Wyroby medyczne, niezbędne do świadczenia wysokiej jakości opieki zdrowotnej, obejmują bardzo szerokie spektrum produktów, od bandaży, przez wózki inwalidzkie, po skomplikowane urządzenia wszczepialne. W związku z tym zróżnicowaniem, liczba wyrobów medycznych funkcjonujących na polskim rynku oceniana jest na około 300 tysięcy. Wśród różnych typów wyrobów można wyodrębnić szerszą ich grupę – wyroby medyczne na zlecenie, które wydawane są na zlecenie osoby uprawnionej, pielęgniarki lub położnej oraz podlegają finansowaniu ze środków publicznych.
WZORY DOKUMENTÓW w LEX:
- Zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne >
- Zlecenie naprawy wyrobu medycznego >
- Zlecenie na zaopatrzenie w wyroby medyczne przysługujące comiesięcznie - kontynuacja >
NFZ wydaje na to na 1,2 mld zł
Zgodnie z treścią udostępnionego w połowie czerwca br. raportu Innowo (Instytutu Innowacji i Odpowiedzialnego Rozwoju) „Sektor wyrobów medycznych w Polsce – wielkość, oddziaływanie, znaczenie”, łączne wydatki płatnika publicznego na finansowanie wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie w 2020 r. wyniosły 1,2 mld zł. Kwota może robić wrażenie, jednak należy mieć na względzie to, jak duża jest to grupa produktów, jakie jest na nią zapotrzebowanie, a w konsekwencji fakt, że finansowanie wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie przez płatnika publicznego nie pokrywa w całości kosztów tych wyrobów. Autorzy raportu wskazali, że udział dopłat pacjentów w Polsce do cen wyrobów medycznych na zlecenie stanowi ponad 40 proc. wydatków całkowitych na ten cel, co stanowi proporcję nieporównywalnie wyższą niż obserwowana w innych krajach naszego regionu.
Czytaj: Certyfikowanie aplikacji medycznych może być przedpolem ich przyszłej refundacji>>
Niecały miesiąc po publikacji wspomnianego raportu, w Biuletynie Informacji Publicznej Rządowego Centrum Legislacji pojawiła się informacja o wydłużeniu terminu konsultacji publicznych, dotyczących długo wyczekiwanego przez pacjentów i branżę medyczną projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie.
Cena promocyjna: 169 zł
|Cena regularna: 169 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 126.75 zł
Celem zwiększenie dostępności dla pacjentów
Projektowana nowelizacja ma stanowić odpowiedź na uwagi i postulaty dotyczące zmian w zakresie wycen, limitów i zasad refundowania poszczególnych wyrobów, które od lat wysyłane były do Ministerstwa Zdrowia zarówno przez organizacje pacjenckie, jak i przez świadczeniodawców oraz producentów wyrobów medycznych.
Zgodnie z treścią uzasadnienia do projektowanej nowelizacji, jej celem jest zwiększenie dostępności pacjentów do wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie, a także uszczegółowienie obowiązujących przepisów, aby wyeliminować istniejące problemy interpretacyjne.
Projekt rozporządzenia przewiduje zmiany w zakresie:
- refundacji wyrobów płaskodzianych (odzież uciskowa na kończynę górną i dolną); projekt określa ponadto szczegółowe limity finansowania zależnie od modelu wyrobu, a także produkcji seryjnej i na zamówienie;
- zwiększenia limitu finansowania dotyczącego soczewek okularowych korekcyjnych do bliży i dali powyżej 6,25 dioptrii; projektodawca zaproponował również podniesienie limitu w przypadku soczewek kontaktowych twardych;
- podniesienia limitu finansowania w przypadku lupy, monookularu, okularów lupowych oraz okularów lornetkowych do bliży i dali;
- podniesienia limitu aparatów słuchowych na przewodnictwo powietrzne i kostne, zarówno dla dzieci jak i dorosłych;
- refundacji rurek tracheostomijnych z zapasowym wkładem, jak i silikonowych;
- rozszerzenia refundacji zestawów infuzyjnych do osobistej pompy insulinowej o wskazanie: cukrzyca typu 3; w projekcie wprowadzono także zapis umożliwiający refundację zestawów do pomp bezdrenowych;
- ujednolicenia zasad refundacji worków do zbiórki moczu, a także wprowadzenia osobnej kategorii pasków do mocowania worków do zbiórki moczu w konkretnym wskazaniu;
- refundacji worków stomijnych, a także osobnej refundacji na płytki do worków stomijnych w systemie dwuczęściowym, a także na wyroby służące do usuwania i uszczelniania worków stomijnych;
- uszczegółowienia kategorii wyrobów chłonnych podlegających refundacji;
- limitu refundacyjnego na CPAP (aparat z maską do leczenia obturacyjnego bezdechu sennego), który podzielony został na maskę i aparat;
- uregulowania kwestii limitów dot. wyrobów dla pacjentów z mukowiscydozą;
- kompleksowego uregulowania zasad refundacji wózków inwalidzkich;
- poszerzenia dostępu do refundacji zbiorników na insulinę do osobistej pompy insulinowej;
- dostosowania limitów typów systemu CGM-RT powiązanych z typem pompy insulinowej;
- rozszerzenia wskazań do zlecania czujników do systemu monitorowania stężenia glukozy (Flash Glucose Monitoring – FGM);
- wprowadzenia refundacji wymienników ciepła i wilgoci HME.
Z uwagi na obszerność zaproponowanych zmian i konieczność ich dogłębnej analizy, a także w odpowiedzi na kierowane do MZ postulaty dotyczące wydłużenia terminu konsultacji społecznych projektu, resort zdecydował się na wydłużenie terminu uzgodnień, opiniowania i konsultacji publicznych do 8 sierpnia 2022 roku.
Czytaj: Pacjenci ze stomią wydają za dużo - ministerstwo szykuje ograniczenia>>
Możliwa poprawa sytuacji?
To, czy nowelizacja poprawi obserwowaną na polskim rynku sytuację związaną z finansowaniem przez płatnika publicznego wyrobów medycznych na zlecenie, pozostaje pytaniem otwartym. Aby ocenić rozwiązania wprowadzone w proponowanej nowelizacji trzeba będzie poczekać do przyszłego roku, bowiem rozporządzenie MZ zmieniające rozporządzenie w sprawie wykazu wyrobów medycznych wydawanych na zlecenie ma wejść w życie po 90 dniach od ogłoszenia. Tak długie vacatio legis wynika z konieczności wprowadzenia przez świadczeniodawców, realizujących umowy o udzielanie świadczeń w rodzaju zaopatrzenie w wyroby medyczne, nowego asortymentu wyrobów medycznych i podpisanie aneksów do obowiązujących umów oraz dostosowania systemu informatycznego NFZ w zakresie słownika wyrobów medycznych oraz słownika wzorców kompetencji.
Autorki: Katarzyna Czyżewska i Dominika Chróstowska z Czyżewscy kancelaria adwokacka
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.