Poseł Marcin Kulasek, przewodniczący Podkomisji stałej ds. Nauki i Szkolnictwa Wyższego chce, by resort nauki wyjaśnił wątpliwości dotyczące nadania tytułu doktora habilitowanego (interpelacja nr 10041). Pyta przede wszystkim, czym jest wymóg aktywności naukowej i czy bierze się pod uwagę działalność realizowaną w kraju.
Ewentualne zniesienie habilitacji wymaga dyskusji>>
Aktywność nie tylko w Polsce
Jak tłumaczy wiceminister nauki Anna Budzanowska, pojęcie aktywności naukowej należy interpretować możliwie szeroko. - Aktywność taka może być postrzegana zarówno w układzie „chronologicznym”, jak również „równoległym”. Działalność naukowa realizowana wyłącznie w kraju nie skutkuje niespełnieniem warunku określonego w analizowanej regulacji, przy czym ustawodawca wyraźnie zaakcentował fakt, że działalność w instytucjach zagranicznych jest szczególnie pożądana. Warunek sine qua non stanowi natomiast istotna aktywność naukowa (albo artystyczna) realizowana w więcej niż jednym podmiocie wskazanym w przepisie - tłumaczy.
Sformułowanie „aktywność naukowa” zostało doprecyzowane w przywołanym powyżej wzorze „wykazu osiągnięć naukowych albo artystycznych, stanowiących znaczny wkład w rozwój określonej dyscypliny” autorstwa RDN. Jej zakres jest szeroki i obejmuje, m.in.:
- informację o członkostwie w redakcjach naukowych monografii;
- informację o wystąpieniach na krajowych lub międzynarodowych konferencjach naukowych lub artystycznych, z wyszczególnieniem przedstawionych wykładów na zaproszenie i wykładów plenarnych;
- informację o udziale w komitetach organizacyjnych i naukowych konferencji krajowych lub międzynarodowych, z podaniem pełnionej funkcji;
- informację o uczestnictwie w pracach zespołów badawczych realizujących projekty finansowane w drodze konkursów krajowych lub zagranicznych, z podziałem na projekty zrealizowane i będące w toku realizacji, oraz z uwzględnieniem informacji o pełnionej funkcji w ramach prac zespołów;
- członkostwo w międzynarodowych lub krajowych organizacjach i towarzystwach naukowych wraz z informacją o pełnionych funkcjach;
- informację o odbytych stażach w instytucjach naukowych lub artystycznych, w tym zagranicznych, z podaniem miejsca, terminu, czasu trwania stażu i jego charakteru;
- członkostwo w komitetach redakcyjnych i radach naukowych czasopism wraz z informacją o pełnionych funkcjach (np. redaktora naczelnego, przewodniczącego rady naukowej, itp.);
- informację o recenzowanych pracach naukowych lub artystycznych, w szczególności publikowanych w czasopismach międzynarodowych;
- informację o uczestnictwie w programach europejskich lub innych programach międzynarodowych;
- informację o udziale w zespołach badawczych;
- informację o uczestnictwie w zespołach oceniających wnioski o finansowanie badań, wnioski o przyznanie nagród naukowych, wnioski w innych konkursach mających charakter naukowy lub dydaktyczny.
Wiceminister dodaje, że to, czy działalność naukowa ma istotny charakter, rozstrzyga się w konkretnym postępowaniu awansowym.
Katalog określony w ustawie
Resort wyjaśnia również, że w przypadku stopnia doktora habilitowanego nie ma możliwości doprecyzowania wymogów przez podmiot habilitujący. - W przeciwieństwie do postępowania w sprawie nadania stopnia doktora (art. 186 ust. 1 pkt 5, art. 192 ust. 3) podmiot habilitujący nie został upoważniony przez ustawodawcę do wydania wewnętrznych regulacji w tym zakresie - wyjaśnia wiceminister Budzanowska.
Zgodnie z art. 221 ust. 14 ustawy pswn senat (w uczelni) albo rada naukowa (w instytucie PAN, instytucie badawczym) została zobligowana do określenia jedynie:
- szczegółowego trybu postępowania w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego;
- zasad ustalania wysokości opłaty za postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora habilitowanego oraz zwalniania z tej opłaty;
- sposobu wyznaczania członków komisji habilitacyjnej.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.