Rodzice - bez względu na dochody - mogą otrzymać jednorazowo 300 zł na zakup podręczników, zeszytów, sprzętów potrzebnych uczniom oraz pozostałego wyposażenia niezbędnego dzieciom uczącym się w szkołach podstawowych, liceach, szkołach policealnych oraz innych placówkach edukacyjnych do ukończenia 20. roku życia lub 24 lat w przypadku osób z niepełnosprawnościami. Wyprawka nie przysługuje na dzieci uczące się w tzw. zerówkach oraz na studentów. W ubiegłym roku w całym kraju wyprawka został przyznana dla ponad 4, 6 mln dzieci. Na konta rodziców wpłynęło 1,4 mld zł. Nabór wniosków na nowy rok szkolny ruszył 1 lipca.
Czytaj też: Babcia zajmująca się wnukiem również ma prawo do „świadczenia na dobry start” >>>
Kto może złożyć wniosek o świadczenie w ramach programu Dobry Start
- rodzic,
- jeśli dzieckiem opiekuje się równocześnie oboje rodziców, z wnioskiem o świadczenie powinien wystąpić jeden z nich. Jeśli oboje złożą wniosek, świadczenie otrzyma ten, który zrobił to jako pierwszy,
- jeśli dziecko nie mieszka z obojgiem rodziców – wniosek składa ten rodzic, który faktycznie opiekuje się dzieckiem. Jeśli drugi rodzic również złoży wniosek ZUS ustali, kto sprawuje faktyczną opiekę nad dzieckiem i temu rodzicowi wypłaci świadczenie.
- jeśli dziecko – zgodnie z orzeczeniem sądu – jest pod opieką naprzemienną obojga rodziców, każdy z nich może złożyć wniosek i otrzymać świadczenie dobry start w wysokości 150 zł.
- opiekun faktyczny dziecka, czyli osoba, która opiekuje się dzieckiem i złożyła do sądu wniosek o jego adopcję,
- opiekun prawny dziecka – osoba, której sąd powierzył opiekę nad dzieckiem,
- osoba ucząca się, czyli pełnoletni uczeń, który nie jest na utrzymaniu rodziców, ponieważ rodzice nie żyją lub ma ustalone alimenty od nich.
Świadczenie Dobry Start przysługuje również na dzieci w pieczy zastępczej oraz osobom usamodzielnianym opuszczającym pieczę zastępczą. W tych przypadkach wniosek o świadczenie Dobry Start może złożyć:
- rodzina zastępcza,
- osoba prowadząca rodzinny dom dziecka,
- dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej,
- dyrektor regionalnej placówki opiekuńczo-terapeutycznej.
Czytaj też omówienie orzeczenia: Zakres władzy rodzicielskiej kluczowy dla oceny wniosku w sprawie przyznania świadczenia "Dobry start" >
Co zrobić, aby otrzymać 300 zł
Aby otrzymać wsparcie, trzeba złożyć elektronicznie wniosek.
Wnioski można składać od 1 lipca do 30 listopada
Ważne!
Na wniosku – oprócz innych danych – trzeba podać:
- numer rachunku bankowego, na który ZUS ma wypłacić świadczenie,
- adres mailowy i numer telefonu, czyli dane które będą potrzebne do kontaktu w sprawie wniosku i ewentualnie do założenia profilu na portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Jeśli rodzic/opiekun nie ma rachunku bankowego – musi go założyć. Może skorzystać z opcji założenia bezpłatnego podstawowego rachunku płatniczego.
Jeśli osoba składająca wniosek nie ma adresu mailowego - musi założyć sobie konto mailowe. Może to zrobić za darmo w wybranym portalu lub serwisie internetowym.
Jak złożyć wniosek
Wniosek można złożyć wyłącznie drogą elektroniczną.
Rodzic może złożyć wniosek za pośrednictwem:
- portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS,
- aplikację mZUS
- portalu Emp@tia,
- bankowości elektronicznej . Możliwość taką daje: Alior Bank S.A., Bank PKO BP, Bank Pocztowy S.A., BPS S.A., Santander, BNP Paribas S.A, Credit Agricole Bank Polska S.A., VeloBank S.A. (poprzednio Getin Noble Bank S.A.), ING Bank Śląski S.A., mBank S.A., Millennium S.A., Nest Bank S.A., PEKAO SA, SGB-Bank S.A., SKOK Energia, SKOK Ziemi Rybnickiej, SKOK Unii Lubelskiej, SKOK Progres, SKOK Śląsk, SKOK Wisła, SKOK Chmielewskiego, SKOK Stefczyka, Krakowska SKOK, SKOK Szopienice, SKOK Świdnik, SKOK Centrum, SKOK Kwiatkowskiego, Regionalna SKOK im. Św. Brata Alberta.
Natomiast:
- osoba sprawująca pieczę nad dzieckiem,
- opiekun prawny,
- opiekun faktyczny,
- osoba ucząca się – usamodzielniana
może złożyć wniosek tylko za pomocą portalu PUE ZUS lub aplikacji mZUS.
Dyrektor placówki opiekuńczo-wychowawczej lub opiekuńczo-terapeutycznej może złożyć wniosek tylko za pomocą PUE ZUS.
