Bardzo dużo spraw, zamiast iść do urzędu, możemy załatwić zdalnie. Do niektórych jednak wciąż osobiste stawiennictwo jest niezbędne. Do załatwiania spraw przez internet konieczne jest posiadanie e-dowodu, profilu zaufanego lub certyfikatu kwalifikowanego, które pozwalają potwierdzić tożsamość.
Online szybciej i bezpieczniej
KPRM Cyfryzacja zachęca do zdalnych kontaktów z urzędami i przypomina, że to najszybszy i najbezpieczniejszy w czasie pandemii sposób. W 2020 roku do urzędów trafiło 1 432 770 elektronicznych pism. To o niemal 900 tysięcy więcej niż w 2019 roku. Wśród najpopularniejszych e-usług jest „Wyślij pismo ogólne” - może to być pytanie, zażalenie, wyjaśnienie, podanie lub wniosek.
W dobie pandemii COVID i prawa, które nakazuje w miarę możliwości pracę zdalną w urzędach administracji, niezbędne jest korzystanie przy załatwianiu spraw urzędowych z możliwości, jakie daje rozwój technik informatycznych. Zdając sobie sprawę, że dla części obywateli bariera technologiczna jest nie do pokonania, urzędy zorganizowały skrzynki na dokumenty na zewnątrz budynków, obsługę przez telefon. Zdecydowały o wydzieleniu specjalnych okienek lub pulpitów w przedsionku budynku, tak żeby mieszkańcy nie wchodzili do środka w celu załatwienia sprawy.
Samorządy podkreślają, że już dawno wdrożyły procedury zabezpieczające mieszkańców i swoich pracowników przed zakażeniem i wprowadziły pracę zdalną w urzędach, na ile to możliwe dla niezakłóconej obsługi interesantów.
Cena promocyjna: 95.19 zł
|Cena regularna: 119 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Zdalnie można złożyć niektóre wnioski
Za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej lub platformy ePUAP istnieje możliwość:
- złożenia wniosku o rejestrację pojazdu,
- złożenia wniosku o przerejestrowanie pojazdu,
- złożenia wniosku wyrejestrowanie pojazdu,
- zawiadomienia o zbyciu pojazdu,
- zawiadomienia o nabyciu pojazdu,
- złożenia wniosku o wtórnik dokumentów,
- złożenia wniosku o wtórnik tablic rejestracyjnych
Potem, po pozytywnej weryfikacji załączonych do wnioski o rejestrację, przerejestrowanie oraz wyrejestrowanie dokumentów należy z ich oryginałami zgłosić się do Wydziału Komunikacji w wyznaczonym terminie celem dokonania rejestracji, przerejestrowania lub wyrejestrowania pojazdu.
W Referacie do spraw Praw Jazdy za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej lub platformy ePUAP możliwe jest:
- złożenie wniosku o wydanie profilu kandydata na kierowcę,
- złożenie wniosku o wydanie prawa jazdy,
- złożenie wniosku o wydanie wtórnika prawa jazdy,
- złożenie wniosku o wymianę prawa jazdy i przedłużenie ważności prawa jazdy,
- złożenie wniosku o zwrot zatrzymanego prawa jazdy,
- złożenie wniosku o przywrócenie uprawnień do kierowania pojazdami,
- złożenie wniosku o wpis kodu "95" do prawa jazdy,
- złożenie wniosku o wymianę zagranicznego prawa jazdy,
- złożenie wniosku o wydanie międzynarodowego prawa jazdy.
Wnioski mogą być również składane za pośrednictwem poczty.
Zobacz też: Narodowa skrzynka mailowa zastąpi listy polecone>>
Osobiście należy się stawić dla załatwienia następujących spraw:
Odbiór dowodu osobistego - a jeżeli wnioskujący nie ma profilu zaufanego, również złożenie wniosku o dowód osobisty wymaga osobistego stawiennictwa (również z powodu wymiany po zniszczeniu, utracie, upływie terminu ważności).
W Referacie Rejestracji Pojazdów:
- odbioru stałego dowodu rejestracyjnego i karty pojazdu,
- odbioru wtórników dokumentów komunikacyjnych,
- odbioru zamówionych wtórników tablic rejestracyjnych,
- czasowego wycofania pojazdu z ruchu,
- nadania cech identyfikacyjnych.
W Referacie do spraw Praw Jazdy po pozytywnej weryfikacji dokumentów osobiście należy zgłosić się w celu przedstawienia oryginałów dokumentów oraz:
- odbioru prawa jazdy (dot. również wtórnika prawa jazdy/zwrot zatrzymanego prawa jazdy) - ( w niektórych sytuacjach możliwe jest przesłanie prawa jazdy pocztą),
- odbioru profilu kandydata na kierowcę (istnieje możliwość wysłania mailem),
- złożenie wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie pojazdów uprzywilejowanych,
- doręczenie opłaty po zdanym egzaminie (może być mailem lub pocztą),
- odbiór międzynarodowego prawa jazdy.
W urzędzie stanu cywilnego osobiście trzeba stawić się, by załatwić sprawy z zakresu:
- uznania ojcostwa
- sporządzenia aktu małżeństwa
- sporządzenia aktu zgonu
Rejestracji urodzenia dziecka można dokonać w urzędzie albo przez internet, wtedy konieczne jest jednak posiadanie:
- profilu zaufanego,
- dowodu z warstwą elektroniczną (e-dowodu),
- kwalifikowanego podpisu elektronicznego.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.