Neurochirurg dr Zdzisław Kawecki powiedział, że śmiertelność kobiet w ciąży, które prowadząc samochód nie miały zapiętych pasów, jest spowodowana przede wszystkim urazami twarzowo-czaszkowymi. Na drugim miejscu wśród przyczyn zgonu kobiet są urazy jamy brzusznej i miednicy. Gdy kobieta doznała poważnych urazów lub zmarła, to płód również nie ma szans na przeżycie.
Dla zobrazowania problemu lekarz opisał sytuację, gdy ciężarna prowadzi samochód, nie zapięła pasów i rozmawia przez telefon komórkowy. Telefon nagle upada, a z tyłu na jej auto najeżdża inny pojazd. Kobieta uderza głową o szybę, a brzuchem o kierownicę. W jamie brzusznej może dojść do dramatycznego krwawienia, do odklejenia łożyska lub pęknięcia macicy.
Doktor podkreślił, że pasy chronią kobietę przed przesuwaniem się przy nagłym hamowaniu i przed uderzeniami brzucha. „Wyniki badań przeprowadzonych przez Amerykanów udowodniły, że kobiety zapięte pasem nie są zagrożone. Nie udowodniono natomiast, aby zapięte pasy miały szkodliwy wpływ na płód, choć niektóre kobiety uważają, że pasy uciskają dziecko, a to może doprowadzić do niedotlenienia płodu” – powiedział dr Kawecki.
Również zdaniem ginekologa dr Marka Kowalskiego kobiety w ciąży powinny zapinać pasy. „W swojej pracy spotykałem się z przypadkami, gdy kobieta i dziecko przeżyły właśnie dzięki zapiętym pasom” – mówił. Dodał, że nowoczesne samochody są wyposażone w pasy, które nawet mniej niż ubranie uwierają ciało kobiety.
Zgodnie z Art. 39 ustawy „Prawo o ruchu drogowym” kierowca musi mieć zapięte pasy. Przepis mówi, że kobiety u których ciąża jest widoczna, są zwolnione z obowiązku zapinania pasów. „Coraz więcej faktów świadczy o tym, że pasy nie zagrażają bezpieczeństwu kobiety i dziecka. Samo zapięcie pasów, przez wszystkich kierowców, jest jednym z najprostszych sposobów dbania o bezpieczeństwo i zdrowie – własne i innych” – zauważył podinspektor Krzysztof Dymura z wydziału ruchu drogowego małopolskiej policji.
Jak powiedział ratownik Medyczny Przemysław Barczentewicz, śmiertelność poszkodowanych, również kobiet w ciąży, którzy w wyniku wypadku drogowego zostali wyrzuceni poza pojazd, jest od 20 do 25 razy większa niż osób zatrzymanych wewnątrz pojazdu dzięki pasom bezpieczeństwa.
Ratownicy zwrócili też uwagę na poprawny sposób zapięcia pasów przez ciężarną. Najważniejszy jest - jak mówili - dolny pas, który powinien przechodzić pod brzuchem, a nie przez jego środek. Górny pas pozostaje ułożony standardowo, tak jak u każdego kierowcy.