Projektowana ustawa dokonuje zmiany w przepisach ustawy Prawo ochrony środowiska w zakresie powoływania organów wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej. Przyznaje samorządom kompetencje do kształtowania składów organów - rad nadzorczych i zarządów oraz wewnętrznego ustroju wojewódzkich funduszy.
Autorzy projektu uzasadniają, że regulacja wpisuje się w zasadę decentralizacji władzy publicznej, realizuje jej założenia i umożliwia jednostkom samorządu terytorialnego wykonywanie zadań związanych z zaspokajaniem potrzeb lokalnych wspólnot samorządowych związanych z ochroną środowiska.
Więcej członków rad i zarządów funduszy
Projekt zakłada zwiększenie liczebności członków rad z pięciu osób do siedmiu, a zarządów – od dwóch do pięciu osób, a nie jak obecnie, kiedy liczą maksymalnie dwie osoby. W uzasadnieniu projektu wskazano, że obecnie minister klimatu ma kompetencję do swobodnego kształtowania składu osobowego rad nadzorczych.
Wśród celów inicjatywy ustawodawczej Senatu jest przywrócenie obowiązujących przepisów sprzed zmiany w 2017 r. o kształtowaniu składów rad nadzorczych i zarządów wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej.
Obecnie minister klimatu w drodze rozporządzenia kształtuje tryb działania organów wojewódzkich funduszy czy warunki wynagradzania członków ich rad nadzorczych.
Czytaj też: Szykuje się zaostrzenie kar za przestępstwa przeciwko środowisku
Wątpliwości konstytucyjne
Zdaniem projektodawców ustawa w obowiązującym brzmieniu budzi zasadnicze wątpliwości co do zgodności z przepisami Konstytucji. Chodzi zwłaszcza o wyrażoną w art. 15ust. 2 zasadę decentralizacji władzy publicznej, wyrażoną w art. 16 ust. 2 zasadę uczestnictwa samorządu terytorialnego w sprawowaniu władzy publicznej, a także zasadę samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (art. 165 ust. 1 i 2) oraz zasadą pomocniczości.
Projekt ustawy ma za zadanie zapewnienie optymalnej, możliwie efektywnej realizacji zadań publicznych przez organy samorządu terytorialnego. Konieczne jest do tego, jak napisano w uzasadnieniu, wyposażenie ich w zadania, kompetencje i środki do rzeczywistego i samodzielnego kształtowania polityki w zakresie ochrony środowiska.
W tym celu projekt ustawy przewiduje przekazanie sejmikom i zarządom kontroli nad funkcjonowaniem wojewódzkich funduszy i dystrybuowanych przez nie środków finansowych. Przekazanie kontroli polegać będzie na zmianach w liczebności i trybie powoływania rad nadzorczych oraz zarządów
Przeciwko projektowi był resort klimatu i środowiska, który argumentował, że projekt będzie generować wzrost kosztów funkcjonowania funduszy w związku ze zwiększeniem liczby ich członków.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.