Wojewoda mazowiecki stwierdził nieważność uchwały Nr XXV/697/2020 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 16 stycznia 2020 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, co na mocy art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym skutkuje wstrzymaniem jej wykonania z dniem doręczenia rozstrzygnięcia. Teraz miasto może zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreśla, że nie rozumie decyzji organu nadzoru i zaskarży ją do WSA.

Czytaj w LEX: Rola skargi do sądu administracyjnego w pełnieniu nadzoru nad samorządem terytorialnym >

 

Zbigniew Leoński, Marek Szewczyk, Maciej Kruś

Sprawdź  

Cena promocyjna: 127.2 zł

|

Cena regularna: 159 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Projekt powinien być ponownie wyłożony i uzgodniony

Organ nadzoru uznał, że prezydent Warszawy nie dopełnił ponowienia procedury uzgodnień z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, opiniowania i wyłożenia do publicznego wglądu projektu uchwały krajobrazowej po zmianach wprowadzonych w wyniku rozpatrzenia uwag.

W uzasadnieniu wojewoda Konstanty Radziwiłł zaznaczył, że po wprowadzeniu licznych zmian, bez ponowienia czynności proceduralnych, zmieniony w sposób istotny projekt uchwały został przedłożony Radzie Miasta Stołecznego Warszawy do uchwalenia, a następnie przyjęty. Jak wynika ze stanowiska prezydenta Warszawy, część poprawek do projektu uchwały została wprowadzona w czasie posiedzenia Rady w trakcie sesji.

Zdaniem Trzaskowskiego w uchwale jest "jasno" napisane, w jaki sposób powinna wyglądać procedura, i nie przewidywała ona ponownego wyłożenia do konsultacji.

Czytaj też: Wprowadzenie rozwiązań z zakresu ochrony krajobrazu będzie utrudnione

Specjalistyczny język uchwały mógł być niezrozumiały

Wojewoda wskazał, że przepisy uchwały posługują się językiem specjalistycznym z wieloma pojęciami technicznymi, które mogą być niezrozumiałe dla adresatów uchwały. „Nakłada to na organ miasta obowiązek zachowania szczególnej staranności w zapewnieniu możliwości zapoznania się z tak licznymi zmianami, nawet jeżeli w jego ocenie mają one charakter doprecyzowujący, czy też wynikający z uwzględnienia części uwag” – uznał organ nadzoru.

Czytaj w LEX: Tryb i etapy uchwalania uchwały reklamowej - od wnoszenia uwag do projektu uchwały do przedstawienia radzie gminy projektu uchwały >

Jego zdaniem pozytywne rozpatrzenie części uwag wpływa wprost na uprawnienia i obowiązki osób trzecich. Dodaje, że wprowadzone zmiany o charakterze ogólnym „wywołują konflikt interesów różnych grup właścicieli, podmiotów gospodarczych, a także zwykłych mieszkańców, będących odbiorcami wspólnej przestrzeni, do której odnoszą się ustalenia uchwały krajobrazowej”. A w takim przypadku konieczne jest powtórzenie w niezbędnym zakresie czynności proceduralnych.

Organ nadzoru uznał, że brak ponownego wyłożenia projektu uchwały do publicznego wglądu ogranicza w takim przypadku zasadę partycypacji publicznej w sprawach związanych z ochroną krajobrazu.

Zmiany, co do których według wojewody nie zapewniono udziału społeczeństwa:

  • - definicje nośników reklamowych formatu małego, średniego i dużego zapisano w zmienionym brzmieniu, w zakresie rozmiaru powierzchni ekspozycyjnych;
  • - definicje szyldów (kasetonowego, semaforowego, zmiennego) zapisano w zmienionym brzmieniu w zakresie wymiarów;
  • - zmieniono dopuszczalną maksymalną łączną liczbę szyldów umieszczonych na nieruchomości przez jeden podmiot prowadzący na niej działalność z dziesięciu na dwadzieścia;
  • - zmieniono łączną dopuszczalną powierzchnię szyldów na samoobsługowych urządzeniach technicznych tj. bankomaty, biletomaty, automaty wypożyczające rowery oraz automaty z napojami i przekąskami z maksymalnej powierzchni 0,50 m2 na łączną maksymalną powierzchnię 1 m2;
  • - wykreślono zapis dotyczący łącznej powierzchni ekspozycyjnej szyldów na powierzchni elewacji;
  • - tolerancję błędu wykonawczego dla gabarytów tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ich powierzchni ekspozycyjnych w wysokości 5 proc. zmieniono na dopuszczenie marginesu nie większego niż 1 proc. danego wymiaru;
  • -  rozszerzono definicję słupa ogłoszeniowo – reklamowego,
  • - dopisano definicje: długotrwałej odporności na proces starzenia, elewacji reklamowej, powierzchni użytkowej handlu i usług, Wilanowskiego Parku Kulturowego;
  • - obiekty, obszary, zespoły budowlane i układy urbanistyczne wpisane do rejestru zabytków bądź ujęte w gminnej ewidencji zabytków zastąpiono sformułowaniem „obiekty ochrony konserwatorskiej”.

Zobacz procedury w LEX:

 

Zbigniew Leoński, Marek Szewczyk, Maciej Kruś

Sprawdź  

Cena promocyjna: 127.2 zł

|

Cena regularna: 159 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł