ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O WYNIKACH KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 88 UST. 2 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Objaśnienia:
1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.
2) Kod strefy określony przez przepisy wydane na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.
3) Substancje i progi oszacowania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy.
4) Klasa strefy, określona na podstawie art. 88 ust. 2 ustawy, wskazuje, czy poziom stężeń substancji w strefie:
1) jest wyższy od górnego progu oszacowania;
2) jest pomiędzy górnym a dolnym progiem oszacowania;
3) jest niższy od dolnego progu oszacowania; w przypadku ozonu - jest niższy od górnego progu oszacowania.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW POMIARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 90 UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA, ORAZ INFORMACJI DOTYCZĄCYCH PUNKTÓW POMIAROWYCH I STANOWISK POMIAROWYCH
Objaśnienia:
1) Na podstawie wojewódzkich programów monitoringu, o których mowa w art. 23 ust. 3 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. z 2016 r. poz. 1688, z 2017 r. poz. 1566 i 1567 oraz z 2018 r. poz. 88 i 650).
2) Kod krajowy i międzynarodowy punktu pomiarowego służący do identyfikacji punktu pomiarowego: kod krajowy jest nadawany przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, a kod międzynarodowy jest nadawany przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
3) Zbiór parametrów (z 1984 r.) określających wielkość i kształt Ziemi oraz właściwości jej potencjału grawitacyjnego. Układ ten definiuje elipsoidę przybliżającą kształt Ziemi wykorzystywany do tworzenia map.
4) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2017 r. poz. 2101 oraz z 2018 r. poz. 650).
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW OCENY POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU I WYNIKÓW KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 89 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Wyszczególnienie stref w województwie zawiera informację, jakich substancji dotyczy, oraz następujące dane:
W odniesieniu do każdego punktu pomiarowego podaje się następujące informacje:
Dla każdej strefy zakwalifikowanej do opracowania POP podaje się następujące informacje:
Mapy rozkładów wybranych parametrów statystycznych sporządza się, jeżeli zasób informacji jest wystarczający do wykreślenia ciągłego pola wybranego parametru. Mapy wykonuje się dla strefy i dodatkowo dla województwa na podstawie wyników modelowania transportu i przemian substancji w powietrzu, pomiarów stężeń oraz dodatkowych metod szacowania stężeń. Podaje się metodę obliczeniową wykorzystaną do opracowania mapy.
Wartości stężeń na mapie przedstawia się w postaci izolinii odpowiedniego poziomu dopuszczalnego, poziomu docelowego lub poziomu celu długoterminowego, lub w siatce obliczeniowej lub receptorach dyskretnych reprezentujących środek komórki siatki obliczeniowej. Na mapach są prezentowane parametry statystyczne według następującego zestawienia:
Substancja: | Parametr statystyczny: | ||
1) | dwutlenek siarki (SO2) | percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 350 µg/m3 w roku kalendarzowym; | |
2) | dwutlenek siarki (SO2) | percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń dwudziestoczterogodzinnych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 125 µg/m3 w roku kalendarzowym; | |
3) | dwutlenek siarki (SO2) | stężenie średnie w okresie zimowym (01.10-31.03) | |
4) | dwutlenek siarki (SO2) | stężenie średnie roczne; | |
5) | dwutlenek azotu (NO2) | percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 µg/m3 w roku kalendarzowym; | |
6) | dwutlenek azotu (NO2) | stężenie średnie roczne; | |
7) | tlenki azotu (NOx) | stężenie średnie roczne; | |
8) | pył zawieszony PM10 | percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń dwudziestoczterogodzinnych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 µg/m3 w roku kalendarzowym i trzydzieste szóste maksimum ze średnich dwudziestoczterogodzinnych10); | |
9) | pył zawieszony PM10 | stężenie średnie roczne; | |
10) | pył zawieszony PM2,5 | stężenie średnie roczne; | |
11) | ołów (Pb) | stężenie średnie roczne; | |
12) | benzen (C6,H6) | stężenie średnie roczne; | |
13) | tlenek węgla (CO) | stężenie maksymalne ośmiogodzinne kroczące i liczba dni z przekroczeniami wartości 10 000 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku; | |
14) | ozon (O3) | percentyl 93,2 z trzyletniej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku uśrednione dla trzech lat oraz te same parametry dla roku oceny; | |
15) | ozon (O3) | AOT4011) liczone w godzinach pomiędzy 800-2000 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 uśrednione dla pięciu lat oraz ten sam parametr dla roku oceny; | |
16) | arsen (As) | stężenie średnie roczne; | |
17) | kadm (Cd) | stężenie średnie roczne; | |
18) | nikiel (Ni) | stężenie średnie roczne; | |
19) | benzo(a)piren | stężenie średnie roczne. |
Objaśnienia:
1) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.
2) Kod strefy określony w przepisach wydanych na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.
3) Kod krajowy i międzynarodowy punktu pomiarowego, służący do identyfikacji punktu pomiarowego: kod krajowy jest nadawany przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, a kod międzynarodowy jest nadawany przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
4) Zbiór parametrów (z 1984 r.) określających wielkość i kształt Ziemi oraz właściwości jej potencjału grawitacyjnego. Układ ten definiuje elipsoidę przybliżającą kształt Ziemi wykorzystywany do tworzenia map.
5) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
6) Kryteria poziomów dopuszczalnych, poziomów docelowych i poziomów celów długoterminowych obowiązujących na obszarze reprezentatywności punktu pomiarowego wymienione w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
7) Poziomy dopuszczalne, poziomy docelowe, poziomy celów długoterminowych określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
8) Klasa strefy, określona na podstawie art. 89 ustawy, wskazuje, czy:
1) poziom stężeń nie przekracza poziomu dopuszczalnego*,
2) poziom stężeń jest powyżej poziomu dopuszczalnego*,
3) poziom stężeń nie przekracza poziomu docelowego*,
4) poziom stężeń jest powyżej poziomu docelowego*,
5) poziom stężeń nie przekracza poziomu celu długoterminowego,
6) poziom stężeń jest powyżej poziomu celu długoterminowego.
* Z uwzględnieniem dozwolonych częstości przekroczeń, o których mowa w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
9) Substancje określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
10) 36-ta wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego. Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36-tego maksimum jest większa od 50 µg/m3, to oznacza, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 µg/m3), czyli, że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
11) Wskaźnik określający zanieczyszczenie powietrza ozonem, obliczany dla okresu maj-lipiec jako suma różnic między stężeniem średnim jednogodzinnym wyrażonym w µg/m3 a wartością 80 µg/m3, dla każdej godziny w ciągu doby, między godziną 800a 2000czasu środkowoeuropejskiego CET, dla której stężenie jest większe niż 80 µg/m3.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH INFORMACJI O STWIERDZONYCH PRZEKROCZENIACH POZIOMÓW ALARMOWYCH SUBSTANCJI W POWIETRZU, O KTÓRYCH MOWA W ART. 93 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Podaje się również informacje ogólne: województwo, datę przygotowania informacji, nazwę i adres siedziby wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska, nazwisko osoby do kontaktu z wojewódzkiego inspektoratu ochrony środowiska.
Objaśnienia:
1) Przekroczenie poziomu alarmowego jest określone w przepisach wydanych na podstawie art. 86 ust. 1 i 2 ustawy.
2) Dotyczy stref, o których mowa w art. 87 ustawy.
3) Kod strefy określony w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.
4) W przypadku punktu pomiarowego o dużej reprezentatywności przestrzennej podaje się listę stref na obszarze przekroczenia, jeżeli w tych strefach nie ma zlokalizowanych innych punktów pomiarowych.
5) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jeden punkt pomiarowy, w którym zarejestrowano przekroczenie poziomów alarmowych substancji w powietrzu, podaje się łączny obszar określony na podstawie wyników pomiarów z tych punktów oraz informacji o reprezentatywności przestrzennej punktu pomiarowego.
6) Jeżeli na obszarze, na którym stwierdzono przekroczenie, znajduje się więcej niż jeden punkt pomiarowy, w którym zarejestrowano przekroczenie poziomu alarmowego substancji w powietrzu, podaje się całkowitą liczbę ludności zamieszkującej obszar przekroczeń.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW POMIARÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 90 UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA, NA POTRZEBY MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA
Zakres przekazywanych wyników pomiarów dotyczy następujących substancji: dwutlenku siarki, dwutlenku azotu, tlenków azotu, pyłu zawieszonego PM10, pyłu zawieszonego PM2,5, ozonu, benzo(a)pirenu i tlenku węgla.
Objaśnienia:
1) Kod krajowy i międzynarodowy punktu pomiarowego, służący do identyfikacji punktu pomiarowego: kod krajowy jest nadawany przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, a kod międzynarodowy jest nadawany przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
2) Typ obszaru lokalizacji punktu pomiarowego: miejski, podmiejski, pozamiejski.
3) Zbiór parametrów (z 1984 r.) określających wielkość i kształt Ziemi oraz właściwości jej potencjału grawitacyjnego. Układ ten definiuje elipsoidę przybliżającą kształt Ziemi wykorzystywany do tworzenia map.
4) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
5) Typ stanowiska pomiarowego: tła (miejskiego lub regionalnego), oddziaływania komunikacji, oddziaływania przemysłu.
6) Typ pomiaru: manualny, automatyczny.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY DOKONYWANIA OCENY POZIOMÓW SUBSTANCJI W POWIETRZU I KLASYFIKACJI STREF, O KTÓRYCH MOWA W ART. 89 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Substancja: | Parametr statystyczny: | |
1) | dwutlenek siarki (SO2) | percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 350 µg/m3 w roku kalendarzowym; |
2) | dwutlenek siarki (SO2) | percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 125 µg/m3 w roku kalendarzowym; |
3) | dwutlenek siarki (SO2) | stężenie średnie w okresie zimowym (01.10-31.03); |
4) | dwutlenek siarki (SO2) | stężenie średnie roczne; |
5) | dwutlenek azotu (NO2) | percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 µg/m3 w roku kalendarzowym; |
6) | dwutlenek azotu (NO2) | stężenie średnie roczne; |
7) | tlenki azotu (NOx) | stężenie średnie roczne; |
8) | pył zawieszony PM10 | percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 µg/m3 w roku kalendarzowymi i trzydzieste szóste maksimum ze średnich dobowych3); |
9) | pył zawieszony PM10 | stężenie średnie roczne; |
10) | pył zawieszony PM2,5 | stężenie średnie roczne; |
11) | ozon (O3) | percentyl 93,2 z trzyletniej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku uśrednione dla trzech lat; |
12) | ozon (O3) | percentyl 93,2 w rocznej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku oceny; |
13) | ozon (O3) | AOT404) liczone w godzinach pomiędzy 800-2000 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 uśrednione dla pięciu lat; |
14) | ozon (O3) | AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 800-2000 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 w roku oceny; |
15) | ozon (O3) | Liczby dni w ciągu roku, w których jednogodzinne stężenie ozonu przekroczyło wartość 180 µg/m3 i 240 µg/m3; |
16) |
benzo(a)piren (B(a)P) |
stężenie średnioroczne. |
Objaśnienia:
1) W tym, między innymi, opis schematu przemian chemicznych zastosowanych przez model matematyczny i opis wykorzystanych danych meteorologicznych.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
3) 36-ta wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego. Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36-tego maksimum jest większa od 50 µg/m3, to oznacza, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 µg/m3) czyli, że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
4) Wskaźnik określający zanieczyszczenie powietrza ozonem, obliczany dla okresu maj-lipiec jako suma różnic między stężeniem średnim jednogodzinnym wyrażonym w µg/m3 a wartością 80 µg/m3, dla każdej godziny w ciągu doby, między godziną 800a 2000czasu środkowoeuropejskiego CET, dla której stężenie jest większe niż 80 µg/m3.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY USTALENIA ODPOWIEDNIEGO SPOSOBU OCENY JAKOŚCI POWIETRZA W POSZCZEGÓLNYCH STREFACH, O KTÓRYCH MOWA W ART. 88 UST. 2 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Substancja: | Parametr statystyczny: | ||
1) | dwutlenek siarki (SO2) | percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 350 µg/m3 w roku kalendarzowym; | |
2) | dwutlenek siarki (SO2) | percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 125 µg/m3 w roku kalendarzowym; | |
3) | dwutlenek siarki (SO2) | stężenie średnie w okresie zimowym (01.10-31.03); | |
4) | dwutlenek siarki (SO2) | stężenie średnie roczne; | |
5) | dwutlenek azotu (NO2) | percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 µg/m3 w roku kalendarzowym; | |
6) | dwutlenek azotu (NO2) | stężenie średnie roczne; | |
7) | tlenki azotu (NOx) | stężenie średnie roczne; | |
8) | pył zawieszony PM10 | percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 µg/m3 w roku kalendarzowym i trzydzieste szóste maksimum ze średnich dobowych3); | |
9) | pył zawieszony PM10 | stężenie średnie roczne; | |
10) | pył zawieszony PM2,5 | stężenie średnie roczne; | |
11) | ozon (O3) | percentyl 93,2 z trzyletniej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku uśrednione dla trzech lat; | |
12) | ozon (O3) | percentyl 93,2 w rocznej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku oceny; | |
13) | ozon (O3) | AOT404) liczone w godzinach pomiędzy 800-2000 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 uśrednione dla pięciu lat; | |
14) | ozon (O3) | AOT40 liczone w godzinach pomiędzy 800-2000 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 w roku oceny; | |
15) | ozon (O3) | liczby dni w ciągu roku, w których jednogodzinne stężenie ozonu przekroczyło wartość 180 µg/m3 i 240 µg/m3; | |
16) |
benzo(a)piren (B(a)P) |
stężenie średnioroczne. |
Objaśnienia:
1) Schemat przemian chemicznych zastosowany przez model i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub adres strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
3) 36-ta wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego. Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36-tego maksimum jest większa od 50 µg/m3, to oznacza, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 µg/m3), czyli, że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyły zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
4) Wskaźnik określający zanieczyszczenie powietrza ozonem, obliczany dla okresu maj-lipiec jako suma różnic między stężeniem średnim jednogodzinnym wyrażonym w µg/m3, a wartością 80 µg/m3, dla każdej godziny w ciągu doby, między godziną 800a 2000 czasu środkowoeuropejskiego CET, dla której stężenie jest większe niż 80 µg/m3.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY OKREŚLANIA RYZYKA PRZEKROCZEŃ POZIOMÓW DOPUSZCZALNYCH ALBO PRZEKROCZEŃ POZIOMÓW DOCELOWYCH LUB DOPUSZCZALNYCH, POWIĘKSZONYCH O MARGINES TOLERANCJI, LUB POZIOMÓW ALARMOWYCH ORAZ CELÓW DŁUGOTERMINOWYCH, SPOWODOWANYCH PRZENOSZENIEM ZANIECZYSZCZEŃ Z TERYTORIUM INNEGO PAŃSTWA, O KTÓRYCH MOWA W ART. 92a UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Substancja: | Parametr statystyczny: | ||
1) | dwutlenek siarki (SO2) | Wartość percentyla 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych dla napływu transgranicznego3) i udział procentowy napływu transgranicznego4) w odniesieniu do liczby godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 350 µg/m3 w roku kalendarzowym; | |
2) | dwutlenek siarki (SO2) | Wartość percentyla 99,2 z rocznej serii stężeń dobowych dla napływu transgranicznego i udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do liczby dni z przekroczeniami wartości dobowej 125 µg/m3 w roku kalendarzowym; | |
3) | dwutlenek siarki (SO2) | Udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego w okresie zimowym (01.10-31.03); | |
4) | dwutlenek siarki (SO2) | Udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego; | |
5) | dwutlenek azotu (NO2) | Wartość percentyla 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych wynikająca z napływu transgranicznego i udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do liczby godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 µg/m3 w roku kalendarzowym; | |
6) | dwutlenek azotu (NO2) | Udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego; | |
7) | tlenki azotu (NOx) | Udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego; | |
