Odpowiedź:
Umowa, o której mowa w art. 28 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 21 z późn. zm.) - dalej u.o. może być zawarta z podmiotem, który nie posiada zezwolenia na zbieranie odpadów w rozumieniu ustawy. Obowiązek przekazania karty odpadów i przechowywania dokumentacji ciąży na podmiocie przejmującym odpowiedzialność.
Uzasadnienie:
Artykuł 28 ust. 1 u.o. mówi, że w przypadku korzystania przez wytwórców odpadów ze wspólnego lokalu dopuszcza się przeniesienie odpowiedzialności za wytworzone odpady na rzecz jednego z nich lub na rzecz wynajmującego lokal, jeżeli podmiot ten zapewni postępowanie z przyjętymi odpadami w sposób zgodny z ustawą.
Wskazany wyżej przepis zawiera regulację szczególną, pozwalającą na przejęcie obowiązków wytwórcy odpadów przez inny podmiot. Artykuł 28 ust. 1 u.o. wprowadza tylko dwa ograniczenia co do zakresu podmiotów jakie mogą wystąpić w roli przejmującego zobowiązania wytwórcy odpadów: może to być podmiot korzystający z wytwórcą ze wspólnego lokalu lub też podmiot lokal ten wynajmujący. Ustawa nie przewiduje innych warunków, jakie winien spełnić podmiot przejmujący zobowiązania wytwórcy, co jest logiczną konsekwencją tego, iż nie występuje on tutaj w roli zbierającego bądź też przetwarzającego odpady w rozumieniu art. 41 u.o., a jedynie wykonuje on obowiązki ciążące na wytwórcy odpadów. Nie mają więc do niego zastosowania wymagania dotyczące podmiotów zajmujących się zbieraniem i przetwarzaniem odpadów.
Odnośnie karty przekazania odpadów oraz obowiązku przechowywania dokumentacji należy zauważyć, że obowiązki w tym zakresie ciążą na posiadaczu odpadów (art. 69 ust. 1 i art. 72 u.o.). Artykuł 28 ust. 1 u.o. mówi zaś, iż warunkiem zawarcia umowy jest zapewnienie przez podmiot przejmujący postępowania z przyjętymi odpadami w sposób zgodny z ustawą. Skoro więc podmiot ten na mocy umowy przejmuje odpady, staje się ich posiadaczem w rozumieniu art. 3 ust. 1 pkt 19 u.o. Na nim to ciążą więc obowiązki związane z przekazaniem karty odpadów oraz przechowywaniem dokumentacji. Tym bardziej, iż zgodnie z art. 66 ust. 2 u.o. w przypadku, o którym mowa w art. 28 ust. 1, do prowadzenia ewidencji w zakresie wytwarzanych odpadów obowiązany jest podmiot na rzecz którego przeniesiono odpowiedzialność za wytwarzane odpady.
Odrębnym zagadnieniem jest kwestia uregulowania w umowie pomiędzy w/w podmiotami kwestii przechowywania dokumentacji na wypadek ustania pomiędzy nimi relacji, o których mowa w art. 28 ust. 1 u.o. (wspólne korzystanie z lokalu, wynajem lokalu) przed upływem 5 lat od końca roku kalendarzowego w którym sporządzono dokumenty, czyli przed upływem okresu obowiązkowego przechowywania dokumentacji zgodnie z art. 72 ust. 1 u.o.
Iwona Kaczorowska-Kossowska, autorka współpracuje z Serwisem Prawo i Zdrowie
Odpowiedzi udzielono 12 listopada 2014 r.