Wojewoda mazowiecki stwierdził nieważność uchwały Nr XXV/697/2020 Rady Miasta Stołecznego Warszawy z 16 stycznia 2020 r. w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, co na mocy art. 92 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym skutkuje wstrzymaniem jej wykonania z dniem doręczenia rozstrzygnięcia. Teraz miasto może zaskarżyć rozstrzygnięcie nadzorcze do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podkreśla, że nie rozumie decyzji organu nadzoru i zaskarży ją do WSA.
Czytaj w LEX: Rola skargi do sądu administracyjnego w pełnieniu nadzoru nad samorządem terytorialnym >
Cena promocyjna: 127.2 zł
|Cena regularna: 159 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Projekt powinien być ponownie wyłożony i uzgodniony
Organ nadzoru uznał, że prezydent Warszawy nie dopełnił ponowienia procedury uzgodnień z Mazowieckim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, opiniowania i wyłożenia do publicznego wglądu projektu uchwały krajobrazowej po zmianach wprowadzonych w wyniku rozpatrzenia uwag.
W uzasadnieniu wojewoda Konstanty Radziwiłł zaznaczył, że po wprowadzeniu licznych zmian, bez ponowienia czynności proceduralnych, zmieniony w sposób istotny projekt uchwały został przedłożony Radzie Miasta Stołecznego Warszawy do uchwalenia, a następnie przyjęty. Jak wynika ze stanowiska prezydenta Warszawy, część poprawek do projektu uchwały została wprowadzona w czasie posiedzenia Rady w trakcie sesji.
Zdaniem Trzaskowskiego w uchwale jest "jasno" napisane, w jaki sposób powinna wyglądać procedura, i nie przewidywała ona ponownego wyłożenia do konsultacji.
Czytaj też: Wprowadzenie rozwiązań z zakresu ochrony krajobrazu będzie utrudnione
Specjalistyczny język uchwały mógł być niezrozumiały
Wojewoda wskazał, że przepisy uchwały posługują się językiem specjalistycznym z wieloma pojęciami technicznymi, które mogą być niezrozumiałe dla adresatów uchwały. „Nakłada to na organ miasta obowiązek zachowania szczególnej staranności w zapewnieniu możliwości zapoznania się z tak licznymi zmianami, nawet jeżeli w jego ocenie mają one charakter doprecyzowujący, czy też wynikający z uwzględnienia części uwag” – uznał organ nadzoru.
Jego zdaniem pozytywne rozpatrzenie części uwag wpływa wprost na uprawnienia i obowiązki osób trzecich. Dodaje, że wprowadzone zmiany o charakterze ogólnym „wywołują konflikt interesów różnych grup właścicieli, podmiotów gospodarczych, a także zwykłych mieszkańców, będących odbiorcami wspólnej przestrzeni, do której odnoszą się ustalenia uchwały krajobrazowej”. A w takim przypadku konieczne jest powtórzenie w niezbędnym zakresie czynności proceduralnych.
Organ nadzoru uznał, że brak ponownego wyłożenia projektu uchwały do publicznego wglądu ogranicza w takim przypadku zasadę partycypacji publicznej w sprawach związanych z ochroną krajobrazu.
Zmiany, co do których według wojewody nie zapewniono udziału społeczeństwa:
- - definicje nośników reklamowych formatu małego, średniego i dużego zapisano w zmienionym brzmieniu, w zakresie rozmiaru powierzchni ekspozycyjnych;
- - definicje szyldów (kasetonowego, semaforowego, zmiennego) zapisano w zmienionym brzmieniu w zakresie wymiarów;
- - zmieniono dopuszczalną maksymalną łączną liczbę szyldów umieszczonych na nieruchomości przez jeden podmiot prowadzący na niej działalność z dziesięciu na dwadzieścia;
- - zmieniono łączną dopuszczalną powierzchnię szyldów na samoobsługowych urządzeniach technicznych tj. bankomaty, biletomaty, automaty wypożyczające rowery oraz automaty z napojami i przekąskami z maksymalnej powierzchni 0,50 m2 na łączną maksymalną powierzchnię 1 m2;
- - wykreślono zapis dotyczący łącznej powierzchni ekspozycyjnej szyldów na powierzchni elewacji;
- - tolerancję błędu wykonawczego dla gabarytów tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ich powierzchni ekspozycyjnych w wysokości 5 proc. zmieniono na dopuszczenie marginesu nie większego niż 1 proc. danego wymiaru;
- - rozszerzono definicję słupa ogłoszeniowo – reklamowego,
- - dopisano definicje: długotrwałej odporności na proces starzenia, elewacji reklamowej, powierzchni użytkowej handlu i usług, Wilanowskiego Parku Kulturowego;
- - obiekty, obszary, zespoły budowlane i układy urbanistyczne wpisane do rejestru zabytków bądź ujęte w gminnej ewidencji zabytków zastąpiono sformułowaniem „obiekty ochrony konserwatorskiej”.
Zobacz procedury w LEX:
- Sporządzenie (zmiana) uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane >
- Rozpatrzenie uwag do projektu uchwały w sprawie zasad i warunków sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych oraz rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane >
Cena promocyjna: 127.2 zł
|Cena regularna: 159 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.