Starosta powiatu zawarł ze spółką umowę o zorganizowanie stażu dla osoby bezrobotnej. W umowie pracodawca zobowiązał się do zatrudnienia bezpośrednio po zakończeniu stażu w swoim zakładzie pracy jednej osoby na okres minimum 14 dni.
W wyniku zawartej umowy pracodawca zorganizował staż dla jednego bezrobotnego skierowanego przez starostę, bez nawiązania stosunku pracy. Następnie osoba bezrobotna została zatrudniona na umowę zlecenie przez pracodawcę na okres 14 dni. Jednak o fakcie podjęcia zatrudnienia poinformowała organ dopiero po ustaniu zatrudnienia. Organ pierwszej instancji uznał, iż skarżąca nie wykonała obowiązku wynikającego z art. 74 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r., nr 99, poz. 1001 ze zm.) i nie poinformowała organu w ustawowym terminie 7 dni o podjęciu zatrudnienia wobec czego decyzją z dnia 24 maja 2010 r. wydaną w postępowaniu wznowieniowym orzekł o utracie przez skarżącą statusu bezrobotnego z powodu podjęcia zatrudnienia.
Zdaniem NSA fakt, iż skarżąca nie powiadomiła organu o podjęciu zatrudnienia - po odbyciu stażu i w wyniku wykonania obowiązku wynikającego z umowy zawartej pomiędzy organem i pracodawcą - w terminie określonym w art. 74 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r., nr 99, poz. 1001 ze zm.), nie może wywoływać dla niej negatywnych skutków. NSA uznał, że przekonanie skarżącej, iż organ wie o fakcie zatrudnienia było usprawiedliwione, bowiem obowiązek ten wynikał z umowy zawartej między organem a pracodawcą. Należy zauważyć, iż strona skarżąca cały czas aktywnie współpracowała z urzędem pracy, wykonując nałożone na nią obowiązki a w konsekwencji poniosła negatywne skutki swojej aktywności i gotowości do podjęcia pracy. NSA podkreślił, iż podstawowy cel ustawy o promocji zatrudnienia i przeciwdziałania bezrobociu polega na łagodzeniu skutków bezrobocia oraz aktywizacji zawodowej. Nie jest dopuszczalna zatem sytuacja kiedy aktywnie współpracujący z urzędem pracy bezrobotny w wyniku interpretujących w sposób ściśle gramatyczny przepis ustawy urzędników w oderwaniu od konkretnego stanu faktycznego ponosi ujemne konsekwencje swojego prawidłowego działania w poszukiwaniu pracy.
Zatem NSA uznał, że bezrobotny zatrudniony przez pracodawcę po odbyciu stażu w wyniku spełnienia obowiązku nałożonego na pracodawcę przez urząd pracy na podstawie zawartej pomiędzy nimi umowy o staż nie ma obowiązku wynikającego z art. 74 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2004 r., nr 99, poz. 1001 ze zm.) tj. zawiadomienia powiatowego urzędu pracy o podjęciu pracy, gdyż organ zawierając umowę o wykonanie stażu przez bezrobotnego i nakładając na pracodawcę obowiązek zatrudnienia bezrobotnego po zakończeniu stażu, jest obowiązany sprawdzić wykonanie umowy, a tym samym fakt zatrudnienia bezrobotnego.
Na podstawie: Wyrok NSA z 3 stycznia 2012 r., sygn. akt I OSK 1327/11, prawomocny