Plan finansowy stanowi podstawę prowadzenia gospodarki finansowej SP ZOZ-u, zatem musi opierać się na rzetelnych i realnych założeniach. Nie ma przeszkód, aby w planie finansowym ująć środki, jakich spodziewamy się uzyskać od NFZ tytułem zapłaty za świadczenia wykonane ponad limit. Należy jednak pamiętać, iż dochodzenie takich kwot jest uzależnione od spełnienia pewnych przesłanek i bardzo często wiązać się będzie z potrzebą prowadzenia długotrwałych sporów sądowych. Należy zatem realnie oceniać możliwość uzyskania w danym roku przychodów z tytułu zapłaty za tzw. nadwykonania i wykazywać jedynie te, których prawdopobieństwo uzyskania jest rzeczywiste. W przeciwnym razie ujęcie ich w planie finansowym po stronie przychodów, może wpłynąć na zafałszowanie rzeczywistości i w konsekwencji na zachwianie równowagi pomiędzy planowanymi przychodami i wydatkami.
Jeśli natomiast z doświadczeń lat poprzednich wynika, iż zakład realizuje świadczenia w warunkach, o których mowa w art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), to plan finansowy powinien uwzględniać prognozę wydatków, które zostaną poniesione na wykonanie świadczeń w ramach tzw. nadwykonań.
Podstawą gospodarki samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej jest plan finansowy, o czym stanowi art. 53 ust. 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) – dalej u.z.o.z., natomiast prowadzenie rachunkowości przez te zakłady odbywa się na zasadach określonych w odrębnych przepisach (art. 61 u.z.o.z.). Są to przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) – dalej u.r., a także ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) – dalej u.f.p. Żadne z nich nie określają jednak w sposób szczegółowy tego, jak powinien wyglądać i co powinien zawierać plan finansowy.
Z jednej strony plan finansowy jest jedynie prognozą na przyszłość, z drugiej strony stanowi on punkt wyjścia dla działań zakładu w kolejnym roku obrotowym, podstawę całej jego gospodarki finansowej. Ujęte w planie finansowym pozycje po stronie przychodów nie są wiążące, a stanowią jedynie prognozę oczekiwanych wpływów finansowych. Inaczej wygląda kwestia wydatków, co do których przyjmuje się, iż mają one bardziej wiążący charakter. Niewątpliwie jednak obie wartości, tj. przychody i wydatki, pozostają wobec siebie w ścisłej zależności - planując wydatki należy mieć na względzie prognozowane przychody. W założeniu, kwoty te powinny się w najgorszym razie bilansować. Wobec tego plan finansowy musi opierać się na rzetelnych i realnych założeniach co do kwot przychodów i wydatków, jakie zostaną zrealizowane/poniesione przez jednostkę w następnym roku obrotowym. Pamiętać nadto należy, iż realizacja planu finansowego podlega opiniowaniu przez radę społeczną (art. 46 pkt 2 lit. b u.z.o.z.) a pośrednio może być także objęta kontrolą zarządczą, o której mowa w art. 68 u.f.p.
Zgodnie z ugruntowanym w orzecznictwie Sądu Najwyższego poglądem, w sytuacji zagrożenia życia lub zdrowia określone w umowie ilościowe limity świadczeń zdrowotnych nie obowiązują (por. m.in. wyrok SN z dnia 12 marca 2009 r., sygn. akt V CSK 727/08). Obowiązki wynikające z przepisów art. 7 u.z.o.z. i art. 30 ustawy z dnia 5 grudnia 1996 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 136, poz. 857 z późn. zm.) mają charakter bezwzględny i wyprzedzają ograniczenia wynikające z umów o świadczenia zdrowotne. Koszty świadczeń udzielonych ubezpieczonym w warunkach przymusu ustawowego podlegają, zgodnie z art. 56 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), włączeniu do skutków, jakie wywołuje umowa zawarta między zakładem opieki zdrowotnej a NFZ – a zatem Fundusz obowiązany jest za takie świadczenia zapłacić.
W praktyce jednak uzyskanie od NFZ wynagrodzenia za świadczenia wykonane ponad limit jest długotrwałe (zwykle wykracza poza okres jednego roku) i wiąże się z dochodzeniem ich na drodze postępowania sądowego. Dla ich uzyskania niezbędne jest wykazanie spełnienia ustawowych przesłanek, tj. w szczególności wykazanie, iż zwłoka w udzieleniu świadczenia mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia pacjenta.
Wobec powyższego należy być ostrożnym w prognozowaniu przychodów z tytułu zapłaty za tzw. nadwykonania. Prawdopodobieństwo ich uzyskania będzie się kształtowało różnie, w zależności od sytuacji – tego, czy podstawa do zapłaty dopiero zaistnieje w przyszłości, czy być może są to nadwykonania z lat poprzednich, o zapłatę których już wystąpiliśmy i mamy realne podstawy spodziewać się w danym roku wypłaty żądanych środków. Reasumując, ujmowanie w planie finansowym po stronie przychodów wszelkich możliwych kwot z tytułu zapłaty za świadczenia wykonane ponad limit, jeśli nie ma realnych podstaw do spodziewania się wpłaty w danym roku obrotowym, może wpłynąć na zafałszowanie rzeczywistości i w konsekwencji na zachwianie równowagi pomiędzy planowanymi przychodami i wydatkami.
Uwagi
O ile ujęte w planie finansowym pozycje po stronie przychodów nie są wiążące, a stanowią jedynie prognozę oczekiwanych wpływów finansowych, o tyle w przypadku planowanych wydatków przyjmuje się, iż mają one bardziej wiążący charakter.
Zgodnie z art. 9 u.f.p. samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej wchodzą w skład sektora finansów publicznych. Wobec powyższego, na podstawie art. 4 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114 z późn. zm.) – dalej n.d.f.p., osoby wchodzące w skład organu wykonującego budżet lub plan finansowy jednostki sektora finansów publicznych, kierownicy tych jednostek oraz pracownicy, którym powierzono określone obowiązki w zakresie gospodarki finansowej podlegają odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, na zasadach określonych w tejże ustawie (m.in. zasada winy). Przykładem naruszenia dyscypliny jest dopuszczenie przez kierownika jednostki sektora finansów publicznych do dokonania wydatku powodującego przekroczenie kwoty wydatków ustalonej w rocznym planie finansowym jednostki wskutek zaniedbania lub niewypełnienia obowiązków w zakresie kontroli zarządczej (art. 11 n.d.f.p.). Wobec powyższego plan finansowy, jeśli wynika to z doświadczeń lat poprzednich, powinien uwzględniać prognozę wydatków ponoszonych na realizację świadczeń zdrowotnych ponad limit środków finansowych przyznanych na ten cel przez NFZ, czyli zakładać realizację nadwykonań.
Marta Bogusiak
Czy tzw. nadwykonania oraz świadczenia zdrowotne ratujące życie wykonywane ponad limit określony w umowie z NFZ należy umieszczać w rocznym planie finansowym SP ZOZ-u w planie przychodów?
Czy tzw. nadwykonania oraz świadczenia zdrowotne ratujące życie wykonywane ponad limit określony w umowie z NFZ (są one finansowane przez Fundusz na...
Czy tzw. nadwykonania oraz świadczenia zdrowotne ratujące życie wykonywane ponad limit określony w umowie z NFZ (są one finansowane przez Fundusz na podstawie art. 19 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych) należy umieszczać w rocznym planie finansowym SP ZOZ-u w planie przychodów?