Szczegółowe kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA NAUKI I SZKOLNICTWA WYŻSZEGO 1
z dnia 12 stycznia 2018 r.
w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę

Na podstawie art. 25 ust. 7 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2018 r. poz. 87) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
szczegółowe kryteria i tryb przyznawania środków finansowych na cele określone w art. 25 ust. 1, 3, 4a i 5 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki w zakresie finansowania zadań związanych ze sporządzaniem ekspertyz, opinii i ocen naukowych, oraz rozliczania tych środków, w tym tryb oceny:
a)
wniosków o finansowanie zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę,
b)
realizacji finansowanych zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę;
2)
szczegółowy zakres informacji zawartych:
a)
we wnioskach o finansowanie zadań z zakresu działalności upowszechniającej naukę,
b)
w raporcie rocznym i raporcie końcowym z wykorzystania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.
§  2. 
Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1)
ustawa - ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki;
2)
środki finansowe na działalność upowszechniającą naukę - środki finansowe na cele określone w art. 25 ust. 1, 3, 4a i 5 ustawy w zakresie finansowania zadań związanych ze sporządzaniem ekspertyz, opinii i ocen naukowych;
3)
minister - ministra właściwego do spraw nauki;
4)
zadanie - zadanie z zakresu działalności upowszechniającej naukę;
5)
wniosek - wniosek o finansowanie zadań;
6)
system - system teleinformatyczny w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2017 r. poz. 570), wskazany na stronie podmiotowej ministra w Biuletynie Informacji Publicznej;
7)
zespół - zespół, o którym mowa w art. 52 ust. 1 pkt 1 ustawy;
8)
umowa - umowę o realizację zadań;
9)
raport roczny - raport roczny z wykorzystania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę;
10)
raport końcowy - raport końcowy z wykorzystania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.
§  3. 
1. 
Wnioski składa się w terminie do dnia 31 października roku poprzedzającego rok, w którym jest planowana realizacja zadań.
2. 
Jeżeli po rozpatrzeniu wniosków złożonych w terminie, o którym mowa w ust. 1, pozostaną niewykorzystane środki finansowe na działalność upowszechniającą naukę, na dany rok, minister ogłasza dodatkowy termin składania wniosków, który upływa w dniu 31 marca roku, w którym jest planowana realizacja zadań. Informację o dodatkowym terminie składania wniosków minister ogłasza na swojej stronie podmiotowej w Biuletynie Informacji Publicznej co najmniej z miesięcznym wyprzedzeniem.
3. 
Wniosek dotyczący zadania szczególnie ważnego dla realizacji polityki naukowej, naukowo-technicznej lub innowacyjnej państwa może zostać złożony w każdym czasie.
4. 
We wniosku, o którym mowa w ust. 3, wnioskodawca uzasadnia szczególną rangę zadania.
§  4. 
W przypadku zadania realizowanego w ramach celu, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, wspólnie przez kilka podmiotów na podstawie umowy albo porozumienia o współpracy, wniosek składa wnioskodawca upoważniony do reprezentacji tych podmiotów.
§  5. 
1. 
Wnioskodawca może złożyć:
1)
jeden wniosek w ramach każdego z celów określonych w art. 25 ust. 3 i 4a ustawy,
2)
jeden wniosek na zadania realizowane samodzielnie i jeden wniosek na zadania realizowane zgodnie z przepisem § 4 - w ramach celu określonego w art. 25 ust. 1 ustawy,
3)
jeden wniosek dotyczący finansowania potrzeb własnych w ramach celu określonego w art. 25 ust. 1 ustawy oraz zadań związanych ze sporządzaniem ekspertyz, opinii i ocen naukowych - w przypadku wnioskodawcy, o którym mowa w art. 25 ust. 5 ustawy

- w każdym z terminów, o których mowa w § 3 ust. 1 i 2.

