Zakładając niepubliczny zakład opieki zdrowotnej dokonałem odpowiednich rejestrów uznawanych przez NFZ. Obecnie Fundusz żąda nowego rejestru zakładu. Na jakiej podstawie? W zakładzie nic nie uległo zmianie a ostatni wypis z rejestru Fundusz uznał za prawidłowy i podpisał ze mną umowę.
Czy Fundusz ma prawo żądać nowych rejestrów?
Tak. W świetle obowiązujących przepisów Narodowy Fundusz Zdrowia ma nie tylko prawo, ale obowiązek uzyskać od świadczeniodawców "nowe" rejestry zakładów opieki zdrowotnej, zgodne z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie rejestru zakładów opieki zdrowotnej (Dz. U. Nr 169, poz. 1781). Według § 14 powołanego rozporządzenia "zakład wpisany do rejestru na podstawie dotychczasowych przepisów jest obowiązany, w terminie do 30 czerwca 2005 r., złożyć wniosek o wpis zmian w rejestrze w zakresie danych, zmienionych rozporządzeniem lub dotychczas nieobjętych wpisem do rejestru". Szereg zmian w zakresie kodów resortowych (zgodnie z wymogami UE) wprowadziło rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 16 lipca 2004 r. w sprawie systemu resortowych kodów identyfikacyjnych dla zakładów opieki zdrowotnej oraz szczegółowych zasad ich nadawania. W niektórych Oddziałach Funduszu stosowana jest praktyka, że w przypadku przedłużającej się procedury wydania decyzji o wpisie zmian w rejestrze wojewody, świadczeniodawcy mogą czasowo dostarczyć kopie wniosku o wpis zmian, złożonego do właściwego wojewody.
Umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej na rok 2005 NFZ zawierał na podstawie rejestrów sporządzonych na podstawie dotychczasowych przepisów, które pozostają ważne do 30 czerwca 2005 r.