8) | pył zawieszony PM10 | Wartość percentyla 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych dla napływu transgranicznego i udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do liczby dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 µg/m3 w roku kalendarzowym5); | |
9) | pył zawieszony PM10 | Udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego; | |
10) | pył zawieszony PM2,5 | Udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego; | |
11) | ozon (O3) | Wartość percentyla 93,2 z serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do liczby dni z przekroczeniami wartości 120 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku którego dotyczy ocena; | |
12) | ozon (O3) | Udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do AOT406) liczonego w godzinach pomiędzy 800-2000 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 w roku, którego dotyczy ocena; | |
13) |
benzo(a)piren (B(a)P) |
Udział procentowy napływu transgranicznego w odniesieniu do stężenia średniego rocznego. |
Objaśnienia:
1) Schemat przemian chemicznych zastosowany przez model matematyczny i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub hiperłącze do strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
3) Wartości parametrów statystycznych dla napływu transgranicznego obliczone przy braku emisji z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
4) Udział procentowy napływu transgranicznego dla danego parametru liczony jest jako:
lub
5) 36-ta wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego. Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36-tego maksimum jest większa od 50 µg/m3, to oznacza, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 µg/m3), czyli że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
6) Wskaźnik określający zanieczyszczenie powietrza ozonem, obliczany dla okresu maj-lipiec jako suma różnic między stężeniem średnim jednogodzinnym wyrażonym w µg/m3 a wartością 80 µg/m3, dla każdej godziny w ciągu doby, między godziną 800a 2000czasu środkowoeuropejskiego CET, dla której stężenie jest większe niż 80 µg/m3.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY OKREŚLANIA RYZYKA WYSTĄPIENIA PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO, DOPUSZCZALNEGO LUB DOCELOWEGO SUBSTANCJI W POWIETRZU ALBO INFORMACJI O WYSTĄPIENIU PRZEKROCZENIA POZIOMU ALARMOWEGO, DOPUSZCZALNEGO LUB DOCELOWEGO SUBSTANCJI, O KTÓRYM MOWA W ART. 93 UST. 1 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Substancja | Zakres czasowy realizacji prognoz | |
1) | pył zawieszony PM10 | rok kalendarzowy; |
2) | dwutlenek azotu (NO2) | rok kalendarzowy; |
3) | dwutlenek siarki (SO2) | 01.10-31.03; |
4) | ozon (O3) | 01.04-30.09. |
Objaśnienia:
1) Schemat przemian chemicznych zastosowany przez model matematyczny i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub adres strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA NA POTRZEBY WYZNACZANIA REPREZENTATYWNOŚCI STANOWISK POMIAROWYCH, O KTÓRYCH MOWA W PRZEPISACH WYKONAWCZYCH WYDANYCH NA PODSTAWIE ART. 90 UST. 3 USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Substancja: | Parametr statystyczny: | |
1) | dwutlenek siarki (SO2) | percentyl 99,7 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 350 µg/m3 w roku kalendarzowym; |
2) | dwutlenek siarki (SO2) | percentyl 99,2 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 125 µg/m3 w roku kalendarzowym; |
3) | dwutlenek siarki (SO2) | stężenie średnie w okresie zimowym (01.10-31.03); |
4) | dwutlenek siarki (SO2) | stężenie średnie roczne; |
5) | dwutlenek azotu (NO2) | percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 µg/m3 w roku kalendarzowym; |
6) | dwutlenek azotu (NO2) | stężenie średnie roczne; |
7) | tlenki azotu (NOx) | stężenie średnie roczne; |
8) | tlenek węgla (CO) | stężenie maksymalne ośmiogodzinne kroczące i liczba dni z przekroczeniami wartości 10 000 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku; |
9) | pył zawieszony PM10 | percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 µg/m3 w roku kalendarzowym i trzydzieste szóste maksimum ze średnich dobowych3); |
10) | pył zawieszony PM10 | stężenie średnie roczne; |
11) | pył zawieszony PM2,5 | stężenie średnie roczne; |
12) |
benzo(a)piren (B(a)P) |
stężenie średnioroczne; |
13) | ozon (O3) |
percentyl 93,2 w rocznej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku oceny; AOT404) liczone w godzinach pomiędzy 800-2000 czasu środkowoeuropejskiego w okresie 01.05-31.07 w roku oceny; |
14) | arsen (As) | stężenie średnie roczne; |
15) | kadm (Cd) | stężenie średnie roczne; |
16) | nikiel (Ni) | stężenie średnie roczne; |
17) | ołów (Pb) | stężenie średnie roczne; |
18) | benzen (C6H6) | stężenie średnie roczne. |
Objaśnienia:
1) Schemat przemian chemicznych zastosowany przez model matematyczny i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub hiperłącze do strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
3) 36-ta wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego. Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36-tego maksimum jest większa od 50 µg/m3, to oznacza, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 µg/m3), czyli że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
4) Wskaźnik określający zanieczyszczenie powietrza ozonem, obliczany dla okresu maj-lipiec jako suma różnic między stężeniem średnim jednogodzinnym wyrażonym w µg/m3 a wartością 80 µg/m3, dla każdej godziny w ciągu doby, między godziną 800 a 2000czasu środkowoeuropejskiego CET, dla której stężenie jest większe niż 80 µg/m3.
ZAKRES PRZEKAZYWANYCH WYNIKÓW MODELOWANIA MATEMATYCZNEGO TRANSPORTU I PRZEMIAN SUBSTANCJI W POWIETRZU ORAZ ANALIZ WYNIKÓW TEGO MODELOWANIA, NA POTRZEBY PROGNOZOWANIA STĘŻEŃ SUBSTANCJI W POWIETRZU NA POTRZEBY OPRACOWANIA KRAJOWEGO PROGRAMU OCHRONY POWIETRZA, O KTÓRYM MOWA W ART. 91c USTAWY Z DNIA 27 KWIETNIA 2001 R. - PRAWO OCHRONY ŚRODOWISKA
Substancja: | Parametr statystyczny: | |
1) | dwutlenek azotu (NO2) | percentyl 99,8 z rocznej serii stężeń jednogodzinnych i liczba godzin z przekroczeniami wartości jednogodzinnej 200 µg/m3 w roku kalendarzowym; |
2) | dwutlenek azotu (NO2) | stężenie średnie roczne; |
3) | tlenki azotu (NOx) | stężenie średnie roczne; |
4) | pył zawieszony PM10 | percentyl 90,4 z rocznej serii stężeń dobowych i liczba dni z przekroczeniami wartości dobowej 50 µg/m3 w roku kalendarzowym i trzydzieste szóste maksimum ze średnich dobowych3); |
5) | pył zawieszony PM10 | stężenie średnie roczne; |
6) | pył zawieszony PM2,5 | stężenie średnie roczne; |
7) | ozon (O3) | percentyl 93,2 w rocznej serii maksimów dobowych stężenia ośmiogodzinnego kroczącego i liczba dni z przekroczeniami wartości 120 µg/m3 przez stężenia ośmiogodzinne kroczące w roku oceny; |
8) | ozon (O3) | liczby dni w ciągu roku, w których jednogodzinne stężenie ozonu przekroczyło wartość 180 µg/m3 i 240 µg/m3; |
9) | benzo(a)piren (B(a)P) | stężenie średnioroczne. |
Objaśnienia:
1) Schemat przemian chemicznych zastosowany przez model matematyczny i opis wykorzystanych danych meteorologicznych lub adres strony internetowej zawierającej powyższe informacje.
2) Układ współrzędnych płaskich prostokątnych PL-1992 jest jednym z układów tworzących państwowy system odniesień przestrzennych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 3 ust. 5 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne.
3) 36-ta wartość w uporządkowanym nierosnąco ciągu wartości stężeń 24-godzinnych z roku kalendarzowego. Jest to wartość powiązana z definicją poziomu dopuszczalnego dla pyłu zawieszonego PM10. Jeżeli wartość 36-tego maksimum jest większa od 50 µg/m3, to oznacza, że w roku wystąpiło więcej niż dozwolone 35 przypadków przekroczeń poziomu dopuszczalnego (D24=50 µg/m3), czyli że stężenie dopuszczalne 24-godzinne dla pyłu zawieszonego PM10 zostało przekroczone.