2. 
Wniosek może dotyczyć przyznania środków finansowych na realizację nie więcej niż 5 zadań.
3. 
Ograniczenie, o którym mowa w ust. 2, nie dotyczy wniosku składanego przez wnioskodawcę, o którym mowa w art. 25 ust. 5 ustawy.
§  6. 
Szczegółowy zakres informacji zawartych we wniosku składanym przez wnioskodawcę, o którym mowa w:
1)
art. 9 pkt 1-4 i w art. 25 ust. 4 ustawy, w ramach celu określonego w art. 25:
a)
ust. 1 ustawy - stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia,
b)
ust. 3 ustawy - stanowi załącznik nr 2 do rozporządzenia,
c)
ust. 4a ustawy - stanowi załącznik nr 3 do rozporządzenia;
2)
art. 25 ust. 5 ustawy, stanowi załącznik nr 4 do rozporządzenia.
§  7. 
1. 
Wnioski składa się za pośrednictwem systemu, z tym że informacje określone w części A załączników nr 1-4 do rozporządzenia składa się na elektroniczną skrzynkę podawczą ministra w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP.
2. 
Wraz z informacjami określonymi w części A załączników nr 1-4 do rozporządzenia wnioskodawca składa oświadczenia o:
1)
zgodności ze stanem faktycznym i prawnym informacji zawartych we wniosku złożonym w systemie;
2)
wyrażeniu zgody na przesyłanie korespondencji za pomocą środków komunikacji elektronicznej w rozumieniu art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219).
3. 
Wnioskodawca, o którym mowa w art. 9 pkt 1-4 i w art. 25 ust. 4 ustawy, wraz z informacjami określonymi w części A załączników nr 1-3 do rozporządzenia składa także oświadczenia o:
1)
otrzymywaniu albo nieotrzymywaniu dotacji na działalność statutową;
2)
wykonywaniu w sposób ciągły zadań oraz prowadzeniu prac na rzecz promocji i popularyzacji wyników badań naukowych - w przypadku wniosku składanego w ramach celu określonego w art. 25 ust. 1 ustawy.
4. 
Wraz z informacjami określonymi w części B załącznika nr 3 do rozporządzenia wnioskodawca ubiegający się o finansowanie zadań związanych z wydaniem monografii naukowej składa tę monografię w postaci elektronicznej i jej recenzję oraz oświadczenie recenzenta o braku istnienia okoliczności mogących wpłynąć na bezstronność recenzji.
§  8. 
Do rozpatrzenia są kierowane wyłącznie wnioski kompletne, spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. W przypadku złożenia wniosku niespełniającego wymagań formalnych wzywa się wnioskodawcę, za pośrednictwem systemu, do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie w tym terminie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
§  9. 
Zespół sporządza ocenę wniosków złożonych zgodnie z:
1)
§ 3 ust. 1 i 2 w terminie 3 miesięcy od dnia, w którym upłynął termin na ich składanie;
2)
§ 3 ust. 3 w terminie miesiąca od dnia ich złożenia.
§  10. 
1. 
Przy ocenie wniosków złożonych w ramach celu określonego w art. 25 ust. 1 ustawy oraz w ramach celu określonego w art. 25 ust. 5 ustawy w zakresie finansowania zadań związanych ze sporządzaniem ekspertyz, opinii i ocen naukowych uwzględnia się kryteria określone w art. 13b ust. 1 ustawy oraz:
1)
znaczenie zadań dla rozwoju gospodarczego lub społecznego kraju;
2)
zasięg (lokalny, regionalny, krajowy, międzynarodowy) i skalę oddziaływania zadań na poziom upowszechniania nauki;
3)
nowoczesność formy i środków technicznych planowanych do upowszechniania i promocji wyników działalności badawczo-rozwojowej;
4)
zasadność planowanych kosztów w odniesieniu do przedmiotu i zakresu zadań.
2. 
Przy ocenie wniosków złożonych w ramach celu określonego w art. 25 ust. 3 ustawy uwzględnia się kryteria określone w art. 13b ust. 1 ustawy, w ust. 1 oraz:
1)
znaczenie posiadanych zasobów bibliotecznych dla nauki lub jej dziedzictwa, w tym ich unikatowy charakter w skali kraju;
2)
znaczenie planowanych do opracowania naukowych zasobów bibliotecznych dla upowszechniania nauki, w tym udział we współpracy krajowej lub międzynarodowej bibliotek naukowych w zakresie utrzymania, opracowania lub udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej;
3)
znaczenie planowanych zadań dla utrzymania, opracowania lub udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej;
4)
adekwatność stosowanych metod utrzymania, opracowania lub udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej do rodzaju zbioru, z uwzględnieniem posiadanych systemów informatycznych;
5)
formę i zakres udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej.
3. 
Przy ocenie wniosków złożonych w ramach celu określonego w art. 25 ust. 4a ustawy uwzględnia się kryteria określone w art. 13b ust. 1 ustawy, w ust. 1 oraz:
1)
nowatorski charakter tematyki publikacji naukowych w wydawanym czasopiśmie naukowym albo wydawanej monografii naukowej, w tym oryginalność publikowanych wyników badań naukowych lub prac rozwojowych;
2)
liczbę punktów przyznawanych za publikacje naukowe w czasopiśmie naukowym ujętym w wykazie czasopism naukowych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy;
3)
wybrany dorobek naukowy autora monografii naukowej z okresu 5 lat poprzedzających rok złożenia wniosku;
4)
znaczenie monografii naukowej albo czasopisma naukowego dla rozwoju danej dziedziny naukowej lub artystycznej w kraju lub za granicą;
5)
oddziaływanie monografii naukowej albo publikacji naukowych w czasopiśmie naukowym na wzrost innowacyjności polskiej gospodarki;
6)
sposoby i metody upowszechniania publikacji naukowych w czasopiśmie naukowym albo monografii naukowej w celu zapewnienia otwartego dostępu do nich przez sieć Internet.
§  11. 
1. 
Zespół przedstawia ministrowi ocenę wniosków wraz z propozycją przyznania albo odmowy przyznania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę w podziale na poszczególne cele określone w art. 25 ust. 1, 3, 4a i 5 ustawy w zakresie finansowania zadań związanych ze sporządzaniem ekspertyz, opinii i ocen naukowych.
2. 
W przypadku propozycji dotyczącej:
1)
przyznania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę w kwocie niższej niż wnioskowana albo
2)
odmowy przyznania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę

- zespół przedstawia ministrowi szczegółowe uzasadnienie.

§  12. 
1. 
Środki finansowe na działalność upowszechniającą naukę mogą zostać przyznane na okres nie dłuższy niż 2 lata.
2. 
Wnioskodawcy mogą zostać przyznane środki finansowe na pokrycie kosztów poniesionych na realizację zadania od dnia 1 stycznia:
1)
roku następującego po roku złożenia wniosku - w przypadku, o którym mowa w § 3 ust. 1;
2)
roku, w którym wniosek jest składany - w przypadkach, o których mowa w § 3 ust. 2 i 3.
§  13. 
1. 
W terminie 30 dni od dnia doręczenia decyzji o przyznaniu środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę wnioskodawca składa w urzędzie obsługującym ministra 3 egzemplarze umowy podpisanej przez uprawnione osoby.
2. 
Niedotrzymanie terminu, o którym mowa w ust. 1, uznaje się za rezygnację z zawarcia umowy i z przyznanych środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.
§  14. 
Wnioskodawca może złożyć wniosek o zmianę warunków umowy nie później niż 30 dni przed dniem zakończenia realizacji zadań określonych w tej umowie.
§  15. 
1. 
Wnioskodawca składa raport roczny zawierający informacje, których szczegółowy zakres określa załącznik nr 5 do rozporządzenia, w terminie do dnia 31 stycznia roku następującego po roku, w którym zostały przyznane środki finansowe na działalność upowszechniającą naukę.
2. 
Wnioskodawca składa raport końcowy zawierający informacje, których szczegółowy zakres określa załącznik nr 6 do rozporządzenia, w terminie 60 dni od dnia zakończenia realizacji zadań objętych finansowaniem.
3. 
Raport roczny i raport końcowy składa się za pośrednictwem systemu, z tym że informacje określone w części A załączników nr 5 i 6 do rozporządzenia składa się na elektroniczną skrzynkę podawczą ministra, w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego kwalifikowanym podpisem elektronicznym albo podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Przepis § 7 ust. 2 stosuje się odpowiednio.
4. 
Niezłożenie raportu rocznego lub raportu końcowego stanowi podstawę do odstąpienia przez ministra od umowy, z wezwaniem do zwrotu, w całości albo w części, przekazanych środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.
§  16. 
1. 
Do oceny są kierowane wyłącznie raporty roczne i raporty końcowe spełniające wymagania formalne określone w rozporządzeniu. W przypadku złożenia raportu niespełniającego wymagań minister wzywa wnioskodawcę, za pośrednictwem systemu, do usunięcia braków formalnych w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, z pouczeniem, że ich nieusunięcie spowoduje nieprzyjęcie raportu.
2. 
W przypadku nieprzyjęcia przez ministra raportu rocznego albo raportu końcowego przepis § 15 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§  17. 
1. 
Przy ocenie raportów uwzględnia się kryteria, o których mowa w art. 13d ust. 3 ustawy, oraz prawidłowość wydatkowania przyznanych środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę, biorąc pod uwagę planowane nakłady i źródła finansowania ujęte we wniosku.
2. 
Przy ocenie raportu końcowego uwzględnia się dodatkowo podejmowanie działań służących rozpowszechnianiu informacji o otrzymanych środkach finansowych na działalność upowszechniającą naukę:
1)
w formie materiałów wydawanych w postaci papierowej lub elektronicznej;
2)
za pośrednictwem prasy, radia, telewizji lub w sieci Internet.
§  18. 
Zespół przekazuje ministrowi opinię w sprawie raportu rocznego albo raportu końcowego w terminie 60 dni od dnia jego przekazania do oceny.
§  19. 
1. 
Na podstawie oceny raportu rocznego minister może wezwać do zwrotu, w całości albo w części, przekazanych środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.
2. 
Na podstawie oceny raportu końcowego minister uznaje zadania za:
1)
zrealizowane;
2)
zrealizowane nienależycie albo niezrealizowane, z wezwaniem do zwrotu przekazanych środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.
3. 
Zwrotu środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę uznanych za wykorzystane niezgodnie z umową dokonuje się na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra wraz z odsetkami w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych, naliczonymi za okres od dnia przekazania tych środków do dnia ich zwrotu.
§  20. 
1. 
W przypadku stwierdzenia, że przekazany raport roczny albo raport końcowy został sporządzony nieprawidłowo lub jest nierzetelny, minister żąda jego uzupełnienia lub poprawienia w wyznaczonym terminie.
2. 
W przypadku niezłożenia uzupełnionego lub poprawionego raportu rocznego albo raportu końcowego, w terminie wyznaczonym przez ministra, przepis § 15 ust. 4 stosuje się odpowiednio.
§  21. 
1. 
W terminie 14 dni od dnia:
1)
ustalonego w umowie jako dzień zakończenia realizacji każdego z zadań albo
2)
zakończenia realizacji każdego z zadań, jeżeli nastąpiło ono przed dniem ustalonym w umowie

