Do burmistrza wpłynęła (od radnego rady miejskiej) interpelacja lub zapytanie, które nie spełnia wymogów formalnych określonych w ustawie o samorządzie gminnym. 1) pismo wpłynęło bezpośrednio do burmistrza, 2) interpelacja ma formę żądania podjęcia określonych lub nieokreślonych działań (nie ma formy pytania o sprawy o szczególnym znaczeniu, aktualnych problemów gminy). Jakie działania powinien podjąć podmiot?
Czy takie pismo, ze względu na swoją formę, powinno być rozpatrywane w trybie petycji lub wniosku (Dział VIII k.p.a.)?
Tak. O tym czy pismo jest interpelacją, skargą, wnioskiem, czy petycją decyduje treść pisma, a nie jego forma zewnętrzna.
Wynika to zarówno z ustawy z 11.07.2014 r. o petycjach (Dz. U. z 2018 r. poz. 870) - dalej u.o.p. - art. 3 u.o.p., jak i z ustawy z 14.06.1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096) - dalej k.p.a.
POLECAMY: Raport o stanie gminy, powiatu, województwa >
Kwestię interpelacji ustawodawca rozstrzygnął zmieniając ustawę z 8.03.1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506) - dalej u.s.g. i dodając m.in. w art. 24 ust. 3-7 u.s.g. Interpelacja i zapytanie radnego przestały być (dowolnie kształtowanymi) instytucjami rangi statutowej, a stały się wyczerpująco sformalizowanymi, uregulowanymi ustawą instytucjami prawa samorządowego. (Ustawa z 11.01.2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 130)).
Z ustawy o samorządzie gminnym wynika, że interpelacje i zapytania:
1) składane są na piśmie;
2) składane są do przewodniczącego rady;
3) powinny zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego będącego ich przedmiotem oraz wynikające z nich pytania;
4) przewodniczący rady przekazuje niezwłocznie wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta);
5) wójt (burmistrz, prezydent miasta) lub osoba przez niego wyznaczona, udziela odpowiedzi na piśmie nie później niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania (od przewodniczącego rady);
6) interpelacja powinna dotyczyć spraw o istotnym znaczeniu dla gminy;
7) zapytanie może być złożone w sprawie aktualnych problemów gminy, a także w celu uzyskania informacji o konkretnym stanie faktycznym.
Treść interpelacji i zapytań oraz udzielonych odpowiedzi podawana jest do publicznej wiadomości poprzez niezwłoczną publikację w Biuletynie Informacji Publicznej i na stronie internetowej gminy, oraz w inny sposób zwyczajowo przyjęty.
Tak szczegółowa regulacja ustawowa dotycząca interpelacji i zapytań nie wymaga i nie powinna być doprecyzowana w statucie gminy, szczególnie poprzez umożliwienie radnym składania interpelacji ustnie, bezpośrednio na sesji rady.
Czytaj też: Klub radnych ma uprawnienia do złożenia interpelacji i zapytań>>
Prawidłowo złożona interpelacja i zapytanie co do istoty nie będą stanowić skargi, wniosku ani petycji. Z drugiej strony pismo radnego złożone niezgodnie z art. 24 u.s.g. np. bezpośrednio do wójta gminy będzie potraktowane jak pismo każdego innego mieszkańca gminy i rozpatrzone w zależności od treści, np. jako skarga, wniosek, petycja, podanie etc. na podstawie, odpowiednio:
1) ustawy k.p.a. (Dział VIII. Skargi i wnioski);
2) ustawy z 11.07.2014 r. o petycjach;
3) rozporządzenia Rady Ministrów z 8.01.2002 r. w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz. U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46);
4) ustawy z 6.09.2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2018 r. poz. 1330).
Cena promocyjna: 44.25 zł
|Cena regularna: 59 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.
W systemie LEX znajdziesz zagadnienie powiązane z tym artykułem:
Administracyjne postępowanie
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
To zagadnienie zawiera:
Najczęściej czytane w temacie:
Czytaj więcej w systemie informacji prawnej LEX
Czytaj także
Nowe władze w Związku Gmin Wiejskich i zapowiedź dążenia do zmian w prawie samorządowym
Krzysztof Iwaniuk, wójt Terespola został nowym prezesem Związku Gmin Wiejskich RP. Zastąpił na stanowisku wieloletniego szefa korporacji Marka Olszewskiego. Wśród priorytetów działalności związek wymienia finanse publiczne, oświatę i rozwój terenów wiejskich. Mówi też o potrzebie zmian w prawie samorządowym.
Po dane osobowo-adresowe z rejestru PESEL zgłosimy się do gmin
Zmianę podmiotu udostępniającego dane z rejestru PESEL zakłada nowela ustawy o ewidencji ludności, którą podpisał prezydent Andrzej Duda. Zgodnie z nowym obowiązkiem gminy będą udostępniać dane nie tylko z rejestrów lokalnych, ale także z centralnego.
Raport o stanie gminy nie powinien wprowadzać formalizmu i dublować procedur
Niektóre rady gmin określają wymagania dotyczące raportu tak szczegółowe, że wykazanie danych bez dodatkowych badań nie jest możliwe - ostrzega dr Jakub H. Szlachetko z Uniwersytetu Gdańskiego. Jego zdaniem należy wykluczyć z raportu politykę finansową, która jest weryfikowana za pomocą absolutorium.
Znerwicowany pracownik na zwolnieniu mógł działać jako radny
Działalność radnej, czyli udział w sesjach i komisjach rady powiatu - w czasie zwolnienia lekarskiego - nie jest wykonywaniem pracy zarobkowej. Ubezpieczona nie musi oddawać zasiłku chorobowego – stwierdził Sąd Okręgowy w Piotrkowie Trybunalskim.
Przesłanki likwidacji sołectwa powinien określać statut gminy
Z orzecznictwa wynika jednak, że rada gminy może zadecydować o rozwiązaniu jednostki pomocniczej także wówczas, jeżeli statut gminy nie określa zasad jej tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia. Jako przyczynę likwidacji jednostek pomocniczych najczęściej wskazuje się w statutach brak zainteresowania społeczności lokalnych ich funkcjonowaniem.
Radni powinni decydować, czy dotować pobyt w żłobku dziecka z innej gminy
Narzucanie gminom rozwiązań dotyczących pokrywania kosztów pobytu dziecka z innej gminy w żłobku nie jest według resortu rodziny zasadne. Zdaniem samorządowców decyzja, czy dotacja przysługuje tylko na dzieci z terenu danej gminy, powinna należeć do radnych.














