Sposób i tryb rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA TRANSPORTU, BUDOWNICTWA I GOSPODARKI MORSKIEJ 1
z dnia 13 sierpnia 2013 r.
w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych

Na podstawie art. 130 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2018 r. poz. 1183, 1629 i 1637) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa sposób i tryb rozliczania i dokumentowania kosztów ponoszonych przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej z tytułu obsługi lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych, za które przysługuje dotacja celowa z budżetu państwa, zwanych dalej "kosztami refundowanymi".
§  2. 
Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1)
ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze;
2)
dotacji - rozumie się przez to dotację celową określoną w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2077 oraz z 2018 r. poz. 62, 1000, 1366, 1669 i 1693);
3)
instytucji - rozumie się przez to wyznaczoną instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej;
4)
loty IFR - rozumie się przez to loty wykonywane zgodnie z przepisami dla lotów według wskazań przyrządów (IFR - Instrument Flight Rules);
5)
loty VFR - rozumie się przez to loty wykonywane zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością (VFR - Visual Flight Rules);
6)
(uchylony);
7)
(uchylony);
8)
koszcie obsługi lotów VFR - rozumie się przez to koszt gotowości zapewnienia służb żeglugi powietrznej dla lotów VFR i lotów mieszanych w części wykonywanej według przepisów dla lotów VFR, o których mowa w rozdziale 4 załącznika 2 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. poz. 212 i 214, z późn. zm.);
9)
koszcie rzeczywistym lotów VFR - rozumie się przez to koszty poniesione przez instytucję i zewidencjonowane w systemie księgowym;
10)
EUROCONTROL - rozumie się przez to Europejską Organizację do Spraw Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej;
11)
rozporządzeniu nr 391/2013 - rozumie się przez to rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) nr 391/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiające wspólny system opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 128 z 09.05.2013, str. 31);
12)
kosztach dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR - rozumie się przez to koszty służb żeglugi powietrznej zapewnianych lotom VFR, o których mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia nr 391/2013, przedstawione w tabeli sprawozdawczej dla opłat nawigacyjnych, o której mowa w załączniku II do rozporządzenia nr 391/2013, stanowiącej element planu skuteczności działania, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) nr 390/2013 z dnia 3 maja 2013 r. ustanawiającego system skuteczności działania dla służb żeglugi powietrznej i funkcji sieciowych (Dz. Urz. UE L 128 z 09.05.2013, str. 1).
§  3. 
1. 
Podstawę obliczenia kosztów refundowanych stanowi:
1)
szczegółowe zestawienie lotów IFR wykonanych w okresie, którego rozliczenie dotyczy, oraz ustalone, zgodnie z odrębnymi przepisami, stawki jednostkowe opłat nawigacyjnych - w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3-7 ustawy;
2)
koszt obsługi lotów VFR ustalony dla okresu, którego rozliczenie dotyczy, na podstawie przypadających na daną instytucję kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR - w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy.
2. 
Koszt obsługi lotów VFR, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, ustala się za pomocą metody kosztów krańcowych zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia nr 391/2013.
3. 
Przy obliczaniu kosztów refundowanych, o których mowa w ust. 1, uwzględnia się kwotę podatku od towarów i usług obliczoną według stawki określonej zgodnie z przepisami o podatku od towarów i usług.
§  4. 
1. 
Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę kosztów refundowanych w terminie do końca ostatniego dnia miesiąca następującego po zakończeniu kwartału, którego wniosek dotyczy.
2. 
Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1)
nazwę i adres instytucji;
2)
informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat dla lotów IFR;
3)
informację na temat wysokości kosztu obsługi lotów VFR;
4)
obliczoną należną kwotę dotacji w podziale na dotację należną za loty IFR oraz za loty VFR;
5)
datę sporządzenia wniosku;
6)
imię i nazwisko oraz stanowisko służbowe sporządzającego;
7)
numer rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.
3. 
Do wniosku, o którym mowa w ust. 1, dołącza się:
1)
wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny instytucji, jeżeli instytucja podlega wpisowi do takiego rejestru - w przypadku wniosku składanego po raz pierwszy lub w przypadku zmiany statusu prawnego instytucji;
2)
w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3-7 ustawy - zestawienie kwartalne lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono służby żeglugi powietrznej, wraz z informacjami dotyczącymi:
a)
wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,
b)
przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3-7 ustawy,
c)
maksymalnej masy startowej statku powietrznego (MTOM),
d)
czynnika masy obliczonego zgodnie z wymogami rozporządzenia nr 391/2013,
e)
dodatkowo dla opłat trasowych:
-
liczby kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, według ostatniego znanego planu lotu, a w przypadku gdy punkty wejścia i wyjścia w ramach jednego lotu w danej strefie pobierania opłat są identyczne - liczby kilometrów pomiędzy tym punktem a najdalej oddalonym punktem w planie lotu, pomnożonej przez dwa,
-
czynnika odległości obliczonego zgodnie z wymogami określonymi w załączniku IV do rozporządzenia nr 391/2013;
3)
w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy - informacje o przypadającej na dany kwartał wysokości kosztu obsługi lotów VFR obliczonego jako iloraz kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR dla roku, którego rozliczenie dotyczy, i liczby kwartałów w roku.
4. 
Rozliczenie kosztów refundowanych jest weryfikowane przez instytucję po zakończeniu roku kalendarzowego. W przypadku lotów, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2, rozliczenie jest weryfikowane w oparciu o koszty rzeczywiste lotów VFR. Jeżeli w wyniku weryfikacji kwota kosztów refundowanych ulegnie zmianie, różnica podlega rozliczeniu w ramach dotacji należnej w kolejnym roku kalendarzowym, w ramach wniosku o dotację za drugi kwartał tego roku.
5. 
Rozliczenie, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
1)
wysokość kosztów dla zwolnionych z opłat nawigacyjnych lotów VFR za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
2)
wysokość kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy, dla roku, którego koszty dotyczą;
3)
kwotę dotacji otrzymanej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
4)
kwotę dotacji należnej dla lotów IFR oraz dla lotów VFR;
5)
różnicę pomiędzy dotacją należną i otrzymaną, przy założeniu, że nadpłata zmniejsza, a niedopłata zwiększa kwotę dotacji należnej za trzeci kwartał;
6)
potwierdzoną za zgodność z oryginałem kopię sprawozdania z badania sprawozdania finansowego za rok obrotowy, którego dotyczy rozliczenie kosztów rzeczywistych za loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 1 i 2 ustawy;
7)
opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego potwierdzającą prawidłowość sporządzenia przez instytucję rozliczenia, o którym mowa w ust. 4.
6. 
W przypadku możliwości zakwalifikowania lotu do więcej niż jednej kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 ustawy przyjmuje się kategorię lotu określoną we wniosku, o którym mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem że w pierwszej kolejności uwzględnia się przypisanie lotu do kategorii lotów określonych w art. 130 ust. 6 pkt 3-5 ustawy.
§  5. 
1. 
Dla celów rozliczenia kosztów refundowanych poniesionych przez instytucję z tytułu zapewnienia służb żeglugi powietrznej statkom powietrznym z państw będących członkami wielostronnego systemu opłat trasowych EUROCONTROL wykonującym loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 6 ustawy, instytucja uwzględnia fakt zwolnienia z opłat lotów polskich wojskowych statków powietrznych, zgodnie z wykazem udostępnionym przez EUROCONTROL.
2. 
Dla rozliczenia kosztów refundowanych poniesionych przez instytucję z tytułu zapewnienia służb żeglugi powietrznej statkom powietrznym z państw niebędących członkami wielostronnego systemu opłat trasowych EUROCONTROL wykonującym loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 6 ustawy, oraz statkom powietrznym wykonującym loty, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 7 ustawy, minister właściwy do spraw transportu przekazuje instytucji wykaz:
1)
państw, w których loty polskich wojskowych statków powietrznych nie są obciążane opłatami nawigacyjnymi, z wyłączeniem państw będących członkami wielostronnego systemu opłat trasowych EUROCONTROL;
2)
umów międzynarodowych, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 7 ustawy.
3. 
Wykazy, o których mowa w ust. 2, w przypadku zmiany zawartych w nich danych są aktualizowane przez ministra właściwego do spraw transportu i niezwłocznie przekazywane instytucji oraz Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
4. 
Wykazy, o których mowa w ust. 2, są uwzględniane przy rozliczaniu kosztów refundowanych, począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym instytucja otrzymała wykaz lub jego aktualizację.
§  6. 
1. 
Minister właściwy do spraw transportu przekazuje instytucji środki z tytułu dotacji bezpośrednio z rachunku bieżącego wydatków dysponenta części budżetu państwa 39 - Transport.
2. 
Przelewu kwoty należnej dotacji dokonuje się na rachunek instytucji w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono poprawny pod względem formalno-rachunkowym i merytorycznym wniosek, o którym mowa w § 4 ust. 1.
§  7. 
Przy ustalaniu wysokości dotacji kwotę należnej dotacji ogółem zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki wynoszące:
1)
mniej niż 50 groszy pomija się;
2)
50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.
§  8. 
1. 
Instytucja otrzymująca dotację w celu rozliczenia dotacji prowadzi ewidencję księgową umożliwiającą określenie wielkości kosztów obsługi lotów VFR.
2. 
Instytucja otrzymująca dotację z tytułu kosztów obsługi lotów IFR prowadzi ewidencję lotów objętych dotacją.
3. 
W razie stwierdzenia:
1)
nieprowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1 lub 2, lub
2)
ustalenia kwoty dotacji z tytułu kosztów obsługi lotów IFR w oparciu o stawkę wyższą niż stawka ustalona zgodnie z odrębnymi przepisami, o której mowa w § 3 ust. 1 pkt 1