- niewykorzystane środki finansowe na działalność upowszechniającą naukę podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra.

2. 
W przypadku przekazania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę po zakończeniu realizacji któregokolwiek z zadań objętych finansowaniem, środki finansowe niewykorzystane na pokrycie poniesionych kosztów realizacji tego zadania podlegają zwrotowi na rachunek bankowy urzędu obsługującego ministra w terminie 14 dni od dnia ich przekazania.
3. 
Niezwrócenie niewykorzystanych środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę w terminie, o którym mowa w ust. 1 albo 2, powoduje naliczenie odsetek w wysokości określonej jak dla zaległości podatkowych od dnia następującego po dniu, w którym termin ten upłynął, do dnia zwrotu tych środków.
§  22. 
1. 
Wnioski złożone:
1)
do dnia 31 grudnia 2017 r. podlegają rozpatrzeniu w oparciu o informacje określone w przepisach obowiązujących w dniu ich złożenia, na podstawie kryteriów określonych w tych przepisach;
2)
od dnia 1 stycznia 2018 r. do dnia wejścia w życie rozporządzenia podlegają rozpatrzeniu w trybie określonym w niniejszym rozporządzeniu.
2. 
W przypadku braku informacji niezbędnych do oceny wniosku złożonego zgodnie z ust. 1 pkt 2, minister wzywa wnioskodawcę do ich uzupełnienia, określając zakres informacji, które powinny zostać uzupełnione.
§  23. 
Wnioskodawca nie składa raportu rocznego z wykorzystania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę przyznanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, jeżeli środki te zostały mu przyznane na okres:
1)
krótszy niż rok;
2)
dłuższy niż rok, ale w roku, w którym rozpoczęła się realizacja zadań, były one realizowane przez okres krótszy niż 8 miesięcy.
§  24. 
Zwrotu środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę przyznanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, które po tym dniu zostały uznane za wykorzystane niezgodnie z umową, dokonuje się wraz z odsetkami naliczonymi od dnia doręczenia wezwania do zwrotu.
§  25. 
Do zwrotu niewykorzystanych środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę przyznanych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy niniejszego rozporządzenia.
§  26. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 2

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU SKŁADANYM W RAMACH CELU OKREŚLONEGO W ART. 25 UST. 1 USTAWY

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres.