Informacje ogólne na temat programu ochrony powietrza | ||
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 | Rok referencyjny |
Rok (pierwszego) przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego, który doprowadził do opracowania programu ochrony powietrza |
2 | Kod strefy1) | |
3 |
Kod programu ochrony powietrza2) |
|
4 |
Nazwa programu ochrony powietrza |
|
5 |
Nazwa urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego za sporządzenie programu odnoszącego się do sytuacji przekroczenia |
|
6 |
Adres pocztowy urzędu marszałkowskiego |
|
7 |
Imię/ona i nazwisko/a pracownika/ów urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego/ych za przygotowanie danych |
8 |
Służbowy telefon pracownika/ów urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego/ych za przygotowanie danych |
|
9 |
Służbowy adres poczty elektronicznej pracownika/ów urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego/ych za przygotowanie danych |
|
10 |
Adres strony internetowej urzędu marszałkowskiego |
|
11 |
Adres strony internetowej, pod którym znajduje się obowiązująca wersja programu ochrony powietrza |
|
12 |
Przekroczenie poziomu substancji stanowiące podstawę do przygotowania programu ochrony powietrza |
Substancja określana jest jako: - "SO2" dwutlenek siarki, - "NO2" dwutlenek azotu, - "PM10" pył zawieszony PM10, - "PM2,5" pył zawieszony PM2,5, - "Pb" ołów w pyle zawieszonym PM10, - "C6H6" benzen, - "CO" tlenek węgla, - "O3" ozon, - "As" arsen w pyle zawieszonym PM10, - "Cd" kadm w pyle zawieszonym PM10, - "Ni" nikiel w pyle zawieszonym PM10, - "B(a)P" benzo(a)piren w pyle zawieszonym PM10 |
13 | Kod sytuacji przekroczenia3) |
14 |
Data przyjęcia programu ochrony powietrza |
|
15 | Ogłoszenie | Dziennik urzędowy województwa |
16 | Uwagi |
Objaśnienia:
1) Kod strefy określony w przepisach wydanych na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.
2) Kod dla programu. Może faktycznie być kodem strefy, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 87 ust.
3 ustawy, do którego dodaje się symbol substancji, dla której został wykonany program ochrony powietrza, wraz z
podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL0204PM10a).
3) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia
nadaje się kod. Kod składa się z 6 pól:
– kod województwa (dwa znaki),
– rok referencyjny (dwie cyfry),
– skrót nazwy strefy (trzy znaki),
– symbol zanieczyszczenia,
– symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
– numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Przykład: Mz02WarPM10d01.
2. Informacje dotyczące podziału źródeł zanieczyszczeń
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 |
Kod programu ochrony powietrza1) |
|
1.1 | Kod/y sytuacji przekroczenia2) | |
1.2 |
Rok referencyjny dla programu |
Rok (pierwszego) przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego, który doprowadził do opracowania programu ochrony powietrza |
2 |
Szacunkowy poziom tła regionalnego ogółem w µg/m3 lub ng/m3: |
Poziom tła regionalnego to stężenie zanieczyszczeń w µg/m3 lub ng/m3 w skali przestrzennej przekraczającej pięćdziesiąt km. Obejmuje on emisję substancji z obszaru poza obszarem przekroczenia, ale również ze źródeł w obrębie obszaru przekroczenia. Tło regionalne należy podzielić, jeżeli są dostępne właściwe dane: krajowe i transgraniczne |
2.1 | Krajowe | Liczba |
2.1.2 | Transgraniczne | Liczba |
2.1.3 | Naturalne | Liczba |
2.1.4 | Inne | Liczba |
3 |
Szacunkowy podział dla przyrostu tła miejskiego – Podział przyrostu tła miejskiego w µg/m3 lub ng/m3 |
Poziom przyrostu tła miejskiego – stężenie w miastach lub aglomeracjach, które są określane przez całkowite emisje z miast lub aglomeracji, ale nie są bezpośrednimi lokalnymi emisjami |
3.1 | Ogółem |
Łączna suma wielkości emisji, o której mowa w pozycjach 3.2–3.10 (liczba) |
3.2 | Ruch drogowy |
Emisja pochodząca wyłącznie z ruchu drogowego (z wyłączeniem emisji pochodzącej z terenowych maszyn roboczych) (liczba) |
3.3 | Przemysł, w tym produkcja ciepła i energii elektrycznej |
Emisje pochodzące z procesów przemysłowych i spalania (na przykład spiekalnie, piece). Wyklucza to emisję z mobilnych maszyn roboczych używanych w przemyśle. Ze względu na fakt, że przemysł jest bardzo szeroką kategorią, należy wskazać miejsce w Programie, gdzie można znaleźć informacje o ewentualnym wpływie różnych procesów przemysłowych (liczba) |
3.4 | Rolnictwo |
Emisja pochodząca bezpośrednio z działalności rolniczej (na przykład fermy drobiu), z wyłączeniem emisji pochodzącej z drogowych maszyn używanych w tym sektorze (liczba) |
3.5 |
Sektor handlowy i mieszkaniowy |
Emisja pochodząca z ogrzewania budynków handlowych lub mieszkaniowych (domowe kotły grzewcze) (liczba) |
3.6 | Żegluga |
Emisja pochodząca z żeglugi, z wyłączeniem emisji pochodzącej z drogowych maszyn roboczych używanych w portach (liczba) |
3.7 | Terenowe maszyny jezdne |
Wszystkie maszyny robocze używane w przemyśle, rolnictwie, sektorze handlowym i mieszkaniowym oraz żegludze (liczba) |
3.8 | Naturalne |
Źródła powodujące emisję, na które nie ma wpływu działalność człowieka np.: pył z dróg wzbudzony z drogi, nawet jeżeli ma pochodzenie naturalne, należy przyporządkować do kategorii "ruch drogowy", natomiast pył z pól uprawnych należy przyporządkować do kategorii "rolnictwo" (liczba) |
3.9 | Transgraniczne |
Emisje transgraniczne wpływające na poziom tła miejskiego (liczba) |
3.10 | Inne | Liczba |
4 |
Szacunkowy podział dla przyrostu lokalnego – podział lokalnego przyrostu w µg/m3 |
Przyrost lokalny określa zanieczyszczenia ze źródeł będących w bezpośrednim sąsiedztwie. Przyrost lokalny można oszacować jako różnicę pomiędzy stężeniem zmierzonym lub modelowanym w miejscu przekroczenia a poziomem tła miejskiego |
4.1 | Ogółem | Liczba |
4.2 | Ruch drogowy |
Emisja tylko z dróg i transportu (poza emisją z maszyn roboczych) (liczba) |
4.3 |
Przemysł, w tym produkcja ciepła i energii elektrycznej |
Emisje pochodzące z procesów przemysłowych i spalania (na przykład spiekalnie, piece). Wyklucza to emisję z mobilnych maszyn roboczych używanych w przemyśle. Ze względu na fakt, że przemysł jest bardzo szeroką kategorią, należy wskazać miejsce w programie ochrony powietrza, gdzie można znaleźć informacje o ewentualnym wpływie różnych procesów przemysłowych (liczba) |
4.4 | Rolnictwo |
Emisja pochodząca bezpośrednio z działalności rolniczej (na przykład fermy drobiu), z wyłączeniem emisji pochodzącej z drogowych maszyn używanych w tym sektorze (liczba) |
4.5 |
Sektor handlowy i mieszkaniowy |
Emisja pochodząca z ogrzewania budynków handlowych lub mieszkaniowych (domowe kotły grzewcze), z wyłączeniem emisji pochodzącej z drogowych maszyn używanych w tym sektorze (liczba) |
4.6 | Żegluga |
Emisja pochodząca z żeglugi, z wyłączeniem emisji pochodzącej z drogowych maszyn roboczych używanych w portach (liczba) |
4.7 | Terenowe maszyny jezdne |
Wszystkie maszyny robocze używane w przemyśle, rolnictwie, sektorze handlowym i mieszkaniowym oraz żegludze (liczba) |
4.8 | Naturalne |
Źródła powodujące emisję, na które nie ma wpływu działalność człowieka (na przykład pył wzbudzony z drogi), nawet jeżeli ma pochodzenie naturalne, należy przyporządkować do kategorii "ruch drogowy", natomiast pył z pól uprawnych należy przyporządkować do kategorii "rolnictwo" (liczba) |
4.9 | Transgraniczne |
Emisje transgraniczne wpływające na poziom tła lokalnego (liczba) |
4.10 | Inne | Liczba |
5 |
Klasyfikacja sytuacji przekroczeń: |
Ogólnie |
5.1 |
Odnosi się do przekroczeń poziomów dopuszczanych/docelowych – wartość średnioroczna w µg/m3 |
Liczba |
5.2 |
Odnosi się do liczby dni z przekroczeniami poziomów dopuszczalnych/docelowych – wartość 24-godzinna, 8-godzinna oraz 1-godzinna |
Liczba |
6 | Obszar przekroczenia w km2 | Liczba |
7 |
Klasyfikacja obszaru przekroczeń |
Wybrać właściwy: - wiejski (terytorium całego kraju z wyłączeniem miast o liczbie ludności powyżej 5 tysięcy, włączając w to jednostki terytorialne obejmujące co najmniej 90% obszarów zaliczonych do terenów rolniczych, leśnych lub naturalnych) - wiejski – niedaleko miasta - wiejski – regionalny wiejski – odległy - podmiejski - miejski |
8 |
Szacunkowa długość drogi w km, na której stężenie przekroczyło poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym |
Liczba |
9 |
Kod punktu pomiarowego3), w którym zarejestrowano przekroczenie |
|
10 |
Użyty model, jeżeli przekroczenie zostało zarejestrowane za pomocą obliczeń modelowych |
Tekst |
11 |
Ekspozycja narażenia na przekroczenie: |
Ogółem |
11.1 |
Szacunkowa średnia liczba ludności należącej do wrażliwych grup ludności na obszarze, na którym był przekroczony poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym |
Liczba |
11.2 |
Infrastruktura związana z wrażliwymi grupami ludności |
Liczba ośrodków (instytucji), w których przebywają osoby wrażliwe, takich jak przedszkola, szkoły, opieka zdrowotna, szpitale, żłobki (liczba) |
11.3 |
Szacunkowy obszar w km2, na którym został przekroczony poziom dopuszczalny lub poziom docelowy w roku referencyjnym |
Liczba |
11.4 | Rok referencyjny |
Rok odniesienia dla liczby ludności lub wrażliwych grup ludności, jeśli różni się od roku sprawozdawczego (data) |
12 | Przyczyna przekroczenia |
Wybrać właściwą: - duże natężenie ruchu w centrum miasta, - transgraniczne przenoszenie zanieczyszczenia powietrza spoza państwa członkowskiego Unii Europejskiej, - lokalne stacje benzynowe, - parkingi, - przechowywanie benzenu, - bliskość głównej drogi, - przemysł lokalny, w tym energetyka, - wydobycie lub górnictwo, - ogrzewanie domowe, - niezorganizowana emisja ze źródeł przemysłowych, - źródła naturalne lub zdarzenia naturalne, - zimowe solenie dróg, - inne |
13 | Uwagi | Tekst |
Objaśnienia:
1) Kod dla programu. Może faktycznie być kodem strefy, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 87
ust. 3 ustawy, do którego dodaje się symbol substancji, dla której został wykonany program ochrony powietrza,
wraz z podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL0204PM10a).
2) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia
nadaje się kod. Kod składa się z 6 pól:
– kod województwa (dwa znaki),
– rok referencyjny (dwie cyfry),
– skrót nazwy strefy (trzy znaki),
– symbol zanieczyszczenia,
– symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
– numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Przykład: Mz02WarPM10d01.
3) Kod krajowy i kod międzynarodowy punktu pomiarowego, służący do identyfikacji punktu pomiarowego: kod
krajowy jest nadawany przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska, a kod międzynarodowy jest
nadawany przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska.
3. Informacja dotycząca scenariusza emisji w roku zakończenia realizacji programu ochrony powietrza
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 | Informacje ogólne | |
1.1 |
Kod/y sytuacji przekroczenia1) |
|
1.2 |
Kod programu ochrony powietrza2) |
|
1.3 |
Ogłoszenie programu ochrony powietrza |
|
1.3.1 |
Opis programu ochrony powietrza |
Dokumentacja publikacji wraz z dokumentacją scenariusza– krótki opis programu ochrony powietrza, jakich stref dotyczy, ilość scenariuszy objętych programem, jak również informacja czy program zawiera plan działań krótkoterminowych (tekst – maksymalnie 400 znaków) |
1.3.2 | Tytuł uchwały | Tytuł podany w uchwale (tekst) |
1.3.3 | Data wejścia w życie uchwały | Rok |
1.3.4 |
Instytucja odpowiedzialna za ogłoszenie |
Na przykład Zarząd Województwa Pomorskiego (tekst) |
1.3.5 |
Adres strony internetowej, na której zamieszczona została ogłoszenie |
Link do strony internetowej |
2. | Okres, którego dotyczy prognoza | Rok |
3. | Rok odniesienia, w którym rozpoczyna się prognozy | Rok |
4. | Podział źródeł zanieczyszczeń |
Odniesienie do podziału źródeł podanych w tabeli nr 2 (odesłanie) |
5. | Scenariusz odniesienia: | |
5.1 | Opis scenariusza odniesienia |
Scenariusz odniesienia powinien prezentować scenariusz wielkości emisji rozpatrywanych substancji, jakie były w danym roku w sytuacji nie podejmowania żadnych dodatkowych działań – tak zwanych "bez zmian", który uwzględnia wpływ już realizowanych działań oraz planowanych działań w zakresie ograniczenia zanieczyszczeń, na przykład wynikających z dyrektyw ograniczających emisje z pojazdów, a także rozwój działalności wytwarzających zanieczyszczenia, na przykład wzrost natężenia ruchu drogowego. Generalnie prognoza stężenia stanowiącego punkt odniesienia w miejscu przekroczenia wymaga modelowych obliczeń uwzględniających przyszłe zmiany poziomu tła regionalnego, tła ogółem i udziału zanieczyszczeń ze źródeł lokalnych. Aby zobrazować przyszłe zmiany w tle regionalnym można wykorzystać wyniki modelowych obliczeń Międzynarodowego Programu Monitoringu i Oceny Przenoszenia Zanieczyszczeń Powietrza na Duże Odległości w Europie (EMEP)3) [http://www.emep.int], choć nie należy ich kopiować. Nie da się wydać ogólnych zaleceń dotyczących najlepszego sposobu oszacowania zmian w zanieczyszczeniach z okolicznych źródeł (w zasięgu trzydziestu km). Do ustalenia udziału zanieczyszczeń z tych źródeł można zastosować obliczenia modelowe, jeżeli jest to możliwe. Obliczenia te wymagają dużego poziomu szczegółowości w przypadku zanieczyszczeń ze źródeł, które mają duży wpływ na przekroczenia, na przykład do obliczenia stężenia wzdłuż krawężnika często uczęszczanej ulicy należy zastosować model dla tej ulicy. W przykładzie tym trzeba uwzględnić zmiany w intensywności ruchu drogowego oraz czynniki wpływające na emisje (tekst – maksymalnie 600 znaków) |
5.2 |
Emisja całkowita w kilotonach/rok (kt/r) |
Łączna wielkość emisji ze wszystkich źródeł na obszarze, do którego odnosi się program ochrony powietrza, plan działań krótkoterminowych lub działanie naprawcze. Projektowane emisje nie powinny uwzględniać redukcji wynikających z działań, których nie uwzględnia scenariusz odniesienia (liczba) |
5.3 |
Przewidywany poziom stężenia w roku prognozowanym w µg/m3 lub ng/m3 |
Przewidywane poziomy stężenia w roku prognozowanym w ramach scenariusza odniesienia. Średnia wartość roczna w µg/m3 (liczba) |
5.4 |
Przewidywana liczba przekroczeń w roku prognozowanym |
Przewidywane poziomy stężenia w roku prognozowanym w ramach scenariusza odniesienia. Przewidywany poziom stężenia, jeżeli normą jest liczba dni z przekroczeniem poziomu dopuszczalnego – wartość 24-godzinna, w roku kalendarzowym (liczba) |
5.5 |
Działania naprawcze określone w programie ochrony powietrza |
Należy wskazać działania naprawcze określone w programie ochrony powietrza i wprowadzone do informacji o programie ochrony powietrza, które zostały uwzględnione w scenariuszu odniesienia (tekst – maksymalnie 800 znaków) |
6 | Uwagi | Tekst |
7 | Scenariusz prognozy: | |
7.1 | Opis scenariusza prognozy |
Opis scenariusza emisji wykorzystywanego do prognozy. Należy podać założenia dotyczące scenariusza emisji, jak również odniesienie do programu ochrony powietrza (rozdział i strona dokumentu) (tekst – maksymalnie 600 znaków) |
7.2 | Łączna wielkość emisji na rozpatrywanym obszarze w kt/rok |
Łączna wielkość emisji ze wszystkich źródeł na obszarze, do którego odnosi się program ochrony powietrza, plan działań krótkoterminowych lub działanie naprawcze. Projektowane emisje powinny uwzględniać redukcje wynikające ze środków, których nie uwzględnia scenariusz odniesienia (liczba) |
7.3 | Przewidywany poziom stężenia w roku prognozowanym w µg/m3 lub ng/m3 |
Przewidywane poziomy stężenia w roku prognozowanym w ramach prognozy. Średnia wartość roczna w µg/m3 (liczba) |
7.4 | Przewidywana liczba przekroczeń w roku prognozowanym |
Przewidywane poziomy stężenia w roku prognozowanym w ramach prognozy. Przewidywany poziom stężenia, jeżeli normą jest liczba dni z przekroczeniem poziomu dopuszczalnego – wartość 24-godzinna, w roku kalendarzowym (liczba) |
7.5 | Działania naprawcze określone w programie ochrony powietrza |
Należy wskazać działania naprawcze określone w programie ochrony powietrza i wprowadzone do informacji o programie ochrony powietrza, które zostały uwzględnione w prognozie (tekst – maksymalnie 800 znaków) |
8. | Uwagi | Tekst |
Objaśnienia:
1) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia
nadaje się kod. Kod składa się z 6 pól:
– kod województwa (dwa znaki),
– rok referencyjny (dwie cyfry),
– skrót nazwy strefy (trzy znaki),
– symbol zanieczyszczenia,
– symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
– numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Przykład: Mz02WarPM10d01.
