Powiat wyłonił wykonawcę zadania publicznego w zakresie prowadzenia punktu nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczenia nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej. Wnioskodawca zwrócił się do starosty z prośbą o przesłanie zestawienia złożonych ofert, w tym tej która została wybrana przez komisję.

W odpowiedzi organ przekazał zestawienie ofert, ale odmówił udostępnienia oferty, która została wybrana przez komisję, ponieważ uznał, że nie stanowi ona informacji publicznej. Wnioskodawca nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem i złożył skargę na bezczynność.

Czytaj w LEX: Praktyka udostępniania informacji publicznej >

 

Dane o sposobie dysponowania majątkiem są publiczne

Sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku, który podkreślił, że zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o dostępie do informacji publicznej (dalej jako: udip, ustawa), informacją publiczną jest każda informacja o sprawach publicznych. Natomiast z art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. f udip wynika, że udostępnieniu podlegają informacje stanowiące dane o majątku publicznym, którym dysponują jednostki samorządu terytorialnego. Sąd wskazał, że w zakres tego pojęcia wpisują się materiały dokumentujące fakt lub sposób dysponowania tym majątkiem, w tym treść i postać umów cywilnoprawnych. Taki charakter mają też dokumenty związane z zawieraniem i wykonywaniem umów. Dlatego też należy uznać, że oferty składane w konkursie stanowią informację publiczną.

Czytaj w LEX: Ustawa o dostępie do informacji publicznej w praktyce sędziego >

Czytaj także: WSA: Żądaną informację trzeba odnaleźć, a nie szukać wybiegów prawnych >>>

Wybrana oferta zawiera informacje o sprawach publicznych

WSA przypomniał, że zadania polegające na udzielaniu nieodpłatnej pomocy prawnej, świadczeniu nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej, są zadaniami zleconymi z zakresu administracji rządowej. Natomiast ich finansowanie odbywa się ze środków budżetu państwa z części będącej w dyspozycji wojewodów przez udzielanie dotacji celowej powiatom. Z kolei organizacje pozarządowe, które zajmują się realizacją wskazanych zadań wyłania się corocznie w otwartym konkursie ofert. Sąd wskazał, że oferta, która została oceniona jako najkorzystniejsza, zawiera informacje o sprawach publicznych. Szczególnie, że jej pozytywna weryfikacja doprowadziła do wyboru podmiotu, który ją złożył.

Zobacz procedurę w LEX: Postępowanie odwoławcze w przypadku wydania decyzji o odmowie udostępnienia informacji publicznej >

 

Nowość
Ustawa o dostępie do informacji publicznej. Komentarz
-20%
Nowość

Agnieszka Piskorz-Ryń, Marlena Sakowska-Baryła

Sprawdź  

Cena promocyjna: 231.2 zł

|

Cena regularna: 289 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 260.11 zł


Starosta pozostawał w bezczynności

Organ twierdził, że dokumenty prywatne, która są w jego posiadaniu nie mają waloru informacji publicznej. WSA nie zgodził się z tym stanowiskiem i wskazał, że pojęcie informacji publicznej nie dotyczy wyłącznie dokumentów wytworzonych przez organ państwa. Oferta złożona w konkursie na realizację zadania publicznego odnosi się bowiem do projektowanego sposobu wykonania zadania publicznego finansowanego ze środków publicznych. Tym samym zawiera ona informację o sprawach publicznych w rozumieniu art. 1 ust. 1 udip, która stanowi informację publiczną oraz podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w ustawie. Dlatego też nieudostępnienie oferty w terminie zakreślonym ustawą zostało ocenione jako bezczynność organu. W świetle powyższego, WSA zobowiązał starostę do rozpoznania wniosku.

Zobacz linię orzeczniczą: Tryb zaskarżenia bezczynności organów w sprawach wniosków o udostępnienie informacji publicznej >

Wyrok WSA w Białymstoku z 19 maja 2023 r., sygn. akt II SAB/Bk 30/23, nieprawomocny