2. Numer identyfikacji podatkowej (NIP).

3. Informacja o wpisie do rejestru przedsiębiorców (numer KRS i REGON).

4. Telefon, adres e-mail, adres strony internetowej.

5. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

B. OPIS PLANOWANYCH ZADAŃ (odrębny dla każdego zadania)

1. Rodzaj zadania (zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy).

2. Nazwa zadania.

3. Termin rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsce realizacji zadania.

4. Organizator, współorganizatorzy i patroni zadania (nazwy instytucji).

5. Zasięg zadania (międzynarodowy, ogólnopolski, regionalny).

6. Informacja, czy zadanie ma charakter cykliczny.

7. Język konferencji naukowej.

8. Przewidywana liczba uczestników ogółem, w tym zagranicznych.

9. Wysokość opłaty konferencyjnej (pełna, ulgowa).

10. Opis merytoryczny zadania:

1) tematyka;

2) cel i efekty planowane do osiągnięcia;

3) uzasadnienie potrzeby finansowania ze środków finansowych na naukę w odniesieniu do kryteriów, o których mowa w § 10 ust. 1;

4) proponowany program;

5) przewidywana liczba referatów, komunikatów i posterów;

6) skład komitetu organizacyjnego (imię i nazwisko lub nazwa instytucji);

7) zaproszeni wykładowcy (imiona i nazwiska).

11. Przewidywana forma upowszechniania wyników realizacji zadania.

12. Planowane źródła finansowania:

1) środki własne wnioskodawcy;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki.

C. KOSZTORYS REALIZACJI ZADAŃ

1. Planowane koszty ogółem z wyszczególnieniem rodzajów kosztów:

Lp. Nazwa zadania Rodzaj zadania zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy Rodzaj kosztu Planowane koszty w roku/w latach (w zł)
20.. 20.. Razem:
ogółem: w tym: ze

środków finansowych na naukę

ogółem: w tym: ze

środków finansowych na naukę

ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
... Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
Łącznie wszystkie zadania:

2. Wyszczególnienie oraz uzasadnienie poszczególnych kosztów wymienionych w pozycji:

1) koszty bezpośrednie realizacji zadania,

2) koszty pośrednie realizacji zadania

- ze wskazaniem sposobu i metodologii kalkulacji składników kosztowych oraz stawek przyjętych do ich obliczania.

D. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres e-mail.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU SKŁADANYM W RAMACH CELU OKREŚLONEGO W ART. 25 UST. 3 USTAWY

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres.

2. Numer identyfikacji podatkowej (NIP).

3. Informacja o wpisie do rejestru przedsiębiorców (numer KRS i REGON).

4. Informacja, czy wnioskodawca jest podmiotem organizującym i prowadzącym bibliotekę, o którym mowa w art. 8 ustawy z dnia 27 czerwca 1997 r. o bibliotekach (Dz. U. z 2012 r. poz. 642 i 908, z 2013 r. poz. 829 oraz z 2017 r. poz. 60 i 1086).

5. Telefon, adres e-mail, adres strony internetowej.

6. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

B. CHARAKTERYSTYKA BIBLIOTEKI WEDŁUG STANU NA DZIEŃ ZŁOŻENIA WNIOSKU

1. Nazwa, adres i rok założenia.

2. Stan zbiorów (zgodnie z informacjami zawartymi w formularzu GUS K-04), w tym zbiorów specjalnych według kryteriów stosowanych w odniesieniu do Narodowego Zasobu Bibliotecznego:

1) książki, starodruki, rękopisy, muzykalia;

2) kartografia, ikonografia, dokumenty życia społecznego;

3) mikrofilmy, audiowizualne, elektroniczne.

3. Charakterystyka tematyczna zbiorów.

4. Charakter zbiorów (unikatowy w skali regionu, kraju albo inny).

5. Udostępnianie zbiorów:

1) dostępność zbiorów (liczba i rodzaj użytkowników);

2) średnia roczna liczba wypożyczeń, w tym międzybibliotecznych.

6. Komputeryzacja:

1) posiadane systemy lub moduły;

2) dostęp do sieci komputerowych (lokalnych lub rozległych);

3) udostępnianie katalogów w internecie.

