Prezydent podpisał zmianę ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Jej celem jest dostosowanie przepisów do wymogów wynikających z informatyzacji postępowania sądowoadministracyjnego.
Od 31 maja ma nastąpić elektronizacja postępowania przed sądami administracyjnymi. Wprowadzono ją już ustawą z 10 stycznia 2014 r. o zmianie ustawy o informatyzacji podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw. Obecna nowelizacja jest uzupełnieniem i doprecyzowaniem.
Ustawa wprowadza m.in. możliwość doręczania pism w formie dokumentu elektronicznego, zawierającego dane z systemu teleinformatycznego sądu. Konsekwencją tego jest obowiązek informowania sądu o zmianie adresu elektronicznego.
Czytaj też: Informatyzacja postępowania sądowoadministracyjnego coraz bliżej - Sejm przyjął zmiany
Jeśli strona elektronicznie, sąd także
Pisma będą doręczane stronom za pomocą środków komunikacji elektronicznej, jeżeli strona wniesie pismo w formie dokumentu elektronicznego, albo wystąpi do sądu o takie doręczenie i wskaże sądowi adres elektroniczny, albo wyrazi zgodę na doręczanie pism za pomocą tych środków i wskaże sądowi adres elektroniczny.
Jeżeli natomiast strona zrezygnuje z elektronicznego sposobu doręczania korespondencji, to sąd będzie obowiązany do komunikowania się ze stroną w sposób tradycyjny. Jednocześnie sąd doręczając stronie pierwsze pismo w sprawie w formie innej niż forma dokumentu elektronicznego, będzie miał obowiązek informowania strony o warunkach wnoszenia pism oraz ich doręczania za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Zasada ustności pełniej
Ustawa wprowadziła prawne narzędzia do prowadzenia pełnych akt sprawy w wersji elektronicznej, ich udostępniania stronom oraz przekazywania organom administracji. Wprowadzono regulację, zgodnie z którą pisma składane w trakcie rozprawy nie będą już pismami procesowymi tylko załącznikami do protokołu, co pełniej odzwierciedli zasadę ustności procesu.
Dla zapewnienia jednoznacznego określenia stron postępowania oraz ich przedstawicieli wprowadzony został obowiązek wskazywania w pierwszym piśmie procesowym odpowiedniego numeru PESEL, KRS, REGON lub NIP.
Będą wzory
Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego został uprawniony do opracowania wzorów dokumentów elektronicznych, które będą mogły być wykorzystywane w postępowaniu w sprawach sądowoadministracyjnych, w szczególności wzoru skargi administracyjnej. Wzory te zostaną udostępnione w Biuletynie Informacji Publicznej Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ustawa zawiera przepis przejściowy, zgodnie z którym do postępowań sądowoadministracyjnych, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe, z tym, że strona może dokonać wyboru wnoszenia pisma strony za pośrednictwem systemu teleinformatycznego sądu obsługującego postępowanie sądowe oraz ich doręczania przez sąd za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Ustawa wejdzie w życie z dniem 31 maja 2019 r.
Czytaj też: Sejm przyjął zmiany w KPA - pismo nadane w każdym kraju Unii jak na polskiej poczcie
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.