Znowelizowane przepisy mają na terenach powodziowych uprościć procedurę wnioskowania o pomoc doraźną po powodzi. W rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego dodano w ust. 3 przepis, zgodnie z którym w przypadku wystąpienia klęski żywiołowej pracownik socjalny zatrudniony w podmiocie uprawnionym przeprowadza wywiad niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni roboczych od dnia powzięcia wiadomości o potrzebie przyznania świadczenia.
Zmiana wskazuje też, że podczas wypełniania formularza zawartego w załączniku nr 1 część VII do Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego, pracownicy przyjmujący wnioski mają wypełniać wyłącznie następujące pola formularza:
- dane osoby, z którą przeprowadzono wywiad, punkty od 1 do 6 formularza;
- straty poniesione w wyniku sytuacji kryzysowej występującej na skalę masową, a także klęski żywiołowej. (lit. B)
Pozostałych pól nie trzeba wypełnić.
Więcej tekstów o powodzi przeczytasz w specjalnej sekcji: Prawo na czas powodzi
Oprócz nowelizacji rozporządzenia, minister spraw wewnętrznych i administracji oraz minister rodziny, pracy i polityki społecznej wydali też rekomendacje, aby:
- w zakresie przyjmowania wniosków o zasiłki, do których uprawnione są osoby poszkodowane w powodzi, umożliwić tym osobom jednoczesne składanie niezbędnych wniosków (tzw. zasada „jednego okienka”);
- stosować uproszczone procedury ustalania danych osoby poszkodowanej w powodzi oraz gromadzić wyłącznie niezbędne informacje, potrzebne do określenia potrzeb osoby uprawnionej do skorzystania z pomocy;
- korzystać z możliwości ustalania tych, wyłącznie niezbędnych, informacji na podstawie oświadczeń osób poszkodowanych, bez konieczności pozyskiwania pisemnych zaświadczeń, dokumentów czy potwierdzeń. Możliwość taka jest określona w par. 10 Rozporządzenia Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z 8 kwietnia 2021 r. w sprawie rodzinnego wywiadu środowiskowego
- działania zmierzające do udzielenia przysługującej poszkodowanym w powodzi pomocy podejmować w sposób niezwłoczny, adekwatny do pilnych i znacznych potrzeb osób, które ze względu na klęskę żywiołową znalazły się w trudnej sytuacji.