Reklama była publikowana w formie spotu emitowanego w stacjach telewizyjnych oraz za pośrednictwem portalu www.wirtualnemedia.pl.
Według Głównego Inspektora Farmaceutycznego informacje zawarte w spocie naruszają przepisy dotyczące reklamy produktów leczniczych. Chodzi o artykuł 53, ust.1 ustawy Prawo farmaceutyczne, zgodnie z którym reklama produktu leczniczego nie może wprowadzać w błąd, powinna prezentować produkt leczniczy obiektywnie oraz informować o racjonalnym stosowaniu. Poza tym art. 56 pkt. 2 ustawy zabrania prowadzenia reklamy produktu leczniczego zawierającej informacje niezgodne z zatwierdzoną Charakterystyką Produktu Leczniczego.

Czytaj: GIF nakazuje zaprzestanie reklamy produktu Ibuprom Max Sprint >>>

GIF w komunikacie dotyczącym wstrzymania reklamy podkreśla, że odbiorca reklamy produktu Sudafed otrzymuje przekaz, że lek ten jest wskazany do leczenia między innymi „przeziębionej głowy”. „Tymczasem taka jednostka chorobowa nie jest opisana w literaturze medycznej. Należy ponadto podkreślić, że zgodnie z zapisem w pkt. 4.2. Charakterystyki Produktu Leczniczego – Wskazania do stosowania, lek stosuje się w objawowym leczeniu zapalenia błony śluzowej nosa i zator przynosowych (katar, zatkany nos) w przebiegu przeziębienia, grypy, alergicznego zapalenia błony śluzowej nosa”- czytamy w komunikacie GIF.

Pełnomocnik spółki Johnson & Johnson Poland w odpowiedzi na te zarzuty twierdził, że pojęcie „stan przeziębionej głowy” wprowadzono do treści reklamy, aby zobrazować pacjentowi możliwość skorzystania z produktu, w sytuacji w której przeziębienie dotyka głowy i górnych dróg oddechowych. Pojęcie to ma się odnosić w sposób metaforyczny do objawów przeziębienia obejmujących zatoki i nos. Powoływał się też na istniejące w Wielkiej Brytaniii określenie „headcold” , które funkcjonuje także w zagranicznej literaturze medycznej.

Główny Inspektor Farmaceutyczny nie podzielił stanowiska pełnomocnika i stwierdził, ze informacje zawarte w treści reklamy nie są zgodne z przepisami w tym zakresie.



 

GIF swoje stanowisko poparł także wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 czerwca 2006 roku, w którym NSA twierdził, że jeżeli treść reklamy wykracza poza oficjalnie zarejestrowany zakres wskazań terapeutycznych danego leku i zawiera informacje, które nie odwołują się precyzyjnie do treści zatwierdzonej Charakterystyki Produktu Leczniczego, narusza tym samym art. 56 ust. 2 ustawy Prawo farmaceutyczne. 

W ocenia GIF informacje o treści „stan przeziębionej głowy” i „ulga dla przeziębionej głowy” ani nie odwołują się do treści ChPL ani nie znajdują w niej oparcia.