C. OPIS PLANOWANYCH ZADAŃ (odrębny dla każdego zadania)

1. Rodzaj zadania (zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy).

2. Nazwa zadania.

3. Termin rozpoczęcia i zakończenia oraz miejsce realizacji zadania.

4. Opis merytoryczny zadania, z uwzględnieniem celu i efektów planowanych do osiągnięcia oraz uzasadnieniem potrzeby finansowania ze środków finansowych na naukę w odniesieniu do kryteriów, o których mowa w § 10 ust. 2, w tym:

1) charakterystyka zasobu bibliotecznego przewidzianego do utrzymania i jego znaczenia dla nauki lub jej dziedzictwa lub unikatowego charakteru zasobu bibliotecznego w skali kraju wraz z merytorycznym uzasadnieniem wyboru tego zasobu;

2) charakterystyka naukowego zasobu bibliotecznego przewidzianego do opracowania wraz z merytorycznym uzasadnieniem jego wyboru;

3) charakterystyka zasobu bibliotecznego przewidzianego do udostępniania w postaci elektronicznej wraz z merytorycznym uzasadnieniem jego wyboru;

4) udział zadania w długoterminowym planie utrzymania, opracowania i udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej;

5) adekwatność zastosowanych metod utrzymania, opracowania i udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej do rodzaju zasobu, z uwzględnieniem posiadanych systemów informatycznych;

6) udział we współpracy krajowej lub międzynarodowej bibliotek naukowych w zakresie prowadzonych na bieżąco prac dotyczących utrzymania, opracowania i udostępniania zasobów bibliotecznych w postaci elektronicznej, mających znaczenie dla szerokiego i wieloaspektowego korzystania z efektów uzyskanych w wyniku realizacji zadania;

7) formy i zakresy udostępniania zasobu bibliotecznego w postaci elektronicznej.

5. Planowane źródła finansowania:

1) środki własne wnioskodawcy;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki.

D. KOSZTORYS REALIZACJI ZADAŃ

1. Planowane koszty ogółem z wyszczególnieniem rodzajów kosztów:

Lp. Nazwa zadania Rodzaj zadania zgodnie z art. 25 ust. 3 ustawy Rodzaj kosztu Planowane koszty

w roku/w latach (w zł)

20.. 20.. Razem:
ogółem: w tym: ze

środków finansowych na naukę

ogółem: w tym: ze

środków finansowych na naukę

ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
... Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
Łącznie wszystkie zadania:

2. Wyszczególnienie oraz uzasadnienie poszczególnych kosztów wymienionych w pozycji:

1) koszty bezpośrednie realizacji zadania,

2) koszty pośrednie realizacji zadania

- ze wskazaniem sposobu i metodologii kalkulacji składników kosztowych oraz stawek przyjętych do ich obliczania.

E. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres e-mail.

ZAŁĄCZNIK Nr  3

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU SKŁADANYM W RAMACH CELU OKREŚLONEGO W ART. 25 UST. 4a USTAWY

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres.

2. Numer identyfikacji podatkowej (NIP).

3. Informacja o wpisie do rejestru przedsiębiorców (numer KRS i REGON).

4. Telefon, adres e-mail, adres strony internetowej.

5. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

B. OPIS PLANOWANYCH ZADAŃ (odrębny dla każdego zadania)

1. Nazwa zadania.

2. Termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji zadania.

3. Opis merytoryczny zadania, z uwzględnieniem celu i efektów planowanych do osiągnięcia oraz uzasadnieniem potrzeby finansowania ze środków finansowych na naukę w odniesieniu do kryteriów, o których mowa w § 10 ust. 3.

4. Informacje o wydawanym czasopiśmie naukowym albo monografii naukowej:

1) tytuł;

2) planowana objętość w arkuszach wydawniczych, w tym objętość arkuszy wydawniczych tekstu naukowego (bez reklam i artykułów sponsorowanych);

3) planowany nakład (liczba egzemplarzy);

4) informacja, czy czasopismo naukowe albo monografia naukowa zawiera oryginalne i wcześniej niepublikowane wyniki badań naukowych, czy służy wtórnemu upowszechnianiu wiedzy oraz podanie udziału procentowego jednego i drugiego rodzaju treści;

5) język publikacji naukowych w czasopiśmie naukowym albo język monografii naukowej:

a) polski,

b) angielski,

c) inny,

d) część w języku polskim, a część w języku obcym wraz ze wskazaniem proporcji;

6) planowany koszt 1 arkusza wydawniczego z wyszczególnieniem kosztów cząstkowych;

7) planowane miejsce zamieszczenia w otwartym dostępie;

8) inne informacje, które - zdaniem wnioskodawcy - mogą być potrzebne do oceny wniosku;