2) Kod dla programu. Może faktycznie być kodem strefy, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 87 ust.
3 ustawy, do którego dodaje się symbol substancji, dla której został wykonany program ochrony powietrza, wraz z
podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL0204PM10a).
3) Oświadczenie rządowe z dnia 18 listopada 1988 r. w sprawie przystąpienia przez Polską Rzeczpospolitą Ludową do
Protokołu do Konwencji z 1979 r. w sprawie transgranicznego zanieczyszczania powietrza na dalekie odległości,
dotyczącego długofalowego finansowania wspólnego programu monitoringu i oceny przenoszenia zanieczyszczeń
powietrza na dalekie odległości w Europie (EMEP), sporządzonego w Genewie dnia 28 września 1984 r. (Dz. U. z
1988 r. poz. 314).
4. Informacje dotyczące działań naprawczych określonych w programie ochrony powietrza
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1. | Informacje ogólne | |
1.1 |
Kod/y sytuacji przekroczenia1) |
|
1.2 |
Kod programu ochrony powietrza2) |
|
1.3 | Scenariusz oceny |
Scenariusz realizacji działań: prognozy lub bazowy (tekst – maksymalnie 400 znaków) |
2. | Opis działań naprawczych | |
2.1 |
Kod działania naprawczego3) |
|
2.2 |
Nazwa działania naprawczego |
Opisowy tytuł działania (tekst) |
2.3 |
Opis działania naprawczego |
Krótki opis działania (tekst – maksymalnie 600 znaków) |
2.4 |
Klasyfikacja działań naprawczych |
Należy określić charakter działania naprawczego, określonego w programie ochrony powietrza, na podstawie listy Słownika danych Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET)4), zamieszczonego pod linkiem: http://dd.eionet.europa.eu/vocabulary/aq/measureclassific ation Przykłady klasyfikacji działań naprawczych: Zamówienia publiczne: Nowe pojazdy, włączając w to pojazdy niskoemisyjne |
Niskoemisyjne stacjonarne źródła spalania Inne Zarządzanie i planowanie ruchem komunikacyjnym: Strefy płatnego parkowania Zarządzanie parkingami i miejscami postojowymi Obniżenie dopuszczalnej prędkości i kontrola jej przestrzegania Inne formy komunikacji (na przykład rozwój ścieżek rowerowych i pieszych traktów) Transport towarowy Efektywny rozwój komunikacji publicznej Planowanie przestrzenne jako środek do planowania udogodnień w środkach transportu Zachęcanie do zmiany środków transportu Inne Paliwa niskoemisyjne dla małych, średnich i dużych źródeł stacjonarnych i mobilnych: Zamiana na instalacje wykorzystujące paliwa niskoemisyjne Inne Informacja publiczna / edukacja: Internet Radio Telewizja Biuletyn Inne Inne, podać jakie: |
2.5 | Kategoria działań |
Należy określić kategorię działania naprawczego, określonego w programie ochrony powietrza, z wykorzystaniem przedstawionych poniżej kategorii: Działania zintegrowane z programem ochrony powietrza Działania zintegrowane z planem działań krótkoterminowych Działania mające na celu ochronę wrażliwych grup Działania poza programem ochrony powietrza i planem działań krótkoterminowych Działania we współpracy z innym krajem Inne W przypadku typu działania, który nie jest uwzględniony powyższej, należy zaznaczyć "Inne" i wybrać z listy Słownika Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET)4), zamieszczonego pod linkiem: http://dd.eionet.europa.eu/vocabulary/aq/measuretype |
2.6 | Szczeble administracyjne |
Wybrać właściwy szczebel administracyjny odpowiedzialny za wdrożenie działania naprawczego: - gminny lub powiatowy, - wojewódzki. |
2.7 | Zakres czasowy |
Wybrać właściwy: - krótkoterminowy – poniżej jednego roku, - średnioterminowy – jeden rok, - długoterminowy – powyżej jednego roku. |
2.8 | Koszty: |
Szacunkowe koszty realizacji działania w całym okresie realizacji |
2.8.1 | Szacunkowe koszty realizacji |
Szacunkowe koszty łączne obejmują wszystkie koszty, planowane do poniesienia przez sektor/y wskazane jako odpowiedzialne za realizację działania (liczba) |
2.8.2 | Waluta |
Wybrać właściwą walutę ze Słownika EIONET – Waluty Unii Europejskiej, na przykład polski złoty (PLN), euro (EUR) |
2.8.3 | Uwagi | Tekst |
2.9 |
Sektor/y źródłowy/e uwzględniony/e w działaniu naprawczym: |
Wybrać właściwy: - ruch drogowy, - przemysł, w tym produkcja ciepła i energii elektrycznej, - rolnictwo - sektor handlowy i mieszkaniowy - żegluga, - terenowe maszyny jezdne, nieporuszające się po jezdni, - inne, podać jakie Jeżeli odpowiedź brzmi "Inne", proszę podać dodatkowe wyjaśnienie w komentarzu |
2.9.1 | Komentarz | Tekst |
2.10 | Skala przestrzenna |
Wybrać właściwą: - gminna lub powiatowa, - miasto, jako część strefy - strefa - wojewódzka |
2.11 | Planowana realizacja: |
Status realizacji działań uwzględnia status programu ochrony powietrza, na przykład aktualizacja programu ochrony powietrza. Wybrać właściwy status: - realizowane - inne - planowane - przygotowywane. W przypadku statusu działania, który nie jest uwzględniony powyższej, należy zaznaczyć "Inne" i wybrać z listy Słownika Europejskiej Sieci Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET)4), zamieszczonego pod linkiem: http://dd.eionet.europa.eu/vocabulary/aq/measureimplementationstatus |
2.12 | Status realizacji | Rok – miesiąc – dzień (data) |
2.12.1 | Planowany termin rozpoczęcia realizacji działania | Rok – miesiąc – dzień (data) |
2.12.2 | Planowany termin zakończenia realizacji działania | Rok – miesiąc – dzień (data) |
2.13 | Planowany termin osiągniecia efektu realizacji działania naprawczego | Rok – miesiąc – dzień (data) |
2.14 | Wskaźnik monitorowania postępu |
Proponowane wskaźniki specyficzne dla planowanych działań naprawczych jak: 1. Liczba przeprowadzonych termomodernizacji (sztuk). 2. Liczba wymian źródeł ogrzewania z paliwa stałego na: 1) przyłącze do sieci ciepłowniczej (sztuk); 2) ogrzewanie gazowe (sztuk); 3) przyłącze do sieci gazowej (sztuk); 4) odnawialne źródła energii (sztuk); 5) ogrzewanie na paliwo stałe (sztuk). 3. Liczba miejsc parkingowych (sztuk), liczba wymienionych urządzeń grzewczych na paliwa stałe (sztuk). 4. Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie spalania odpadów i pozostałości roślinnych (sztuk). 5. Liczba wykrytych nieprawidłowości w zakresie spalania odpadów i pozostałości roślinnych (sztuk). |
2.15 | Uwagi | Tekst |
2.16 | Redukcja emisji w ciągu roku osiągnięta w wyniku realizacji działania naprawczego w kilotonach/rok (kt/r) | Liczba |
2.17 |
Planowany wpływ na poziomy stężeń w roku prognozowanym w µg/m3 |
Planowana wielkość zmiany stężeń substancji (objętej programem) w roku prognozowanym w związku z realizacją działania naprawczego (liczba) |
2.18 |
Inne ważne terminy związane z realizacją działania naprawczego |
Ważne terminy, np. zakończenia poszczególnych etapów realizacji działania naprawczego, mające wpływ na realizację tego działania (liczba) |
2.19 | Uwagi | Tekst |
Objaśnienia:
1) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia
nadaje się kod. Kod składa się z 6 pól:
– kod województwa (dwa znaki),
– rok referencyjny (dwie cyfry),
– skrót nazwy strefy (trzy znaki),
– symbol zanieczyszczenia,
– symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
– numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Przykład: Mz02WarPM10d01.
