Rada gminy nadała statut sołectwu.
W statucie wprowadziła między innymi zapis, iż zebranie wiejskie może odwołać sołtysa i radę sołecką przed upływem kadencji, jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania.
Prokurator zaskarżył ten zapis uchwały.
Zwrócił uwagę, iż ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016, poz. 446) nie wymienia "zebrania wiejskiego" jako organu elekcyjnego.
Gdyby bowiem ustawodawca chciał, ażeby wyboru sołtysa i członków rady sołeckiej dokonywało "zebranie wiejskie", to taki zapis wprost znalazłby odzwierciedlenie w ustawie.
W odpowiedzi na skargę gmina wyjaśniła, że zaskarżony zapis statutu ma charakter techniczny i oznacza tylko, iż te czynności będą podejmowane na zebraniu wiejskim.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Zdaniem WSA ze statutu wynika wprost, że organowi uchwałodawczemu, jakim zgodnie z ustawą, w sołectwie jest zebranie wiejskie, przyznano kompetencje do odwołania sołtysa i rady sołeckiej przed upływem kadencji.
W ocenie sądu, nie jest możliwe inne rozumienie tego postanowienia statutu, w szczególności wskazane przez organ gminy w odpowiedzi na skargę, że przepis ten ma charakter techniczny i oznacza tylko, iż te czynności będą podejmowane na zebraniu wiejskim.
Z przepisu tego nie wynika bowiem, że prawo do odwołania sołtysa i rady sołeckiej przysługuje "zebraniu wiejskiemu" rozumianemu jako zgromadzenie mieszkańców sołectwa, zamieszkujących stale na jego terenie, zwołane przez uprawnione podmioty w celu podjęcia rozstrzygnięcia, wyrażenia stanowiska czy opinii w określonej sprawie.
Na podstawie:
Wyrok WSA w Olsztynie z 2 lutego 2017 r., sygn. akt II SA/Ol 1426/16, nieprawomocny