- Rodzic, który już wcześniej składał wniosek o 300+ przez aplikację mZUS lub Platformę Usług Elektronicznych ZUS może na podstawie poprzedniego wniosku w aplikacji mZUS utworzyć nowy. Większość danych uzupełni się automatycznie. Jeśli coś się zmieniło, trzeba to poprawić przed wysłaniem – mówi Iwona Kowalska-Matis regionalny rzecznik prasowy ZUS na Dolnym Śląsku.
Rzeczniczka zachęca te osoby, które nie mają jeszcze aplikacji mZUS na swoich telefonach - żeby ją pobrały ze sklepów Google Play oraz App Store. Aby zacząć korzystać z mZUS należy mieć swój profil na PUE ZUS i połączyć ją ze swoim profilem. Proces aktywacji i połączenia aplikacji z profilem PUE został opisany krok po kroku na początkowych ekranach startowych aplikacji. Bez posiadania profilu na PUE nie można korzystać z aplikacji- dodaje rzeczniczka.
Ważne potwierdzenie złożenia wniosku
Po prawidłowym złożeniu wniosku każdy rodzic/opiekun otrzyma UPO, czyli urzędowe poświadczenie odbioru lub UPP, czyli urzędowe poświadczenie przedłożenia.
Jeśli wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną albo portal Emp@tia, to UPO zostanie wysłane na adres e-mail podany we wniosku. Wiadomość będzie wysłana z adresu noreply@zus.pl.
Jeśli wniosek został złożony przez portal PUE ZUS, to potwierdzenie jego wysłania, czyli urzędowe poświadczenie przedłożenia (UPP), można sprawdzić na swoim profilu, na liście dokumentów wysłanych.
Złożony wniosek można poprawić
Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdują się na portalu PUE ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje o świadczeniu). Również wtedy, gdy został on złożony przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.
Aby mieć dostęp do tych danych, należy zalogować się na swój profil na portalu PUE ZUS i przejś do zakładki [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków].
Ważne!
Na portalu PUE ZUS znajdzie się cała korespondencja z ZUS w sprawie wniosku o świadczenie 300+ (wezwanie do uzupełnienia wniosku lub załączników, informacja o przyznaniu świadczenia, decyzja odmawiająca przyznania świadczenia).
Jeśli wniosek został złożony przez PUE ZUS i rodzic/opiekun chce:
- skorygować wniosek – musi złożyć przez PUE ZUS nowy wniosek o świadczenie Dobry Start, z prawidłowymi danymi,
- dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – należy skorzystać z funkcji na portalu PUE ZUS: [Doślij załącznik] – na liście dokumentów wysłanych bądź [Uzupełnij wniosek] – w zakładce [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków].
Jeśli wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną i rodzic/opiekun chce:
- skorygować wniosek – musi złożyć nowy wniosek o świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi – przez PUE ZUS bądź bankowość elektroniczną
- dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – należy zalogować się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystać z funkcji [Uzupełnij wniosek], która dostępna jest na portalu w zakładce [Dobry start] – [Szczegóły Twoich wniosków].
Jeśli wniosek został złożony przez portal Emp@tia i rodzic/opiekun chce:
- skorygować wniosek – musi złożyć nowy wniosek o świadczenie dobry start z prawidłowymi danymi – przez PUE ZUS bądź portal Emp@tia,
- dołączyć załącznik do wysłanego wniosku – należy zalogować się na swój profil na portalu PUE ZUS i skorzystać z funkcji [Uzupełnij wniosek] – w zakładce [Dobry start] > [Szczegóły Twoich wniosków].
Sprawdź w LEX: Czy ustalone nienależnie pobrane świadczenia Dobry Start można potrącić z bieżącego świadczenia wychowawczego? >
Kiedy ZUS wypłaci 300 zł
Rodzicom, którzy złożyli wnioski do końca sierpnia, pieniądze były wypłacone najpóźniej 30 września 2023 r.
Wnioski złożone po wakacjach są wypłacane w ciągu 2 miesięcy od dnia złożenia wniosku wraz z dokumentami.
Iwona Kowalska-Matis wyjaśnia, że wnioski o wsparcie przyjmowane będą od 1 lipca do końca listopada, a pieniądze będą przekazywane wyłącznie na rachunki bankowe. Im wcześniej rodzic wyśle wniosek do ZUS, tym szybciej pieniądze pojawią się na koncie.
Jak rodzic otrzyma informację o przyznaniu świadczenia
Informację o przyznaniu świadczenia można znaleźć w skrzynce odbiorczej na profilu na PUE ZUS. Również wtedy, gdy wniosek został złożony przez bankowość elektroniczną lub portal Emp@tia.
Jeśli ZUS uzna, że świadczenie nie przysługuje, wyda decyzję odmowną, którą wyśle elektronicznie na PUE ZUS. Od decyzji ZUS przysługuje odwołanie do Prezesa ZUS, a następnie skarga do sądu administracyjnego.
Więcej informacji o przyznawaniu i wypłacie świadczenia "Dobry Start" można otrzymać:
- na specjalnej infolinii pod numerem 22 290 22 02 w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 8.00 –15.00
- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7.00 –18.00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl,
- we wszystkich placówkach ZUS oraz podczas e-wizyty w ZUS,
- w trakcie dyżurów pracowników ZUS w siedzibach urzędów miasta, gminy, Poczty Polskiej i KRUS.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.