9) w przypadku czasopisma naukowego:

a) częstotliwość ukazywania,

b) numer ISSN,

c) uzyskana punktacja według wykazu czasopism naukowych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 44 ust. 2 ustawy,

d) informacja, czy publikacje naukowe zamieszczane w czasopiśmie naukowym były wcześniej recenzowane, a jeżeli tak, to jaki procent recenzowanych materiałów został:

- odrzucony po recenzjach,

- poprawiony po recenzjach,

e) informacja, czy publikacje naukowe polskojęzyczne zawierają streszczenia w języku angielskim,

f) informacja o składzie komitetu redakcyjnego lub rady naukowej;

10) w przypadku monografii naukowej:

a) imię i nazwisko autora,

b) informacja o dorobku naukowym autora (wskazanie nie więcej niż 5 publikacji naukowych z okresu ostatnich 5 lat),

c) proponowany wydawca.

5. Planowane źródła finansowania:

1) środki własne wnioskodawcy;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki.

C. KOSZTORYS REALIZACJI ZADAŃ

1. Planowane koszty ogółem z wyszczególnieniem rodzajów kosztów:

Lp. Nazwa zadania Rodzaj zadania zgodnie z art. 25 ust. 4a ustawy Rodzaj kosztu Planowane koszty

w roku/w latach (w zł)

20.. 20.. Razem:
ogółem: w tym: ze

środków finansowych na naukę

ogółem: w tym: ze

środków finansowych na naukę

ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
... Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
Łącznie wszystkie zadania:

2. Wyszczególnienie oraz uzasadnienie poszczególnych kosztów wymienionych w pozycji:

1) koszty bezpośrednie realizacji zadania,

2) koszty pośrednie realizacji zadania

- ze wskazaniem sposobu i metodologii kalkulacji składników kosztowych oraz stawek przyjętych do ich obliczania.

D. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres e-mail.

ZAŁĄCZNIK Nr  4

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH WE WNIOSKU SKŁADANYM PRZEZ WNIOSKODAWCĘ, O KTÓRYM MOWA W ART. 25 UST. 5 USTAWY

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres.

2. Imię i nazwisko ministra kierującego działem administracji rządowej albo kierownika centralnego organu administracji rządowej.

B. OPIS PLANOWANYCH ZADAŃ (odrębny dla każdego zadania)

1. Rodzaj zadania (zgodnie z art. 25 ust. 1 i 5 ustawy).

2. Nazwa zadania.

3. Termin rozpoczęcia i zakończenia realizacji zadania, a w przypadku zadania, o którym mowa w art. 25 ust. 1 ustawy, również miejsce jego realizacji.

4. Opis merytoryczny zadania:

1) tematyka;

2) cel i efekty planowane do osiągnięcia;

3) uzasadnienie potrzeby finansowania ze środków finansowych na naukę w odniesieniu do kryteriów, o których mowa w § 10 ust. 1;

4) w przypadku zadań, o których mowa w art. 25 ust. 1 ustawy:

a) proponowany program,

b) organizator, współorganizatorzy i patroni zadania (nazwy instytucji),

c) zasięg zadania (międzynarodowy, ogólnopolski, regionalny),

d) informacja, czy zadanie ma charakter cykliczny,

e) język konferencji naukowej,

f) przewidywana liczba uczestników ogółem, w tym zagranicznych,

g) wysokość opłaty konferencyjnej (pełna, ulgowa),

h) przewidywana liczba referatów, komunikatów i posterów,

i) skład komitetu organizacyjnego (imię i nazwisko lub nazwa instytucji),

j) zaproszeni wykładowcy (imię i nazwisko);

5) w przypadku opinii, ekspertyz i ocen naukowych:

a) zakres zagadnień, których dotyczą,

b) sposób zaprezentowania.

5. Przewidywana forma upowszechniania wyników realizacji zadania.

6. Planowane źródła finansowania:

1) środki własne wnioskodawcy;

2) środki finansowe na naukę;

3) inne środki.

C. KOSZTORYS REALIZACJI ZADAŃ

1. Planowane koszty ogółem z wyszczególnieniem rodzajów kosztów:

Lp. Nazwa zadania Rodzaj zadania zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy Rodzaj kosztu Planowane koszty

w roku/w latach (w zł)

20.. 20.. Razem:
ogółem: w tym: ze

środków finansowych na naukę

ogółem: w tym: ze

środków finansowych na naukę

ogółem: w tym: ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
... Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
Łącznie wszystkie zadania:

2. Wyszczególnienie oraz uzasadnienie poszczególnych kosztów wymienionych w pozycji:

1) koszty bezpośrednie realizacji zadania,

2) koszty pośrednie realizacji zadania

- ze wskazaniem sposobu i metodologii kalkulacji składników kosztowych oraz stawek przyjętych do ich obliczania.

D. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE WNIOSKU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres e-mail.

ZAŁĄCZNIK Nr  5

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH W RAPORCIE ROCZNYM

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres wnioskodawcy.

2. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

3. Numer decyzji albo pisemnej informacji, o której mowa w art. 13 ust. 1a pkt 1a ustawy, i numer umowy.

B. OPIS ZREALIZOWANYCH ZADAŃ (odrębny dla każdego zadania)

1. Nazwa zadania.

2. Omówienie stanu wykonania zadania.

3. Informacja o poniesionych kosztach.

Rozliczenie finansowe poniesionych kosztów
Lp. Nazwa zadania Rodzaj kosztu Poniesione koszty (w zł)
ogółem w tym ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5
Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
...
RAZEM

4. Informacje uzupełniające:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności między kosztami planowanymi a zrealizowanymi;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności między zadaniami określonymi w umowie a zadaniami faktycznie zrealizowanymi.

5. Inne informacje, które - zdaniem wnioskodawcy - mogą być potrzebne do oceny raportu.

C. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE RAPORTU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres e-mail.

ZAŁĄCZNIK Nr  6

SZCZEGÓŁOWY ZAKRES INFORMACJI ZAWARTYCH W RAPORCIE KOŃCOWYM

A. DANE WNIOSKODAWCY

1. Nazwa, siedziba i adres wnioskodawcy.

2. Imię i nazwisko kierownika wnioskodawcy.

3. Numer decyzji albo pisemnej informacji, o której mowa w art. 13 ust. 1a pkt 1a ustawy, i numer umowy.

B. OPIS ZREALIZOWANYCH ZADAŃ (odrębny dla każdego zadania)

1. Nazwa zadania.

2. Omówienie wykonania zadania.

3. Opis osiągniętych celów i uzyskanych efektów zadania.

4. Opis sposobu wywiązania się przez wnioskodawcę z obowiązku rozpowszechniania informacji o otrzymanym finansowaniu.

5. Informacja finansowa:

1) źródła finansowania zadania ogółem, w tym:

a) środki własne,

b) środki finansowe na naukę,

c) inne środki, w tym od sponsorów i współrealizatorów zadań

Rozliczenie finansowe poniesionych kosztów
Lp. Nazwa zadania Rodzaj kosztu Poniesione koszty (w zł)
ogółem w tym ze środków finansowych na naukę
1 2 3 4 5
Koszty bezpośrednie realizacji zadania, w tym:
- wynagrodzenia
- inne
Koszty pośrednie realizacji zadania
Łącznie:
...
RAZEM

2) środki finansowe na działalność upowszechniającą naukę niewykorzystane według stanu na dzień zakończenia realizacji zadania;

3) data zwrotu niewykorzystanych środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę na rachunek urzędu obsługującego ministra.

6. Informacje uzupełniające:

1) wyjaśnienie ewentualnych rozbieżności między kosztami planowanymi a poniesionymi;

2) uzasadnienie ewentualnych rozbieżności między zadaniami określonymi w umowie a zadaniami faktycznie zrealizowanymi.

7. Inne informacje, które - zdaniem wnioskodawcy - mogą być potrzebne do oceny raportu.

C. INFORMACJE O OSOBIE ODPOWIEDZIALNEJ ZA SPORZĄDZENIE RAPORTU

1. Imię i nazwisko.

2. Stanowisko służbowe.

3. Numer telefonu służbowego.

4. Służbowy adres e-mail.

1 Minister Nauki i Szkolnictwa Wyższego kieruje działem administracji rządowej - nauka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 13 grudnia 2017 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Dz. U. poz. 2317).
2 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 8 września 2016 r. w sprawie szczegółowych kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę (Dz. U. poz. 1514), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2018 r., zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o zmianie ustawy o zasadach finansowania nauki oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1556).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.2018.166

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Szczegółowe kryteria i tryb przyznawania oraz rozliczania środków finansowych na działalność upowszechniającą naukę.
Data aktu: 12/01/2018
Data ogłoszenia: 19/01/2018
Data wejścia w życie: 20/01/2018