united kingdom
ukraine

Wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru nad instytucjami płatniczymi oraz opłaty za niektóre czynności Komisji Nadzoru Finansowego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 10 sierpnia 2018 r.
w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad instytucjami płatniczymi oraz opłat za niektóre czynności Komisji Nadzoru Finansowego

Na podstawie art. 115 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2003, z późn. zm.) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Rozporządzenie określa:
1)
wysokość, sposób i terminy uiszczania przez krajowe instytucje płatnicze opłat za:
a)
wydanie oraz zmianę zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o usługach płatniczych, zwanej dalej "ustawą",
b)
dokonanie wpisu do rejestru, o którym mowa w art. 4 ust. 3 ustawy, z wyłączeniem wpisu związanego z wydaniem lub zmianą zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ust. 1 ustawy;
2)
terminy uiszczania, wysokość i sposób obliczania wpłat wnoszonych przez krajowe instytucje płatnicze na pokrycie kosztów nadzoru nad instytucjami płatniczymi, zwanych dalej "kosztami nadzoru".
§  2. 
1. 
Wydanie zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ust. 1 ustawy, podlega opłacie w wysokości równowartości w walucie polskiej kwoty 1250 euro, ustalonej z zastosowaniem kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu wydania zezwolenia.
2. 
Zmiana zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ust. 1 ustawy, podlega opłacie w wysokości równowartości w walucie polskiej kwoty 400 euro, ustalonej z zastosowaniem kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu zmiany zezwolenia.
3. 
Opłaty, o których mowa w ust. 1 i 2, krajowa instytucja płatnicza uiszcza w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji udzielającej zezwolenia albo decyzji o jego zmianie.
§  3. 
1. 
Dokonanie wpisu do rejestru, z wyłączeniem wpisu związanego z wydaniem albo zmianą zezwolenia, o którym mowa w art. 60 ust. 1 ustawy, podlega opłacie w wysokości równowartości w walucie polskiej kwoty 400 euro, ustalonej z zastosowaniem kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu dokonania wpisu do rejestru.
2. 
Opłatę, o której mowa w ust. 1, krajowa instytucja płatnicza uiszcza w terminie 14 dni od dnia zawiadomienia o dokonaniu wpisu do rejestru.
§  4. 
Opłaty, o których mowa w § 2 i § 3, wnosi się na rachunek bankowy urzędu obsługującego Komisję Nadzoru Finansowego, zwaną dalej "KNF", z podaniem tytułu wpłaty.
§  5. 
1. 
Wysokość należnej od krajowej instytucji płatniczej wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru za dany rok kalendarzowy oblicza się według wzoru:

gdzie:

KWNIP - oznacza kwotę wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od danej krajowej instytucji płatniczej za dany rok kalendarzowy,

FWIP - oznacza ustaloną przez krajową instytucję płatniczą kwotę, o której mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, obliczoną na ostatni dzień roku, za który jest należna wpłata na pokrycie kosztów nadzoru,

KNIPP - oznacza wysokość kosztów nadzoru w danym roku kalendarzowym,

OIPP - oznacza sumę opłat, o których mowa w § 2 i § 3, uiszczonych przez wszystkie krajowe instytucje płatnicze w danym roku kalendarzowym,

FWIPP - oznacza sumę kwot, o których mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, obliczonych na ostatni dzień roku, za który jest należna wpłata na pokrycie kosztów nadzoru, ustaloną dla wszystkich krajowych instytucji płatniczych.

2. 
Sumę kwot, o których mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, obliczonych na ostatni dzień roku, za który jest należna wpłata na pokrycie kosztów nadzoru, dla wszystkich krajowych instytucji płatniczych ustala się na podstawie danych z dodatkowych rocznych sprawozdań finansowych i statystycznych krajowych instytucji płatniczych; w przypadku korekty danych uwzględnia się wyłącznie korekty przekazane do KNF nie później niż do dnia 31 lipca następnego roku kalendarzowego.
3. 
W przypadku krajowej instytucji płatniczej, której rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, do obliczenia należnej wpłaty przyjmuje się kwotę, o której mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, aktualną na ostatni dzień roku kalendarzowego, za który należna jest wpłata, obliczoną na ostatni dzień roku obrotowego zakończonego w tym roku kalendarzowym, za który należna jest wpłata. Kwotę tę odpowiednio uwzględnia się przy ustalaniu sumy kwot, o których mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, obliczonych na ostatni dzień roku, za który jest należna wpłata na pokrycie kosztów nadzoru, dla wszystkich krajowych instytucji płatniczych.
4. 
W przypadku gdy wysokość należnej od krajowej instytucji płatniczej wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru za dany rok kalendarzowy, obliczonej zgodnie z ust. 1, przekracza 1% ustalonej przez krajową instytucję płatniczą kwoty, o której mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, wysokość wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od krajowej instytucji płatniczej za dany rok kalendarzowy wynosi 1% kwoty, o której mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, ustalonej przez krajową instytucję płatniczą.
§  6. 
Do dnia 20 sierpnia następnego roku kalendarzowego Przewodniczący KNF ustala i podaje do publicznej wiadomości, w drodze komunikatu ogłaszanego w Dzienniku Urzędowym KNF:
1)
wysokość kosztów nadzoru w danym roku kalendarzowym;
2)
sumę opłat, o których mowa w § 2 i § 3, uiszczonych przez wszystkie krajowe instytucje płatnicze w danym roku kalendarzowym;
3)
sumę kwot, o których mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, ustaloną dla wszystkich krajowych instytucji płatniczych.
§  7. 
1. 
W terminie 30 dni od dnia ogłoszenia komunikatu, o którym mowa w § 6, krajowa instytucja płatnicza dokonuje wpłaty należności na pokrycie kosztów nadzoru na rachunek bankowy urzędu obsługującego KNF, z podaniem tytułu wpłaty.
2. 
W terminie 5 dni od dnia dokonania wpłaty, o której mowa w ust. 1, krajowa instytucja płatnicza składa KNF deklarację, w której wykazuje kwotę wpłaty na pokrycie kosztów nadzoru należnej od tej krajowej instytucji płatniczej za dany rok kalendarzowy.
3. 
Wzór deklaracji, o której mowa w ust. 2, określa załącznik do rozporządzenia.
§  8. 
Do rozliczenia kosztów nadzoru za 2017 r. stosuje się przepisy dotychczasowe.
§  9. 
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. 1

