Zdaniem posłów PiS, którzy projekt wnieśli do laski marszałkowskiej, zachodzą wątpliwości, które przepisy nowej ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym, dotyczące uczelni publicznych, należy stosować odpowiednio do mienia i finansów Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury. Projekt  noweli rozstrzyga, czy tylko przepisy jednego działu XII, a jeśli tak to w jakim zakresie, czy może też inne jeszcze przepisy tej ustawy.  Sejm zajmie się ta nowelizacją 8 stycznia 2020 r. na swoim najbliższym posiedzeniu plenarnym.

Dotacje bezzwrotne

Nadto, co równie istotne, zachodzi wątpliwość, które regulacje dotyczące uczelni publicznych zawarte w innych aktach prawnych znajdują zastosowanie do KSSiP.

Pierwszym zasadniczym problemem jest kwestia finansowania podstawowej działalności Krajowej Szkoły. Działalność KSSiP finansowana jest z dotacji podmiotowej. Z kolei w przypadku uczelni publicznych na skutek zmiany przepisów nastąpiła zmiana formy finansowania podstawowej działalności uczelni z dotacji podmiotowej na subwencję, która nie podlega zwrotowi.

Specyfika funkcjonowania KSSiP jako państwowej osoby prawnej jest odmienna od specyfiki jednostek budżetowych. W związku z powyższym niezasadnym jest ścisłe stosowanie przepisów nakazujących zwrot niewykorzystanej dotacji podmiotowej do dnia 31 stycznia roku następnego po roku budżetowym.

Zdaniem Jacka Krawczyka, wicedyrektora Biura Analiz Sejmowych projekt nowelizacji dotyczy prawa Unii Europejskiej i może być traktowany jako pomoc publiczna. Dlatego wymaga notyfikacji przez Komisję Europejską (w trybie art. 107 TfUE). Wcześniej powinien wyrazić swoja opinię prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

- Dotacje podmiotowe przewidziane w projekcie ustawy stanowią pomoc publiczną według art. 107 TfUE - stwierdza Marek Niechciał, były prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. - Działalność gospodarcza Szkoły w postaci wydawnictw, organizacji konferencji i szkoleń oraz działalność hotelarsko-turystyczna nie jest zamknięta na konkurencję. Dotacje przyznane przez państwo mogą ją zakłócić.

Prezes dodaje, że publiczne finansowanie działalności niegospodarczej nie będzie podlegało przepisom, pod warunkiem, że oba rodzaje działalności i ich finansowanie można rozdzielić i jeśli nie zachodzi "krzyżowe dotowanie" ( tj. dochody i koszty można wyraźnie przypisać rodzajom aktywności).

Pozycja wykładowców

Według projektu ustawy wykonywanie obowiązków wykładowcy Krajowej Szkoły stanowi działalność twórczą o indywidualnym charakterze, zgodnie z prawem autorskim i prawach pokrewnych. A także - działalność badawczo­‑rozwojowa, naukowa, naukowo­‑dydaktyczna, dydaktyczna i badawcza. (art. 22 ust. 9b pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Doprecyzowanie to pozwoli z kolei na usunięcie wątpliwości odnośnie charakteru działalności wykonywanej przez wykładowców KSSiP. W sytuacji, gdy obowiązki wykładowców KSSiP odpowiadają obowiązkom nauczycieli akademickich, przyjęte uregulowanie dodatkowo potwierdzi prawidłowość stanowiska Szkoły o możliwości stosowania przez KSSiP przy obliczaniu wysokości zaliczek na podatek dochodowy wykładowców stawki 50% kosztów uzyskania przychodu (niezależnie od korzystnej w tym zakresie interpretacji podatkowej).Dla pracowników Krajowej Szkoły dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 6,5% planowanych przez Krajową Szkołę w roku poprzednim rocznych wynagrodzeń osobowych.

Czytaj: KSSiP szkoli sędziów ze zmian w procedurze cywilnej - wątpliwości wiele>>
 

Odpisy na zakładowy fundusz

Dla pracowników Krajowej Szkoły dokonuje się odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych w wysokości 6,5% planowanych przez Krajową Szkołę w roku poprzednim rocznych wynagrodzeń osobowych.

Odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych na jednego byłego pracownika Krajowej Szkoły będącego emerytem lub rencistą wynosi za dany rok kalendarzowy 10% rocznej sumy najniższej emerytury lub renty z roku poprzedniego