18 grudnia 2012 roku w Dzienniku Gazeta Prawna opublikowano artykuł p.t. „Lekarz poza systemem? Pacjent znowu sobie poczeka” dotyczący dostosowania praktyk lekarskich do ustawy o działalności leczniczej. W związku z tym, NIL informuje, że obowiązek wynikający z ustawy o działalności leczniczej, o którym mowa w wyżej wymienionym artykule, dotyczy lekarzy wykonujących zawód w indywidualnej bądź indywidualnej specjalistycznej praktyce lekarskiej wyłącznie w miejscu wezwania. Samorząd lekarski informował, że lekarze posiadający praktykę na wezwanie powinni pamiętać, że zgodnie z art. 20 ustawy miejscem wezwania dla takiej praktyki nie może być przedsiębiorstwo podmiotu leczniczego (np. szpital, przychodnia).

Zatem lekarz, który w dniu wejścia w życie ustawy wykonywał zawód w szpitalu bądź innym przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego w ramach praktyki lekarskiej wyłącznie w miejscu wezwania, powinien zgłosić się do właściwej okręgowej izby lekarskiej celem zarejestrowania praktyki lekarskiej wyłącznie w przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego na podstawie umowy z tym podmiotem i ewentualnie, złożyć wniosek o wykreślenie z rejestru praktyki lekarskiej wyłącznie w miejscu wezwania. Pełna informacja znajduje się pod adresem:
www.nil.org.pl/aktualnosci/informacja-w-sprawie-wpisow-do-rejestru-podmiotow-wykonujacych-dzialalnosc-lecznicza 

Podana w artykule liczba 43 tys. lekarzy, którzy mieli obowiązek zmiany rodzaju praktyki (źródło tej informacji nie zostało podane) nie jest możliwa do zweryfikowania.

Izba nie zgadza się ze stwierdzeniem Rzecznika Prasowego Ministerstwa Zdrowia Krzysztofa Bąka, że lekarze i lekarze dentyści „mieli 18 miesięcy na załatwienie wszystkich formalności”. Ustawa o działalności leczniczej obowiązuje od 1 lipca 2011 roku. Rozporządzenie, na podstawie którego firma 4System mogła rozpocząć prace nad Rejestrem Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą zostało wydane 29 września 2011 r. Prezentacja pierwszej wersji rejestru miała miejsce pod koniec 2011 roku. Jednak ze względu na olbrzymią ilość błędów – przede wszystkim merytorycznych, ale także technicznych – rejestr nie mógł być wykorzystywany w celu rejestrowania praktyk lekarskich. Niezbędny do prowadzenia rejestru podmiotów wykonujących działalność leczniczą system teleinformatyczny został udostępniony organom rejestrowym – okręgowym izbom lekarskim i wdrożony dopiero w maju br.

Dodatkowo z funkcjonowaniem nowego systemu wiązało się wiele nieprawidłowości zgłaszanych na bieżąco wykonawcy systemu i stopniowo eliminowanych. Z końcem czerwca br. nastąpiła zmiana wykonawcy systemu, która pociągnęła za sobą przerwę w jego działaniu. Przerwa ta uniemożliwiła okręgowym radom lekarskim realizację zadań organu rejestrowego nałożonych przez ustawę, a w trakcie jej trwania lekarze, lekarze dentyści nie mogli zarejestrować praktyki zawodowej ani otrzymać zaświadczenia o wpisie do rejestru. System teleinformatyczny został uruchomiony 24 lipca 2012 r., ale w jego funkcjonowaniu ciągle występowały liczne nieprawidłowości, związane m.in. z wydawaniem zaświadczeń o wpisie do rejestru. Szczegółowa lista zastrzeżeń i błędów w funkcjonowaniu systemu teleinformatycznego, była na bieżąco przekazywana Ministrowi Zdrowia i CSIOZ. 11 lipca br. Prezes NRL Maciej Hamankiewicz wystosował list do Ministra Zdrowia, 7 września br. zostało podjęte przez Naczelną Radę Lekarską stanowisko w sprawie przerwy w funkcjonowaniu systemu teleinformatycznego, w którym prowadzony jest rejestr podmiotów wykonujących działalność leczniczą. Istnieje też obszerna korespondencja z Dyrektorem Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia, rozpoczęta listem Prezesa NRL z 21 września br. z listą błędów w systemie, z którymi spotkały się okręgowe izby lekarskie.

Źródło: www.nil.org.pl