przesłanek wyłączenia pracownika. Wyłączenia eksperta dokonuje Dyrektor Instytutu.
4. 
Ekspert, przed przystąpieniem do oceny wniosku, składa Dyrektorowi Instytutu oświadczenie, że nie zachodzi żadna z okoliczności powodujących wyłączenie go z udziału w ocenie wniosku oraz że nie zachodzą żadne okoliczności mogące budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności względem podmiotu ubiegającego się o wsparcie.
5. 
Ekspertom przysługuje wynagrodzenie na zasadach i w wysokości określonych w umowie zawartej z Dyrektorem Instytutu.
6. 
Ekspertom będącym jednocześnie pracownikami Instytutu nie przysługuje dodatkowe wynagrodzenie z tytułu wykonywania obowiązków eksperta.
7. 
Dyrektor Instytutu określa szczegółowe zasady pracy ekspertów w regulaminie pracy ekspertów.
§  10. 
Dyrektor Instytutu udziela wsparcia, biorąc pod uwagę posiadane środki oraz spodziewane przychody Instytutu w okresie realizacji przedsięwzięcia objętego wsparciem.
§  11. 
W przypadku odmowy udzielenia wsparcia na podstawie wniosku, o którym mowa w § 2 ust. 2, Dyrektor Instytutu może, jeżeli zaistnieją nowe okoliczności istotne dla oceny wniosku o udzielenie wsparcia, ponownie rozstrzygnąć o udzieleniu lub odmowie udzielenia wsparcia, w tym skierować wniosek do ponownej oceny.
§  12. 
Dyrektor Instytutu zawiadamia wnioskodawcę o udzieleniu albo odmowie udzielenia wsparcia, w terminie 7 dni od dnia rozstrzygnięcia w sprawie.
§  13. 
Istotne elementy umowy obejmują:
1)
strony umowy;
2)
zakres planowanych prac i termin ich realizacji;
3)
wysokość udzielonego wsparcia oraz termin i sposób jego płatności;
4)
sposób monitorowania realizacji przedsięwzięcia objętego wsparciem oraz tryb kontroli wykonania umowy;
5)
termin i sposób rozliczenia udzielonego wsparcia;
6)
tryb, termin i wysokość zwrotu udzielonego wsparcia w przypadku jego wykorzystania w niepełnej wysokości bądź wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem;
7)
tryb, termin i wysokość zwrotu udzielonego wsparcia w przypadku niezrealizowania albo niewłaściwego zrealizowania przedsięwzięcia objętego wsparciem lub innych przypadków niewykonania albo niewłaściwego wykonania umowy.
§  14. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.2168

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Finansowanie lub dofinansowanie przez Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka przedsięwzięć podejmowanych na rzecz współpracy polsko-węgierskiej.
Data aktu: 14/11/2018
Data ogłoszenia: 20/11/2018
Data wejścia w życie: 21/11/2018