To 52. sprawa, w której Rzecznik Praw Pacjenta stwierdził praktykę naruszającą zbiorowe prawa pacjentów. Spośród nich tylko 5 zostało uchylonych (w części lub całości) przez sądy administracyjne.
Arogancki i wulgarny kierownik
W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego Rzecznik ustalił, że rejestrator medyczny jednej z przychodni w Warszawie, będący zarazem jej kierownikiem, zachowywał się wobec pacjentów w niestosowny sposób, używając słów powszechnie uważanych za wulgarne bądź obraźliwe. Wypraszał także pacjentów z przychodni, gdy nie wykonywali jego poleceń. Rejestrator nie tylko zachowywał się arogancko, ale również zbierał wywiad chorobowy i dokonywał kwalifikacji w przedmiocie przyjęcia pacjentów przez lekarzy. Odmówił nawet rejestracji do lekarza stuletniemu pacjentowi.
Rzecznik Praw Pacjenta uznał, że taka praktyka naruszała zbiorowe prawa pacjentów, w związku z czym nakazał przychodni jej zaniechanie oraz zamieszczenie przeprosin dla pacjentów na głównej stronie lokalnego serwisu internetowego.
Ustawę o jakości trzeba wyjąć z szuflady, by było mniej błędów medycznych - czytaj tutaj>>
Cena promocyjna: 199 zł
Cena regularna: 199 zł
Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Przychodnia będzie musiała przeprosić w internecie
Od tej decyzji przychodnia odwołała się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 29 czerwca 2018 r. (sygn. akt VII SA/Wa 824/18) oddalił skargę. Wskazał przy tym, że poszanowanie godności (art. 20 ust. 1 ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta) stanowi jedno z podstawowych praw pacjentów. Wykonanie obowiązków wynikających z tego prawa obciąża podmiot leczniczy. Przychodnia obsługująca pacjentów jest zobowiązana do dołożenia szczególnej staranności i cierpliwości w kontaktach z nimi. Są to niejednokrotnie osoby nie tylko poważnie chore, ale również znajdujące się w podeszłym wieku.
Prawa pacjenta w aptece - gwarancje i realizacja - czytaj tutaj>>
Wyrokiem z 20 marca 2019 r. (sygn. akt II OSK 3727/18) Naczelny Sąd Administracyjny oddalił skargę kasacyjną przychodni, przyznając w pełni rację Rzecznikowi Praw Pacjenta.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.