2) Kod dla programu. Może faktycznie być kodem strefy, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 87
ust. 3 ustawy, do którego dodaje się symbol substancji, dla której został wykonany program ochrony powietrza,
wraz z podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL0204PM10a).
3) Kod działania naprawczego służący do identyfikacji działań naprawczych w sprawozdaniu z realizacji programu
ochrony powietrza, przygotowywanym na podstawie aktu wykonawczego wydanego na podstawie art. 94 ust. 3
ustawy.
4) Europejska Sieć Informacji i Obserwacji Środowiska (EIONET) jest siecią partnerską Europejskiej Agencji
Środowiska oraz jej państw członkowskich i współpracujących.
5. Informacja dotycząca planu działań krótkoterminowych, jeżeli jest częścią programu ochrony
powietrza
Informacje ogólne na temat planu działań krótkoterminowych | ||
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 |
Rok referencyjny dla planu działań krótkoterminowych |
Rok (pierwszego) przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego, który doprowadził do opracowania planu działań krótkoterminowych, który stanowi integralną cześć programu ochrony powietrza |
2 |
Czy zidentyfikowano zagrożenia przekroczenia poziomów alarmowych (zwanych dalej "PA") lub istotne przekroczenia (ponad 200%) poziomów dopuszczalnych (zwanych dalej "PD") lub docelowych (zwanych dalej "PDC") w ciągu ostatnich 5 lat? Jeżeli tak, proszę podać szczegóły |
Tak, PA Tak, PD lub PDC Tak, obydwa Nie |
3 |
Link do strony internetowej, na której został zamieszczony plan działań krótkoterminowych |
|
4 |
Czy zidentyfikowano zagrożenia przekroczenia PA lub istotne (ponad 200%) przekroczenia PD lub PDC |
Tak, PA Tak, PD lub PDC Tak, obydwa Nie |
5 |
Prawdopodobny wpływ realizowanego planu działań krótkoterminowych na poziomy zanieczyszczeń. Proszę podać informację na temat źródła emisji, analizy podziału źródeł emisji i odpowiedzialnego odniesienia przestrzennego oraz odnieść się do wyboru działań |
Tekst – maksymalnie do 400 znaków |
6 |
Działania krótkoterminowe: rodzaj i sektory |
|
6.1 |
Czy plan działań krótkoterminowych ma w szczególności na celu: |
|
Zmniejszenie emisji* |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst – maksymalnie do 400 znaków | |
Skrócenie czasu trwania przekroczenia* |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst – maksymalnie 400 znaków | |
Ograniczenie narażenia* |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst – maksymalnie 400 znaków | |
7 | Jakie rodzaje środków: | |
Edukacja/Informacja* |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst – maksymalnie 400 znaków | |
Techniczne* |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst – maksymalnie 400 znaków | |
Ekonomiczne/Finansowe* |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst – maksymalnie 400 znaków | |
Szczególnej ochrony wrażliwych grup ludności* |
Tak Nie |
|
Jeżeli tak, proszę podać szczegóły | Tekst – maksymalnie 400 znaków |
8 |
Proszę opisać procesy monitorowania i oceny |
Tekst – maksymalnie 600 znaków |
9 |
Proszę opisać ogólną strategię udostępniania informacji, w tym wszystkim zainteresowanym stronom |
Tekst – maksymalnie 600 znaków |
10 |
Proszę podać krótki komentarz na temat doświadczeń i poglądów, czy plan działań krótkoterminowych i program ochrony powietrza wzajemnie się uzupełniają, czy też występują rozbieżności? Jakie aspekty ogólnej strategii jakości powietrza są wspierane przez plan działań krótkoterminowych? |
Tekst – maksymalnie 600 znaków |
* Należy zaznaczyć prawidłową odpowiedź.
I. Informacje ogólne na temat sprawozdania z realizacji programu ochrony powietrza | ||
Lp. | Zawartość | Opis |
1 | Rok referencyjny |
Rok (pierwszego) przekroczenia poziomu dopuszczalnego lub docelowego, który doprowadził do opracowania programu ochrony powietrza |
2 | Województwo | |
3 | Kod strefy1) | |
4 |
Kod programu ochrony powietrza2) |
|
5 |
Nazwa urzędu marszałkowskiego |
|
6 |
Adres pocztowy urzędu marszałkowskiego |
7 |
Imię/ona i nazwisko/a pracownika/ów z urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego/ych za przygotowanie danych |
|
8 |
Służbowy telefon pracownika/ów z urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego/ych za przygotowanie danych |
|
9 |
Służbowy adres poczty elektronicznej pracownika/ów z urzędu marszałkowskiego odpowiedzialnego/ych za przygotowanie danych |
|
10 | Uwagi | Tekst |
II. Zestawienie działań naprawczych | ||
Lp. | Zawartość | Odpowiedź |
1 |
Kod działania naprawczego3) |
|
2 | Tytuł | Tekst |
3 |
Kod sytuacji przekroczenia4) |
|
4 | Opis |
Opis działania naprawczego (tekst – maksymalnie 600 znaków) |
5 | Nazwa i kod strefy1) |
6 | Obszar |
Obszar strefy, na którym podjęto działanie naprawcze. Opis obszaru, na którym leżą źródła emisji uwzględnione w działaniach naprawczych (tekst – maksymalnie 600 znaków) |
7 | Termin zastosowania | Data rozpoczęcia i zakończenia |
8 |
Skala czasowa osiągnięcia redukcji stężenia |
Skala czasowa działań naprawczych: A: krótkoterminowe; B: średniookresowe (około roku); C: długoterminowe. Jeżeli jest więcej niż jeden kod – każdy kod oddziela się średnikiem |
9 |
Kategoria źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze |
Do określania kategorii źródeł emisji, której dotyczy działanie naprawcze: A: transport; B: przemysł, w tym wytwarzanie ciepła i energii elektrycznej; C: rolnictwo; D: źródła związane z handlem i mieszkalnictwem; E: inne. Jeżeli jest więcej niż jedna kategoria- każdą kategorię oddziela się średnikiem. Jeżeli zostanie zastosowany kod "Inne", objaśnia się go w pozycji "Uwagi" |
10 |
Wskaźnik(i) monitorowania postępu |
Proponowane wskaźniki specyficzne dla planowanych działań naprawczych jak: 1. Liczba przeprowadzonych termomodernizacji (sztuki). 2. Liczba wymian źródeł ogrzewania z paliwa stałego na: 1) przyłącze do sieci ciepłowniczej (sztuki); 2) ogrzewanie gazowe (sztuki); 3) przyłącze do sieci gazowej (sztuki) 4) odnawialne źródła energii (sztuki); 5) ogrzewanie na paliwo stałe (sztuki). 3. Liczba miejsc parkingowych (sztuk), liczba wymienionych urządzeń grzewczych na paliwa stałe (sztuk). 4. Liczba przeprowadzonych kontroli w zakresie spalania odpadów i pozostałości roślinnych (sztuk). 5. Liczba wykrytych nieprawidłowości w zakresie spalania odpadów i pozostałości roślinnych (sztuk). |
11 | Efekt ekologiczny |
Wielkość redukcji emisji zanieczyszczeń: pył zawieszony PM10, pył zawieszony PM2,5, NOx, benzo(a)piren w pyle zawieszonym PM10 (liczba) |
12 |
Szacunkowa wysokość całkowita poniesionych kosztów (w PLN) |
Szacunkowe koszty łączne obejmują wszystkie koszty poniesione przez sektor/y wskazane jako odpowiedzialne za realizację działania (liczba) |
13 |
Szacunkowa wysokość całkowita poniesionych kosztów (w EUR) |
Szacunkowe koszty łączne obejmują wszystkie koszty poniesione przez sektor/y wskazane jako odpowiedzialne za realizację działania (liczba) |
14 |
Szacunkowy poziom stężeń substancji objętych programem ochrony powietrza w roku prognozy |
Liczba |
15 | Uwagi | Tekst |
Objaśnienia:
1) Kod strefy określony w przepisach wydanych na podstawie art. 87 ust. 3 ustawy.
