Rada powiatu wprowadziła zakaz używania jednostek pływających na wodach jednego z jezior, zlokalizowanego na terenie gminy.
Właściciele nieruchomości położonych nad brzegiem akwenu złożyli skargę do sądu administracyjnego.
Tłumaczyli, że działki nabyli celowo z uwagi na ich położenie nad jeziorem, na którym jako jedynym można skorzystać z jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi. Poczynili duże nakłady tylko po to, żeby korzystać z otwartego akwenu jeziora, to znaczy wybudowali domy i zakupili sprzęt pływający.
Ich zdaniem uchwała rady jest sprzeczna z prawem, bowiem nie ustalono wpływu jakie ma korzystanie z jednostek pływających z silnikami spalinowymi oraz skuterów wodnych na jeziorze na odpowiednie warunki akustyczne.
WSA uznał skargę za zasadną.
Sąd zwrócił uwagę, iż wydanie przez radę powiatu uchwały w sprawie wprowadzenia zakazu używania jednostek pływających na wodach jeziora, powinno zostać poprzedzone ustaleniami, czy na terenach rekreacyjno-wypoczynkowych panują odpowiednie warunki akustyczne czy też nie.
W ocenie sądu rada powiatu nie podjęła żadnych działań, które doprowadziłyby do ustalenia nieodpowiednich warunków akustycznych w obrębie wód jeziora.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
Nie wykazano, jaki był poziom hałasu na terenach rekreacyjno-wypoczynkowych umiejscowionych wokół jeziora przed podjęciem zaskarżonej uchwały oraz w jaki sposób obniży się poziom hałasu po wyeliminowaniu jednostek pływających po akwenie.
Nie wykazano jak bardzo poprawią się warunki akustyczne na terenach rekreacyjno-wypoczynkowych po zlikwidowaniu ruchu jednostek pływających napędzanych silnikami spalinowymi oraz skuterów wodnych i czy istniała rzeczywista potrzeba ich poprawy.
Zatem rada powiatu działała z przekroczeniem przyznanych jej ustawowych kompetencji – uznał sąd.
Na podstawie:
WSA w Gdańsku z 15 marca 2017 r., sygn. akt II SA/Gd 503/16, nieprawomocny