- pobrana w danym roku przez instytucję dotacja podlega zwrotowi jak dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem.

§  9. 
Wykazy, o których mowa w § 5 ust. 2, minister właściwy do spraw transportu przekaże wyznaczonej instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej w terminie 7 dni od dnia wejścia w życie rozporządzenia.
§  10. 
1. 
Przepisy rozporządzenia stosuje się do dotacji naliczonych od dnia 1 stycznia 2013 r.
2. 
Do wniosków o wypłatę kosztów, o których mowa w art. 130 ust. 7 ustawy, złożonych przed dniem 19 marca 2013 r., stosuje się przepisy obowiązujące w dniu ich złożenia.
§  11. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2
1 Obecnie działem administracji rządowej - transport kieruje Minister Infrastruktury, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 3 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 11 stycznia 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.U.2018.101).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Transportu z dnia 5 lipca 2007 r. w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania wydatków związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych (Dz.U.2007.124.866), które na podstawie art. 18 ustawy z dnia 30 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw (Dz.U.2011.170.1015) utraciło moc z dniem 19 marca 2013 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.1875 t.j.

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Sposób i tryb rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych.
Data aktu: 13/08/2013
Data ogłoszenia: 02/10/2018
Data wejścia w życie: 03/09/2013, 01/01/2013