ZAŁĄCZNIK

DEKLARACJA WPŁATY NA POKRYCIE KOSZTÓW NADZORU NALEŻNEJ OD KRAJOWEJ INSTYTUCJI PŁATNICZEJ

za .............. rok

Nazwa i adres instytucji płatniczej:

.............................................................................

.............................................................................

NIP: ....................................................................

Numer wpisu do rejestru dostawców i wydawców pieniądza elektronicznego: ....................

Data rozpoczęcia działalności: ....................................

Poz. Wyszczególnienie Kwota w złotych
1. Kwota, o której mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, ustalona przez daną krajową instytucję płatniczą na podstawie zbadanego i zatwierdzonego sprawozdania finansowego (FWIP)
2. Suma kwot, o których mowa w art. 76 ust. 4 pkt 2 ustawy, ustalona dla wszystkich krajowych instytucji płatniczych (FWIPP)*
3. Suma opłat, o których mowa w § 2 i § 3 rozporządzenia, uiszczonych przez wszystkie krajowe instytucje płatnicze w danym roku kalendarzowym (OIPP)*
4. Wysokość kosztów nadzoru nad instytucjami płatniczymi w danym roku kalendarzowym (KNIPP)*
5. Kwota wpłaty od krajowej instytucji płatniczej na pokrycie kosztów nadzoru za dany rok kalendarzowy

* Dane ogłaszane w formie komunikatu Przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego.

.....................................................................

Data realizacji przelewu kwoty z poz. 5

Sporządził: Zatwierdził:

............................................... ..............................................

(imię i nazwisko oraz numer telefonu (imię i nazwisko oraz numer telefonu...

osoby sporządzającej informację) osoby zatwierdzającej informację)

.................................... ..................................

(podpis)1) (podpis)2)

1) W przypadku składania informacji w postaci elektronicznej wskazuje się imię i nazwisko osoby sporządzającej; podpis tej osoby nie jest wymagany.

2) W przypadku składania informacji w postaci elektronicznej wskazuje się imię i nazwisko osoby zatwierdzającej, a dokument zostaje podpisany przez tę osobę podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP lub kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

1 Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 8 grudnia 2014 r. w sprawie wpłat na pokrycie kosztów nadzoru nad instytucjami płatniczymi oraz opłat za niektóre czynności Komisji Nadzoru Finansowego (Dz. U. poz. 1776), które utraciło moc z dniem 1 stycznia 2018 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 30 listopada 2016 r. o zmianie ustawy o usługach płatniczych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1997).

Zmiany w prawie

Zmiany w podatkach 2025 - przybędzie obowiązków sprawozdawczych

1 stycznia 2025 r. weszły w życie liczne zmiany podatkowe, m.in. nowe definicje budynku i budowli w podatku od nieruchomości, JPK CIT, globalny podatek wyrównawczy, PIT kasowy, zwolnienie z VAT dla małych firm w innych krajach UE. Dla przedsiębiorców oznacza to często nowe obowiązki sprawozdawcze i zmiany w systemach finansowo-księgowych. Firmy muszą też co do zasady przeprowadzić weryfikację nieruchomości pod kątem nowych przepisów.

Monika Pogroszewska 02.01.2025
Nowy Rok - jakie zmiany czekają nas w prawie

W 2025 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie tylko raz. Obniżeniu ulegnie natomiast minimalna podstawa wymiaru składki zdrowotnej płaconej przez przedsiębiorców. Grozi nam za to podwyżka podatku od nieruchomości. Wzrosną wynagrodzenia nauczycieli, a prawnicy zaczną lepiej zarabiać na urzędówkach. Wchodzą w życie zmiany dotyczące segregacji odpadów i e-doręczeń. To jednak nie koniec zmian, jakie czekają nas w Nowym Roku.

Renata Krupa-Dąbrowska 31.12.2024
Zmiana kodów na PKD 2025 rodzi praktyczne pytania

1 stycznia 2025 r. zacznie obowiązywać nowa Polska Klasyfikacja Działalności – PKD 2025. Jej ostateczny kształt poznaliśmy dopiero w tygodniu przedświątecznym, gdy opracowywany od miesięcy projekt został przekazany do podpisu premiera. Chociaż jeszcze przez dwa lata równolegle obowiązywać będzie stara PKD 2007, niektórzy już dziś powinni zainteresować się zmianami.

Tomasz Ciechoński 31.12.2024
Co się zmieni w prawie dla osób z niepełnosprawnościami w 2025 roku

Dodatek dopełniający do renty socjalnej dla niektórych osób z niepełnosprawnościami, nowa grupa uprawniona do świadczenia wspierającego i koniec przedłużonych orzeczeń o niepełnosprawności w marcu - to tylko niektóre ważniejsze zmiany w prawie, które czekają osoby z niepełnosprawnościami w 2025 roku. Drugą część zmian opublikowaliśmy 31 grudnia.

Beata Dązbłaż 28.12.2024
Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024