2) Kod dla programu. Może faktycznie być kodem strefy, określonym w przepisach wydanych na podstawie art. 87
ust. 3 ustawy, do którego dodaje się symbol substancji, dla której wykonany zostały program ochrony powietrza,
wraz z podaniem okresu uśredniania wyników pomiarów (na przykład PL0204PM10a).
3) Kod działania naprawczego, służący do identyfikacji działań naprawczych w sprawozdaniu z realizacji programu
ochrony powietrza, przygotowywanym na podstawie aktu wykonawczego wydanego na podstawie art. 94 ust. 3
ustawy.
4) Kod sytuacji przekroczenia służący do identyfikacji sytuacji przekroczeń w strefie. Każdej sytuacji przekroczenia
nadaje się kod. Kod składa się z 6 pól:
– kod województwa (dwa znaki),
– rok referencyjny (dwie cyfry),
– skrót nazwy strefy (trzy znaki),
– symbol zanieczyszczenia,
– symbol czasu uśredniania (h/d/a/8) stężeń przekraczających poziom dopuszczalny lub poziom docelowy,
– numer kolejny obszaru przekroczeń w strefie (dwa znaki).
Przykład: Mz02WarPM10d01.
Sprawozdanie z realizacji planu działań krótkoterminowych
1. Ogólne | |
2. Link do strony internetowej, na której został zamieszczony plan działań krótkoterminowych |
|
2.1. Czy były stwierdzone przekroczenia poziomów alarmowych (zwanych dalej "PA") lub istotne przekroczenia (ponad 200%) poziomów dopuszczalnych (zwanych dalej "PD") lub docelowych (zwanych dalej "PDC") w ciągu ostatnich trzech lat?* |
Tak, PA Tak, PD/PDC Tak, obydwa Nie |
Jeśli tak, proszę podać szczegóły |
Tekst – maksymalnie 400 znaków |
3. Proszę opisać wszystkie aspekty wdrażania planu oraz dodać swoje uwagi i doświadczenia Tekst – maksymalnie 600 znaków | |
4. Czy plan działań krótkoterminowych został rozpoczęty* |
Tak Nie |
4.1. Jeżeli tak, to jak często, w jakich sytuacjach? Proszę opisać Tekst – maksymalnie 600 znaków | |
5. Plany działań krótkoterminowych: udostępnienie informacji do publicznej wiadomości: | |
5.1. Czy informacje dotyczące planu były podawane do publicznej wiadomości* |
Tak Internet Radio Telewizja Inne Nie |
5.2. Link do strony internetowej, na której została zamieszczona informacja |
5.3. Proszę opisać ogólną strategię udostępniania informacji, w tym wszystkim zainteresowanym stronom Tekst – maksymalnie 600 znaków |
6. Plany działań krótkoterminowych: wpływ |
6.1. Proszę podać informację na temat wpływu i skuteczności podjętych działań przez sektory Tekst – maksymalnie 600 znaków |
6.2. Jakie działania zostały uznane za najbardziej skuteczne? Proszę opisać te działania i wyjaśnić dlaczego Tekst – maksymalnie 600 znaków |
6.3. Proszę podać linki do raportów i/lub odniesienia do innych dokumentów wykorzystane do przygotowania sprawozdania z planu działań krótkoterminowych Tekst – maksymalnie 600 znaków |
7. Pozostałe problemy Tekst – maksymalnie 600 znaków |
8. Uwagi Tekst |
* Należy zaznaczyć prawidłową odpowiedź.
1) dyrektywę 2004/107/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 grudnia 2004 r. w sprawie arsenu, kadmu, rtęci, niklu i wielopierścieniowych węglowodorów aromatycznych w otaczającym powietrzu (Dz. Urz. UE L 23 z 26.01.2005, str. 3, Dz. Urz. UE L 87 z 31.03.2009, str. 109 oraz Dz. Urz. UE L 226 z 29.08.2015, str. 4);
2)dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/50/WE z dnia 21 maja 2008 r. w sprawie jakości powietrza i czystszego powietrza dla Europy (Dz. Urz. UE L 152 z 11.06.2008, str. 1 oraz Dz. Urz. UE L 226 z 29.08.2015, str. 4);
3)dyrektywę Komisji (UE) 2015/1480 z dnia 28 sierpnia 2015 r. zmieniającą niektóre załączniki do dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 2004/107/WE i 2008/50/WE ustanawiające przepisy dotyczące metod referencyjnych, zatwierdzania danych i lokalizacji punktów pomiarowych do oceny jakości powietrza (Dz. Urz. UE L 226 z 29.08.2015, str. 4); 4)decyzję wykonawczą Komisji 2011/850/UE z dnia 12 grudnia 2011 r. ustanawiającą zasady stosowania dyrektyw 2004/107/WE i 2008/50/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do systemu wzajemnej wymiany informacji oraz sprawozdań dotyczących jakości otaczającego powietrza (Dz. Urz. UE L 335 z 17.12.2011, str. 86 oraz Dz. Urz. UE L 156 z 20.06.2017, str. 36).
Sejm uchwalił w piątek ustawę, która obniża składkę zdrowotną dla przedsiębiorców. Zmiana, która wejdzie w życie 1 stycznia 2026 roku, ma kosztować budżet państwa 4,6 mld zł. Według szacunków Ministerstwo Finansów na reformie ma skorzystać około 2,5 mln przedsiębiorców. Teraz ustawa trafi do Senatu.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Osoba ubiegająca się o pracę będzie musiała otrzymać informację o wysokości wynagrodzenia, ale także innych świadczeniach związanych z pracą - zarówno tych pieniężnych, jak i niepieniężnych. Ogłoszenie o naborze i nazwy stanowisk mają być neutralne pod względem płci, a sam proces rekrutacyjny - przebiegać w sposób niedyskryminujący. Zdaniem prawników nowe przepisy mogą wymusić zmiany regulaminów wynagradzania w firmach czy układów zbiorowych.
Grażyna J. Leśniak 04.04.2025Z początkiem kwietnia na liście refundacyjnej znajdzie się 29 nowych leków, z czego 7 stosowanych w chorobach rzadkich. Znalazły się na niej m.in. terapia dla dzieci od drugiego roku życia chorych na mukowiscydozę i szczepionki dla seniorów na półpaśca i RSV. Ogólnie na liście znajdzie się 10 nowych terapii onkologicznych i 19 z innych kategorii.
Inga Stawicka 01.04.20251 kwietnia br. nowelizacja ustawy o Krajowej Sieci Onkologicznej wchodzi w życie. Wprowadza ona zmiany w zakresie terminów pierwszej kwalifikacji podmiotów leczniczych na poszczególne poziomy zabezpieczenia opieki onkologicznej Krajowej Sieci Onkologicznej oraz wdrażania elementów KSO. Wcześniej wejście w życie większości elementów reformy przesunięto o ponad rok.
Agnieszka Matlacz 01.04.2025Nie będzie podwyższenia kar dla pracodawców, przewidzianych w Kodeksie pracy, za wykroczenia przeciwko prawom pracowników. W czwartek Sejm przyjął poprawkę Senatu wykreślającą z ustawy poprawkę Lewicy. Posłowie zgodzili się też na to, by agencje pracy tymczasowej mogły zatrudniać cudzoziemców także na podstawie umów cywilnoprawnych, a nie tylko na umowę o pracę.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Sejm przyjął w czwartek większość poprawek redakcyjnych i doprecyzowujących, które Senat wprowadził do ustawy o rynku pracy i służbach zatrudnienia. Przewiduje ona reformę urzędów pracy, w tym m.in. podniesienie zasiłku dla bezrobotnych i ułatwienia w podnoszeniu kwalifikacji zawodowych. Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.
Grażyna J. Leśniak 20.03.2025Identyfikator: | Dz.U.2018.1120 |
Rodzaj: | Rozporządzenie |
Tytuł: | Zakres i sposób przekazywania informacji dotyczących zanieczyszczenia powietrza. |
Data aktu: | 06/06/2018 |
Data ogłoszenia: | 11/06/2018 |
Data wejścia w życie: | 26/06/2018 |