Jeden z mieszkańców gminy wniósł skargę na czynność polegającą na weryfikacji projektów zgłoszonych do budżetu obywatelskiego miasta.
W odpowiedzi organ wyjaśnił, że postępowanie dotyczące oceny wniosków zgłoszonych przez mieszkańców gminy w trakcie konsultacji budżetu obywatelskiego, nie dotyczyło indywidualnych uprawnień ani obowiązków skarżącego, ale określonych działań organów gminy.
Prowadzone konsultacje miały charakter wyłącznie opiniodawczy, a ich wynik nie był wiążący. Wzięcie w nich udziału nie obligowało organów do poddania pod głosowanie ogółu mieszkańców każdego projektu, m.in. tego niespełniającego wymagań formalno - prawnych.
Mieszkaniec poskarżył się do sądu administracyjnego.
Poznaj Linie Orzecznicze Lex >>>
WSA zwrócił uwagę, iż o akcie lub czynności, na który może być wniesiona skarga do sądu administracyjnego, można mówić wyłącznie wtedy, gdy dotyczą one uprawnienia lub obowiązku danego podmiotu, a uprawnienie to wynika z powszechnie obowiązującego przepisu prawa.
Tymczasem skarżący kwestionuje ocenę wniosków zgłaszanych przez mieszkańców gminy w trakcie konsultacji budżetu obywatelskiego, co wskazuje, że jego skarga odnosi się do określonych działań organów gminy, a nie indywidualnych uprawnień czy obowiązków skarżącego.
Nie ulega wątpliwości, że wyniki weryfikacji projektów składanych do budżetu obywatelskiego nie podlegają właściwości rzeczowej sądów administracyjnych – uznał sąd.
Na podstawie:
Postanowienie WSA w Krakowie z 15 marca 2017 r., sygn. akt I SA/Kr 119/17, nieprawomocne