Nowelizacja z 25 września 2024 r. ustawy o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa uzupełnia regulacje prawne nowej instytucji prawnej dotyczącej postępowania ustawodawczego, tj. konsultacji społecznych projektów ustaw. Wprowadzenie tej instytucji oznacza implementację jednego z tzw. kamieni milowych, czyli warunków, od których spełnienia uzależnione jest uruchomienie środków finansowych z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Chodzi o warunek – „usprawnienie procesu stanowienia prawa”.

Zobacz również: Definicja lobbingu i lobbysty - przepisy

Nowelizacja wyodrębnia nowy rozdziału 2a zatytułowany ,,Wysłuchanie publiczne oraz konsultacje społeczne”. W rozdziale tym oprócz umieszczenia istniejących już przepisów dotyczących wysłuchania publicznego (art. 8 i art. 9 ustawy), dodano art. 9a – 9d, które wprowadzają do ustawy nowe przepisy dotyczące konsultacji społecznych projektów ustaw wniesionych do Sejmu.

Zgodnie z art. 9a ustawy po wniesieniu projektu ustawy do Sejmu mogą zostać przeprowadzone, na zasadach określonych w regulaminie Sejmu, konsultacje społeczne tego projektu. Konsultacje polegają na zgłoszeniu uwag do projektu ustawy. Uwagi mogą być zgłoszone przez osobę fizyczną we własnym imieniu albo na rzecz osoby prawnej lub podmiotu innego niż osoba prawna. Zgłoszenia uwag, zgodnie z art. 9b omawianej ustawy będzie mogło się odbyć elektronicznie, z wykorzystaniem ePUAP lub profilu zaufanego. Możliwość wzięcia udziału w konsultacjach społecznych będzie warunkowana uwierzytelnieniem się osoby zgłaszającej uwagi.

Nowela przewiduje się, że zgłoszone uwagi zostaną udostępnione w trybie określonym w regulaminie Sejmu.

 

Czytaj w LEX: Wysłuchanie publiczne jako szczególna forma aktywności obywatelskiej w kontekście procesów partycypacyjnych >

Jaki zakres danych

Jednocześnie ustawa stanowi, że dane obejmujące:

  •  imię (imiona) oraz nazwisko osoby zgłaszającej uwagi,
  • imię (imiona) oraz nazwisko albo nazwę i siedzibę – w przypadku zgłoszenia uwag na rzecz innego podmiotu

udostępnia się do czasu zakończenia kadencji Sejmu, w której odbywają się prace nad projektem ustawy (art. 9c ustawy).

Uchwalone przepisy zastrzegają również, że nie udostępnia się uwag, które zawierają treści niezgodne z prawem, w szczególności treści naruszające dobra osobiste (mowa nienawiści), tajemnice prawnie chronione lub przepisy karne.

Przyjęta ustawa w art. 9d określa także cele przetwarzania danych osobowych oraz ich katalog w związku z prowadzeniem konsultacji społecznych projektów ustaw wniesionych do Sejmu. Przetwarzanie tych danych będzie ograniczone jedynie na potrzeby przeprowadzenia konsultacji społecznych oraz do celów statystycznych.

Projektowane rozwiązania dotyczące konsultacji społecznych zawarte w ustawie w założeniu mają być rozwiązaniami komplementarnymi do rozwiązań wprowadzonych do regulaminu Sejmu RP w drodze uchwały Sejmu RP z 26 lipca 2024 r. w sprawie zmiany regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej, regulujących sprawy konsultacji społecznych (art. 34a i art. 34b regulaminu, które wejdą w życie z dniem 31 października 2024 r.). Przeczytaj o tym więcej: Prawo ma być lepiej konsultowane a legislacja transparentna

Podpisana przez prezydenta ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dniu od dnia ogłoszenia.