Przekazywanie informacji o transakcjach oraz formularz identyfikujący instytucję obowiązaną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW 1
z dnia 4 października 2018 r.
w sprawie przekazywania informacji o transakcjach oraz formularza identyfikującego instytucję obowiązaną

Na podstawie art. 78 ust. 3 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. poz. 723, 1075 i 1499) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób sporządzania i przekazywania informacji o transakcjach oraz formularza identyfikującego, a także tryb ich przekazywania.
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
Biuletynie Informacji Publicznej - rozumie się przez to stronę podmiotową urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych znajdującą się w Biuletynie Informacji Publicznej;
2)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
3)
formularzu identyfikującym - rozumie się przez to formularz, o którym mowa w art. 77 ustawy;
4)
Generalnym Inspektorze - rozumie się przez to Generalnego Inspektora Informacji Finansowej;
5)
informacji o transakcjach - rozumie się przez to informacje, o których mowa w art. 72 ustawy;
6)
systemie teleinformatycznym - rozumie się przez to system teleinformatyczny, o którym mowa w art. 12 ust. 4 ustawy.
§  3. 
Informacja o transakcjach oraz formularz identyfikujący są przekazywane zgodnie z odpowiadającymi im wzorami dokumentów elektronicznych, o których mowa w art. 78 ust. 2 ustawy, opublikowanymi w centralnym repozytorium wzorów dokumentów elektronicznych.
§  4. 
1. 
Informacja o transakcjach oraz formularz identyfikujący są przekazywane za pośrednictwem:
1)
strony internetowej, której identyfikator URI jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej w systemie teleinformatycznym;
2)
oprogramowania interfejsowego umożliwiającego łączność z usługą sieciową systemu teleinformatycznego, której identyfikator URI i opis interfejsu jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej w systemie teleinformatycznym.
2. 
Informacja o transakcjach oraz formularz identyfikujący są opatrzone:
1)
kwalifikowanym podpisem elektronicznym:
a)
pracownika, o którym mowa w art. 8 lub art. 77 ust. 2 pkt 6 ustawy,
b)
albo podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 73 ust. 1 ustawy, identyfikowanego za pomocą imienia, nazwiska i numeru PESEL - w przypadku gdy dane te zostały uprzednio przekazane w formularzu identyfikującym zgodnie z art. 77 ust. 2 pkt 7 ustawy, albo
2)
kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną:
a)
instytucji obowiązanej albo
b)
podmiotu pośredniczącego, o którym mowa w art. 73 ust. 1 ustawy, identyfikowanego za pomocą nazwy (firmy) i NIP - w przypadku gdy dane te uprzednio zostały przekazane w formularzu identyfikującym zgodnie z art. 77 ust. 2 pkt 7 ustawy.
3. 
W przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, instytucja obowiązana może przekazać informację o transakcjach oraz formularz identyfikujący nieopatrzone podpisem ani pieczęcią, o których mowa w ust. 2, jeżeli przekaże do Generalnego Inspektora papierową kopię odpowiednio informacji o transakcji albo formularza identyfikującego wydrukowaną za pośrednictwem strony internetowej, o której mowa w ust. 1 pkt 1, i podpisaną przez pracownika, o którym mowa w art. 8 ustawy.
4. 
Papierowa kopia, o której mowa w ust. 3, jest doręczana:
1)
przez pracownika instytucji obowiązanej lub
2)
za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu art. 3 pkt 12 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1481 oraz z 2018 r. poz. 106, 138, 650, 1118 i 1629) przesyłką poleconą za zwrotnym potwierdzeniem odbioru

- w zamkniętym opakowaniu z umieszczonym w widocznym miejscu dopiskiem "w kancelarii nie otwierać".

5. 
Informacja o transakcjach i formularz identyfikujący przesyłane w sposób, o którym mowa w ust. 1, są zaszyfrowane. Opis sposobu szyfrowania jest udostępniany na stronie internetowej, której identyfikator URI jest zamieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej systemu teleinformatycznego.
§  5. 
1. 
Urzędowe poświadczenie odbioru informacji o transakcjach i formularza identyfikującego jest wydawane za pomocą systemu teleinformatycznego po przeprowadzeniu z wynikiem pozytywnym weryfikacji struktury logicznej w zakresie zgodności ze wzorem dokumentu elektronicznego i spójności danych oraz ważności podpisu albo pieczęci, o których mowa w § 4 ust. 2.
2. 
W przypadku, o którym mowa w § 4 ust. 3, urzędowe poświadczenie odbioru jest wydawane bez weryfikacji podpisu oraz pieczęci, o których mowa w § 4 ust. 2, po otrzymaniu przez Generalnego Inspektora papierowej kopii odpowiednio informacji o transakcjach albo formularza identyfikującego przekazanej zgodnie z § 4 ust. 3 i 4.
3. 
Struktura logiczna urzędowego poświadczenia odbioru jest udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej systemu teleinformatycznego.
§  6. 
W przypadku stwierdzenia przez instytucję obowiązaną błędu w przekazanej informacji o transakcjach albo formularzu identyfikującym oraz w przypadku aktualizacji formularza identyfikującego instytucja obowiązana przekazuje ich korektę.
§  7. 
1. 
W przypadku stwierdzenia przez Generalnego Inspektora, że:
1)
przekazany dokument obejmujący informację o transakcjach lub formularz identyfikujący jest uszkodzony lub
2)
informacja o transakcjach lub formularz identyfikujący zostały przekazane z naruszeniem art. 72 ust. 6, art. 73 ust. 1 lub art. 77 ust. 1 lub 2 ustawy, lub
3)
informacja o transakcjach lub formularz identyfikujący zawiera błędy

- instytucja obowiązana przekazuje ponownie albo koryguje odpowiednio informację o transakcjach albo formularz identyfikujący, w terminie trzech dni roboczych od dnia wpływu albo udostępnienia tej instytucji żądania ponownego ich przekazania albo skorygowania.

2. 
Żądanie, o którym mowa w ust. 1, jest przekazywane w formie pisemnej w postaci papierowej albo w postaci elektronicznej przy użyciu środków komunikacji elektronicznej w formie informacji dostępnej na stronie internetowej, o której mowa w § 4 ust. 1 pkt 1, lub za pośrednictwem oprogramowania interfejsowego, o którym mowa w § 4 ust. 1 pkt 2.
3. 
W przypadku udostępnienia żądania, o którym mowa w ust. 1, w postaci elektronicznej, system teleinformatyczny przesyła powiadomienie na adresy poczty elektronicznej wskazane Generalnemu Inspektorowi przez instytucję obowiązaną w formularzu identyfikującym. Za dzień udostępnienia tego żądania uznaje się datę przesłania powiadomienia na adresy poczty elektronicznej.
§  8. 
Do korygowania i ponownego przekazywania informacji o transakcjach i formularza identyfikującego na podstawie § 6 i § 7 stosuje się przepisy § 3-5.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 13 października 2018 r.
1 Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Finansów (Dz. U. poz. 92).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.1946

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Przekazywanie informacji o transakcjach oraz formularz identyfikujący instytucję obowiązaną.
Data aktu: 04/10/2018
Data ogłoszenia: 11/10/2018
Data wejścia w życie: 13/10/2018