Uwagę na problem związany z interpretacją przepisów ustawy z 27 października 2022 r. o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparcia odbiorców w 2023 r. (tzw. ustawa o maksymalnych cenach energii) zwrócił uwagę prezydent Olsztyna, Piotr Grzymowicz. W skierowanym do premiera Morawieckiego piśmie wskazywał, że zgodnie z art. 3 ust. 5 ustawy cena maksymalna określona w ustawie, jest stosowana w rozliczeniach z odbiorcą uprawnionym, jeżeli złoży on przedsiębiorstwu energetycznemu oświadczenie, o którym mowa w art. 5 ust. 1. Czyli oświadczenie o spełnieniu warunków pozwalających na uznanie za odbiorcę uprawnionego (katalog ten wymieniony jest w art. 2 pkt 2 ustawy). Oświadczenie takie powinno być złożone do 30 listopada 2022 r. W przypadku, gdy oświadczenie zostanie złożone po upływie tego terminu, podmiot uprawniony jest zobowiązany do zastosowania ceny maksymalnej ze skutkiem od miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono oświadczenie.
Czytaj w LEX: Ceny maksymalne energii elektrycznej dla JST - komentarz praktyczny >>>
Sprawdź w LEX: Różne oblicza kryzysu energetycznego w jednostkach samorządu terytorialnego >>>
Powyższe regulacje budzą duże obawy w przypadku konieczności skorzystania z usług sprzedawcy rezerwowego przez jednostki samorządu terytorialnego. Samorządy, które mają zawarte umowy do końca bieżącego roku, mogą być zmuszone do skorzystania ze sprzedaży rezerwowej, np. w przypadku, gdy przedsiębiorstwa energetyczne nie będą zainteresowane zawieraniem z tymi samorządami umów na dostawę energii elektrycznej.
Przedsiębiorstwa energetyczne nie przystępują do przetargów
O problemach z zawieraniem umów na dostawę energii elektrycznej strona samorządowa zwracała uwagę podczas listopadowego posiedzenia KWRiST. Jak informował Marek Wójcik, sekretarz strony samorządowej KWRiST:
- Miasta, którym kończą się umowy na zakup energii elektrycznej ogłaszają przetargi, do których jednak bardzo często przedsiębiorstwa energetyczne nie przystępują. Przedsiębiorstwa energetyczne nie odpowiadają również na zapytanie ofertowe, a jeśli odpowiadają, to proponują horrendalne ceny, np. w wysokości 2500 zł za 1 MWh. Zdarza się też, że odsuwają w czasie rozstrzygnięcia, po to, by miasta musiały skorzystać z dostawcy rezerwowego – mówił Marek Wójcik, dodając że zdarzają się również przypadki, w których przedsiębiorstwa energetyczne próbują wprowadzić do umów na dostawę energii elektrycznej z JST dodatkowe opłaty. - Tak było np. w Łodzi, gdzie wśród warunków znalazł się zapis, że dodatkowo miasto ma płacić od jednego punktu świetlnego cenę od 35 do 200 zł.
Cena maksymalna obowiązuje zawsze
Na zgłaszane przez stronę samorządową wątpliwości odpowiedziało Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
- Ustawa – Prawo energetyczne zapewnia odbiorcom energii, w tym również jednostkom samorządu terytorialnego, dostawy energii elektrycznej w przypadku zaprzestania jej sprzedaży przez dotychczasowego sprzedawcę. Są to regulacje tzw. sprzedaży rezerwowej. Z kolei ustawa o środkach nadzwyczajnych mających na celu ograniczenie wysokości cen energii elektrycznej oraz wsparciu niektórych odbiorców w 2023 roku zabezpiecza samorządy przed wysokimi cenami energii w ramach sprzedaży rezerwowej, gdyż mechanizm ceny maksymalnej obejmuje również sprzedaż rezerwową. Oznacza to, że niezależnie od cennika stosowanego przez sprzedawcę rezerwowego, cena za energię dla samorządów, które znajdą się w tzw. sprzedaży rezerwowej nie przekroczy 785 zł/MWh. – czytamy w podpisanym przez Pawła Pikusa, dyrektora Departamentu Elektroenergetyki i Gazu w Ministerstwo Klimatu i Środowiska, a skierowanym do prezydenta Olsztyna piśmie.
Według Pawła Pikusa, dodatkowe opłaty handlowe, które firmy energetyczne próbują dopisać w umowach z jednostkami samorządu terytorialnego są bezprawnym działaniem. - Cena całkowita energii winna zamykać się w cenie maksymalnej, czyli 785 zł za 1MWh. Żadne dodatkowe opłaty nie mogą być naliczane – wskazuje.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.